AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #1 Skrevet 28. januar 2018 Jeg ønsker å studere jus og det eneste tilbudet de har her jeg bor, er bachelor. Jeg har en 5 årig utdannelse fra før, men det er et svært krevende yrke, og jeg har fått en ME diagnose. Ikke alvorlig, men i lett til moderat grad, og jeg ønsker (og har blitt oppfordret av NAV til) å tenke nye retninger. Jus er noe jeg lenge har tenkt på, og 3 nye år for meg er ok. Deretter skal jeg nok evt vurdere å fullføre master. Men spørsmålet er: går det an å ta dette på deltid? jeg kan ikke være fulltidsstudent med en ME diagnose, det går bare ikke. Noen som vet om mulighetene her? Anonymkode: 59c4d...3de
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #2 Skrevet 28. januar 2018 Som jeg vet om er jus/rettsvitenskap kun på heltid, men det er mulig å ta det som deltid i utlandet. Anonymkode: dc049...be7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #3 Skrevet 28. januar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Noen som vet om mulighetene her? Anonymkode: 59c4d...3de Ville sendt melding til studiestedet om de har tilrettelegging for syke. Som regel stilles det krav til studieprogresjon, men ville tro det er mulig å gjøre unntak. I tillegg er de ikke så harde med normal studieprogresjon i utgangspunktet. Jeg tok min bachelor på 5 år. Anonymkode: 7135c...6d7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #4 Skrevet 28. januar 2018 Det går i utgangspunktet ikke an å studere jus på deltid. Jus er et 5-årig langt masterstudie. I Tromsø går det heller ikke å dele det opp, ettersom eksamen er på slutten av hvert studieår og ikke på slutten av hvert emne. Kanskje det er mulig å få tilrettelagt litt i Bergen? Har skjønt det sånn at de har eksamen etter hvert emne, og da kan det kanskje være enklere å ta studiet på deltid. Det er jo vanlig at folk ikke tar det på nommerert tid akkurat, men skal du bruke dobbelt så lang tid vil du jo bruke 10 år på studiet!! Det blir jo forferdelig lenge. En annen ting er at studiet fører deg på en karrierevei som kan være forferdelig utfordrende. Å jobbe med juss er ikke nødvendigvis en veldig tilrettelagt jobb. De fleste ansetter nyutdannede som har motivasjon og mulighet til å jobbe lange dager, og gjerne overtid. Hvis jeg var deg ville jeg tenkt litt på sykdommen og hvilken betydning den har for fremtidig karriere... Jeg tror jeg, hvis jeg var deg, ville valgt noe der det var enklere å få en redusert stilling. Gjerne noe kontorarbeid liknende jus, men kanskje kortere studium (økonomi, revisjon, sosiologi) eller liknende. Anonymkode: 74091...b8d 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #5 Skrevet 29. januar 2018 Jeg tenker også at jus blir krevende å ta, og for ikke å glemme jobbe med, når du har en ME-diagnose. Her bør du tenke alternativt. Anonymkode: a24e1...484 2
Bottega Skrevet 29. januar 2018 #6 Skrevet 29. januar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Som jeg vet om er jus/rettsvitenskap kun på heltid, men det er mulig å ta det som deltid i utlandet. Anonymkode: dc049...be7 Ikke vits engang å gjøre det i utlandet, da de har andre lover osv enn her i Norge. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #7 Skrevet 29. januar 2018 Jus er veldig krevende for hodet. Jeg har slitt med utmattelse selv pga. sykdom, og energinivået påvirker ens kognitive evner. I tillegg jobber man hele tiden med problemer, og ofte problemer uten klare og enkle svar. Lærebøkene er heller ikke særlig pedagogiske, da det ofte er samme bøker som selges til jurister, advokater og dommere. I tillegg er det ikke lett å komme inn på master på universitetet fra bachelor via høyskole, noe du bør være klar over. Anonymkode: bfc83...621
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #8 Skrevet 29. januar 2018 18 hours ago, AnonymBruker said: En annen ting er at studiet fører deg på en karrierevei som kan være forferdelig utfordrende. Å jobbe med juss er ikke nødvendigvis en veldig tilrettelagt jobb. De fleste ansetter nyutdannede som har motivasjon og mulighet til å jobbe lange dager, og gjerne overtid. Hvis jeg var deg ville jeg tenkt litt på sykdommen og hvilken betydning den har for fremtidig karriere... Jeg tror jeg, hvis jeg var deg, ville valgt noe der det var enklere å få en redusert stilling. Gjerne noe kontorarbeid liknende jus, men kanskje kortere studium (økonomi, revisjon, sosiologi) eller liknende. Anonymkode: 74091...b8d Jeg er enig i mye du sier, men det finnes plenty av jussjobber hvor en er på jobb fra 8 - 4, og hvor det ikke jobbes overtid. Det høres likevel ikke ut som en god løsning for TS å gå fem år på universitetet for dette. Hun kommer jo ikke til å få seg jobb med kun en bachelor. Anonymkode: 50d43...84b
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #9 Skrevet 30. januar 2018 Tusen takk for svar og tanker rundt dette. Joda, jeg ville nok, fått en jobb "bare" med en bachelor, da jeg i utgangspunktet har en 5årig utdannelse som er en superkombi med jus Men ville selvsagt ikke fått jobb som jurist. Når det er sagt, vet jeg det er et svært krevende studie. Har lettgradig ME og er nødt til å tenke at jeg blir bedre, ikke verre. Tankearbeid, problemløsninger etc er jeg ikke redd for, det liker jeg svært godt. Men må tenke meg om får jeg tar nye 5 år.... Jeg bor i Kr.sand og det er her jeg kunne tenkt meg å tatt bachelor. Mulig jeg bør sjekke tilrettelegging. Ikke sikkert jeg trenger det i tre år, men første året iallefall. Ble litt i tvil av å lese dette, kanskje det er å ta på seg for mye. Kan jo også tenke i andre (og nye) baner, men syns jus er veldig spennende. Har allerede en del av det i tidligere studie og hadde nok fått fritak for noen emner, i tillegg til ex.phil og fac som jeg også har. Utlandet er ikke aktuelt, da jeg har barn/familie. Heller ikke aktuelt å bruke 10 år på det men 5-6-7 skal jeg tåle.Evt kan det være, grunnet nåværende utdanning, at jeg hadde kommet langt med "bare" en bachelor. Så kan jeg heller vurdere master når jeg blir 50.....eller noe. Hvor vanskelig er det egentlig å komme inn på master, etter bachelor? Takk igjen ts Anonymkode: 59c4d...3de
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #10 Skrevet 30. januar 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar og tanker rundt dette. Joda, jeg ville nok, fått en jobb "bare" med en bachelor, da jeg i utgangspunktet har en 5årig utdannelse som er en superkombi med jus Men ville selvsagt ikke fått jobb som jurist. Når det er sagt, vet jeg det er et svært krevende studie. Har lettgradig ME og er nødt til å tenke at jeg blir bedre, ikke verre. Tankearbeid, problemløsninger etc er jeg ikke redd for, det liker jeg svært godt. Men må tenke meg om får jeg tar nye 5 år.... Jeg bor i Kr.sand og det er her jeg kunne tenkt meg å tatt bachelor. Mulig jeg bør sjekke tilrettelegging. Ikke sikkert jeg trenger det i tre år, men første året iallefall. Ble litt i tvil av å lese dette, kanskje det er å ta på seg for mye. Kan jo også tenke i andre (og nye) baner, men syns jus er veldig spennende. Har allerede en del av det i tidligere studie og hadde nok fått fritak for noen emner, i tillegg til ex.phil og fac som jeg også har. Utlandet er ikke aktuelt, da jeg har barn/familie. Heller ikke aktuelt å bruke 10 år på det men 5-6-7 skal jeg tåle.Evt kan det være, grunnet nåværende utdanning, at jeg hadde kommet langt med "bare" en bachelor. Så kan jeg heller vurdere master når jeg blir 50.....eller noe. Hvor vanskelig er det egentlig å komme inn på master, etter bachelor? Takk igjen ts Anonymkode: 59c4d...3de Det er ikke noe "å komme inn på master etter bachelor". Du kommer inn på integrert, 5-årig, master, også får du ev fritak og hoppe over tre år. Vil forresten anbefale exfac uansett, med mindre du har god kjennskap til den juridiske metode. Anonymkode: d1329...eef 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #11 Skrevet 30. januar 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar og tanker rundt dette. Joda, jeg ville nok, fått en jobb "bare" med en bachelor, da jeg i utgangspunktet har en 5årig utdannelse som er en superkombi med jus Men ville selvsagt ikke fått jobb som jurist. Når det er sagt, vet jeg det er et svært krevende studie. Har lettgradig ME og er nødt til å tenke at jeg blir bedre, ikke verre. Tankearbeid, problemløsninger etc er jeg ikke redd for, det liker jeg svært godt. Men må tenke meg om får jeg tar nye 5 år.... Jeg bor i Kr.sand og det er her jeg kunne tenkt meg å tatt bachelor. Mulig jeg bør sjekke tilrettelegging. Ikke sikkert jeg trenger det i tre år, men første året iallefall. Ble litt i tvil av å lese dette, kanskje det er å ta på seg for mye. Kan jo også tenke i andre (og nye) baner, men syns jus er veldig spennende. Har allerede en del av det i tidligere studie og hadde nok fått fritak for noen emner, i tillegg til ex.phil og fac som jeg også har. Utlandet er ikke aktuelt, da jeg har barn/familie. Heller ikke aktuelt å bruke 10 år på det men 5-6-7 skal jeg tåle.Evt kan det være, grunnet nåværende utdanning, at jeg hadde kommet langt med "bare" en bachelor. Så kan jeg heller vurdere master når jeg blir 50.....eller noe. Hvor vanskelig er det egentlig å komme inn på master, etter bachelor? Takk igjen ts Anonymkode: 59c4d...3de Du må ha karakterer fra vgs til å komme inn på master, også om du har bachelor. Mulig det er et par plasser for de som har fått A i snitt fra bachelor, men det er ikke noe å satse på. Anonymkode: c50ae...5a5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #12 Skrevet 30. januar 2018 Å, Jeg var ikke klar over det med integrert master. Trodde man kunne "Bare" ta bachelor for så å søke seg inn på master (når og om man syns det kunne passe)? Ser at jeg har ikke akkurat gjort så god research... Og du anbefaler å ta exfac igjen, selvom jeg har det fra før? Her må jeg gå noen runder skjønner jeg. Også fordi snittet fra vgs er bra, men ikke hinsides bra. Noen som vet hva som kreves for å være kvalifisert for master da? Ts Anonymkode: 59c4d...3de
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #13 Skrevet 30. januar 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å, Jeg var ikke klar over det med integrert master. Trodde man kunne "Bare" ta bachelor for så å søke seg inn på master (når og om man syns det kunne passe)? Ser at jeg har ikke akkurat gjort så god research... Og du anbefaler å ta exfac igjen, selvom jeg har det fra før? Her må jeg gå noen runder skjønner jeg. Også fordi snittet fra vgs er bra, men ikke hinsides bra. Noen som vet hva som kreves for å være kvalifisert for master da? Ts Anonymkode: 59c4d...3de Dette står på nett. Ved UiB var det 57 i ordinær kvote. Vet ikke med UiO og UiT, men er bare å google. Anonymkode: c50ae...5a5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #14 Skrevet 31. januar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Å, Jeg var ikke klar over det med integrert master. Trodde man kunne "Bare" ta bachelor for så å søke seg inn på master (når og om man syns det kunne passe)? Ser at jeg har ikke akkurat gjort så god research... Og du anbefaler å ta exfac igjen, selvom jeg har det fra før? Her må jeg gå noen runder skjønner jeg. Også fordi snittet fra vgs er bra, men ikke hinsides bra. Noen som vet hva som kreves for å være kvalifisert for master da? Ts Anonymkode: 59c4d...3de Hvis du er fra Nord-Norge har UiT mye lavere krav enn de to andre, så det kan gå. Den exfacen du har kan mest sannsynlig ikke sammenlignes med den på jus. Exfac på jus er en innføring i juridisk metode. Anonymkode: d1329...eef
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #15 Skrevet 31. januar 2018 Takk for forklaring Skjønner at exfac på jus er noe annet, ja. Så synd, da. Men ex.phil slipper jeg vel iallefall... Har snitt litt under det som nevnes her, men skal google og finne frem til tingene Må uansett gå i tenkeboksen på alt dette, skjønner jeg. Anonymkode: 59c4d...3de
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #16 Skrevet 31. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for forklaring Skjønner at exfac på jus er noe annet, ja. Så synd, da. Men ex.phil slipper jeg vel iallefall... Har snitt litt under det som nevnes her, men skal google og finne frem til tingene Må uansett gå i tenkeboksen på alt dette, skjønner jeg. Anonymkode: 59c4d...3de Det er jo egentlig ikke synd, for det er en del av jussen, nesten på samme måte som andre juridiske fag. Har du alle alderspoeng? Anonymkode: d1329...eef
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #17 Skrevet 1. februar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo egentlig ikke synd, for det er en del av jussen, nesten på samme måte som andre juridiske fag. Har du alle alderspoeng? Anonymkode: d1329...eef Skjønner. Ja jeg har alle alderspoeng . Anonymkode: 59c4d...3de
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #18 Skrevet 1. februar 2018 På 31.1.2018 den 17.40, AnonymBruker skrev: Det er jo egentlig ikke synd, for det er en del av jussen, nesten på samme måte som andre juridiske fag. Har du alle alderspoeng? Anonymkode: d1329...eef Ex. fac er på ingen måte en del av jussen, hvert fall ikke i Oslo. TS, siden du er fra Kr. sand er jo UiA sikkert et greit alternativ og det kan være greit hvis du er fornøyd med bachelor. Hvis du ønsker å gå videre med master, så ville jeg ikke valgt UiA. Jeg kjenner noen få som søkte seg inn på UiO etter bachelor på UiA (hvor de fikk forholdsvis gode karakterer) og alle sliter -veldig- med å bestå fagene på UiO. Det er ganske stor forskjell på nivåene. Anonymkode: 929f9...9cf
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #19 Skrevet 1. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ex. fac er på ingen måte en del av jussen, hvert fall ikke i Oslo. TS, siden du er fra Kr. sand er jo UiA sikkert et greit alternativ og det kan være greit hvis du er fornøyd med bachelor. Hvis du ønsker å gå videre med master, så ville jeg ikke valgt UiA. Jeg kjenner noen få som søkte seg inn på UiO etter bachelor på UiA (hvor de fikk forholdsvis gode karakterer) og alle sliter -veldig- med å bestå fagene på UiO. Det er ganske stor forskjell på nivåene. Anonymkode: 929f9...9cf Jeg vet ikke hva ex.fac går ut på i Oslo, men her jeg studerer handler det i hovedsak om å forstå den juridiske metode og å fordype seg i den, i tillegg til rettskilder. Jeg vil si det er en svært relevant del av jussen. Hva handler ex.fac om i Oslo? Anonymkode: d1329...eef 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå