AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #1 Skrevet 28. januar 2018 Jeg har vært så heldig å få gave/forskudd på arv fra en slektning jeg har hjulpet mye de siste 20-årene. Personen har ingen barn, men har relativt stor slekt. Jeg bor på samme sted som denne slektningen, og har derfor besøkt slektningen jevnlig. Før i tiden da jeg var student, fikk jeg middag der og hjalp til med lette ting innimellom. Ettersom årene har gått har det blitt mer hjelp siden personen har blitt eldre. Jeg har stort sett besøkt 1 gang per mnd, men nå er det mer hyppig pga hjelpebehov, selskap mm. Jeg har ikke forventet at jeg skal få noe, men nå gjør jeg altså det. Burde jeg dele dette med mine foreldre og søsken? Jeg har spurt slektningen om de skulle få noe (samt andre slektninger), men svaret er nei. Kan legge til at det bor 2 andre slektninger med samme slektskap som meg her på stedet, men de er der 1 gang i året og hjelper ikke til. Nå er jeg usikker på om jeg kanskje bør dele pengene med mine egne søsken og foreldre? De vil kanskje forvente det? Jeg har forøvrig familie selv, mann og 2 barn. Drømmer om et fritidssted. Vi har Ok økonomi. Anonymkode: 49b40...4e6
MammaFiera Skrevet 28. januar 2018 #2 Skrevet 28. januar 2018 Behold dem selv, du har fortjent dem og det var en grunn for at nettopp du fikk dem:) Du er et godt menneske og det viser h*n deg, du og familien din burde unne dere et fritidssted som du sier du drømmer om:) Du har fortjent dem med GOD samvittighet:) 26
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #3 Skrevet 28. januar 2018 Dette er en betaling for all din hjelp og ditt selskap. Ta imot pengene med god samvittighet, og bruk de på drømmen. Hvis vedkommende ikke har foreldre, ektefelle eller barn er det vel heller ingen pliktarv og personen kan derfor fordele pengene som ønsket. For å unngå evnt sure miner kan du bare si at dere har vært flinke til å spare. Anonymkode: 1f5c7...584 9
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #4 Skrevet 28. januar 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært så heldig å få gave/forskudd på arv fra en slektning jeg har hjulpet mye de siste 20-årene. Personen har ingen barn, men har relativt stor slekt. Jeg bor på samme sted som denne slektningen, og har derfor besøkt slektningen jevnlig. Før i tiden da jeg var student, fikk jeg middag der og hjalp til med lette ting innimellom. Ettersom årene har gått har det blitt mer hjelp siden personen har blitt eldre. Jeg har stort sett besøkt 1 gang per mnd, men nå er det mer hyppig pga hjelpebehov, selskap mm. Jeg har ikke forventet at jeg skal få noe, men nå gjør jeg altså det. Burde jeg dele dette med mine foreldre og søsken? Jeg har spurt slektningen om de skulle få noe (samt andre slektninger), men svaret er nei. Kan legge til at det bor 2 andre slektninger med samme slektskap som meg her på stedet, men de er der 1 gang i året og hjelper ikke til. Nå er jeg usikker på om jeg kanskje bør dele pengene med mine egne søsken og foreldre? De vil kanskje forvente det? Jeg har forøvrig familie selv, mann og 2 barn. Drømmer om et fritidssted. Vi har Ok økonomi. Anonymkode: 49b40...4e6 Her kan du komme i trøbbel fordi du tar i mot verdier fra en person som er avhengig av og får hjelp fra deg. Dette er en type sak som kan bli til årelange konflikter i domstolene. Er personen tilsett og vurdert av lege slik at han er ved sine fulle fem, mentalt sett? Hvem er livsarvinger til personen? Har personen testament og hvem er tilgodesett i testamentet? Anbefaler at du diskuterer med en advokat før du tar i mot så mye som en krone. Informerer du de andre arvingene så får de uttale seg om sitt syn på saken. Her lukter det trøbbel lang vei. Anonymkode: ec224...558 2
Arabella Skrevet 28. januar 2018 #5 Skrevet 28. januar 2018 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her kan du komme i trøbbel fordi du tar i mot verdier fra en person som er avhengig av og får hjelp fra deg. Dette er en type sak som kan bli til årelange konflikter i domstolene. Er personen tilsett og vurdert av lege slik at han er ved sine fulle fem, mentalt sett? Hvem er livsarvinger til personen? Har personen testament og hvem er tilgodesett i testamentet? Anbefaler at du diskuterer med en advokat før du tar i mot så mye som en krone. Informerer du de andre arvingene så får de uttale seg om sitt syn på saken. Her lukter det trøbbel lang vei. Anonymkode: ec224...558 Hvis vedkommende er enslig og ikke har livsarvinger, dvs. barn og deres ev. avkom eller egne foreldre, har hun/han ingen forpliktelser og kan gi bort til hvem som helst. Slektsarv Slektsarv er arv etter arveloven. Slektsarven går til arvelaterens nærmeste slektninger, primært til livsarvinger (første arvegangsklasse). Finnes det ikke livsarvinger, går arven til foreldrene hvis de er i live, og ellers til søsken eller deres avkom, dvs. nevøer, nieser osv. (andre arvegangsklasse). Finnes det ikke nærmere slektninger enn besteforeldre eller deres avkom (slik tilfellet er hvis arvelateren var enebarn), går arven til disse (tredje arvegangsklasse), men fjernere slektninger enn fettere og kusiner arver ikke i medhold av slektsarvereglene. Tremenninger og barn av fettere og kusiner får altså ikke slektsarv. De arver i det hele tatt ikke, med mindre det er skrevet testament. Merk at hvis du er gift, og det bare finnes slektninger av tredje arvegangsklasse, arver din ektefelle alt. Finnes det bare slektninger av andre arvegangsklasse, arver ektefellen halvparten (dvs. halvparten av din halvdel av det ordinære felleseiet og halvparten av din eventuelle særeie- og skjevdelingsformue.) Finnes det slektninger av første arvegangsklasse (livsarvinger), arver ektefellen en fjerdedel. (Arvelovens §§1-3 og 6) Endret 28. januar 2018 av Arabella 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #6 Skrevet 28. januar 2018 Slektningen kunne kanskje gitt deg pengene i gave, og ikke som 'forskudd på arv'. Hvis du deler pengene du fikk nå vil det vel skape en forventning om at du skal dele arven også, når du engang får den. Er det tegn bare du som besøker denne slektningen av dere i familien? Anonymkode: 5bf98...1a1 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #7 Skrevet 28. januar 2018 Det er formalisert i et testamente, med vitner, selv om det er en gave. Nettopp fordi det ikke skal bli trøbbel i etterkant. Har ingen livsarvinger. Personen hadde et tidligere testament med andre arvinger, de får fortsatt noe men endel mindre enn meg. Personen er ikke dement eller slikt. HI Anonymkode: 49b40...4e6 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #8 Skrevet 28. januar 2018 6 minutter siden, Arabella skrev: Hvis vedkommende er enslig og ikke har livsarvinger, dvs. barn og deres ev. avkom eller egne foreldre, har hun/han ingen forpliktelser og kan gi bort til hvem som helst. Slektsarv Slektsarv er arv etter arveloven. Slektsarven går til arvelaterens nærmeste slektninger, primært til livsarvinger (første arvegangsklasse). Finnes det ikke livsarvinger, går arven til foreldrene hvis de er i live, og ellers til søsken eller deres avkom, dvs. nevøer, nieser osv. (andre arvegangsklasse). Finnes det ikke nærmere slektninger enn besteforeldre eller deres avkom (slik tilfellet er hvis arvelateren var enebarn), går arven til disse (tredje arvegangsklasse), men fjernere slektninger enn fettere og kusiner arver ikke i medhold av slektsarvereglene. Tremenninger og barn av fettere og kusiner får altså ikke slektsarv. De arver i det hele tatt ikke, med mindre det er skrevet testament. Merk at hvis du er gift, og det bare finnes slektninger av tredje arvegangsklasse, arver din ektefelle alt. Finnes det bare slektninger av andre arvegangsklasse, arver ektefellen halvparten (dvs. halvparten av din halvdel av det ordinære felleseiet og halvparten av din eventuelle særeie- og skjevdelingsformue.) Finnes det slektninger av første arvegangsklasse (livsarvinger), arver ektefellen en fjerdedel. (Arvelovens §§1-3 og 6) Alt dette er helt greit, og ikke det jeg her snakker om. Ta deg en tur innom Lovdata og les litt dommer så forstår du gjerne hvordan denne typen saker kan utarte seg. Særlig når ts er opptatt av å dele det hun får/har fått. Da er det nemlig opplagt at ts vet eller burde vite at hun ikke er den enste som bør tilgodesees mht. arv. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er formalisert i et testamente, med vitner, selv om det er en gave. Nettopp fordi det ikke skal bli trøbbel i etterkant. Har ingen livsarvinger. Personen hadde et tidligere testament med andre arvinger, de får fortsatt noe men endel mindre enn meg. Personen er ikke dement eller slikt. HI Anonymkode: 49b40...4e6 Poenget her er den mentale tilstanden til den eldre. HI hva betyr det? Er du trådstarter skriver du TS, da vet vi at du gir tilleggsinformasjon. Anonymkode: ec224...558
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #9 Skrevet 28. januar 2018 Alle verdier er forøvrig tatt med i testamentet, jeg får ikke mer enn dette (1 mill). En annen arver også 1 mill, som ikke er i slekt, men også hjulpet veldig mye til. Resten deles etter det som er satt i det første testamentet. Ønsket til slektningen er at vi som har hjulpet til skal ha like mye og mest av alle. Ingen av oss to var oppført i det første testamentet. Resten av verdiene deles på de som er nevnt i det første testamentet. Dette er egentlig en gave, men slektning ønsket å kalle det gave/forskudd på arv/tillegg til testamentet, og har brukt to uavhengige vitner. Ønsket formalisering slik at det ikke blir trøbbel i etterkant. HI Anonymkode: 49b40...4e6 1
petterm Skrevet 28. januar 2018 #10 Skrevet 28. januar 2018 1. Du bør ikke dele med noen. Arven er en anerkjennelse av din innsats de 20 siste årene. 2. Jeg ville brukt en time med en advokat for å forsikre meg om at det ikke blir problemer i etterkant, evt om det er noe du eller slektningen kan gjøre for å få alt riktig, både i forhold til skattemyndighetene og i forhold til resten av slekta. Mulig det er sikrere å få det som gave, selv om du da evt må skatte av det? Jeg vet ikke, men det bør en advokat vite. 1
Arabella Skrevet 29. januar 2018 #11 Skrevet 29. januar 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alt dette er helt greit, og ikke det jeg her snakker om. Ta deg en tur innom Lovdata og les litt dommer så forstår du gjerne hvordan denne typen saker kan utarte seg. Særlig når ts er opptatt av å dele det hun får/har fått. Da er det nemlig opplagt at ts vet eller burde vite at hun ikke er den enste som bør tilgodesees mht. arv. Poenget her er den mentale tilstanden til den eldre. HI hva betyr det? Er du trådstarter skriver du TS, da vet vi at du gir tilleggsinformasjon. Anonymkode: ec224...558 HI betyr hovedinnlegg, dvs. TS' første innlegg. Endret 29. januar 2018 av Arabella
Meadow Skrevet 29. januar 2018 #12 Skrevet 29. januar 2018 Ta i mot, ikke føl at du må dele! Da hadde vel giveren gitt dem penger også da, hvis de hadde fortjent det. Men du bør vurdere å holde kjeft om det.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #13 Skrevet 29. januar 2018 Ikke gi andre disse pengene. Kos dere selv. Anonymkode: b3133...5ac
GauteS Skrevet 29. januar 2018 #14 Skrevet 29. januar 2018 3 hours ago, petterm said: Mulig det er sikrere å få det som gave, selv om du da evt må skatte av det? Jeg vet ikke, men det bør en advokat vite. Jøss, for en tanke! Nei, en skatter ikke av gaver! Ikke av arv heller. (Riktignok fans det arveavgift, men den ble opphevet).
*Frida* Skrevet 29. januar 2018 #15 Skrevet 29. januar 2018 Eg ser ingen grunn til at du skal dele arv (eller forskudd på arv) med andre. Heller ikkje om det var ei gåve.
petterm Skrevet 29. januar 2018 #16 Skrevet 29. januar 2018 19 timer siden, GauteS skrev: Jøss, for en tanke! Nei, en skatter ikke av gaver! Ikke av arv heller. (Riktignok fans det arveavgift, men den ble opphevet). Poenget mitt er at hvis jeg hadde mottatt en gave på 1 million så hadde jeg gladelig brukt en tusenlapp på advokat hvis det kunne hindre problemer når den som har gitt gaven dør.
GauteS Skrevet 29. januar 2018 #17 Skrevet 29. januar 2018 21 minutter siden, petterm said: Poenget mitt er at hvis jeg hadde mottatt en gave på 1 million så hadde jeg gladelig brukt en tusenlapp på advokat hvis det kunne hindre problemer når den som har gitt gaven dør. For tusen kroner får du i hvert fall håndhilse på advokaten. Men jo, du har råd til å få hjelp. At det er bortkastet, er en annen sak. Fint at du ikke lenger gjør den grove feilen å antyde at gaver er skattepliktige.
Marixxx Skrevet 30. januar 2018 #18 Skrevet 30. januar 2018 Behold pengene selv, med god samvittighet. Synes faktisk det ville vært respektløst ovenfor giveren, om du ga deler til foreldre og søsken. Vedkommende ville du skulle ha pengene. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #19 Skrevet 31. januar 2018 Pengene er gave til DEG, giveren ønsker at DU skal ha glede av pengene. Hadde jeg vært giver ville jeg blitt skuffet eller nærmest oppgitt om pengegave øremerket til personen jeg følte fortjente det, hadde blitt spredd til andre. Snilt av deg, helt sikkert, men penger skaper fort trøbbel selv blant søsken. Hold tett om gaven og ta imot med glede. Anonymkode: e60e6...f30 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #20 Skrevet 31. januar 2018 På 28.1.2018 den 23.45, AnonymBruker skrev: Det er formalisert i et testamente, med vitner, selv om det er en gave. Nettopp fordi det ikke skal bli trøbbel i etterkant. Har ingen livsarvinger. Personen hadde et tidligere testament med andre arvinger, de får fortsatt noe men endel mindre enn meg. Personen er ikke dement eller slikt. HI Anonymkode: 49b40...4e6 Du skal ikke dele med søsken/foreldre. Slektningen ønsker at du skal ha pengene hvis ikke hadde han gitt til de også. Anonymkode: 8cad8...6c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå