AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #1 Skrevet 29. januar 2018 Hun er som oftest trivelig og flink og vi har ett bra forhold.. Men til tider så kan hun være så utrolig frekk og ufordragelig.. Og faren reagerer ikke en gang.. Som i går.. Vi var i selskap hos svigers og hun sitter der og sier plutselig i luften.. Med en sånn hoven og herskelig tone.. "Hva har dere tenkt å gi meg til konfirmasjonen da? Jeg forventer faktisk en del... " Eller her om dagen når vi så på været sier jeg når jeg ser værdama: den toppen var veldig fin.. Og jenta svarer med: synd den ikke passer til deg da.. (Jeg er en large, værdama en xs-s) Når slike kommentarer kommer så kniser faren, som om at han syns det er søtt eller noe? og jeg blir helt forskrekket.. Hva med å si at slik snakker man ikke?? Anonymkode: 3bbd6...6ca 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #2 Skrevet 29. januar 2018 Kan det være at det er en feilslått humor der hun tror det er morsomt og ikke forstår at det er litt kleint? Eller at hun har dårlige sosiale antenner? Anonymkode: 9c689...278 8
DonaldDuck Skrevet 29. januar 2018 #3 Skrevet 29. januar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hun er som oftest trivelig og flink og vi har ett bra forhold.. Men til tider så kan hun være så utrolig frekk og ufordragelig.. Og faren reagerer ikke en gang.. Som i går.. Vi var i selskap hos svigers og hun sitter der og sier plutselig i luften.. Med en sånn hoven og herskelig tone.. "Hva har dere tenkt å gi meg til konfirmasjonen da? Jeg forventer faktisk en del... " Eller her om dagen når vi så på været sier jeg når jeg ser værdama: den toppen var veldig fin.. Og jenta svarer med: synd den ikke passer til deg da.. (Jeg er en large, værdama en xs-s) Når slike kommentarer kommer så kniser faren, som om at han syns det er søtt eller noe? og jeg blir helt forskrekket.. Hva med å si at slik snakker man ikke?? Anonymkode: 3bbd6...6ca Du bør nok sette deg ned med barnefar og fortelle han at du blir såret og at du ønsker at han skal støtte deg. Det med stebarn kan være litt vanskelig og ømt å håndtere. Har du lagt en innsats i å bli likt av henne? Husk at hun er et barn og at du er voksen. Er det noe i veien for at du kan irettesette henne selv, når hun er frekk mot deg? Du kan jo fortelle henne at du blir såret. Kanskje hun bare ser på det som sarkastisk humor, og tror at du ikke tar deg nær av det. 6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #4 Skrevet 29. januar 2018 Oi! Hvor gammel er denne jenta da? Rett før konfirmasjonen? Faren burde virkelig snakke med henne om oppførselen hennes. Det kommer til å slå tilbake på henne siden, så det er til hennes eget beste å endre på dette. Anonymkode: 6ba76...fae 8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #5 Skrevet 29. januar 2018 Høres for meg litt ut som feilslått humor? At hun prøver å være morsom? Anonymkode: 11ee9...59f 11
draug 75 Skrevet 29. januar 2018 #6 Skrevet 29. januar 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med en sånn hoven og herskelig tone.. "Hva har dere tenkt å gi meg til konfirmasjonen da? Jeg forventer faktisk en del... " Eller her om dagen når vi så på været sier jeg når jeg ser værdama: den toppen var veldig fin.. Og jenta svarer med: synd den ikke passer til deg da Du, Denne typen stikking og bitching er noe som ikke er eget for henne. Det er en omgang jeg har sett og opplevd mellom voksne kvinner. Det som skjer er det med at hun prøver å overta for deg som voksen dame i familien, hun viser deg fingeren for å se om vegen er åpen. Du er selv nødt for å sette deg i respekt, at faren ter seg som en fjott og oppmuntrer datra i intrigene sine får du ikke gjort noe med, det kan jo være at han forguder henne. (Rekasjonen på det siste, kunne være (du:)"Ingen spurte deg, unge." og (faren til dattra:): "Du får ikke lov å snakke slik til henne!") 9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #7 Skrevet 29. januar 2018 12 minutter siden, DonaldDuck skrev: Du bør nok sette deg ned med barnefar og fortelle han at du blir såret og at du ønsker at han skal støtte deg. Det med stebarn kan være litt vanskelig og ømt å håndtere. Har du lagt en innsats i å bli likt av henne? Husk at hun er et barn og at du er voksen. Er det noe i veien for at du kan irettesette henne selv, når hun er frekk mot deg? Du kan jo fortelle henne at du blir såret. Kanskje hun bare ser på det som sarkastisk humor, og tror at du ikke tar deg nær av det. Jeg blir ikke såret.. Jeg er fornøyd med hvordan jeg er.. vi er jo venner ellers, så jeg føler meg ikke mislikt på noen måte.. Det er bare innimellom at hun kommer med slike kommentarer.. men jeg vet jo såpass at man bør irettesette barna når de snakker slik.. Anonymkode: 3bbd6...6ca
