AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #1 Skrevet 28. januar 2018 Jeg har et boliglån på 1,7 mill (boligens verdi er i underkant av 3). Jeg kunne gjerne tenkt meg å kjøpt en leilighet (rundt 2 mill) for å leie ut, kanskje i form av at jeg starter et utleieselskap. Men, jeg forstår selv at det er ganske umulig, da årslønnen min ligger på 420.000, og det vil ta noen år og bevege seg oppover i lønn.. Jeg får ikke kjøpt en rimeligere leilighet på stedet jeg bor, dessuten vil det være dumt og selge nå som markedet er såpass kjipt for selger. Jeg bor på Majorstuen, og kan få muligheten til å presse prisene langt over takst hvis det blir like ville tendenser som det var. Planen min er å kjøpe utenfor Oslo, i en by jeg har bodd i noen år - vet det er gode muligheten for utleie. Jeg kan få en leilighet til rundt 2.000.000 med ca. 10.500 i leieinntekt/mnd. Hva vil være smartest for meg å gjøre dersom jeg ønsker å få en fot innenfor utleieverden, og "starte og rulle snøballen"? Og ikke minst: lønner det seg å da starte AS/enkeltmannsforetak for å slippe skatt? Anonymkode: afb42...53d
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #2 Skrevet 28. januar 2018 Du ønsker altså totalt å ha ca. 2,7 millioner i gjeld med en inntekt på 420 000? Hadde jeg aldri turt. Anonymkode: 2a3f3...389 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #3 Skrevet 28. januar 2018 Denne type hasardspilling krever en bank som er villig til å låne deg ca. 6 ganger inntekt. Før finanskrisen så hadde det nok gått bra, men idag så er vel grensen vanligvis 3-4x. Tipper en banken vil kreve pant i tilleggsbolig for å få det til. Anonymkode: c34ec...061
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #4 Skrevet 28. januar 2018 Man sparer ikke noe i skatt på å drive utleie av én leilighet gjennom et AS (eller ENK for den saks skyld - i Norge er det en god nøytralitet på dette området). Tvert i mot vil du gjennom et AS her skattlegges dobbelt, ved at selskapet først skattlegges for inntekten det får inn i leie, og deretter må du skatte på nytt når du skal ha pengene ut som utbytte. Anonymkode: 288ac...8c4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #5 Skrevet 28. januar 2018 Jeg har i tillegg til dette ca 200.000 på BSU for alt det er verdt. Anonymkode: afb42...53d
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #6 Skrevet 28. januar 2018 Skomaker, bli ved din lest. Anonymkode: 8042d...ccd
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #7 Skrevet 29. januar 2018 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har i tillegg til dette ca 200.000 på BSU for alt det er verdt. Anonymkode: afb42...53d Det er ganske lite egenkapital. Egenkapitalkravet for sekundærbolig er nå 40 % i Oslo og 15 % i resten av landet. Uansett er det uklokt av deg å ta så mye risiko med så lav lønn. Anonymkode: 3e6c0...454
Xcase33 Skrevet 29. januar 2018 #8 Skrevet 29. januar 2018 17 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har et boliglån på 1,7 mill (boligens verdi er i underkant av 3). Jeg kunne gjerne tenkt meg å kjøpt en leilighet (rundt 2 mill) for å leie ut, kanskje i form av at jeg starter et utleieselskap. Men, jeg forstår selv at det er ganske umulig, da årslønnen min ligger på 420.000, og det vil ta noen år og bevege seg oppover i lønn.. Jeg får ikke kjøpt en rimeligere leilighet på stedet jeg bor, dessuten vil det være dumt og selge nå som markedet er såpass kjipt for selger. Jeg bor på Majorstuen, og kan få muligheten til å presse prisene langt over takst hvis det blir like ville tendenser som det var. Planen min er å kjøpe utenfor Oslo, i en by jeg har bodd i noen år - vet det er gode muligheten for utleie. Jeg kan få en leilighet til rundt 2.000.000 med ca. 10.500 i leieinntekt/mnd. Hva vil være smartest for meg å gjøre dersom jeg ønsker å få en fot innenfor utleieverden, og "starte og rulle snøballen"? Og ikke minst: lønner det seg å da starte AS/enkeltmannsforetak for å slippe skatt? Anonymkode: afb42...53d Du må ha egenkapital som dekker 40% av kjøpssummen for sekundærboliger
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #9 Skrevet 29. januar 2018 Nei, nei og atter nei! Hilsen økonom! Anonymkode: 17f9d...1ac
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #10 Skrevet 29. januar 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et boliglån på 1,7 mill (boligens verdi er i underkant av 3). Jeg kunne gjerne tenkt meg å kjøpt en leilighet (rundt 2 mill) for å leie ut, kanskje i form av at jeg starter et utleieselskap. Men, jeg forstår selv at det er ganske umulig, da årslønnen min ligger på 420.000, og det vil ta noen år og bevege seg oppover i lønn.. Jeg får ikke kjøpt en rimeligere leilighet på stedet jeg bor, dessuten vil det være dumt og selge nå som markedet er såpass kjipt for selger. Jeg bor på Majorstuen, og kan få muligheten til å presse prisene langt over takst hvis det blir like ville tendenser som det var. Planen min er å kjøpe utenfor Oslo, i en by jeg har bodd i noen år - vet det er gode muligheten for utleie. Jeg kan få en leilighet til rundt 2.000.000 med ca. 10.500 i leieinntekt/mnd. Hva vil være smartest for meg å gjøre dersom jeg ønsker å få en fot innenfor utleieverden, og "starte og rulle snøballen"? Og ikke minst: lønner det seg å da starte AS/enkeltmannsforetak for å slippe skatt? Anonymkode: afb42...53d Men du må skatte av de 10 500, og i tillegg kommer kommunale avgifter, eiendomsskatt, fellesutgifter +++. Måneder hvor leiligheten står tom mellom leietakere. Ting leietakerne ødelegger som du ikke får dekket av depositumet, slitasje, fortløpende vedlikehold. Forsikring. Høres ut som et dårlig prosjekt, spør du meg. Anonymkode: 262a8...8f1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #11 Skrevet 30. januar 2018 Får nok litt bedre lønn etterhvert, er nyutdannet. Hvordan bør jeg ligge an økonomisk for at det skal være en god ide? Anonymkode: afb42...53d
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #13 Skrevet 31. januar 2018 Med en slik gjeld blir ts rævkjørt. Utleie er kun lukrativt om du leier ut mange objekter eller leier ut en enhet i bolig du bor i (skattefritt). Anonymkode: ab5bb...a68
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #14 Skrevet 31. januar 2018 Hvordan skal du\ klare det? Anonymkode: 59969...397
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå