Gå til innhold

Hva vil du se i et bakeri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Tenker litt på å etter hvert åpne et lite bakeri her i byen. Drømmer meg litt bort, og har begynt planleggingen i hodet:) Hva slags mat/kaker osv forventer du at det er i et bakeri/liten café?

Anonymkode: 50b26...bbc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe nytt! 

Synes generelt at småsteder burde utnytte det at de er små til å gi kundene sine variasjon. Gjerne en dagens/ukas variant både av lunsj og kake. Bruk sesongene for det de er verdt, og fyll på ellers med variasjon og nyheter. Jeg hadde en stamcafe før, og når hun som drev den kom og glad fortalte at den nye limekaka hun hadde jobbet med nå var perfekt søt og perfekt syrlig så vi bare MÅTTE prøve den. Ja da prøvde vi jo den, og ble glade både i kaka, dama og kafeen.

Ha gjerne en signaturbakst eller signaturrett som alltid er på menyen også, en ting du kan bli kjent for. Ikke bare lag motekakene. 

Tilbake til variasjon - har sett så mange steder som lager fromasjkaker i sju-og-fjørti ulike varianter. Og for de som ikke vil ha fromasjkake har de brownies. Eller steder som lager gjærbakst, og har ørten bollevarianter som i prinsippet er kanelbolle med og uten rosin, med og uten gul krem, med rosin OG gul krem, i en annen fasong osv. Og alle er dynket i tykke klædder med melisglasur så alt smaker likt uansett.

Så mye bedre det hadde vært om de hadde litt av hvert og ikke noe som hadde ulike navn og lik smak/konsistens. Tenk på at de som liker sprø ting bør finne noe, de som liker krem og marsipan, de som liker sjokolade, de som ikke liker søtt, de som liker frukt... Og når skal folk handle av deg? Er de sultne? Skal de feire noe? Skal de straks på kino? Ta med seg hjem? Spise hos deg med et glass vin eller fire?

• Liker 8
Skrevet

Napoleonskake. 

Anonymkode: ecf93...dca

• Liker 5
Skrevet

Bakevarer. 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Kvist skrev:

Noe nytt! 

Synes generelt at småsteder burde utnytte det at de er små til å gi kundene sine variasjon. Gjerne en dagens/ukas variant både av lunsj og kake. Bruk sesongene for det de er verdt, og fyll på ellers med variasjon og nyheter. Jeg hadde en stamcafe før, og når hun som drev den kom og glad fortalte at den nye limekaka hun hadde jobbet med nå var perfekt søt og perfekt syrlig så vi bare MÅTTE prøve den. Ja da prøvde vi jo den, og ble glade både i kaka, dama og kafeen.

Ha gjerne en signaturbakst eller signaturrett som alltid er på menyen også, en ting du kan bli kjent for. Ikke bare lag motekakene. 

Tilbake til variasjon - har sett så mange steder som lager fromasjkaker i sju-og-fjørti ulike varianter. Og for de som ikke vil ha fromasjkake har de brownies. Eller steder som lager gjærbakst, og har ørten bollevarianter som i prinsippet er kanelbolle med og uten rosin, med og uten gul krem, med rosin OG gul krem, i en annen fasong osv. Og alle er dynket i tykke klædder med melisglasur så alt smaker likt uansett.

Så mye bedre det hadde vært om de hadde litt av hvert og ikke noe som hadde ulike navn og lik smak/konsistens. Tenk på at de som liker sprø ting bør finne noe, de som liker krem og marsipan, de som liker sjokolade, de som ikke liker søtt, de som liker frukt... Og når skal folk handle av deg? Er de sultne? Skal de feire noe? Skal de straks på kino? Ta med seg hjem? Spise hos deg med et glass vin eller fire?

Tusen takk for et godt og utfyllende svar:-) Jeg lager kaker som en hobby, både temakaker og «vanlige» kaker og tenker å fortsette med dette. Cafédelen skal ikke være stor, men stor nok til at feks. pensjonistene kan kose seg der på dagtid (bor i en liten by uten pensjonistcafé) og alle andre på ettermiddag/kveld. Tenker ikke å ha et megasvært utvalg, men som du sier - noe for alle. Har også tenkt litt på at foreldre kan arrangere barnebursdager i lokalet, at jeg legget til rette for dette, og kanskje baker ei bursdagskake eller noe sånt. Alt dette er bare drømmer, men interessant å se hva folk vil ha:-) 

TS

Anonymkode: 50b26...bbc

• Liker 6
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Italienske og spanske bakevarer.

Skrevet

Jeg liker det klassiske. Et bakeri uten skillingsboller, skoleboller og rosinboller er ikke et bakeri i mine øyne. Noe type wienerbrød er også et must. I tillegg gjerne et par-tre kakesorter (da ulike, ikke 3 stk fromasjkaker.. ). 

Og om det skal være type lunsjmat, bør den være hjemmelaget. Ikke type stabburet-pai-fra-frysedisken-varmet-i-mikroen (ja, det er faktisk flere caféer som serverer dette... gjerne litt frossen i midten fremdeles når man får den.. yummy). 

Jeg er ikke så opptatt av særpreg, jeg er nok en sånn som heller vil ha de gode, gamle klassikerne enn masse nymotens, rare greier. Om du skal treffe pensjonistene er det nok også lurt å ha det litt "gammeldagse". 

Om du skal kunne arrangere barnebursdager, må du ha god plass.. Da holder det ikke med et lite bakeri. Unger løper omkring og herjer, ihvertfall i bursdagsselskap hvor de blir oppspilte. 

Anonymkode: 59354...bdd

• Liker 3
Skrevet

Jeg støtter den som ønsker klassikerne, og ser for meg en eller to egne «signaturretter/-kaker» i kombinasjon med tradisjonelle bakevarer. Jeg ville satt pris på et utvalg som dette:  

- søt gjærbakst (hveteboller, skolebrød, kanelboller, kringle),
- brødvarer (grovt, mellomgrovt og smørloff + grove og fine rundstykker)
- «klassiske» kaker (napoleon, lukket valnøtt, wienerbrød, sjokoladekake, én fromasjkake)
- før jul: kranskekake, sirupssnipper, smultringer og annen julebakst 

Baking på bestilling tror jeg kan være lurt: bursdagskaker, bryllupskaker, konfirmasjonskaker, dåpskaker

Anonymkode: 2dd96...9f6

• Liker 5
Skrevet

Negerboller og jødekaker...bare på trass!

• Liker 3
Skrevet

Aniskringler :spise:

Og selvfølgelig berlinerboller med bringebærfyll (og evt med annet fyll), når det er sesong for det.

Anonymkode: 78f28...50d

• Liker 1
Skrevet

At de har glutenfrie baguetter i fryseren som de kan ta opp, putte i mikroen og smøre på ved behov :)

Anonymkode: 8e0a9...f81

• Liker 3
Skrevet

Punsj :spise:

17586576_1908123079421387_19478021143737

hjemmelagde-punsjstenger.jpg

• Liker 3
Skrevet

Skoleboller. Og selvsagt brød og rundstykker. 

• Liker 1
Skrevet

Gode kanelboller eller kanelknuter og andre klassiske bakevarer :) 

Sånne porsjonspaier med sitron og marengs eller frukt/bær og krem er også veldig godt! 

Noe godt brød, gjerne surdeigsbrød, muligheter for påsmurt (gjerne vegetaralternativ også) 

Som noen også sa, cronuts! Eller en annen type "instagram bakverk" for å tiltrekke litt oppmerksomhet 

Anonymkode: 285e9...753

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet
57 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Negerboller og jødekaker...bare på trass!

Jødekaker er bare så godt, det hadde min bestemor alltid på lur :)

Skrevet

Et fristende utvalg av sandwich som blir smurt på stedet, favoritten er tunfisk. Da hadde jeg dukka opp:)

• Liker 2
Skrevet

Det viktigste er at det er GOD kvalitet på maten! Sandwich med deilig hjemmelaget aioli feks. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Calandria skrev:

Jødekaker er bare så godt, det hadde min bestemor alltid på lur :)

Mhm. Min bestemor, også. :)

• Liker 1
Skrevet

Ferske, nybakte (ikke frosset) glutenfrie brød og kaker bør også finnes. Og også tilsvarende uten egg, og uten spor av nøtter, og uten melk.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...