Gå til innhold

hva er egentlig den store forskjellen mellom høgskole og universitet i norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hull i gjerdet på Gaustad!

Anonymkode: 37bc9...fca

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir sikkert en flott sympatisk lege 😂 (eller skal jeg si LOL som virker å være favorittuttrykket ditt).

Anonymkode: eaa5f...224

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er nok ganske sikkert at du ikke er Einstein, gitt. Einstein er for det første død, og jeg tviler på at han hjemsøker KG. For det andre - er det alt det usammenhengende viss-vasset du skriver. Don’t get me started.

Ang TS: skjønner heller ikke helt denne besettelsen av NTNU. Jeg har selv en grad fra NTNU (fra et av de «klassiske» NTNU-fakultetene, som regnes som tungt), og dette er jo en utvikling som har vart lenge. Jeg synes hele sammenslåingen med høyskolene i Gjøvik og Ålesund er merkelig (hva har de med NTNU å gjøre??) men det er jo greit nok at HiST ble innlemmet i NTNU. Det er sikkert både positive og negative ting ved det. Det har jo aldri vært slik at NTNU = du har gått siv.ing. Mangfoldet var stort før, nå er det større.

Anonymkode: f0daf...e74

ser man det ja! en som endelig tørr å ytre at han er enig med meg og ser det store bildet.

mangfoldet har jo ikke blitt større. det har ikke blitt flere studier (det er vell heller ikke ønskelig..) totalt sett. de har bare fått tatt i bruk merkenavnet. noe som vil føre til inflasjon.. til slutt er ntnu nesten dårlig som hist var.

og ja - det er helt riktig. jeg er ikke einstein. einstein er dau han (dessverre)...

nivå:               bra ---------------------------------------------------- dårlig

"gamle dager": NTNU ----------------------------------------------- HIST

om ti år:              --------------------------NTNU (inkl hist, ålesund og gjøvik)-------

Skrevet

Universitetet jeg går nå var tidligere høyskole før det ble fusjonert til universitet for et par år siden. Rent faglig innebar dette at forelesere måtte begynne å dedikere 40% av tiden sin til forskning. Dette ble til ulempe for oss studenter i mitt studium som fikk mer faglig innhold men samtidig mindre undervisning.

Anonymkode: be417...106

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, pellepolitibil skrev:

ser man det ja! en som endelig tørr å ytre at han er enig med meg og ser det store bildet.

mangfoldet har jo ikke blitt større. det har ikke blitt flere studier (det er vell heller ikke ønskelig..) totalt sett. de har bare fått tatt i bruk merkenavnet. noe som vil føre til inflasjon.. til slutt er ntnu nesten dårlig som hist var.

og ja - det er helt riktig. jeg er ikke einstein. einstein er dau han (dessverre)...

nivå:               bra ---------------------------------------------------- dårlig

"gamle dager": NTNU ----------------------------------------------- HIST

om ti år:              --------------------------NTNU (inkl hist, ålesund og gjøvik)-------

Jeg snakket om mangfoldet innen NTNU. 

Sammenslåingen kan også ha positive synergieffekter (hvis man får det til å fungere), som for eksempel medisinstudiet og sykepleier i Trondheim, eller at samarbeidet mellom de ulike studiestedene som har samme utdanninger (som sykepleier) blir bedre. Men hvordan det vil fungere i praksis, gjenstår å se. 

Anonymkode: f0daf...e74

• Liker 1
Skrevet

Høgskolen i Gjøvik har kanskje Norges beste program på Cyber Security / Informasjonssikkerhet. Nå tviler jeg på at NTNU gikk med på sammenslåing bare av en grunn, men det er utvilsomt en styrkelse i renommé på det området. HiG har også satset en stund på spisskompetanse, som kanskje er litt uvanlig for høgskoler...men som også gjorde dem litt mer attraktive for NTNU. 

Anonymkode: 11885...a26

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høgskolen i Gjøvik har kanskje Norges beste program på Cyber Security / Informasjonssikkerhet. Nå tviler jeg på at NTNU gikk med på sammenslåing bare av en grunn, men det er utvilsomt en styrkelse i renommé på det området. HiG har også satset en stund på spisskompetanse, som kanskje er litt uvanlig for høgskoler...men som også gjorde dem litt mer attraktive for NTNU. 