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #8 Skrevet 29. januar 2018 Hun høres ut som en hvilken som helst tenåring som skal tøffe seg. Det blir som regel veldig feil, men de forstår ikke det. Anonymkode: fdea2...af9 19
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #9 Skrevet 29. januar 2018 3 minutter siden, draug 75 skrev: Du, Denne typen stikking og bitching er noe som ikke er eget for henne. Det er en omgang jeg har sett og opplevd mellom voksne kvinner. Det som skjer er det med at hun prøver å overta for deg som voksen dame i familien, hun viser deg fingeren for å se om vegen er åpen. Du er selv nødt for å sette deg i respekt, at faren ter seg som en fjott og oppmuntrer datra i intrigene sine får du ikke gjort noe med, det kan jo være at han forguder henne. (Rekasjonen på det siste, kunne være (du:)"Ingen spurte deg, unge." og (faren til dattra:): "Du får ikke lov å snakke slik til henne!") hva er det som gjør at slik oppførsel skjer da?? usikkerhet? behov for å bli sett?? på den siste svarte jeg så enkelt at: jo, det gjør den.. det er bare å kjøpe den i ett par størrelser større.. Anonymkode: 3bbd6...6ca 1
xinnia Skrevet 29. januar 2018 #10 Skrevet 29. januar 2018 Tror dette er noe som kommer fra tid til annen i ethvert hjem med tenåringer... 6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #11 Skrevet 29. januar 2018 Hvis dette bare skjer de få gangene du nevner så tenker jeg at det bare er sånne småglipper man må regne med innimellom av unge tenåringer. De er ikke eldre enn at de fortsatt ofte snakker uten å tenke først. Men ja, jeg er enig at man bør kommentere ovenfor jenta at slikt er ikke hyggelig å si slik at hun lærer til senere. Mine barn er litt yngre, men det med gaver og forventninger der, og at man faktisk må være takknemlig for det man får uansett, det tar tid å lære. Og også det at det som i deres øyne er helt uskyldige kommentarer kan oppfattes sårende for andre. Anonymkode: a09fd...5ef 1
Gjest NotNaomi Skrevet 29. januar 2018 #12 Skrevet 29. januar 2018 Litt typisk enkelte tenåringer dette vel? Men syns ikke om at faren sitter og ler av sånne kommentarer. Og hva svarte besteforeldrene? Jeg tror jeg hadde gitt et passende svar,for å si det sånn. Snakk med henne selv? Det er så ulikt hva slags forhold noen har innad i familien. Jeg har blitt satt ut selv iblant av sjargongen i enkelte familier,men så er det bare sånn de er om du skjønner. Tror det er lurt om dere to tar en prat om å kommentere utseende osv. Det er jo ikke greit,og kanskje smart å snakke litt med henne om det?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #13 Skrevet 29. januar 2018 31 minutter siden, xinnia skrev: Tror dette er noe som kommer fra tid til annen i ethvert hjem med tenåringer... Jepp, det tror jeg også, dvs jeg har erfart et par sånne både fra datteren min og stedatteren min. Tror neppe det ligger noe ondt bak, bare en tankeløs og sleivete kommentar fra umoden tenåring. Tenker at man ikke skal godta alle kommentarer, noen må man bare overse, andre kommentarer trenger tilsvar på hva som ikke er greit. Det som ikke er greit er at far kniser, tror jeg hadde startet med en prat der. Anonymkode: 7d877...7f8 2
galmamma Skrevet 29. januar 2018 #14 Skrevet 29. januar 2018 43 minutter siden, xinnia skrev: Tror dette er noe som kommer fra tid til annen i ethvert hjem med tenåringer... Mine barn snakker aldri på denne måten.. Og jeg hadde nok snakket til de umiddelbart dersom de gjorde det. 7
Hactar Skrevet 29. januar 2018 #15 Skrevet 29. januar 2018 Faren må jo i alle fall gi seg med knisinga. Skjønner meg ikke på folk som synes det er "søtt" at ungene er ufordragelige, uansett alder. Deretter tenker jeg at man bør gi tilbakemelding på hvordan hun oppfattes når hun snakker slik. Tenker det er helt naturlig at hun eksperimenterer litt med hva hun kan tillate seg å si, men da er det de voksnes oppgave å gi tilbakemelding på eksperimentene så hun ikke tror det er god latin å være kravstor og frekk. TIl sist tenker jeg det er viktig å være gode rollemodeller. Mye påvirkning kommer jo fra venner i den alderen, men om de voksne aldri baksnakker eller er frekke mot hverandre, får hun også inn hvordan man oppfører seg skikkelig. Men først; far må innse at han ikke gjør dattera noen tjenester med liksom å være på hennes lag når hun sier noe ufyselig. Det har ikke så mye med deg å gjøre, du tåler sikkert en støyt, men hun risikerer at andre tar avstand fra henne dersom hun tror det er greit å komme med stikk. 6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #16 Skrevet 29. januar 2018 Så kaller du henne "sykt frekk" også da. Høres ut som dere snakker samme språk, kan du ikke snakke med henne? "Det var ikke noe pent sagt" Ferdig. Hvis faren LER, ville jeg da sett dumt på ham og sagt det samme: "Det var da ikke noe pent sagt? Har man ikke noe hyggelig å si, lar man være". Det med konfirmasjonsgave ville jeg nevnt etterpå: "Du, det frekt å si at man forventer fine gaver på den måten, At du gleder deg og vil snakke med besteforeldrene dine om forventninger generelt til dagen, ok. Snakke direkte om størrelse på gaver er ikke ok". Anonymkode: 48eea...7cb 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #17 Skrevet 29. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun er som oftest trivelig og flink og vi har ett bra forhold.. Men til tider så kan hun være så utrolig frekk og ufordragelig.. Og faren reagerer ikke en gang.. Som i går.. Vi var i selskap hos svigers og hun sitter der og sier plutselig i luften.. Med en sånn hoven og herskelig tone.. "Hva har dere tenkt å gi meg til konfirmasjonen da? Jeg forventer faktisk en del... " Eller her om dagen når vi så på været sier jeg når jeg ser værdama: den toppen var veldig fin.. Og jenta svarer med: synd den ikke passer til deg da.. (Jeg er en large, værdama en xs-s) Når slike kommentarer kommer så kniser faren, som om at han syns det er søtt eller noe? og jeg blir helt forskrekket.. Hva med å si at slik snakker man ikke?? Anonymkode: 3bbd6...6ca Har sånne barn i slekt jeg også. Man blir jo helt satt ut av hva foreldrene tillater! Jeg venter mitt første barn og er fylt 25, bra jobb og hus. Alt på stell liksom. Har passet barn hele tenåringstiden, har passet mye på disse barna. Men moren deres syns det var for tidlig å få barn og ble sterkt i mot det da hun hørte det. Ene barnet hennes sa så både jeg og moren hørte det at "du kommer til å få skikkelig drittunger." De har også hørt av moren at jeg er dårlig på et par ting, kun moren som har den meningen om meg vet jeg. Var med barna alene og de sa "jammen du er jo dårlig på det." Jeg spurte de hvordan de kunne mene det uten å ha sett meg i situasjonene. Da var det fordi mamma sier det. Jeg svarte at så rart at ingen av mine venner eller foreldre har sagt dette da. Kun fordi de hører det av moren sin må det være sant liksom. De begynte å tenke seg om i det minste. Barna er mellom 9 og 14 år. De kan bli veldig ufine så jeg har ikke orket mer jeg. Hadde nå moren deres vært litt hyggeligere og så kunne det vært bedre. Anonymkode: ed18e...e0b 1
Carrot Skrevet 29. januar 2018 #18 Skrevet 29. januar 2018 (endret) Den fnisingen fra far er verre enn kommentarene fra jenta syns jeg, så jeg ville startet med å snakke med far. Deretter ville jeg neste gang en kommentar ala værdamen kom sagt noe skarpt selv. I den settingen med værdamen for eksempel "tror du ikke de lager den i min størrelse?" eller "hva mener du, er fargene feil for meg eller tenker du fasong?" Slik at hun må svare - hvis hun sier hun er slank du er feit, så kan du jo forklare at klær kommer i flere størrelser og på den måten ta på deg en rolle der du bidrar til å ansvarliggjøre "humoren" for eksempel med de konfirmasjonsgave greiene spørre "hva mener du, forventer en del?" Endret 29. januar 2018 av Carrot 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #19 Skrevet 29. januar 2018 2 hours ago, galmamma said: Mine barn snakker aldri på denne måten.. Og jeg hadde nok snakket til de umiddelbart dersom de gjorde det. 2 hours ago, galmamma said: Der kom en av de i tråden.. MIn barn aldri,,,, Anonymkode: d47c3...152 6
galmamma Skrevet 29. januar 2018 #20 Skrevet 29. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der kom en av de i tråden.. MIn barn aldri,,,, Anonymkode: d47c3...152 ?? de gjør ikke det.. jeg har aldri hørt det.. og hadde jeg hørt det, så hadde jeg snakket til de.. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå