Gå til innhold

hva er egentlig den store forskjellen mellom høgskole og universitet i norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

jeg vet universitetstudier går får å være MYE mer krevende en høgskolestudium da høgskolestudium er mye mer praksis rettet og man "toutcher" bare stoffet på en overfladisk måte noe som skal gjøre deg klar for arbeidslivet, mens universitetstudium tradisjonelt har vært tunge akademisk og nivået mye høyere.

en professor sa engang: "en svak C ved ntnu tilsvarer en A ved en høyskole" og at arbeidsmengden var omtrentlig dobbelt så stor. da brukte han TØH som et eksempel og sammenlignet tilsvarende studium på NTNU.. høyskolene trengte man ikke å jobbe, man fikk hjelp til alt, pensum var forenklet, foreleserne fulgte opp studentene som om de gikk på barneskolen, og nivået på studentene var mye lavere sa han. dette er flere år siden dog. (kanskje 4-5 år), og gjaldt det ekte universitet, og IKKE tullelinjene/høyskolen som har blitt innlemmet under ntnu-parraplyen.

hva er forskjellen nå til dags i norge? jeg ser at en rekke drittstudier har blitt innlemma under ntnu, feks. tidligere ingeniørstudier ved hist, og drittskolen nummer 1. trondheim økonomiske høyskole (aka TØH) - nå handelshøyskolen i trondheim + høgskolen i gjøvik og diverse andre disktrikshøgskoler.

det må jo være ekstremt skadelig for ntnu at handelshøyskolen i trondheim har blitt en del av ntnu? dette var en skole som gikk for å være en av de verste høgskolene for økonomi og administasjon (tidligere kalt papirmølleskolen fordi studentene ikke kunne økonomi og endte opp i diverse ymse sakbehandler stillinger i diverse ymse selskaper/staten, eller i administrasjonen i et eller annet meningsløst foretak. (god på enkel administrasjon/papirflytting var de dog, studiet er jo tross alt 80% administasjon og 20% bedriftsøkonomi...).. det gjør det vanskelig å skille mellom de ekte ntnu studentene og de "fake". trondheim økonomiske høgskole gikk jo feks for å være verre en BI avd. trondheim hvor sosseguttene gikk fordi de ikke kom inn andre steder. TØH var en skole som fikk eiendomsmeglerlinja til å se bra ut. de verste av det verste studentene gikk på handelshøyskolen i trondheim (sikkert samme situasjon nå også). hva har skjedd med ntnu egentlig?

nå har også høgskolen i gjåvik og ålesund blitt en del av ntnu. det får meg til å undre på om BIs eiendomsmeglerlinje snart skal innlemmes. ehh, håper virkelig ikke det!! det ville vært helt krise. en gjeng med juksende lyser med d-snitt (attpåtil: bi er i utgangspunktet snille med karaktersettingen..) skal gjenge seg med seriøse studenter med profesjonutdanninger fra dragvoll og gløshaugen.

er ntnu i ferd med å RAKNE eller?! dette er jo verdens verste eksempel på innflasjon i et merkenavn noensinne. TØH HAR BLITT EN DEL AV NTNU + HØGSKOLEN I ÅLESUND OG GJØVIK!!!! er det hele en bløff??

kan man på noe som helst vis dra ei skillelinje mellom universitetstudentene og høyskolestudentene? ser at det står ntnu foran alle studier nå... LOL! er tanken at alle studier i hele norge skal innlemmes under NTNU slik at alle studentene fremstår som flinke?! PS! denne effekten vil bare vare noen år. folk i arbeidslivet og i utlandet vil finne ut at det bare er juks og fanteri. grattis til de som gikk på tøh og gikk ut som ntnu-studenter. haha! fra drittstudent til toppstudent.

Nei! hold TØH og høgskolen i gjøvik og ålesund langt unna ntnu sier jeg nå jeg. og hist kunne forblitt hist for ingeniørene også. Bare min mening.

Endret av pellepolitibil
skriveleif
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at høyskoler er mindre krevende og mer praktiske henger mye sammen med lengden på utdannelsene. De har vekt på bachelor utdannelser , universitet har vekt på master og lengre. Høyskoler som er blitt oppgradert til universitet blir det fordi de har utvidet fagtilbudet og tilbyr mange flere masterløp. Men syns det blir feil å si at høyskoler er dårlige. Man trenger jo bare ikke 5 år på å få seg kunnskap for alle yrker. Mer tåpelig med poengløse mastere som master i sykepleie og sånt, bare for å lage en master. 

Anonymkode: 6b336...4b0

• Liker 2
Skrevet (endret)

økonomi og administrasjon er jo en tullegrad? de har jo nesten ikke økonomi. bare litt bedriftsøkonomi (som egentlig ikke er økonomi) og masse meningsløse administasjonfag. perfekt utdanning for kulturelt ødelagte folk som har lyst til å bli parasitter/en del av den offentlige papirmølla. en SVÆRT overfladisk utdannelse har jeg fått inntrykk av...

kjenner noen høyt på strå som sier at det er en helt meningsløs utdannelse som altfor mange tar. typsisk streite folk (lite reflekterte folk) å ende opp på et slikt studium. tviler på at einstein ville gått økonomi og ADMINISTRASJON for å si det sånn... destrukktivt.

"hey! jeg røyk ut av paradise hotel. nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med livet mitt, eller hva jeg skal BLI. kompisene mine går på bi. de sier at man blir som han derre der i wolf of wall street, and that's cool!             (--> oppegående folk: aboslutt ikke ønskelig å bli som han i wolf of wallstreet..). jeg vil også bli som han! tror jeg også velger å studere økonomi og administrasjon ved bi/tøh. helst TØH da, der er de glattesk og vemmeligst. - faen som jeg gleder meg. endelig kan jeg posere på linkedin med 500 hjernedøde medstudenter som "connects". jippi!!" ... - typisk økonomi og administrasjon/eiendomsmeglerstudent ved BI/TØH.

snart blir vel også feks høgskolen i nesna likestilt med ntnu. for en gave studentene får. plutselig blir de likestilte med ntnu studentene ved dragvoll og gløs. hvis TØH (tidligere, trondheim økonomiske høyskole, nå handelshøyskolen i trondheim) har har blitt innlemmet burde også høgskolen i nesna få lov til å kalle seg ntnu. kanskje homeopati blir å finne på ntnu snart også?! hvem vet..

Endret av pellepolitibil
  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det at høyskoler er mindre krevende og mer praktiske henger mye sammen med lengden på utdannelsene. De har vekt på bachelor utdannelser , universitet har vekt på master og lengre. Høyskoler som er blitt oppgradert til universitet blir det fordi de har utvidet fagtilbudet og tilbyr mange flere masterløp. Men syns det blir feil å si at høyskoler er dårlige. Man trenger jo bare ikke 5 år på å få seg kunnskap for alle yrker. Mer tåpelig med poengløse mastere som master i sykepleie og sånt, bare for å lage en master. 

Anonymkode: 6b336...4b0

Så du syntes jordmødre er bortkastet? Viktig med spesialiserng på et så viktig og bredt yrke som sykepleie.

Anonymkode: 92f36...60c

• Liker 12
Skrevet

Jeg har dessverre ikke tid til å skrive det lange svaret jeg gjerne skulle skrevet, men her var det mye svada. Forskjellen er ikke hvordan studiet er bygd opp eller hvor dypt man går i stoffet. Et universitet har mer fokus på forskning og mulighet for phd, det er hovedforskjellen. Jeg har tatt grader både ved universitet og høyskole, det er ikke enklere å få en god karakter ett sted enn ett annet. 

Og du over her som mener master i sykepleie er poengløst, du mener altså at jordmor, intensivsykepleier, anestesisykepleier og operasjonssykepleier er poengløse utdanninger? Du snakker som du har vett til. 

Anonymkode: 9a2a9...312

• Liker 18
Skrevet (endret)
2 timer siden, pellepolitibil skrev:

økonomi og administrasjon er jo en tullegrad? de har jo nesten ikke økonomi. bare litt bedriftsøkonomi (som egentlig ikke er økonomi) og masse meningsløse administasjonfag. perfekt utdanning for kulturelt ødelagte folk som har lyst til å bli parasitter/en del av den offentlige papirmølla. en SVÆRT overfladisk utdannelse har jeg fått inntrykk av...

kjenner noen høyt på strå som sier at det er en helt meningsløs utdannelse som altfor mange tar. typsisk streite folk (lite reflekterte folk) å ende opp på et slikt studium. tviler på at einstein ville gått økonomi og ADMINISTRASJON for å si det sånn... destrukktivt.

Snakk om noe du har peiling på. På en bachelorgrad er 30 av 180 studiepoeng administrasjonsfag. Resten er bedriftsøkonomi, skatterett, mikroøkonomi og makroøkonomi. 50 av 180 studiepoeng er valgfrie, og da kan man selvfølgelig velge mer administrasjonsfag, men det er fortsatt under halvparten av studiepoengene på en bachelor. 

Resten gidder jeg ikke kommentere engang. Du er langt ute på viddene. 

Endret av L'amie
  • Liker 2
Skrevet

Vel en annen forskjell er at Høgskole er mer praktisk rettet, noe jeg ser som en fordel i allefall innen mitt fagfelt. Bedre forberedt på arbeidslivet da enn hva man blir ved å bare skrive analyser av samme tema

Skal sies at jeg også synes det var lettere å få god karakter i muntlig på Universitet i England enn hva det er på Høgskolen jeg går på i Norge, så tror karakternivået varierer veldig

Anonymkode: 5ea21...14e

Skrevet

Jeg har erfaring fra begge, og synes faktisk høyskolen var bedre lærememessig. 

Skrevet

Jeg mener at de profesjonsrettede bachelorstudiene ikke har noe som helst på et universitet å gjøre. Sykepleier, ingeniør, barnehagelærer, bibliotekar, sosionom, barnevernspedagog, regnskap/revisjon og hotelledelse, for å nevne noen, er ikke annet enn litt avanserte yrkesstudier, og hører kun hjemme under høgskoleparplyen.

• Liker 2
Skrevet

Det er langt mindre forskjell i dag enn hva det var før. 

I min retning, er det en del forskjell, riktignok. På høyskolen lærer de spesifikke verktøy og ting, og har en veldig praktisk tilnærming, og langt mindre teori. På universitetet er det mye teori, man lærer seg prinsippene bak hvordan verktøy er laget, framfor å låse seg til spesifikke verktøy. Fordelen for de med høyskole er at de kan noen verktøy godt, og trenger mindre opplæring om de finner seg en jobb hvor akkurat de verktøyene brukes. Ulempen for dem er at de er ganske avhengig av akkurat de verktøyene, og bruker lengre tid på å lære seg nye verktøy, siden de ikke har lært prinsippene som ligger bak. Fordelen med universitetet er at man ganske lett lærer seg nye ting, siden man har lært prinsippene, og kan se mønstre og slikt raskt. Ulempen er at man gjerne føler man ikke kan noe når man ser etter jobb, for annonsene lister opp spesifikke verktøy man bør kunne. 

Jeg foretrekekr universitetet selv, men det er fordi jeg er flink til å lære meg nye ting, og liker teori. Jeg har venner som har studert samme retningen på høyskolen etter å ha gitt opp universitetet, som trivdes bedre med den praktiske tilnærmingen. Men de har endt opp med bare bachelor, da. 

Anonymkode: e03d7...66c

• Liker 2
Skrevet (endret)

ja, enig. flaut at alle disse typiske linjene har blitt en del av NTNU som alltid har vært et tungt og annerkjent universitet. økonomi og administrasjon + barnevernspedagog +  jordmødrestudium har ikke noe på et universitet å gjøre. direkte flaut at det står NTNU på eksamensbesvarelsene de leverer inn.

handelshøyskolen i trondheim var jo kjent som en av de svakeste institusjonene i norge... og er det fortsatt slik jeg har forstått...

ntnu var den institusjonen som var klart strengest med karaktersetting. hva vil skje nå? vil praksisene bli infiltrert og vi vil få amerikanske tilstander??? plutselig våkner vi en dag, så sitter ntnu-studentene i forelesning med bi/tøh/jordmødre/og homeopati/fysioterapi studenter. bi + ntnu studenter = sant.

synes det er direkte synd at slike skillelinjer blir vasket ut. administrasjon og praktiske pleieutdanninger har ikke noe på et universitet å gjøre! det skal poengteres at slike praktiske studieløp er nyttige, men det er ikke til å stikke under en stor all selve innholdet er preget av svada og er svært forenklet.

Endret av pellepolitibil
Skrevet

Forskjellen er at Universitet driver på med mer forskning. 

Professoren som sa at en svak C på NTNU tilsvarer A på høgskoler skal du bare ignorere. At en professor kan komme med slike uttalelser, tyder jo bare på at hvilken som helst tulling kan bli professor i Norge. Slik blind elitisme har ingen plass i her i landet. 

Jeg har selv studert ved to Universitet (NTNU inkludert), og to høgskoler (en av dem HiST, før de ble slått sammen), og hvor "tungt" det er kommer ene og alene på foreleser. Har hatt 10 stp. fag ved høgskolen, som hadde langt, langt større arbeidsmengde enn de mer krevende fagene på NTNU (der jeg tok min Mastergrad). 

NTNU har klassisk sett blir vurdert "tyngre" fordi de har 4 fag pr. semester, istedet for 3 - da de har 7.5 stp. Noen av de fagene er på størrelse med 10 stp, mens andre er på størrelse med 5 stp. Dersom noen sier at en student ved NTNU "egentlig" har arbeidsmengde som tilsvarer 40 studiepoeng, så er ikke det korrekt. Ikke alle fag har lik arbeidsmengde. 

Også: Hvor mye økonomi en har på Bachelor i Øk.Adm varierer svært. Personlig hadde jeg Mikroøkonomi, Makroøkonomi, Næringsøkonomi, Offentlig økonomi, og noen andre fag. Hadde i alle fall over 60 stp. med Økonomifag, da jeg selv valgte fag siste semester. 

Anonymkode: 11885...a26

• Liker 6
Skrevet

masse forskning viser jo at det er mye vanskeligere å få god karakter ved ntnu enn ved alle andre steder. på enkelte tungestudieretninger jo styrkprosenten skyhøy. ved høgskolen stryker nærmest ingen. og på høgskolene rundt om går det mye søppel.

Skrevet

Hvorfor denne besettelsen vedr NTNU? Er du student der?

Anonymkode: eaa5f...224

• Liker 4
Skrevet
12 timer siden, pellepolitibil skrev:

jeg vet universitetstudier går får å være MYE mer krevende en høgskolestudium da høgskolestudium er mye mer praksis rettet og man "toutcher" bare stoffet på en overfladisk måte noe som skal gjøre deg klar for arbeidslivet, mens universitetstudium tradisjonelt har vært tunge akademisk og nivået mye høyere.

en professor sa engang: "en svak C ved ntnu tilsvarer en A ved en høyskole" og at arbeidsmengden var omtrentlig dobbelt så stor. da brukte han TØH som et eksempel og sammenlignet tilsvarende studium på NTNU.. høyskolene trengte man ikke å jobbe, man fikk hjelp til alt, pensum var forenklet, foreleserne fulgte opp studentene som om de gikk på barneskolen, og nivået på studentene var mye lavere sa han. dette er flere år siden dog. (kanskje 4-5 år), og gjaldt det ekte universitet, og IKKE tullelinjene/høyskolen som har blitt innlemmet under ntnu-parraplyen.

hva er forskjellen nå til dags i norge? jeg ser at en rekke drittstudier har blitt innlemma under ntnu, feks. tidligere ingeniørstudier ved hist, og drittskolen nummer 1. trondheim økonomiske høyskole (aka TØH) - nå handelshøyskolen i trondheim + høgskolen i gjøvik og diverse andre disktrikshøgskoler.

det må jo være ekstremt skadelig for ntnu at handelshøyskolen i trondheim har blitt en del av ntnu? dette var en skole som gikk for å være en av de verste høgskolene for økonomi og administasjon (tidligere kalt papirmølleskolen fordi studentene ikke kunne økonomi og endte opp i diverse ymse sakbehandler stillinger i diverse ymse selskaper/staten, eller i administrasjonen i et eller annet meningsløst foretak. (god på enkel administrasjon/papirflytting var de dog, studiet er jo tross alt 80% administasjon og 20% bedriftsøkonomi...).. det gjør det vanskelig å skille mellom de ekte ntnu studentene og de "fake". trondheim økonomiske høgskole gikk jo feks for å være verre en BI avd. trondheim hvor sosseguttene gikk fordi de ikke kom inn andre steder. TØH var en skole som fikk eiendomsmeglerlinja til å se bra ut. de verste av det verste studentene gikk på handelshøyskolen i trondheim (sikkert samme situasjon nå også). hva har skjedd med ntnu egentlig?

nå har også høgskolen i gjåvik og ålesund blitt en del av ntnu. det får meg til å undre på om BIs eiendomsmeglerlinje snart skal innlemmes. ehh, håper virkelig ikke det!! det ville vært helt krise. en gjeng med juksende lyser med d-snitt (attpåtil: bi er i utgangspunktet snille med karaktersettingen..) skal gjenge seg med seriøse studenter med profesjonutdanninger fra dragvoll og gløshaugen.

er ntnu i ferd med å RAKNE eller?! dette er jo verdens verste eksempel på innflasjon i et merkenavn noensinne. TØH HAR BLITT EN DEL AV NTNU + HØGSKOLEN I ÅLESUND OG GJØVIK!!!! er det hele en bløff??

kan man på noe som helst vis dra ei skillelinje mellom universitetstudentene og høyskolestudentene? ser at det står ntnu foran alle studier nå... LOL! er tanken at alle studier i hele norge skal innlemmes under NTNU slik at alle studentene fremstår som flinke?! PS! denne effekten vil bare vare noen år. folk i arbeidslivet og i utlandet vil finne ut at det bare er juks og fanteri. grattis til de som gikk på tøh og gikk ut som ntnu-studenter. haha! fra drittstudent til toppstudent.

