AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #1 Skrevet 29. januar 2018 Hei. Jeg leier ut en leilighet i en eldre bygård i Trondheim og fikk i helgen beskjed fra leietaker at han hadde oppdaget mugg på vegger flere steder i leiligheten. Jeg har ikke ennå vært i kontakt med et firma som kan sjekke skaden og vet heller ikke hele omfanget av den. Derimot mistenker jeg at skaden skylles feil bruk av leilighet og lite utluftning siden leietakeren for noen måneder siden klaget over at det var kaldt i leiligheten. Jeg har bodd i leiligheten selv, og den var leid ut i to år før nåværende leietaker flyttet inn i juli, og det har aldri vært noen mugg- eller fuktproblemer. Den ble sjekket grundig før nåværende leietaker flyttet inn. Jeg lurer på om det er noen andre som har erfaringer med noe liknende, om et fuktskadefirma kan si noe om hvordan fukten har oppstått og om hvor lenge den har vært der (hvis det skulle vise seg at skaden skyldes dårlig utluftning av leietaker). Anonymkode: efd5e...3da 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #2 Skrevet 29. januar 2018 Du lever i en verden som ikke er realistisk. Fuktskadefirmaer finnes ikke. De i norge som mener å ha greie på fukt er uten nevneverdig kunnskap til å påvise hvor muggen kommer fra. Å leie inn et firma til denne typen oppdrag er som å stikke fingeren i været for å finne ut hvor vinden kommer fra. For alt du vet kan muggen komme fra naboen eller utenfra på grunn av utett bygning. Eller den kan komme av for lav innetemperatur, i kombinasjon med tørking av klær i oppholdsrom. Det kan ingen firmaer påvise. Og om du leier inn ett firma som påstår en ting så kan leieboerne ta inn ett annet firma som tilbakeviser ditt firmaes påstander. I tillegg til at de kan komme med advokat. Utlufting og ventilering er i tillegg ditt ansvar at fungerer. Du har vel ikke gitt dine leieboere bruksanvisning for boligen? Før de flyttet inn, altså. Anonymkode: 01303...7ae 22
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #3 Skrevet 29. januar 2018 Det er nok vanligvis ikke leietakers skyld at det kommer mugg på veggene.. vi oppdaget mugg på soverommet og kjøkkenet vårt selv om vi gjorde rent ofte (pga støvallergi) og luftet hver eneste dag, utleier dekket alle kostnader og fikk satt inn en luftavfukter. I en gammel bygård er det nok mer selve bygningen sin skyld enn leietakers bruk, dessverre. Anonymkode: de6cb...848 18
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #4 Skrevet 29. januar 2018 Herregud, hvorfor klandrer du leietageren på denne måten? Huff, håper vedkommende kommer seg vekk fra deg. Er du ikke profesjonell nok til å drive utleie får du selge leiligheten. Makan. Anonymkode: 77ce4...656 16
Bamba Skrevet 29. januar 2018 #5 Skrevet 29. januar 2018 I en gammel bygård er jo selvfølgelig ikke ventilasjonen like god som i en ny bygning, og det å lufte ut og tørke rundt vinduer hvis det kommer kondens er vel common sense. Jeg klandrer ikke leietaker, men har en mistanke om at han kan ha forårsaket det pga. at han tidligere har klaget på at det er kaldt...
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #6 Skrevet 29. januar 2018 1 minutt siden, Bamba said: I en gammel bygård er jo selvfølgelig ikke ventilasjonen like god som i en ny bygning, og det å lufte ut og tørke rundt vinduer hvis det kommer kondens er vel common sense. Jeg klandrer ikke leietaker, men har en mistanke om at han kan ha forårsaket det pga. at han tidligere har klaget på at det er kaldt... Ekstremt uprofesjonelt! Anonymkode: 77ce4...656 19
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #7 Skrevet 29. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ekstremt uprofesjonelt! Anonymkode: 77ce4...656 Så du mener at leietaker ikke har noe ansvar når det gjelder å ta vare på en leilighet?! Anonymkode: efd5e...3da 5
prt90 Skrevet 29. januar 2018 #8 Skrevet 29. januar 2018 Det er gode sjanser for at leietaker har ødelagt leiligheten. Det hjelper jo ikke med god ventilasjon om leietaker slår av viften og lukker ventilene (gjerne for å spare strøm) samtidig som de tørker klær innendørs og kanskje til og med lager mat uten å slå på kjøkkenvifta. Det er straffen fot å leie ut til leietakere uten tilstrekkelig bevne dessverre. 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #9 Skrevet 29. januar 2018 Du kommer dessverre ingen vei med synsing, TS. Det beste vil være å ta en prat med leieboer, minne om lufting, investere i luftfukter, og lære av dette. Anonymkode: d4b80...48f 7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #10 Skrevet 29. januar 2018 Jeg tolker det motsatt. Og tenker at hvis leieboer klager over kaldt, så har leieboer trolig forsøkt å varme opp leiligheten godt nok til at innetemperatur ikke skal være problem, sammen med at det trekker nok til at det er svært for godt ventilert. Uansett, ordene "gammel bygård" er også en større varsellampe enn en leieboer som synes det er kaldt i et eldre bygg. Anonymkode: 11dae...81f 21
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #11 Skrevet 29. januar 2018 Utifra skadene å dømme, ser det it til at leietaker ikke har luftet, men bare latt fukt bygge seg opp for å slippe å ha vinduene åpne. Er det virkelig sånn at leietaker skal kunne ødelegge en leilighet så mye uten å måtte stå til ansvar?! Leietaker har jo faktisk vedlikeholdsplikt. Anonymkode: efd5e...3da 3
Ak90 Skrevet 29. januar 2018 #12 Skrevet 29. januar 2018 Virker som om du prøver å lure deg unna ditt ansvar! 9
Bamba Skrevet 29. januar 2018 #13 Skrevet 29. januar 2018 (endret) . Endret 29. januar 2018 av Bamba Feil
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #14 Skrevet 29. januar 2018 3 minutter siden, Ak90 said: Virker som om du prøver å lure deg unna ditt ansvar! Nei, men leietaker må jo også ha noe ansvar. Anonymkode: efd5e...3da 2
Carrot Skrevet 29. januar 2018 #15 Skrevet 29. januar 2018 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at leietaker ikke har noe ansvar når det gjelder å ta vare på en leilighet?! Anonymkode: efd5e...3da 6 minutter siden, Ak90 skrev: Virker som om du prøver å lure deg unna ditt ansvar! 5 minutter siden, Bamba skrev: Absolutt ikke, men har ikke leietaker ansvar for å ta vare på leilighet? Joda, i form av å ikke ødelegge den med vilje, som å manre i alle vegger, sparke skoa oppetter dørene og lage merker overalt, knuse vidu, dører osv - men IKKE i den form TS ønsker få bekreftet her. Jeg skjønner at TS syns det er vanskelig å akseptere at du som huseier er ansvarlig for en kostnad knyttet til utbedring osv, men slik er det å være "landlord" - det er ikke noe TS kan komme bort fra eller skyve over på leietager. Endret 29. januar 2018 av Carrot 9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #16 Skrevet 29. januar 2018 http://jushjelpa.no/muggsopp/ Anonymkode: c2fff...68e
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #17 Skrevet 29. januar 2018 Ok, hvis det er en av de gamle bygårdene på møllenberg/bakklandet kan faktisk sånn skade skje uten at leietaker er ansvarlig. Vi hadde en sak i sameiet vårt der det var en liten lekkasje i 2. etasje, som ikke ble oppdaget før de i 1. etasje merket at det dukket opp fuktige/mørke flekker på tak/vegg. Og hvis det er leiligheten på toppen kan fukten komme fra skadd tak. Vi fikk inn fagfolk til å fikse vannlekkasjen, og å få fikset de skadde delene på leiligheten i 1. og tok dette på forsikringen til sameiet. Bygården var forøvrig fra 1890 Anonymkode: 896c4...2ff 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #18 Skrevet 29. januar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utifra skadene å dømme, ser det it til at leietaker ikke har luftet, men bare latt fukt bygge seg opp for å slippe å ha vinduene åpne. Er det virkelig sånn at leietaker skal kunne ødelegge en leilighet så mye uten å måtte stå til ansvar?! Leietaker har jo faktisk vedlikeholdsplikt. Anonymkode: efd5e...3da Imponerende, ikke engang hovedinnlegger sier noe om inspeksjon. Det bare fikset du nå og ser årsak? Har du horoskopet mitt for februar også? Anonymkode: 11dae...81f 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #19 Skrevet 29. januar 2018 Dette er grunnen til at jeg går sammen med leietaker rundt i hele leiligheten og forklarer inngående hvor viktig det er med godt inneklima. Ikke dusje med bad-døra åpen, ikke la rullegardiner henge foran soveromsvinduet 24/7, ikke tørke klær inne, lufte hver dag, ikke lage mat uten ventilatoren på, og sørge for at leiligheten holder minst 20 grader i snitt-temperatur. Har også dette nedfelt i kontrakten. Leier heller ikke ut til vgs-elever eller studenter som aldri har bodd borte tidligere. Ikke alle kan kunsten å bo. Desverre er det altfor lett for udugelige leietakere å komme unna med slikt, og de kan fortsette å herpe leiligheter rundtomkring. Sørg for å gi god info neste gang, og skriv det i kontrakten, "leietaker plikter å bevare leiligheten og sørge for et godt inneklima". Og så lister du opp overnevnte. Leietakere har ansvar for å ta vare på objektet de leier. Og denne leietakeren gir du selvfølgelig ingen gid referanse. Skriftig eller muntlig; sørg for at neste utleier får vite om dette. Anonymkode: 31677...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #20 Skrevet 29. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Imponerende, ikke engang hovedinnlegger sier noe om inspeksjon. Det bare fikset du nå og ser årsak? Har du horoskopet mitt for februar også? Anonymkode: 11dae...81f Jeg sier at utifra slik skadene ser ut, ser det ikke ut som om vinduene har blitt åpnet for gjennomlufting. Hvis man aldri lufter, vil det jo dannes fukt og det bør vel leietaker ha ansvar for å gjøre av den grunn. Anonymkode: efd5e...3da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå