Gå til innhold

Flere her med to utdanninger, eller som planlegger omskolering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet sykepleier, men har nå tenkt å bli barnehagelærer. Grunnen er ganske enkel: jeg har lyst til å jobbe med barn, men ikke med et medisinsk fokus. Orker ikke mer død og elendighet. I tillegg ønsker jeg å ha fri hver helg, ha en stabil arbeidshverdag.😊

Anonymkode: d39c2...eda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, her og. Jeg er sosionom, en frustrert sådann. Ønsker studere rettsvitenskap og forhåpentlig bli jurist (intet ønske om advokat)

Lykke til, så spennende!!

Anonymkode: 684f2...972

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, her og. Jeg er sosionom, en frustrert sådann. Ønsker studere rettsvitenskap og forhåpentlig bli jurist (intet ønske om advokat)

Lykke til, så spennende!!

Anonymkode: 684f2...972

Vurderer å studere til sosionom selv til høsten, kan du si noe om hvorfor du vil bytte? Fått inntrykk av at man har så mange muligheter med den utdannelsen?

Anonymkode: e1a99...a14

Skrevet

Jeg har en bachelor men trives ikke så godt med å jobbe administrativt. Vurderer barnehagelærer selv :) det virker givende å jobbe med barn!

Anonymkode: ec78b...dba

Skrevet

Jeg har en bachelor og en mastergrad. Vurderer å starte på ny bachelor.

Anonymkode: 3732e...92f

Skrevet

Som sykepleier kan du Kanskje få jobb i barnehage uten å ta ny utdannelse. Store barnehager har ofte ett og annet barn som krever ekstra tilsyn i fht helse f.ks ha ansvar for å gi medisiner en gang daglig.

Anonymkode: dbeff...1c4

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sykepleier kan du Kanskje få jobb i barnehage uten å ta ny utdannelse. Store barnehager har ofte ett og annet barn som krever ekstra tilsyn i fht helse f.ks ha ansvar for å gi medisiner en gang daglig.

Anonymkode: dbeff...1c4

TS skriver jo i HI at hun ikke ønsker å jobbe med medisinsk fokus? Det blir jo slik hvis man har ansvar for bare ett barn med spesielle behov. I noen barnehager er det nødvendigvis ikke noen som trenger tett oppfølging angående medisin, så er vanskelig å bare skulle gå etter det. Tror uansett det er lurt å ta en bachelor i barnehagelærer om hun ønsker å jobbe med barn. Det er verdt det på flere områder (lønn, tittel, arbeidstider og arbeidsdager osv). Man blir f.eks ikke lønnet som en sykepleier i en barnehage, antar man bare får assistent/vikar lønn? Er man barnehagelærer får man jo lønn deretter.

Jeg studerer pedagogikk, og tror jeg aldri kunne ha klart meg i arbeidslivet uten denne kompetansen som jeg innhenter meg nå i studietiden. Jeg støtter valget til ts i å ta ny utdanning.

Anonymkode: e7231...b1b

Skrevet

Jeg hadde en mastergrad, men ønsket å spesialisere meg ytterligere. Tok en ny mastergrad, med samme bachelor i grunn. 

Inngikk en avtale med jobben om 70% lønn under utdannelse, mot kontrakt på noen arbeidsdager i året samt bindingstid til firmaet. Ellers hadde det blitt tøft økonomisk da jeg og mannen satt med nyinnkjøpt hus og biler. (ser at tilsvarende ikke er mulig i din situasjon, men om man er bundet med faste utgifter må man tenke gjennom hvordan man gjør det økonomisk) 

Det å dra tilbake til skolebenken gikk mye bedre enn jeg trudde. Faste rutiner etter noen år i arbeidslivet førte til at jeg alltid var ajour med pensum.

Anonymkode: 4b3ee...44c

• Liker 1
Skrevet

Vurderer å ta en bachelor i vernepleie. Jeg har en bachelor i ernæring og en mastergrad i folkehelse, men har ikke fått innkalling til noen intervjuer selvom jeg søker alt som kan knyttes til ernæring eller folkehelse :huh:. Nå jobber jeg i dagligvare, og det er rimelig kjedelig. Hjernen min dør etter utfordringer.

Jeg er 27 år, så kommer til å være 30 år når jeg eventuelt blir ferdig med ny bachelor. Det er veldig delte meninger blant venner/familie om hva jeg burde gjøre. Noen som har starta på en yrkesrettet bachelor etter en utdanning som ikke gir en spesiell yrkestittel?

Skrevet

Jeg holder på å utdanne meg til barnehagelærer, og har i praksis vært borti flere sykepleiere som har tatt spes.ped. Eller småbarnsped som enkeltemne som jobber i bhg, da som en-til-en for et barn med spesielle behov. Så om du ikke vil ta en ny bachelor, kan jo det være veien å gå. 

Må også skyte inn å si at utdannelsen er kjempe givende og spennende! 

Anonymkode: 60f96...497

Skrevet

Har en teknisk utdanning og vurderer stadig sterkere å omskolere meg. Orker ikke mer ferier som brukes på jobb, lange arbeidsdager uten betalt overtid osv. 

Anonymkode: c5cdb...a56

Skrevet

Er også sykepleier, men tenkte å omskolere meg til noe innen anleggsbransjen - kanskje maskinfører eller anleggsmekaniker. Gjør det fordi jeg hater turnus, vil ikke jobbe en helligdag til i mitt liv :P Hadde det bare vært en rød dag en gang i blant så hadde det vært greit - men å jobbe enten jul eller nyttår (aldri fri begge deler), hele påsken, pinsen etc. og i tillegg måtte ta igjen helger fra ferien, orker jeg ikke mer. Vil ha et liv også :) 

(til alle som nå kommer med ''du kan bare bli helsesøster'' eller ''få deg jobb på poliklinikk'' - dropp det. Dagjobbene er umulig å få). 

Anonymkode: 2e544...b22

• Liker 2
Skrevet

Jeg er sykepleier, men skal begynne å studere igjen til høsten. Skal søke bioteknologi og økonomi. Ganske forskjellige retninger. 

For min del orker jeg ikke turnus :)

Anonymkode: d5145...944

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder på å utdanne meg til barnehagelærer, og har i praksis vært borti flere sykepleiere som har tatt spes.ped. Eller småbarnsped som enkeltemne som jobber i bhg, da som en-til-en for et barn med spesielle behov. Så om du ikke vil ta en ny bachelor, kan jo det være veien å gå. 

Må også skyte inn å si at utdannelsen er kjempe givende og spennende! 

Er det mulig for sykepleiere å ta spes ped? Det kunne jeg tenkt meg. Men trodde jeg måtte ha pedagogikk i bunnen.

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier, men skal begynne å studere igjen til høsten. Skal søke bioteknologi og økonomi. Ganske forskjellige retninger. 

For min del orker jeg ikke turnus :)

Anonymkode: d5145...944

Det høres spennende ut! Jeg har prøvd meg på kontorjobb, men jeg klarer ikke sitte så rolig foran en PC hver dag, så må dessverre ha noe med mer «liv» i!😄

Skrevet

Samme her jobber som sykepleier. Prøver hardt å finne alternativer hovedsaklig pga arbeidstid og lønn.

Anonymkode: 40adc...86f

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer å ta en bachelor i vernepleie. Jeg har en bachelor i ernæring og en mastergrad i folkehelse, men har ikke fått innkalling til noen intervjuer selvom jeg søker alt som kan knyttes til ernæring eller folkehelse :huh:. Nå jobber jeg i dagligvare, og det er rimelig kjedelig. Hjernen min dør etter utfordringer.

Jeg er 27 år, så kommer til å være 30 år når jeg eventuelt blir ferdig med ny bachelor. Det er veldig delte meninger blant venner/familie om hva jeg burde gjøre. Noen som har starta på en yrkesrettet bachelor etter en utdanning som ikke gir en spesiell yrkestittel?

Har master i markedskommunikasjon, jeg er interessert i faget men det er mange om benet. Til nå har jeg bare jobbet med salg.. Har begynt litt på geografi på universitetet fordi dette interesserer meg også, og jeg snuser litt på å bli arealplanlegger. Nå er det ingen garantier for jobb i fremtiden heller, men jeg håper jeg får noe tilslutt...Jeg er forresten 32år så det er aldri forsent, ikke bry deg om hva venner/familie mener for det er ditt liv! 

Anonymkode: 527dc...630

Skrevet
På 28.1.2018 den 20.57, AnonymBruker skrev:

Jeg er utdannet sykepleier, men har nå tenkt å bli barnehagelærer. Grunnen er ganske enkel: jeg har lyst til å jobbe med barn, men ikke med et medisinsk fokus. Orker ikke mer død og elendighet. I tillegg ønsker jeg å ha fri hver helg, ha en stabil arbeidshverdag.😊

Du burde vurdere noe annet enn barnehagelærer. Det er et generelt vanskelig arbeidsmarked å få napp på en stilling som barnehagelærer.

https://www.nrk.no/norge/100-sokere-til-en-stilling-i-barnehage-1.12407720

Skrevet

Se

På 30.1.2018 den 21.49, Serafin skrev:

Du burde vurdere noe annet enn barnehagelærer. Det er et generelt vanskelig arbeidsmarked å få napp på en stilling som barnehagelærer.

Det holder på å tre i kraft pedagognorm, som betyr at det straks blir mangel på barnehagelærere.

Skrevet
På 30.1.2018 den 21.49, Serafin skrev:

Kjære vene. Jeg har allerede en utdannelse å falle tilbake på dersom ting går på ræva. En jobb får jeg alltid. Mulig det er litt vanskelig å få fast stilling med det samme, men det går helt fint for meg. Nå vil jeg gjøre noe positivt for meg selv, ikke tenke worst case scenario hele tiden. Jeg har allerede tatt den utdannelsen hvor jeg var sikret jobb, men den funket ikke for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...