Anonymkode: 11885...a26

Høgskolen i Ålesund da? Så vidt jeg vet har den ingenting spesielt..

Anonymkode: aa13b...1d5

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, pellepolitibil skrev:

dette er flere år siden dog. (kanskje 4-5 år), og gjaldt det ekte universitet, og IKKE tullelinjene/høyskolen som har blitt innlemmet under ntnu-parraplyen.

hva er forskjellen nå til dags i norge? jeg ser at en rekke drittstudier har blitt innlemma under ntnu, feks. tidligere ingeniørstudier ved hist, og drittskolen nummer 1. trondheim økonomiske høyskole (aka TØH) - nå handelshøyskolen i trondheim + høgskolen i gjøvik og diverse andre disktrikshøgskoler.

nå har også høgskolen i gjåvik og ålesund blitt en del av ntnu. det får meg til å undre på om BIs eiendomsmeglerlinje snart skal innlemmes. ehh, håper virkelig ikke det!! det ville vært helt krise. en gjeng med juksende lyser med d-snitt (attpåtil: bi er i utgangspunktet snille med karaktersettingen..) skal gjenge seg med seriøse studenter med profesjonutdanninger fra dragvoll og gløshaugen.

er ntnu i ferd med å RAKNE eller?! dette er jo verdens verste eksempel på innflasjon i et merkenavn noensinne. TØH HAR BLITT EN DEL AV NTNU + HØGSKOLEN I ÅLESUND OG GJØVIK!!!! er det hele en bløff??

kan man på noe som helst vis dra ei skillelinje mellom universitetstudentene og høyskolestudentene? ser at det står ntnu foran alle studier nå... LOL! er tanken at alle studier i hele norge skal innlemmes under NTNU slik at alle studentene fremstår som flinke?! PS! denne effekten vil bare vare noen år. folk i arbeidslivet og i utlandet vil finne ut at det bare er juks og fanteri. grattis til de som gikk på tøh og gikk ut som ntnu-studenter. haha! fra drittstudent til toppstudent.

17 timer siden, pellepolitibil skrev:

økonomi og administrasjon er jo en tullegrad? de har jo nesten ikke økonomi. bare litt bedriftsøkonomi (som egentlig ikke er økonomi) og masse meningsløse administasjonfag. perfekt utdanning for kulturelt ødelagte folk som har lyst til å bli parasitter/en del av den offentlige papirmølla. en SVÆRT overfladisk utdannelse har jeg fått inntrykk av...

kjenner noen høyt på strå som sier at det er en helt meningsløs utdannelse som altfor mange tar. typsisk streite folk (lite reflekterte folk) å ende opp på et slikt studium. tviler på at einstein ville gått økonomi og ADMINISTRASJON for å si det sånn... destrukktivt.

"hey! jeg røyk ut av paradise hotel. nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med livet mitt, eller hva jeg skal BLI. kompisene mine går på bi. de sier at man blir som han derre der i wolf of wall street, and that's cool!             (--> oppegående folk: aboslutt ikke ønskelig å bli som han i wolf of wallstreet..). jeg vil også bli som han! tror jeg også velger å studere økonomi og administrasjon ved bi/tøh. helst TØH da, der er de glattesk og vemmeligst. - faen som jeg gleder meg. endelig kan jeg posere på linkedin med 500 hjernedøde medstudenter som "connects". jippi!!" ... - typisk økonomi og administrasjon/eiendomsmeglerstudent ved BI/TØH.

snart blir vel også feks høgskolen i nesna likestilt med ntnu. for en gave studentene får. plutselig blir de likestilte med ntnu studentene ved dragvoll og gløs. hvis TØH (tidligere, trondheim økonomiske høyskole, nå handelshøyskolen i trondheim) har har blitt innlemmet burde også høgskolen i nesna få lov til å kalle seg ntnu. kanskje homeopati blir å finne på ntnu snart også?! hvem vet..

7 timer siden, pellepolitibil skrev:

ja, enig. flaut at alle disse typiske linjene har blitt en del av NTNU som alltid har vært et tungt og annerkjent universitet. økonomi og administrasjon + barnevernspedagog +  jordmødrestudium har ikke noe på et universitet å gjøre. direkte flaut at det står NTNU på eksamensbesvarelsene de leverer inn.

handelshøyskolen i trondheim var jo kjent som en av de svakeste institusjonene i norge... og er det fortsatt slik jeg har forstått...

ntnu var den institusjonen som var klart strengest med karaktersetting. hva vil skje nå? vil praksisene bli infiltrert og vi vil få amerikanske tilstander??? plutselig våkner vi en dag, så sitter ntnu-studentene i forelesning med bi/tøh/jordmødre/og homeopati/fysioterapi studenter. bi + ntnu studenter = sant.

synes det er direkte synd at slike skillelinjer blir vasket ut. administrasjon og praktiske pleieutdanninger har ikke noe på et universitet å gjøre! det skal poengteres at slike praktiske studieløp er nyttige, men det er ikke til å stikke under en stor all selve innholdet er preget av svada og er svært forenklet.

6 timer siden, pellepolitibil skrev:

masse forskning viser jo at det er mye vanskeligere å få god karakter ved ntnu enn ved alle andre steder. på enkelte tungestudieretninger jo styrkprosenten skyhøy. ved høgskolen stryker nærmest ingen. og på høgskolene rundt om går det mye søppel.

5 timer siden, pellepolitibil skrev:

jeg studerer i det store utland. her ville en slik sammenslåing være helt utenkelig, og universitene er langt mer seriøse enn dette. praktiske administrasjons eller sykepleier utdanninger kunne ALDRI ha blitt en del av MIT feks. ikke standford heller. ikke at jeg studerer på noen av de stedene. FAKTA FAEN.

"im studying nursing at MIT". NOT!

er mer eller mindre sjokkert over hvordan høgskolene infilterer systemet og skader kaos.

visste du at erne solberg har dysleksi? tenk deg om før du spytter på andre... jeg kan være einstein for alt du vet.

Wow. Ja jeg skjønner jo nå, etter å ha lest det du skriver, at den utdannelsen du tar må være gull verdt! Du er jo både velartikulert, drøfter stoffet på en grundig og seriøs måte (med kilder til alle påstander) og finnes ikke dømmende overfor andre mennesker! :ironi: Du er jo virkelig en drøm for enhver arbeidsgiver også, flink med mennesker og greier! :rolleyes::ler:

Jeg føler at et sitat fra Olav Duun passer perfekt her:
"Sikt ikkje så høgt at pila treff deg i nasen på veg ned att" ;)

Anonymkode: 6e26b...041

• Liker 3
Skrevet
19 timer siden, pellepolitibil skrev:

en professor sa engang: "en svak C ved ntnu tilsvarer en A ved en høyskole" og at arbeidsmengden var omtrentlig dobbelt så stor. da brukte han TØH som et eksempel og sammenlignet tilsvarende studium på NTNU.. 

Når det kommer til arbeidsbelastning tror det er større forskjell mellom Gløshaugen og Dragvoll, enn mellom Gløshaugen og de fleste høgskolene :)

Anonymkode: 2c0d4...f49

Skrevet

Høyskolen jeg gikk på for mer enn 40 år siden er blitt universitet nå. Tittelen Universitet selger visst bedre enn Høyskole, så derfor så viktig for å tiltrekke seg studenter.  Faglig innhold er ikke vesentlig endret.  Ikke innenfor mitt opprinnelige fagfelt i hvert fall, økonomi og administrasjon.   

Jeg undrer meg mye mer over at det er blitt nødvendig med en Master for å utføre den samme jobben jeg som nyutdannet Høyskolekandidat ble satt til. 

Skrevet (endret)
18 hours ago, AnonymBruker said:

Når det kommer til arbeidsbelastning tror det er større forskjell mellom Gløshaugen og Dragvoll, enn mellom Gløshaugen og de fleste høgskolene :)

Anonymkode: 2c0d4...f49

hakke dragvoll psykologi (prefesjon) og samfunnsøkonomi (prefesjon) da? det er vell noen av studentene som jobber mest på hele ntnu.. psykologi har jeg hørt er ekstremt tidkrevende, og samfunnsøkonomi er det hardeste økonomi studiet her til lands. også veldig timeskrevende og mattematikktungt studium.. han som styrer norges økonomi sitter visstnok også der har jeg hørt. han ansvarlige for oljefondet/visesentralsjefen for norge elns., a.k.a., de som virkelig styrer norge. ikke de som sitter i pr-avdelingen (a.k.a. stortinget)...

holder de til på gløs de også kanskje?

Endret av pellepolitibil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...