AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #1 Skrevet 28. januar 2018 Jeg har vært så heldig å få gave/forskudd på arv fra en slektning jeg har hjulpet mye de siste 20-årene. Personen har ingen barn, men har relativt stor slekt. Jeg bor på samme sted som denne slektningen, og har derfor besøkt slektningen jevnlig. Før i tiden da jeg var student, fikk jeg middag der og hjalp til med lette ting innimellom. Ettersom årene har gått har det blitt mer hjelp siden personen har blitt eldre. Jeg har stort sett besøkt 1 gang per mnd, men nå er det mer hyppig pga hjelpebehov, selskap mm. Jeg har ikke forventet at jeg skal få noe, men nå gjør jeg altså det. Burde jeg dele dette med mine foreldre og søsken? Jeg har spurt slektningen om de skulle få noe (samt andre slektninger), men svaret er nei. Kan legge til at det bor 2 andre slektninger med samme slektskap som meg her på stedet, men de er der 1 gang i året og hjelper ikke til. Nå er jeg usikker på om jeg kanskje bør dele pengene med mine egne søsken og foreldre? De vil kanskje forvente det? Jeg har forøvrig familie selv, mann og 2 barn. Drømmer om et fritidssted. Vi har Ok økonomi. Anonymkode: 0b718...f65
bortebra Skrevet 28. januar 2018 #5 Skrevet 28. januar 2018 Du har fått gaven personlig, vedkommende vil ikke at du skal dele, hvorfor vil du absolutt gå imot viljen til denne personen? Eller er dette innlegget lagd mest for å dele historia? 9
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #6 Skrevet 28. januar 2018 Nei, det bør du ikke. Anonymkode: 9f0b0...086 1
Hårstrikk79 Skrevet 28. januar 2018 #7 Skrevet 28. januar 2018 Kooos deg med pengene. Og det med GOD samvittighet:) 3
The Kitten Skrevet 28. januar 2018 #8 Skrevet 28. januar 2018 Dette er en gave til deg, du trenger ikke engang å fortelle dine foreldre eller søsken om den hvis du ikke vil. 7
altflyter Skrevet 28. januar 2018 #9 Skrevet 28. januar 2018 Hvorfor i alle dager skal du dele pengene med dem? Slektningen din ønsker å vise at hjelpen din er satt pris på. Du har hjulpet til. Det har ikke de. Nyt pengene med god samvittighet. For å unngå misnøye så tror jeg rett og slett at jeg hadde holdt kjeft om de pengene jeg arvet. Er du nødt til å fortelle det til folk ? 5
strawberry Skrevet 28. januar 2018 #10 Skrevet 28. januar 2018 2 minutter siden, altflyter skrev: Hvorfor i alle dager skal du dele pengene med dem? Slektningen din ønsker å vise at hjelpen din er satt pris på. Du har hjulpet til. Det har ikke de. Nyt pengene med god samvittighet. For å unngå misnøye så tror jeg rett og slett at jeg hadde holdt kjeft om de pengene jeg arvet. Er du nødt til å fortelle det til folk ? Støtter dette Om TS kjøper et fritidssted, så kan de heller si at de har tatt opp lån / spart penger til det. 5
stan Skrevet 28. januar 2018 #11 Skrevet 28. januar 2018 Siden du ikke spesifiserer slektskapet, er det mulig dette juridisk ikke er forskudd på arv, men en gave. Det er såvidt jeg husker bar om gaven/forskudd på arv går til barn at det må justeres for i den endelige fordelingen av arven. Les mere her: https://www.familierettsadvokater.no/arv/arverekkefolgen-etter-arveloven/ 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #12 Skrevet 28. januar 2018 TS er åpenbart interessert i å få høre så flink hun eller han har vært. Dårlig påskudd for historien å lure på om pengene skal deles. Meget gjennomsiktigAnonymkode: 4662b...a53 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #13 Skrevet 28. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS er åpenbart interessert i å få høre så flink hun eller han har vært. Dårlig påskudd for historien å lure på om pengene skal deles. Meget gjennomsiktig Anonymkode: 4662b...a53 Skeivfordeling av arv er jo en svært vanlig grunn til splid i familier, og det er derfor vanskelig å selv velge om man skal beholde pengene selv eller om man skal dele de for "fredens skyld". Vet selv om ei som arvet et hus, og hele familien startet rettssak på grunn av det, og mente at testamentet ikke var gyldig, men det var det. Å bruke et forum som KG til å finne ut hva som er riktig å gjøre i en slik situasjon, er helt naturlig. Ts må selvsagt forklare at hun HAR stilt opp mer enn de andre, og dette er jo veldig typisk i familier også, at noen stiller opp mye, og andre trekker seg helt ut og bryr seg kun om seg og sitt. Hadde det derimot vært slik at ts sine søsken og foreldre hadde stilt opp like mye, så hadde jo det endret situasjonen veldig. Men det folk gjerne glemmer når de skriver et slikt innlegg, er at KG er full av illsinte kjærringer som ikke har annet å gjøre, og elsker å skrive kommentarer uten å tenke seg om et lite øyeblikk før de poster et kort, lite gjennomtenkt svar, bare for å sette igang en diskusjon og få litt drama. Anonymkode: 9b15a...8bb 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #14 Skrevet 28. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: TS er åpenbart interessert i å få høre så flink hun eller han har vært. Dårlig påskudd for historien å lure på om pengene skal deles. Meget gjennomsiktig Anonymkode: 4662b...a53 Leser du? Det står at det er en mann... Anonymkode: 13493...da4 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #15 Skrevet 28. januar 2018 Basert på denne "historien" nei. Hadde keg vunnet i lotto, hadde jeg kanskje gitt en liten slant til mine søsken, men dette er en helt annen situasjon du befinner deg i. Kall det forskudd på arv, jeg ville kanskje sett på det som en gave, at du er godt satt pris på. Ditt arbeid er virkelig satt pris på, og at du fortjener å få dette. Så her vil jeg si nei, ingen grun til å føle du bør dele med andre. Kos deg! Anonymkode: d0dab...7e4 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #16 Skrevet 28. januar 2018 Hei, takk for svar. Dette er absolutt ikke for å skryte av at jeg har vært flink eller noe slikt. Grunnen til at jeg spør er at min søster og mor flere ganger har nevnt at «du får vel litt arv» «vet du om du får noe» osv. Jeg har svart at det tror jeg ikke, osv. Jeg har ikke fortalt at jeg vil få dette - men snart kommer nok denne hintingen igjen og da må jeg vel fortelle.. Grunnen til at jeg spør er at jeg tror de kanskje har forventninger om at jeg skal dele. De bor selv langt unna og har ikke kunnet hjelpe slik jeg har gjort pga det. På en måte ønsker jeg og dele da dette er penger som har dumpet i fanget mitt uventet. Samtidig ønsker jeg mest mulig egenkapital til et evt feriested, og ønsker heller at pengene kommer mine egne barn til gode. HI Anonymkode: 0b718...f65 1
gobbledigook Skrevet 28. januar 2018 #17 Skrevet 28. januar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leser du? Det står at det er en mann... Anonymkode: 13493...da4 Nei, det står at hun/han har mann og to barn.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #18 Skrevet 28. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, takk for svar. Dette er absolutt ikke for å skryte av at jeg har vært flink eller noe slikt. Grunnen til at jeg spør er at min søster og mor flere ganger har nevnt at «du får vel litt arv» «vet du om du får noe» osv. Jeg har svart at det tror jeg ikke, osv. Jeg har ikke fortalt at jeg vil få dette - men snart kommer nok denne hintingen igjen og da må jeg vel fortelle.. Grunnen til at jeg spør er at jeg tror de kanskje har forventninger om at jeg skal dele. De bor selv langt unna og har ikke kunnet hjelpe slik jeg har gjort pga det. På en måte ønsker jeg og dele da dette er penger som har dumpet i fanget mitt uventet. Samtidig ønsker jeg mest mulig egenkapital til et evt feriested, og ønsker heller at pengene kommer mine egne barn til gode. HI Anonymkode: 0b718...f65 Litt avhengig av hvor stor sum det er snakk om, så kan du kanskje dele en liten del av det med dem? Gi det som gave rett og slett. Men ikke gi totalt mer enn 1/10 av hva du får f.eks. Nå står det jo ikke om det er f.eks 50 000 eller 500 000 det er snakk om, og det har jo litt å si. Hadde det vært 500 000 så hadde iallefall jeg gitt noen slanter til noen som var nær meg. Anonymkode: 9b15a...8bb
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #19 Skrevet 28. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt avhengig av hvor stor sum det er snakk om, så kan du kanskje dele en liten del av det med dem? Gi det som gave rett og slett. Men ikke gi totalt mer enn 1/10 av hva du får f.eks. Nå står det jo ikke om det er f.eks 50 000 eller 500 000 det er snakk om, og det har jo litt å si. Hadde det vært 500 000 så hadde iallefall jeg gitt noen slanter til noen som var nær meg. Anonymkode: 9b15a...8bb Jeg er uenig. Jeg hadde heller ikke sagt noe. Spesielt ikke siden de spør om det. Det synes jeg er rimelig frekt! Anonymkode: cd405...e26 6
Rosalie Skrevet 29. januar 2018 #20 Skrevet 29. januar 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, takk for svar. Dette er absolutt ikke for å skryte av at jeg har vært flink eller noe slikt. Grunnen til at jeg spør er at min søster og mor flere ganger har nevnt at «du får vel litt arv» «vet du om du får noe» osv. Jeg har svart at det tror jeg ikke, osv. Jeg har ikke fortalt at jeg vil få dette - men snart kommer nok denne hintingen igjen og da må jeg vel fortelle.. Grunnen til at jeg spør er at jeg tror de kanskje har forventninger om at jeg skal dele. De bor selv langt unna og har ikke kunnet hjelpe slik jeg har gjort pga det. På en måte ønsker jeg og dele da dette er penger som har dumpet i fanget mitt uventet. Samtidig ønsker jeg mest mulig egenkapital til et evt feriested, og ønsker heller at pengene kommer mine egne barn til gode. HI Anonymkode: 0b718...f65 Nei, du må ikke fortelle. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå