Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Referanser: hvilket telefonnummer skal stå - mobil, hjem eller jobb?

2. Skal man ta med "interesser" på slutten?

3. Hvor mange referanser er viktig å ha med? Jeg har noen, men på enkelte skoler/arbeidsplasser var det mange ansatte, og jeg føler det blir merkelig å ringe dem nå, og spørre om de kan være referanse. De husker meg sikkert ikke spesielt godt.

Noen som kan hjelpe?

Skrevet

Kan svare litt ang. referanser:

Hvilket telefonnr du skriver opp kommer an på hva referansen vil du skal skrive...

Jeg leverte ikke referanser med søknadene, men tok med en liste med referanser når jeg ble innkalt til intervju. Jeg ville at referansene mine skulle være forberedt på at de kunne bli ringt til, så derfor gjorde jeg det på denne måten...

Skrevet

OK - er dette en grei/vanlig måte å gjøre det på?

Tenkte kanskje at de ønsket å snakke med referansene først?

Skrevet

Må forresten skriften være i Times New Roman (størrelse 12), eller kan man bytte det ut med en annen (som fortsatt blir ryddig)?

Dumt spørsmål kanskje, men dog.

Skrevet

Tror dette er den vanlige måten å gjøre det på ja. Jeg gjorde i alle fall sånn på alle jobbene jeg søkte på, referansene ble aldri kontaktet før etter jeg hadde vært på førstegangsintervju.

Når det gjelder interesser kommer det vel veldig ann på hva slags jobb du søker og "hvor i livet du er". Har du mye på listen over utdanning og jobberfaring kommer vel det meste fram der, er du ung og skal søke en sommerjobb er det kanskje mer relevant å ha med interesser. Uansett: Skriv ikke opp interesser som ikke er relevante for jobben du søker.

Jeg lagde stort sett forskjellig cv til hver eneste jobb jeg søkte, tilpasset den etter stillingen og søknaden jeg skrev.

Skrevet
Tror dette er den vanlige måten å gjøre det på ja. Jeg gjorde i alle fall sånn på alle jobbene jeg søkte på, referansene ble aldri kontaktet før etter jeg hadde vært på førstegangsintervju.

Åja, det visste jeg ikke.

Uansett: Skriv ikke opp interesser som ikke er relevante for jobben du søker.  

Jeg lagde stort sett forskjellig cv til hver eneste jobb jeg søkte, tilpasset den etter stillingen og søknaden jeg skrev.

Jeg skal ha en vikarjobb (ved siden av studier) og sommerjobb, så da blir det kanskje greit å nevne.

Men hva er relevant? Trening er. Men det ser jo utrolig lite spennende ut å ha èn interesse: trening.

Dette er sikkert ikke så viktig, men jeg lurer nå litt likevel.

Tusen takk for svar, forresten. :D

Skrevet

Og, Grooo: skal jeg helt droppe å skrive noe referanse-felt? Eller føye til en kommentar om at jeg tar dem med på et eventuelt intervju?

Skrevet

"Referanser oppgis på forespørsel" har jeg brukt å skrive...

Skrevet

OK. Tusen takk for hjelpen!

Skrevet

Ang, Cv så er det mange måter å gjøre det på. Jeg kan si hvordan jeg har valgt å gjøre det, men det trenger ikke være rett for deg. :wink:

1. Referanser: hvilket telefonnummer skal stå - mobil, hjem eller jobb?

På min referanse liste så er det noen som er oppført med mobil nr, og noen med kun kontor nr. Kunne sikkert hatt begge deler men det er nå sånn det er blitt. Men det beste er å spørre de som har sagt ja til å stå som referanse hva de foretrekker. Dersom du har en på din liste som aldri er på kontoret så blir det litt feil å ha dette nr oppført. Når det gjelder å ha hjemmenr oppført, vel, det kan jo være noen som synest det er helt i orden. Men jeg ser for meg barn som svarer, svigermor som er på besøk som svarer, ektefelle og som glemmer å gi beskjed og tenker det vil bli litt "feil". Men det beste er å spørre de som du setter opp på listen. :-)

2. Skal man ta med "interesser" på slutten?
Noen synest kanskje de får et "personlig" inntrykk av vedkommende å lese at en er intressert i fotball, sjakk og data. Jeg hadde det med for flere år siden. Men jeg har valgt å ta det bort, fordi jeg fant ut at det egentlig ikke er intressant. Om det er en stilling som krever interesse i en viss retning så ville jeg tatt det med i søknaden. En tidligere sjef jeg hadde, synest det med å ta med interesser var totalt urelevant.

3. Hvor mange referanser er viktig å ha med?
Du kan ha med så mange som du vil. :wink: Jeg har 4 på min liste nå. Men når jeg har vært på intervju, så sier de at de pleier å kontakte 2-3. Men det vil nok avhenge litt av stilling og hvilke tilbakemeldinger de får. De jeg har på min referanse liste nå, så er det 2 fra min tidligere jobb. En fra en jobb jeg hadde for en del år siden. Grunnen til at jeg har den med fortsatt er fordi jeg var ansatt der i flere år. Og så har jeg med en konsulent fra et vikarbyrå hvor jeg har hatt flere oppdrag. I min siste stilling så hadde vi veldig god kontakt. Og jeg skriver også det samme som Grooo: "Referanser oppgis på forespørsel". Jeg har med en liste om jeg blir kalt inn på intervju.
Gjest Dreyer.
Skrevet
Og jeg skriver også det samme som Grooo: "Referanser oppgis på forespørsel". Jeg har med en liste om jeg blir kalt inn på intervju.

Jeg ville ikke gitt de referanseliste før de spør om det. Og da kontakter jeg referansene mine først og spør om det er greit at de blir oppringt, spør gjerne også hva de vil si om meg. Så lar jeg referansene få stillingsutlysningen og søknaden min så de er bedre forberedt dersom de blir oppringt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Skriften må ikke være Times New Roman, men det er viktig at det er en skrift som er lett å lese (og det er nok en grunn til at Times New Roman er brukt som standard). Den er ikke så god på skjerm, så det kan være lurt å tilpasse skriften til mediet. Mange gir tips om at skrifttype og størrelse bør være likt både i søknad og i CV.

Et annet tips er å ha kontaktinformasjon øverst på hver side i CVen dersom den går over flere sider.

Skrevet
Et annet tips er å ha kontaktinformasjon øverst på hver side i CVen dersom den går over flere sider.

Det er vel veldig få av oss som har behov for en cv på flere sider, trådstarteren her skal søke deltidsjobb/sommerjobb og da bør man definitivt holde seg til en side.

Gjest porselen
Skrevet

Kan godt være at ikke alle her har CV som går på to sider, men det kan vel være nyttig å ta imot et tips allikevel. Min hadde kommet på to sider pga. lang arbeidserfaring fra flere steder.

Men mitt tips er å være nøye med hvordan du setter opp CV, jeg sitter i en stilling hvor jeg setter opp søkerlister og går derfor ut fra CV. Og det er mange rotete, uklare CV ute og går. Lag klare skiller mellom yrkeserfaring, utdanning og kurser slik at det blir lettere å lese og finne de opplysningene man er ute etter.

Jeg synes også at det er fornuftig å føre på referansene på CV, for hos oss er det iallfall et positivt trekk at det er oppgitt referanser når vi får søknaden. Ikke for at vi ringer de med en gang men de som ansetter synes dette virker ryddig. Men det er hos oss, og det trenger ikke være likedan andre steder. Og det er vel der dilemmaet for den arbeidssøkende ligger, at alle bedrifter gjør forskjellig og vurderer forskjellig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det er greit å skrive opp referanser med telefonnr i cv-en allerede i søkeprosessen fordi det virker tillitvekkende, jeg... Har selvsagt også sørget for å kontakte referansene på forhånd.

Ellers viktig å lage en fin og oversiktlig cv, ja - man sparer mye "prate-om-seg-selv-svada" i selve brevet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...