Gå til innhold

Å være sjenert i voksen alder.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er voksen, og ganske sjenert. Noe som er flaut fordi det er noe som egentlig er mer en barne-greie, og noe som man vokser av seg. Når jeg googler sjenert så er det nesten bare temaer knyttet til barn (og sjenanse). 

Føler meg litt alene, og "håper" noen der ute som er sjenert, og som er voksen, så jeg vet at det ikke er bare barn som er plaget av sjenanse.

Lurer foresten på i hvilke situasjoner som fremkaller sjenanse for dere?

Anonymkode: 8d42c...ce3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da mange voksne som er sjenerte. Og nordmenn er vel ganske representert som sjenerte mennesker.

Selv er jeg ganske sjenert, har alltid vært det, men det er ingen som tror meg så jeg har alltid blitt behandlet som utadvendt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, visp skrev:

Det er da mange voksne som er sjenerte. Og nordmenn er vel ganske representert som sjenerte mennesker.

Selv er jeg ganske sjenert, har alltid vært det, men det er ingen som tror meg så jeg har alltid blitt behandlet som utadvendt.

Unnvikende engstelig personlighetsforstyrrelse er den mest utbredte personlighetsforstyrrelsen i Norge.

Symptomlidelsen sosial fobi har også eksplodert i omfang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, WubWub skrev:

Unnvikende engstelig personlighetsforstyrrelse er den mest utbredte personlighetsforstyrrelsen i Norge.

Men vanlig sjenanse syns jeg ikke skal diagnostiseres. Blir det sykelig er det jo noe annet, men det ligger naturlig for mennesker å kjenne på sjenanse uten at det er noe feil eller avvik.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så ekstremt sjenert at jeg går på AAP pga det. Tør rett og slett ikke å jobbe. 

Går til psykolog for å gjøre noe med det, men det har foreløpig ikke hjulpet. 

Jeg er forresten 28 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, WubWub skrev:

Nå får du gi deg. I noen tilfeller er det bare å hoppe i det istedet for å sykeliggjøre seg selv. Sjenerthet er noe en kan trene av seg rett og slett ved å tvinge seg selv ut av komfortsonen.

Anonymkode: d8d73...191

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, visp skrev:

Men vanlig sjenanse syns jeg ikke skal diagnostiseres. Blir det sykelig er det jo noe annet, men det ligger naturlig for mennesker å kjenne på sjenanse uten at det er noe feil eller avvik.

Nei det syntes ikke jeg heller. Sjenanse er ikke det samme som sosial fobi.

Men poenget mitt var at i Norge så blir flere og flere mindre sosiale og mange pådrar seg symptomlidelser som følge av dette.

Engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse og sosial fobi er f.eks ikke representert i land hvor man samfunnet er lagt opp for sosialisering, tenker på endel afrikanske land hvor det er helt vanlig at man prater med omtrent alle man møter på gata enten det er fremmede eller kjente. 

Jo mer sosial man er jo lavere er sannsynligheten for å utvikle sjenanse eller sosial fobi og omvendt.

Vi er en innesluttet nasjon

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå får du gi deg. I noen tilfeller er det bare å hoppe i det istedet for å sykeliggjøre seg selv. Sjenerthet er noe en kan trene av seg rett og slett ved å tvinge seg selv ut av komfortsonen.

Anonymkode: d8d73...191

Det er klart man kan trene det av seg. Medisinen mot sjenanse og sosial fobi er sosialisering. Men som nasjon viser det seg at de færreste velger tvinge seg ut av komfortsonen og konsekvensen er at vi blir innesluttet og asosiale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, WubWub skrev:

Det er klart man kan trene det av seg. Medisinen mot sjenanse og sosial fobi er sosialisering. Men som nasjon viser det seg at de færreste velger tvinge seg ut av komfortsonen og konsekvensen er at vi blir innesluttet og asosiale. 

Virkelig? Interessant vinkel! Hva tror du årsaken(e) til at vi som befolkningsgruppe blir mer innesluttet? Har vi nordmenn ikke alltid vært det? Vi er jo kjent i utlandet som nettopp innesluttede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, visp skrev:

Ingen som tror at du er sjenert? Hva mener du med det?

Anonymkode: d991c...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Interessant vinkel! Hva tror du årsaken(e) til at vi som befolkningsgruppe blir mer innesluttet? Har vi nordmenn ikke alltid vært det? Vi er jo kjent i utlandet som nettopp innesluttede. 

Teknologien og de sosiale mediers inntog er den desidert største faktoren spør du meg.

Når jeg var ung på 80 og 90 tallet var vi ikke på langt nær så innesluttet, alle barna var ute og lekte fra morgen til langt på kveld. Voksne som barn traff hverandre regelmessig, man hadde større sosiale nettverk, man var kompiser med alle i nabolaget , familieselskap var hyppigere og større. 

Det anslår at gjennomsnittsantall venner (ekte venner) som et individ har er blitt halvert siden 1980 kontra idag. Facebook venner teller ikke. 

Japan ligger foran oss i løypa i forhold til teknologiens inntog og der har sosial angst (og også depresjon og selvmordsstatistikk) eksplodert mer enn det har gjort i Norge - men vi følger etter.

I Japan flytter stadig flere og flere unge mennesker inn på internetcafeer å bor der mutters alene med pcen sin år etter år i isolasjon , blir det vår fremtid?

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som tror at du er sjenert? Hva mener du med det?

Anonymkode: d991c...17d

Jeg har vel en væremåte som gir et inntrykk av at jeg er utadvendt og sosial. Det er tilbakemeldingen jeg alltid har fått fra jobb og venner, og da blir jeg behandlet sånn også. Men jeg er ganske sjenert og liker mye alenetid, så noen ganger kan det bli ganske slitsomt å leve opp til forventningene om at man er en som lager litt liv. Kanskje litt vanskelig å forklare, men tror det har mye med humoren min å gjøre og også det at jeg gjerne snakker for å unngå pinlig stillhet (ikke overdrevent håper jeg).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...