Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Visning av hus med OCD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sterk OCD med bakteriefobi og er i aktiv behandling med eksponeringterapi. På mitt værste var jeg fanget i eget hjem da alt annet utenfor var "møkkete" og "farlig".Jeg hadde ikke besøk av venner og familie,- kun et par som tok ekstra hensyn. Takket være eksponeringterapien, er jeg nå på bedringens vei, selv om det ofte er ett skritt fram og to tilbake....

Midt oppi dette er vi i en prosess med å selge huset,- noe vi har ventet to år på for at jeg skal blir "klar" psykisk sett.

Jeg har grudd meg i lang tid, og tanken på at fremmede (som jeg ikke har noe kontroll på hvor har vært før, og som jeg heller ikke kan be vaske hendene når de kommer inn) skal vandre rundt i mitt hjem...inn på badet...åpne kjøleskap etc, er nesten ikke til bære.

Ble enig med megler om at hun skulle be alle som kom om å ta av seg på bena OG henge av seg utejakker i gangen. Dette ville dempe angsten min noe  (ingen møkkete sko inne eller skitt/støv fra uteklær) , og var grunnen til at jeg orket kjøre visning som avtalt.

Det var 18 mennesker på visning,- alle forståelsefulle når megler forklarte grunnen til at de måtte henge fra  (selger har OCD), men ett par med to barn ble skikkelig sure. Sa at "her er det så mange restriksjoner at vi nesten ikke vil komme inn". Er det å ta av seg sko og jakker for mye å forlange når selger er syk?

De himlet også med øynene når sønnen ikke fikk hoppe i den oppredde dobbeltsengen, eller leke med lekene på min sønns rom (megler sa pent i fra at det er fint om lekene får ligge i fred da det tross alt var visning med fullt hus ).

Ble så lei meg over parets reaksjon  (da jeg i frisk tilstand er verden mest sosiale og rause person)- overreagerer jeg?

Anonymkode: 4a208...388

Skrevet

De var frekke. Men selvsagt overreagerer du, de fleste ville ikke tatt så på vei, men med den diagnosen så betyr det jo at du overreagerer... Det beste for deg hadde nok vært å ikke være tilstede under visningen...

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg tenker at dette er litt tosidig. Det er ikke så rart at et barn går bort til leker som står framme på et barnerom. At foreldrene ikke har forståelse for at man ikke hopper i fremmede menneskers senger, OCD eller ikke, sier derimot en hel del om de voksne her. 

På de visningene jeg har vært på har det vært litt variasjon i hva som er skikk og bruk. Noen steder har man tatt av seg skoene, noen steder har megler hatt med seg skotrekk (sånne blå plasttrekk), og noen steder har man bare trampet inn. Yttertøy har man som regel beholdt på. Så lenge man blir bedt på en normal måte om å ta av yttertøy og sko, synes jeg det er helt innafor. Litt uvant å ta av ytterjakken, men virkelig ikke noe å bli sur eller klage over. Jeg hadde ikke trengt å vite diagnosen din, heller. For meg hadde det holdt lenge at megler hadde sagt at «Pga selgers helsetilstand vil jeg be dere om å ta av jakker og sko i gangen.» (Spiller ingen rolle for meg om det skyldes immunsvikt eller om det skyldes OCD; det viktigste er at jeg kan ta normalt hensyn.) 

Endret av Ullvott
  • Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

De var frekke. Men selvsagt overreagerer du, de fleste ville ikke tatt så på vei, men med den diagnosen så betyr det jo at du overreagerer... Det beste for deg hadde nok vært å ikke være tilstede under visningen...

Nei jeg var ikke der under visning,- det hadde jeg aldri turt ;-) Min mor kom også hjem til oss etter endt visning og vasket alle gulv FØR vi kom hjem igjen(takk og pris for snill mamma). Det var megler som fortalte meg det i etterkant.

Skrevet

De var uhøflige og sære. Det er helt normalt å ta av seg skoene på visning. Vi var på fåglarna vet hvor mange da vi lette etter hus, og det var vel bare en eller to ganger alle bare gikk inn med sko på. 

Jakker derimot er uvanlig at man må ta av. Det kan være upraktisk om man må bære rundt på nøkler og mobil som man ikke vil ha hengende i jakkelommen når det er masse folk som kan forsyne seg av det, og også upraktisk om man skal ut på altanen og slikt og se i kulden. Jeg ville derimot ikke ansett det som noe stort problem, og ikke hatt noe problem med å gjøre det om jeg fikk vite årsaken. 

Men å bli sure fordi ungene ikke får pelle på leker og hoppe i sengen??? Disse folkene eide ikke folkeskikk, så de kan du bare drite i. 

Anonymkode: 51434...ae7

• Liker 6
Skrevet

Jeg sliter med det samme selv og vi har løst det med å vaske etter visning. Skifte sengetøy og kjøre over med antibac det jeg vet folk tar på. Også leker.

Jeg har selv vært på en del visninger, og man hopper da ikke i senga til fremmede. Det sier litt om foreldrene. Megler hadde ikke trengt å oppgi helsetilstanden din. Det har ingenting noe med. Blå skopose, dersom man ikke vil ta av seg skoene. Jeg foretrekker skopose enn at fremmede går med sokker i mitt hus. 

Anonymkode: 97f7b...a5b

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med det samme selv og vi har løst det med å vaske etter visning. Skifte sengetøy og kjøre over med antibac det jeg vet folk tar på. Også leker.

Jeg har selv vært på en del visninger, og man hopper da ikke i senga til fremmede. Det sier litt om foreldrene. Megler hadde ikke trengt å oppgi helsetilstanden din. Det har ingenting noe med. Blå skopose, dersom man ikke vil ta av seg skoene. Jeg foretrekker skopose enn at fremmede går med sokker i mitt hus. 

Ja skiftet på alle senger etter visningen, og hadde for anledningen kjøpt inn 10 nye par med slippers fra IKEA som megler delte ut. Godt å lese at det ikke bare er jeg som synes åpen visning er utfordrende :-)

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja skiftet på alle senger etter visningen, og hadde for anledningen kjøpt inn 10 nye par med slippers fra IKEA som megler delte ut. Godt å lese at det ikke bare er jeg som synes åpen visning er utfordrende :-)

Du er absolutt ikke alene❤️

God ide med slippers. Det skal jeg tenke på til neste gang😊 

Det er kun mannen min og en venninne som kjenner til fobien min. De andre kjenner ikke til det og hadde nok blitt overrasket om de fikk vite det. Derfor syntes jeg det var merkelig at det ble opplyst om det på visning. 

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg var ikke der under visning,- det hadde jeg aldri turt ;-) Min mor kom også hjem til oss etter endt visning og vasket alle gulv FØR vi kom hjem igjen(takk og pris for snill mamma). Det var megler som fortalte meg det i etterkant.

Åja. Megler skulle ikke fortalt deg det da.. 

Håper at du snart opplever enda mer bedring. ❤

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er absolutt ikke alene❤️

God ide med slippers. Det skal jeg tenke på til neste gang😊 

Det er kun mannen min og en venninne som kjenner til fobien min. De andre kjenner ikke til det og hadde nok blitt overrasket om de fikk vite det. Derfor syntes jeg det var merkelig at det ble opplyst om det på visning. 

Nei megler ville egentlig ikke si det, men det var jeg som sa hun bare kunne gjøre det dersom noen lurte. Tenkte at det var lettere å vise litt hensyn når det lå en (medisinsk) grunn bak. Har også holdt fobien min skjult for de fleste lenge,men orker ikke bortforklare ting lenger, og sier det heller som det er nå 😀 

• Liker 1
Skrevet

Det verste man kan gjøre mot en med OCD er å bli med på tvangen. Så her har alle gjort et stort feilgrep. 

Anonymkode: 02496...717

• Liker 1
Skrevet

Å ta av seg skoene er greit, å be folk ta av seg ytterklærene er ikke greit. 

Anonymkode: 54392...dc4

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ta av seg skoene er greit, å be folk ta av seg ytterklærene er ikke greit. 

Anonymkode: 54392...dc4

Da kan de jo selvsagt velge å ikke bli med på visningen. Det er ts sitt hus. 

Anonymkode: 76a87...5df

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sterk OCD med bakteriefobi og er i aktiv behandling med eksponeringterapi. På mitt værste var jeg fanget i eget hjem da alt annet utenfor var "møkkete" og "farlig".Jeg hadde ikke besøk av venner og familie,- kun et par som tok ekstra hensyn. Takket være eksponeringterapien, er jeg nå på bedringens vei, selv om det ofte er ett skritt fram og to tilbake....

Midt oppi dette er vi i en prosess med å selge huset,- noe vi har ventet to år på for at jeg skal blir "klar" psykisk sett.

Jeg har grudd meg i lang tid, og tanken på at fremmede (som jeg ikke har noe kontroll på hvor har vært før, og som jeg heller ikke kan be vaske hendene når de kommer inn) skal vandre rundt i mitt hjem...inn på badet...åpne kjøleskap etc, er nesten ikke til bære.

Ble enig med megler om at hun skulle be alle som kom om å ta av seg på bena OG henge av seg utejakker i gangen. Dette ville dempe angsten min noe  (ingen møkkete sko inne eller skitt/støv fra uteklær) , og var grunnen til at jeg orket kjøre visning som avtalt.

Det var 18 mennesker på visning,- alle forståelsefulle når megler forklarte grunnen til at de måtte henge fra  (selger har OCD), men ett par med to barn ble skikkelig sure. Sa at "her er det så mange restriksjoner at vi nesten ikke vil komme inn". Er det å ta av seg sko og jakker for mye å forlange når selger er syk?

De himlet også med øynene når sønnen ikke fikk hoppe i den oppredde dobbeltsengen, eller leke med lekene på min sønns rom (megler sa pent i fra at det er fint om lekene får ligge i fred da det tross alt var visning med fullt hus ).

Ble så lei meg over parets reaksjon  (da jeg i frisk tilstand er verden mest sosiale og rause person)- overreagerer jeg?

Å hoppe i sengen / ta på sengen er uhørt! Stygg atferd fra folk...🤮

Anonymkode: dd401...e15

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det verste man kan gjøre mot en med OCD er å bli med på tvangen. Så her har alle gjort et stort feilgrep. 

Anonymkode: 02496...717

Å ta av seg sko når man går inn i andres hjem er normal folkeskikk. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...