Gjest Sisti Skrevet 29. januar 2018 #1 Skrevet 29. januar 2018 Jeg skal begynne å sykle (med elsykkel) til ny jobb, det er en mil hver vei. Praktisk tips til gode klær og annet? Finnes det noen måte å unngå hjelmsveis på? bor på Sørvestlandet, så jeg er mest redd for å hate å sykle i regn... Og jeg er overrasket over hvor surt og kaldt det var å sykle. Hva slags hansker er gode å ha, for eksempel? Hva med sminke, er det håpløst å kombinere med sykling i regn?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #2 Skrevet 29. januar 2018 Bruk sykkelbriller, uansett vær. Det kan være praktisk med sånne som faktisk er sykkelbriller, hvor du kan skifte ut glasset med et lett klikk. Velge mellom solbrilleglass, helt klare glass, og gule glass. Dette er viktig for å beskytte øynene mot flygende rusk, samt at det kan hjepe på sminkeproblematikken. Når du skriver el-sykkel, mener du da at du "sykler" som i at du sitter der og padler litt, men ikke blir svett som man ville blitt om man faktisk syklet? I såfall har jo det mye å si for hvilken bekledning man skal ha på seg. Det vinnes sykkelhansker i vindtett materiale. Sminke tar jeg på etter jeg har dusjet på jobb. Hjelmsveis er uungåelig. Anonymkode: 53d16...b01
Gjest Sisti Skrevet 29. januar 2018 #3 Skrevet 29. januar 2018 47 minutter siden, AnonymBruker said: Bruk sykkelbriller, uansett vær. Det kan være praktisk med sånne som faktisk er sykkelbriller, hvor du kan skifte ut glasset med et lett klikk. Velge mellom solbrilleglass, helt klare glass, og gule glass. Dette er viktig for å beskytte øynene mot flygende rusk, samt at det kan hjepe på sminkeproblematikken. Når du skriver el-sykkel, mener du da at du "sykler" som i at du sitter der og padler litt, men ikke blir svett som man ville blitt om man faktisk syklet? I såfall har jo det mye å si for hvilken bekledning man skal ha på seg. Det vinnes sykkelhansker i vindtett materiale. Sminke tar jeg på etter jeg har dusjet på jobb. Hjelmsveis er uungåelig. Anonymkode: 53d16...b01 Takk, ante ikke at sykkelbriller var et konsept en gang. Jeg kommer nok til å unngå å bli for svett på vei til jobb, både pga elsykkel og mye nedoverbakke, så jeg slipper å svette ut klærne mine. Er ikke dusj på jobb. På vei hjem blir jeg nok å dra på mye mer, at det blir treningsøkta mi.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #4 Skrevet 29. januar 2018 Ta med hårbørste og sminke, og fiks deg på jobb. Hjelmsveisen kan reddes ganske bra! Av bekledning foretrekker jeg vindjakke og overtrekksbukse samt joggesko - skifter raskt når jeg kommer på jobb. Omd et regner så har jeg med tørt av alt - truse inkludert. Når man ikke plages av regnet etter at man kommer seg inn føler man seg litt som superwoman som har vært ute i det dritværet på sykkel ;-) Bruk også refleksvest (eller kjøp en vindjakke i refleksmateriale) - man synes dårligere på sykkel enn man tror selv. Støtter forslaget om sykkelbriller og -hansker. Gull verdt! Anonymkode: 702e3...966
evelynn Skrevet 29. januar 2018 #5 Skrevet 29. januar 2018 Jeg sykkler med elsykkel og til meg er det viktig med hansker, og buff på halsen og hode, under hjelm. På jobb har vi tørkestativ med en liten elektrisk radiator under, så klær tørkes i løpet av 4-5 timer. Det er ikke så verst å bli vått underveis, men å ta på seg de våte klær når man skal sykkle tilbake er forferdelig. Sminke, børste etc. har jeg på jobb. Husk å ta ekstra truse nå det regner, for da blir du HELT vått
Marikken Skrevet 29. januar 2018 #6 Skrevet 29. januar 2018 Elsyklist her, har ikke like lang vei som deg, men bekledningen blir vel stort sett lik da man uansett ikke blir noe særlig varm av selve syklingen på en elsykkel uansett. Hjelmsveis er som nevnt tidligere uunngåelig, må fikses på jobb. Selv om det finnes jo nå sykkelhjelmer etter "airbag-prinsippet": oppblåsbar sykkelhjelm . Da slipper du unna hjelmen... Jeg tar stort sett på meg jobbklærne og drar over med overtrekksbukse eller skibukse når det er kaldt (har en som er foret så det holder stort sett greit) og bruker skivotter (type Hestra) som er vanntette (sånn stort sett) og med skikkelig for inni. Har ikke sykkelbriller (men har tenkt å skaffe meg), så drar rett og slett på meg slalombrillene hvis det er for ille (ser ikke så himla bra ut, men det blåser jeg i så lenge jeg kommer tørt fram på jobb... ) Bruker vindtett jakke/ allværsjakke evt boblejakke - helt avhengig av temperaturen ute. Sykkelen min har gode for- og baklykter og de bruker jeg uansett så lenge jeg sykler i trafikken. Refleksvest i tillegg. Jeg ser ikke særlig elegant ut på vei til/fra jobb (noe min eldste datter på 10 år gjerne informerer meg om ), men helt ærlig: så lenge jeg kommer tørt, varmt og trygt fram på jobb så tar jeg det ikke så tungt hvordan jeg ser ut mens jeg sykler...
happiest Skrevet 29. januar 2018 #7 Skrevet 29. januar 2018 Hva med å sette opp håret på jobb? Da ser ingen om du har hjelmsveis Ville kledd meg godt og varmt og hatt liggende et par skift på jobb som du kan ta på deg der. Da slipper du å drasse alt for mye med. Ville droppet sminke om det regner og heller sminket meg på jobb (kjøp feks litt basissminke, så noe kan være på jobb).
Gjest Sisti Skrevet 29. januar 2018 #8 Skrevet 29. januar 2018 1 hour ago, evelynn said: Jeg sykkler med elsykkel og til meg er det viktig med hansker, og buff på halsen og hode, under hjelm. På jobb har vi tørkestativ med en liten elektrisk radiator under, så klær tørkes i løpet av 4-5 timer. Det er ikke så verst å bli vått underveis, men å ta på seg de våte klær når man skal sykkle tilbake er forferdelig. Sminke, børste etc. har jeg på jobb. Husk å ta ekstra truse nå det regner, for da blir du HELT vått Men blir du våt gjennom regntøy også? 😮
Gjest Sisti Skrevet 29. januar 2018 #9 Skrevet 29. januar 2018 Takk for mange gode tips! Mye jeg ikke har tenkt på. Å ha sminke og hårbørste liggende på jobb er jo en åpenbart god løsning jeg ikke har tenkt på. Jeg har kortkort hår som må styles skikkelig, så slipper ikke unna med å sette opp håret. Nå gleder jeg meg enda mer til å bli syklist!
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #10 Skrevet 29. januar 2018 Rapha.cc (dyrt, men bra) De har også tynne luer i merinoull som passer under hjelmen. Når våren kommer er det kjekt med en sykkelcaps under hjelmen, siden bremmen skjermer litt for sola. Oakley har fine (men dyre) sykkelbriller med glass som blir mørke når sola titter frem, slik at du ikke behøver å tenke på å bytte glass. Regnjakke er kjekt å ha, evt. allværsjakka fra Rapha (det er stort sett dette merket jeg bruker, ergo er anbefalingene herifra ) Sykkelhansker er veldig kjekke å ha, særlig dersom du skulle falle av sykkelen og måtte ta deg for. Sommerstid er det mer praktisk med kortermet sykkeltrøye og løse ermer, samt kort sykkelbukse og løse knær/ben, slik at du lett kan regulere bekledningen uten å få for mye ekstra å drasse på. Det er jo ofte kaldere på vei til jobb enn på hjemturen, og løse ermer/ben får du plass til i lomma bak på sykkeltrøya. En «essentials kit» med lappesaker, luftpatron, bankkort og mobil får du også plass til i lommene baki trøya. Resten av det du måtte trenge lar du være igjen på jobb, evt. har du på deg en ryggsekk med litt klær osv. til jobb-bruk. Anonymkode: 27361...e8d
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #11 Skrevet 29. januar 2018 Må også understreke viktigheten av reflekser. Refleksvest på deg selv, refleksvest på ryggsekken om du har det. Refleksbånd rundt ankler. Og reflekser festet på selve sykkelen. Man kan aldri bli for synlig som syklist. Anonymkode: 53d16...b01 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #12 Skrevet 29. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Må også understreke viktigheten av reflekser. Refleksvest på deg selv, refleksvest på ryggsekken om du har det. Refleksbånd rundt ankler. Og reflekser festet på selve sykkelen. Man kan aldri bli for synlig som syklist. Anonymkode: 53d16...b01 Dette. I tillegg bør du ha lys både foran og bak på sykkelen dersom du skal sykle i mørket. Anonymkode: 27361...e8d 1
evelynn Skrevet 29. januar 2018 #13 Skrevet 29. januar 2018 Også, jeg anbefaler en vanntett sykkelveske som festes til bagasjebretten. Der frakter jeg arbeidsklærne mine og sparer ryggen. Jeg sykler 18 kilometer en vei og det tar ca 45-50 minuter, og samme vei tilbake, så det ville ha vært vanskelig med en rygsekk.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #14 Skrevet 29. januar 2018 1 minutt siden, evelynn skrev: Også, jeg anbefaler en vanntett sykkelveske som festes til bagasjebretten. Der frakter jeg arbeidsklærne mine og sparer ryggen. Jeg sykler 18 kilometer en vei og det tar ca 45-50 minuter, og samme vei tilbake, så det ville ha vært vanskelig med en rygsekk. I min verden er bagasjebrett «ulovlig» på sykkel. Det samme med støtte Alt av unødvendig ekstravekt må av slik at sykkelen (som bør være av karbon ) blir lettere. Men jeg ser absolutt det praktiske aspektet dersom formålet er å transportere seg fra og til jobb på enklest mulig måte Anonymkode: 27361...e8d
evelynn Skrevet 29. januar 2018 #15 Skrevet 29. januar 2018 2 hours ago, Sisti said: Takk, ante ikke at sykkelbriller var et konsept en gang. Jeg kommer nok til å unngå å bli for svett på vei til jobb, både pga elsykkel og mye nedoverbakke, så jeg slipper å svette ut klærne mine. Er ikke dusj på jobb. På vei hjem blir jeg nok å dra på mye mer, at det blir treningsøkta mi. Du kommer til å svette litt unansett. Jeg har el-bike og veien til jobb er nedoverbakken. Jeg trenger ikke å dusje på jobb, men skifter klær, da føler jeg meg fresh. Men det får du kjenne selv, om du føler deg ok eller ikke. Det tar ikke så mye plass å ta en ekstra top og heller ikke så mye tid til å skifte.
Gjest Sisti Skrevet 29. januar 2018 #16 Skrevet 29. januar 2018 6 minutter siden, evelynn said: Også, jeg anbefaler en vanntett sykkelveske som festes til bagasjebretten. Der frakter jeg arbeidsklærne mine og sparer ryggen. Jeg sykler 18 kilometer en vei og det tar ca 45-50 minuter, og samme vei tilbake, så det ville ha vært vanskelig med en rygsekk. Sykkelveske har jeg. Prøvde å sykle en mil med jobbsekk og det var virkelig ubehagelig! 1 minutt siden, evelynn said: Du kommer til å svette litt unansett. Jeg har el-bike og veien til jobb er nedoverbakken. Jeg trenger ikke å dusje på jobb, men skifter klær, da føler jeg meg fresh. Men det får du kjenne selv, om du føler deg ok eller ikke. Det tar ikke så mye plass å ta en ekstra top og heller ikke så mye tid til å skifte. Har syklet den veien en gang, og syns ikke jeg ble ubehagelig svett. Men det finner jeg jo ut av etterhvert, hva som funker. Skrekken er å fryse mens jeg sykler.
Gjest Sisti Skrevet 29. januar 2018 #17 Skrevet 29. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: I min verden er bagasjebrett «ulovlig» på sykkel. Det samme med støtte Alt av unødvendig ekstravekt må av slik at sykkelen (som bør være av karbon ) blir lettere. Men jeg ser absolutt det praktiske aspektet dersom formålet er å transportere seg fra og til jobb på enklest mulig måte Anonymkode: 27361...e8d Sykkelen er et fremkomstmiddel for meg, så jeg bryr meg definitivt ikke om ekstravekt. Skulle jeg gjort det hadde jeg jo måttet kjøre i stedet.
evelynn Skrevet 29. januar 2018 #18 Skrevet 29. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: I min verden er bagasjebrett «ulovlig» på sykkel. Det samme med støtte Alt av unødvendig ekstravekt må av slik at sykkelen (som bør være av karbon ) blir lettere. Men jeg ser absolutt det praktiske aspektet dersom formålet er å transportere seg fra og til jobb på enklest mulig måte Anonymkode: 27361...e8d Hehe, jeg er nok "en gammel dame" (fyller 40 på fredag) som ikke bryr seg om hva andre synes, men tenker på sitt eget komfort først og fremst også har problemer med ryggen, sittende jobb, 8 timer foran PC og det er ikke snakk om at jeg tar en ryggsekk på seg om unødvendig Og ser at de fleste som sykkler el-sykkler har sånne vesker, de som sykkler sport-sykkler har faktisk ryggsekker
evelynn Skrevet 29. januar 2018 #19 Skrevet 29. januar 2018 33 minutter siden, Sisti said: Men blir du våt gjennom regntøy også? 😮 Nei, har bare vind og vanntett jakke, eller sykler jeg med ullbuksa (om kaldt) og sykkelbuksa. Prøvde med regnbuksa og vanntette sko, med synes det er ubehagelig. Så jeg har ullundertøy + sykkelbuksa + jakke, eller bare sykkelbuksa og ulltrøye. Og alltid buff på halsen og hansker.
evelynn Skrevet 29. januar 2018 #20 Skrevet 29. januar 2018 7 minutter siden, Sisti said: Sykkelveske har jeg. Prøvde å sykle en mil med jobbsekk og det var virkelig ubehagelig! Har syklet den veien en gang, og syns ikke jeg ble ubehagelig svett. Men det finner jeg jo ut av etterhvert, hva som funker. Skrekken er å fryse mens jeg sykler. Da må du ha ull under og noe vindtett over. Og så mye mellomlag du trenger, Du finner det selv etterhvert. Og kan alltid stoppe å ta av eller på en mellomlag. Til meg det verste er å fryse i hendenen, halsen og ørene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå