Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å selge leiligheten og kjøpe meg større leilighet, rekkehus eller enebolig. Jeg eier idag en toroms som ble kjøpt i 2013 for 1750 000. Har idag 1100 000 i lån. 

Inntekten min er 470 000, betaler 7000 i mnd i renter og avdrag, og 2500 i husleie. Jeg føler at økonomien er forholdsvis romslig. Sitter igjen med 5-7000 imnd som jeg enten sparer eller bruker på nedbetaling av lån. 

Jeg mistenker at jeg kanskje ikke får dårlig veldig mye høyere lån siden jeg er alene. Trives jo godt her, men skulle ønske jeg hadde større plass. 

Hva ville dere gjort? Kjøpe seg oppover eller vente til egenkapitalen øker og lånet blir mindre? 

Vil foresten tro at jeg må ut med 2.5-3.5 for å gå noe større som jeg kan ha lyst på. Tilsvarende leiligheter som den jeg har er lettsaltet, og går for ca 2mill.

Anonymkode: 34b59...803

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville kjøpt meg oppover. Bedre å starte nedbetalingen på et nytt lån nå, enn senere...

Anonymkode: de193...dde

Skrevet

1,1 mil i lån og betaler 7000,- pr mnd i renter og avdrag?? 
Jeg betaler mindre enn det i avdrag og renter, og har 1.85 mill i lån. 
Har forsåvidt samme inntekt. 

Anonymkode: 5c020...fb2

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville kjøpt meg oppover. Bedre å starte nedbetalingen på et nytt lån nå, enn senere...

Hvorfor Det?

Anonymkode: 9c0e0...591

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs vel hva dere har i effektiv rente da?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spørs vel hva dere har i effektiv rente da?

Og nedbetalingstid?

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor Det?

For å bli fortest mulig gjeldsfri. Hvis du uansett har tenkt å kjøpe noe større på sikt og du har så så lang nedbetalingstid, ville jeg heller startet på det nå...

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har kort avbetalingstid. 1.95% i renter. Kunne betalt mindre, men ønsker å bli raskt ferdig. 

Anonymkode: 34b59...803

Skrevet (endret)

Hvis du planlegger å bytte uansett er det bare å gjøre det først som sist. Og kjøp så dyrt du har råd til ;)

Endret av Torelli
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Torelli said:

Hvis du planlegger å bytte uansett er det bare å gjøre det først som sist. Og kjøp så dyrt du har råd til ;)

Det er vel ingen her som har noe fasitsvar, men noen ting å tenke på:

• Det er ikke sikkert at boligprisene kommer til å stige, de kan tvert imot bli lavere. Å sitte på max lån kan være litt bittert da.
  • Rentene kan stige, og rentefradraget kan forsvinne. Da blir det tøft med max lån.
  • Du trives der du bor, hvilket vil si at du har OK naboer. Du har ingen garanti for at du får det i ny leilighet.
  • Det er en mulighet for at du mister jobben eller blir ufør. Hvis du ikke er forsikret mot det, kan du bli tvunget til å selge, og det når du er i en vanskelig situasjon - ikke gunstig.

Jeg tror jeg ville vært på utkikk etter en treroms som jeg følte var veldig midt i blinken, og som ikke resulterte i absolutt max lån. Sjekk ut naboene og følg magefølelsen.

• Liker 1
Skrevet

Hva har du behov for av bolig som enslig? Jeg hadde ikke gått for enebolig, da det er dyrt med vedlikehold osv. 

Hør med banken om hvor mye du kan låne om du skulle kjøpe nytt. Det setter rammene for hva du kan gjøre. De lager et estimat på hva du kan få for den boligen du har nå, men få gjerne en prisvurdering fra megler. Om du føler du har råd bør du absolutt tenke på å kjøpe deg opp, men jeg ville ikke svidd av alt jeg hadde av penger. Markedet har vært litt labert i det siste, og kan godt være videre på vei ned. Men kjøper du for å bo på lang sikt er det noe annet.

Anonymkode: 6a032...45d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...