linky Skrevet 9. februar 2005 #1 Skrevet 9. februar 2005 jeg har et lite spørsmål, har ikke vært i noe bryllup før, så vet jo ikke såå mye. men hvilken side blir bruden leid opp på kirkegulvet? høyre eller venstre...og holder man brudebuketten med begge hendene?
Gjest gjest1 Skrevet 9. februar 2005 #2 Skrevet 9. februar 2005 Det er ulik praksis og ingen regler på hvilken side du skal gå på. Men jeg syns det er flott at bruden går på høyre side av den som følger henne opp midtgangen. Da får alle de som sitter til høyre i kirken en god titt på bruden. For ned så skal man jo gå på sin manns høyre side og da går de på andre siden også en god titt. Når det gjelder buketten så holdes vel den med den hånden som ikke er i armen på den som følger deg opp -altså buketten holdes kun med 1 hånd.
Arwen Skrevet 9. februar 2005 #3 Skrevet 9. februar 2005 Vi var hos samtale hos presten vår og han sa at jeg skal gå på venstre side begge veier. forøvrig har vi en prest som ikke var så glad i gamle tradisjoner så vet ikke hvorfor dette var satt..
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #4 Skrevet 9. februar 2005 presten oss kunne fortelle oss følgende: i kirken er kvinnens side på venstre, og mannens side på høyre. -det er jo slik gjestene sitter også; brudens familie på venstre side, og brudgommens på høyre. det korrekte er derfor at når man går opp kirkegulvet f.eks. sammen med sin far, går man iflg vanlig tradisjon på "feil" side av mannen. Men når man da går ned (på samme side som man går opp), vil man komme på "riktig" side av brudgommen. dette skulle være litt symbolsk i forhold til at man går fra å være "pappa sin" til "mannen sin". litt vanskelig å forklare, men håper dere forstår hva jeg mener
linky Skrevet 9. februar 2005 Forfatter #5 Skrevet 9. februar 2005 takk for gode svar.forsto hva du mente gjest..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå