Gå til innhold

Hva kan jeg som huseier gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. I juni ble en tomannsbolig lagt ut for salg. Horiantalt delt. Jeg kjøpte 1etg og en annen kjøpte 2etg. Kjelleren har de 1bod og jeg 1 bod mens restwn av kjelleren er felles.

I rapporten står det at 3 av veggene er malt og byttet kledninf mens 1vegg er ikke gjort noe med. Det er greit. 

I juni flyttet vi inn. Og allerede etter et par mnd begynte de andre veggene (malingen) å lage et hulrom. Fylles med luft eller vann etter regn. Og etterhvert flasset av. Store hulrom på ca 6cm bred. Den som er flasset av kunne vi se at det ikke er ny treverk men gammel. Den forrige eieren har opplyst i rapporten at det er byttet kledning og malt nytt. Ny maling ser vi jo,som nå flasser av. Men treverket er absolutt ikke nytt. Ham opplyser også at arbeidet ble gjort av han selv og kamerater.

1:har jeg misforstått ordet kledning? Jeg tenkte at det er både isolasjon og treverk. Hvis jeg har rett så har forrige eier løyet.

2:har vi rett på noe erstatning? Eller en utbedring av forrige eier. Da tenker jeg at han kam skifte kledning som han har rapportert o..

3:skal vi snakke med forrige eier eller kan forsikringen gå inn og håndtere dette? Vi har kjøpt sånn forsikring (husker ikke hva det heter) da vi var å skrev på kjøpskontrakten (eierskifte forsikring?). Vi har dessuten felles super boligforsikring fra if.

Vi er to nye eiere med vårt første hus og begge damer med barn. Ingen mann i hus. Vet ikke hvem vi kan spørre. Dette er blankt for oss. 

Kan noen hjelpe?

Anonymkode: 62f36...2f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kledning er da utvendig? 

Anonymkode: 66eef...bfb

• Liker 1
Skrevet

Kledning er treverket . Ikle isolasjon tror jeg.  Ta kontakt med megler eller med forsikringen . 

Anonymkode: bcbe2...42a

• Liker 1
Skrevet

Kledning er plankene som er ytterst. 

Anonymkode: f4ec6...5cb

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kontakt megleren som hjalp til med salg av huset. De er utdannet til å lose dere igjennom slike situasjoner - om de så bare forteller dere hvem dere skal sende klage til.

Endret av heipådegsann
Skrevet

Megleren (som solgte leiligheten) er selgers mann, så han/hun er ikke rette personen å kontakte.

Hvis dere har forsikring, så starter dere der. Evt spør en takstmann.

Anonymkode: f0d73...c6f

Skrevet

Men hvilken forsikring? Den som ble undertegnet som het eierskifteforsikring eller noe? Eller boligforsikringen fra if?

Og ja. Det er treverket ytterst som er råtten.

Skrevet

Jeg tenker og å be en tømrer eller sbekker å komme på befaring. Hvir han kan bekrefte eller avkrefte at kledningen er byttet. For iflg rapport sp ble den byttet i 2016 og vi kjøpte i 2017. Da skal det ikke råtne så fort? Uansett,er det lurt å ha en bekreftelse fra snekker/tømrer at dette er gammelt? Før jeg kontakter forsikringen. Som sagt er vi to førstegangskjøpere og har ikke peil.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville vært vel så bekymret over hvorfor det råtner. Mangler huset drenering?

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Megleren (som solgte leiligheten) er selgers mann, så han/hun er ikke rette personen å kontakte.

Hvis dere har forsikring, så starter dere der. Evt spør en takstmann.

Anonymkode: f0d73...c6f

Det stemmer da ikke. En eiendomsmegler er en mellommann og skal være like rådgivende for begge parter under alle deler av transaksjonen. Dette er megleren forpliktet til ihht lov om eiendomsmegling.

Kontakt megler og hør du :) Om ikke annet så får du hjelp til hvordan du skal gå videre i prosessen.

Skrevet

Eierskifteforsikringen er der du bør starte. De gir deg hjelp og forteller deg hvor du bør henvende deg videre.

Anonymkode: 138cc...d94

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. I juni ble en tomannsbolig lagt ut for salg. Horiantalt delt. Jeg kjøpte 1etg og en annen kjøpte 2etg. Kjelleren har de 1bod og jeg 1 bod mens restwn av kjelleren er felles.

I rapporten står det at 3 av veggene er malt og byttet kledninf mens 1vegg er ikke gjort noe med. Det er greit. 

I juni flyttet vi inn. Og allerede etter et par mnd begynte de andre veggene (malingen) å lage et hulrom. Fylles med luft eller vann etter regn. Og etterhvert flasset av. Store hulrom på ca 6cm bred. Den som er flasset av kunne vi se at det ikke er ny treverk men gammel. Den forrige eieren har opplyst i rapporten at det er byttet kledning og malt nytt. Ny maling ser vi jo,som nå flasser av. Men treverket er absolutt ikke nytt. Ham opplyser også at arbeidet ble gjort av han selv og kamerater.

1:har jeg misforstått ordet kledning? Jeg tenkte at det er både isolasjon og treverk. Hvis jeg har rett så har forrige eier løyet.

2:har vi rett på noe erstatning? Eller en utbedring av forrige eier. Da tenker jeg at han kam skifte kledning som han har rapportert o..

3:skal vi snakke med forrige eier eller kan forsikringen gå inn og håndtere dette? Vi har kjøpt sånn forsikring (husker ikke hva det heter) da vi var å skrev på kjøpskontrakten (eierskifte forsikring?). Vi har dessuten felles super boligforsikring fra if.

Vi er to nye eiere med vårt første hus og begge damer med barn. Ingen mann i hus. Vet ikke hvem vi kan spørre. Dette er blankt for oss. 

Kan noen hjelpe?

Da melder man seg inn i Huseiernes Landsforbund og får tilgang til den hjelp og bistand de gir. En av tingene er ubegrenset juridisk hjelp på telefon. En time gratis advokatbistand samt en rekke kurs og opplæringsmøter. 

Anonymkode: e2418...6be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...