Gå til innhold

Hvordan er det å bo på Høvik/Bekkestua/Hosle? Takker for absolutt alle innspill!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det finnes en del tråder om dette allerede, men jeg spør likevel. Vi ønsker å flytte fra sentrale Oslo da vi vil ha rekkehus/hus og litt mer landlige omgivelser. (Har 2 barn i barnehagealder) Vi har nå hovedsakelig sett på Blommenholm/Høvik/Bekkestua og evt Hosle, da vi synes områdene virker fine og trygge, ikke altfor langt fra Oslo, samt nær kollektiv trafikk. 

Det som skremmer oss litt er alle ryktene om snobberi, press om merkeklær, utseende, penger, osv. Vi vil ikke være i et miljø der døtrene våre i en alder av 10 år kommer hjem og ber om Louis Vuitton veske fordi alle andre har det. Eller der foreldrene i klassen skal konkurrere om hvilket bursdagsselskap som er størst og flottest. (Eksempler som er satt litt på spissen, men dere skjønner sikkert poenget mitt.:)) Jeg har nemlig hørt diverse historier om barn/ungdom som blir «utestengt» fra vennegjengen/klassen hvis ikke de oppfyller visse kriterier som har med materielle ting å gjøre. 

Leser her inne at det er mange delte meninger om dette. Noen sier det ER sånn og at de derfor aldri kunne tenke seg å bo der! Mens andre sier dette er myter og bare tull at dette er snobbete steder, og at det er fordomsfulle mennesker som ikke bor her som påstår nettopp dette. 

Jeg vil svært gjerne høre fra dere som har bodd og bor på disse stedene i Bærum om deres oppfatninger? Jeg er ikke så bekymret nå, men tenker mer på når barna kommer i ungdomsskolealder og videre oppover. Er det forskjell fra skoler til skoler? Mye fokus på penger og det materielle? Dere som har vokst opp der, ville dere bodd der i dag?

Jeg forstår at det stort sett er pengesterke personer som bor i disse områdene, men man kan jo ha mye penger uten å være snobbete og ha fokus på det materielle.:)

Er veldig takknemlig for alle innspill jeg kan få!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du får sikkert svar fra noen som vet mer etterhvert, men inntil da:

De jeg kjenner som bor i disse områdene er ressurssterke, men ikke snobbete. Disse strøkene var jo "landet" for et par generasjoner siden, og jeg vil si at det er Volvo stasjonsvogn mennesker som bor der, for det meste. Snobber finnes det nok likevel noen av også, av typen nyrike som trenger å ha noen å se ned på. Blir barna i disse hjemmene trendsettende i en klasse, vil det sikkert kunne bli merkepress. Men Asker/Bærum er ikke Holmenkollåsen, for å si det sånn.

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for å la barna dine vokse opp i disse strøkene, men kjenner ikke eventuelle lokale variasjoner.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har vokst opp helt på grensen til Bærum og kjenner en del i disse områdene. Det er stort sett mennesker som har bodd i Oslo, og vil ha et barnevennlig område. Det er ofte ressurssterke mennesker, men ikke de aller mest velstående. Det er gjerne de som synes at hus på Ullern, Slemdal og Vinderen blir for dyrt, og vil ut av byen. Grunnet eiendomsskatten gjelder det stadig flere.

Av stedene du nevner er min erfaring at Blommenholm og Høvik har noe mer snobbefaktor, Bekkestua er veldig jordnært og Hosle ikke snobbete i det hele tatt. 

Så må man jo alltid huske på at alle områder utvikler seg. Fra min barndom husker jeg at det å bo på Jar var veldig rimelig og hadde et ganske annet miljø enn jeg kjente til fra Oslo vest. Nå koster en del hus der ute 14-16 mill, og er på nivå med Oslo vest-områdene. 

Ting utvikler seg - det kan komme et rush med velstående mennesker, eller det kan komme blokk med asylmottak i området ;) I tillegg er det også politiske endringer i sving, der målet er å lokke folk ut av byen. 

Anonymkode: d742d...04b

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vokst opp helt på grensen til Bærum og kjenner en del i disse områdene. Det er stort sett mennesker som har bodd i Oslo, og vil ha et barnevennlig område. Det er ofte ressurssterke mennesker, men ikke de aller mest velstående. Det er gjerne de som synes at hus på Ullern, Slemdal og Vinderen blir for dyrt, og vil ut av byen. Grunnet eiendomsskatten gjelder det stadig flere.

Av stedene du nevner er min erfaring at Blommenholm og Høvik har noe mer snobbefaktor, Bekkestua er veldig jordnært og Hosle ikke snobbete i det hele tatt. 

Så må man jo alltid huske på at alle områder utvikler seg. Fra min barndom husker jeg at det å bo på Jar var veldig rimelig og hadde et ganske annet miljø enn jeg kjente til fra Oslo vest. Nå koster en del hus der ute 14-16 mill, og er på nivå med Oslo vest-områdene. 

Ting utvikler seg - det kan komme et rush med velstående mennesker, eller det kan komme blokk med asylmottak i området ;) I tillegg er det også politiske endringer i sving, der målet er å lokke folk ut av byen. 

Anonymkode: d742d...04b

Tusen takk for et godt og reflektert svar!:)

Skrevet

Jeg er oppvokst på Bekkestua. Har alltid syns det har vært helt fantastisk. Bor nå i byen, men vil flytte tilbake til Bekkestua. 

Bekkestua er nærme marka og sjøen, det er også kun en trikke eller t-banetur unna Oslo. 

Det er ikke mye snobberi på Bekkestua. Men mye ordentlige folk med folkeskikk som er opptatt av karriere og idrett (ikke alle, men de fleste). Det var ikke noe press på skolene jeg gikk på, var derimot press om å gjøre det bra på skolen. Ikke kult å være dum... 

Hosle, Haslum og Høvik er også flotte steder😊

Anonymkode: aaf80...945

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, T-Rex skrev:

Du får sikkert svar fra noen som vet mer etterhvert, men inntil da:

De jeg kjenner som bor i disse områdene er ressurssterke, men ikke snobbete. Disse strøkene var jo "landet" for et par generasjoner siden, og jeg vil si at det er Volvo stasjonsvogn mennesker som bor der, for det meste. Snobber finnes det nok likevel noen av også, av typen nyrike som trenger å ha noen å se ned på. Blir barna i disse hjemmene trendsettende i en klasse, vil det sikkert kunne bli merkepress. Men Asker/Bærum er ikke Holmenkollåsen, for å si det sånn.

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for å la barna dine vokse opp i disse strøkene, men kjenner ikke eventuelle lokale variasjoner.

Tusen takk for ditt innspill.:)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst på Bekkestua. Har alltid syns det har vært helt fantastisk. Bor nå i byen, men vil flytte tilbake til Bekkestua. 

Bekkestua er nærme marka og sjøen, det er også kun en trikke eller t-banetur unna Oslo. 

Det er ikke mye snobberi på Bekkestua. Men mye ordentlige folk med folkeskikk som er opptatt av karriere og idrett (ikke alle, men de fleste). Det var ikke noe press på skolene jeg gikk på, var derimot press om å gjøre det bra på skolen. Ikke kult å være dum... 

Hosle, Haslum og Høvik er også flotte steder😊

Anonymkode: aaf80...945

Herlig å høre fra en som faktisk har vokst opp der! Tusen takk for tilbakemelding!☺️ Merker jeg ikke er like stresset nå etter å ha fått litt andre synspunkter her inne.:)

Skrevet
1 minutt siden, Baremeg81 said:

Tusen takk for ditt innspill.:)

Du fikk heldigvis et bedre svar.

Et poeng jeg glemte: når barna dine får venner i denne typen miljø, vil de ha bekjente sentralt plassert i diverse viktige deler av samfunnsstrukturen i fremtiden. Det kan være noe verdt, om man ser litt kynisk på det.

• Liker 2
Skrevet

Nå er det riktignok en god del år siden jeg vanket i de områdene, men basert på svarene du har fått har mye endret seg i løpet av de årene.

Hosle var da kjent for å være et skikkelig snobbested.  Ungdomsskolen der, Hosletoppen, hadde kallenavnet "sossetoppen", og merkepresset var temmelig merkbart.  Det var også en del kniving mellom Hosle og  Eiksmarka om hvilket sted som var best og verst.

Det var bedre nedover mot Bekkestua.

Anonymkode: ad2f2...9e0

• Liker 1
Skrevet

Søsteren min flyttet til Haslum for noen år siden (fra Oslo vest) og hun stortrives!! Fins ikke snobbete, mange barn i nabolaget og god stemning med naboene 😊ikke altfor dyrt heller, om det er noe issue... 

Skrevet

Mye dop og rusmisbruk i hvertfall

Anonymkode: 5dabc...842

Skrevet

Tusen hjertelig takk for alle tilbakemeldinger!😊 Jeg har ikke lenger inntrykk av at det er så «ille» som jeg beskrev i første innlegget mitt, så det er betryggende. Man vil jo gjerne bo i et nabolag der man føler man passer inn, og har noe til felles med de rundt seg. 

Dit vi flytter nå vil vi gjerne bli boende da datteren vår starter på skolen til neste høst, og vi vil hun skal slippe å bytte skole etter et par år fordi vi vil flytte på nytt. Man har selvsagt aldri noen garantier for noe, men jeg synes dette lover bra.:)

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye dop og rusmisbruk i hvertfall

Anonymkode: 5dabc...842

Hmm.. mer enn andre steder? Blant ungdom? Blant foreldre? Hva mener du?

Og snakker du av erfaring, eller er det noe du har «hørt»?

Skrevet

Nja. Har ikke barn, så kjenner ikke til miljøet på skolene. Men jeg bor nå her. Fantastisk område, nærhet til marka og byen, mye roligere og grønnere enn boligstrøkene på Oslo vest. Man merker jo at endel av folka her er vant til å få det som de vil og kanskje ikke har hatt så mye reell motgang i livet...det merker i hvertfall vi i form av at mange har sterke meninger om småting. 

Vi stortrives, men tar nok en grundig research på miljøet i skolene før vi evt. lat barn vokse opp her.

Anonymkode: 99c82...037

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...