Nei! hold TØH og høgskolen i gjøvik og ålesund langt unna ntnu sier jeg nå jeg. og hist kunne forblitt hist for ingeniørene også. Bare min mening.

Hele innlegget ditt bærer preg av at du ikke liker dette. Du mener det er noen studenter som er fake og useriøse, og prøver å skape en viss provokasjon.

Hvis du studerer ved NTNU så bør du ta kontakt med veileder ang å være nøytral,lære rettskrivning og ymse annet. For dette er ihvertfall bare pinlig å lese.

• Liker 6
Skrevet (endret)

jeg studerer i det store utland. her ville en slik sammenslåing være helt utenkelig, og universitene er langt mer seriøse enn dette. praktiske administrasjons eller sykepleier utdanninger kunne ALDRI ha blitt en del av MIT feks. ikke standford heller. ikke at jeg studerer på noen av de stedene. FAKTA FAEN.

"im studying nursing at MIT". NOT!

er mer eller mindre sjokkert over hvordan høgskolene infilterer systemet og skader kaos.

visste du at erne solberg har dysleksi? tenk deg om før du spytter på andre... jeg kan være einstein for alt du vet.

Endret av pellepolitibil
Skrevet
19 minutter siden, pellepolitibil skrev:

jeg studerer i det store utland. her ville en slik sammenslåing være helt utenkelig, og universitene er langt mer seriøse enn dette. praktiske administrasjons eller sykepleier utdanninger kunne ALDRI ha blitt en del av MIT feks. ikke standford heller. ikke at jeg studerer på noen av de stedene. FAKTA FAEN.

er mer eller mindre sjokkert over hvordan høgskolene infilterer systemet og skader kaos.

visste du at erne solberg har dysleksi? tenk deg om før du spytter på andre... jeg kan være einstein for alt du vet.

Det er nok ganske sikkert at du ikke er Einstein, gitt. Einstein er for det første død, og jeg tviler på at han hjemsøker KG. For det andre - er det alt det usammenhengende viss-vasset du skriver. Don’t get me started.

Ang TS: skjønner heller ikke helt denne besettelsen av NTNU. Jeg har selv en grad fra NTNU (fra et av de «klassiske» NTNU-fakultetene, som regnes som tungt), og dette er jo en utvikling som har vart lenge. Jeg synes hele sammenslåingen med høyskolene i Gjøvik og Ålesund er merkelig (hva har de med NTNU å gjøre??) men det er jo greit nok at HiST ble innlemmet i NTNU. Det er sikkert både positive og negative ting ved det. Det har jo aldri vært slik at NTNU = du har gått siv.ing. Mangfoldet var stort før, nå er det større.

Anonymkode: f0daf...e74

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, pellepolitibil skrev:

Alle her skjønner vel at du ikke er i nærheten av å være det. Det som er pinlig er å lese dine innlegg her. 

Anonymkode: f60d4...950

• Liker 4
Skrevet
22 minutter siden, pellepolitibil skrev:

Nå har jo du bevist gjennom de fleste av dine innlegg på KG at du ikke akkurat besitter stor kompetanse om det du slenger ut, men til info har både Yale, Duke, Colombia og NYU sykepleiestudier, og både Yale og Columbia ranker bedre enn MIT og Standford for 2018. Og for den del, store velkjente universitet med fokus på medisin har også studier som sykepleie, f.eks Johns Hopkins, Kings College, Monash, Trinity College og Karolinska. 

Og du, en av underskolene til Harvard har faktisk fokus på applied sciences, det som ligger til høyskolene i Norge. Så kutt ut ts, før du beviser din manglende kunnskap enda mer. 

Anonymkode: 9a2a9...312

• Liker 8
Skrevet
39 minutter siden, pellepolitibil skrev:

Snakk om å møte seg selv i døra.. 

Du har en særdeles useriøs argumentasjonsteknikk som fungerer svært dårlig dersom du prøver å få frem noe annet enn å stille deg selv i et dårlig lys. 

Anonymkode: aa13b...1d5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...