Gå til innhold

Faglig dyktig, men fungerer dårlig sosialt og oppfattes som uhøflig. Kan man miste jobben pga det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min jobber i et firma som er leid inn av et annet firma for å drifte kantine, renhold etc der.  

Det siste halvåret har sjefen hans fått to-tre klager på ham fra firmaet de er hyret inn av.  Broren min er svart faglig dyktig, noe han har fått ros for både fra sjefen sin og fra folk i firmaet arbeidsgiveren hans er leid inn hos, men de sosiale antennene hans er litt "korte" (han har en mild form for Aspberger og er veldig sjenert).  Klagene går på det mellommenneskelige, at flere ansatte opplever ham som uhøflig, sur og mutt.  De er fornøyd med hvordan han ivaretar arbeidsoppgavene sine faglig sett.

Sjefen til broren min har kalt ham inn til møter og har tatt det opp med ham flere ganger.  Fordi sjefen hans vet om diagnosen hans og at han sliter sosialt pga den har han ikke fått formelle advarsler, det har vært muntlige påminnelser/oppfordringer.  Han prøver så godt han kan å skjerpe seg, men han sliter veldig med det.  Det blir vanskeligere for ham av at han har press på seg til å være mer utadvendt og blid, det stresser ham veldig. 

I forrige uke hadde han blitt kalt inn til nok et møte.  Denne gangen var både sjefen hans og en av lederne i firmaet arbeidsgiveren hans er hyret inn av tilstede.  Han hadde fått beskjed om at oppdragsgiveren hadde fått nok av at han er uhøflig og at om han ikke skjerper seg og det blir en varig endring, så må de "ta grep".  Som i å erstatte broren min med et annet, høfligere menneske.

Hvilken konsekvenser kan dette få for broren min?  De har jo ikke noe å utsette på hvordan han utfører arbeidsoppgavene sine, tvert i mot er de veldig fornøyde og skryter av at han er nøyaktig, sjelden gjør feil osv.  Det de klager på er kun det mellommenneskelige - kan man virkelig gi noen sparken for å være uhøflig?

Anonymkode: 7ae58...20a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva går klagene ut på egentlig? Det er vel avgjørende for jobben generelt. Selv om man er faglig dyktig å ikke sosial med jobben/kollegaer går det fint ann å ha en jobb. Men lurer mer på hva den dårlige oppførselen er.

Handler også om å utvikle seg som menneske, det gjør man ikke ved å stå i samme omgivelser hva dag. Da må man oppleve noe nytt, møte mennesker som setter ting i perspektiv.

Ikke sikker han har mild asperger, noe som førvrig er en meget omstridt diagnose. 

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kan man virkelig gi noen sparken for å være uhøflig?

Kort svar; Ja

Langt svar; Ja

• Liker 2
Skrevet

Har han kunder er det viktig at han er høflig og blid så klart med dem, men rart at han må være så fryktelig positiv med kollegaene? Alle kan jo ikke like alle. 

Anonymkode: 9f61f...2f2

• Liker 5
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken konsekvenser kan dette få for broren min?  De har jo ikke noe å utsette på hvordan han utfører arbeidsoppgavene sine, tvert i mot er de veldig fornøyde og skryter av at han er nøyaktig, sjelden gjør feil osv.  Det de klager på er kun det mellommenneskelige - kan man virkelig gi noen sparken for å være uhøflig?

I den situasjonen broren din er, hvor han ikke er direkte ansatt i det firmaet der han utfører jobben, så kan han nok måtte slutte der. Hvordan avtalen hans med bemanningsbyrået er, vil avgjøre om han fremdeles er ansatt med lønn.

Det jeg vil foreslå, er at folk på arbeidsplassen gjøres oppmerksom på diagnosen, om de ikke allerede er det nå. For de fleste vil det være mye enklere å foholde seg til en litt mutt person da. Jeg forutsetter at broren din ikke regelrett skjeller ut folk, eller noe tilsvarende alvorlig. Men det er jo ikke sikkert at han ønsker at alle og enhver skal kjenne diagnosen.

• Liker 7
Skrevet

Å være utadvent og positiv kontinuerlig kan ingen forvente, men at den ansatte er høflig kan man forvente. Når han er leid inn via et annet firma kan de kreve at han byttes ut, hvordan det da vil gå videre avhenger av avtalen med bemanningsbyrået. 

Anonymkode: 772e8...4cc

• Liker 5
Skrevet

TS her!

Hovedarbeidsoppgaven hans er posthåndtering.  Han sorterer innkommende post og aviser og deler ut dette, samt håndterer utgående post.  Han har også ansvaret for vedlikehold av varmdrikkemaskinene som er utplassert rundt i bygget (etterfylling av kaffe etc, samt renhold, bestille service etc) og å sørge for bestilling av kontorrekvisita og oppfylling av rekvisitalagrene rundt på avdelingene.  

Klagene går på at han f.eks. ikke hilser og de ansatte oppfatter ham som sur og uhøflig når han er ute på avdelingene.  Han er ikke god på "small talk", så om noen f.eks. prøver seg på høflighetsfraser som "hadde du en fin helg?" eller spør ham om ferieplaner svarer han nok i beste fall med enstavelsesord.  

Broren min er fast ansatt i firmaet han jobber i og ble flyttet til sin nåværende arbeidsplass da de fikk kontrakten der pga at han er faglig dyktig.  

Jeg vet ikke hva som er sagt om diagnosen hans på arbeidsplassen, sjefen hans vet som sagt om det.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her!  

Klagene går på at han f.eks. ikke hilser og de ansatte oppfatter ham som sur og uhøflig når han er ute på avdelingene.  Han er ikke god på "small talk", så om noen f.eks. prøver seg på høflighetsfraser som "hadde du en fin helg?" eller spør ham om ferieplaner svarer han nok i beste fall med enstavelsesord. 

Er enstavelseordene frekke/stygge? Man trenger ikke smalltalke/tåkeprate på jobb om man ikke ønsker det.

Skrevet
3 minutter siden, Nyttig skrev:

Er enstavelseordene frekke/stygge? Man trenger ikke smalltalke/tåkeprate på jobb om man ikke ønsker det.

Nei, han svarer kort på det han blir spurt om og legger ikke opp til videre small-talk.

"Hadde du en fin helg?" "Ja."

Typisk "samtale":

"Gleder du deg til ferie?" "Ja."

"Hva skal du i ferien da?" "Til New York."

"Å, så spennende. Har du vært der før?" "Ja."

Om han da er ferdig med å dele ut posten på den avdelingen går han videre uten å si noe mer.

TS

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, han svarer kort på det han blir spurt om og legger ikke opp til videre small-talk.

"Hadde du en fin helg?" "Ja."

Typisk "samtale":

"Gleder du deg til ferie?" "Ja."

"Hva skal du i ferien da?" "Til New York."

"Å, så spennende. Har du vært der før?" "Ja."

Om han da er ferdig med å dele ut posten på den avdelingen går han videre uten å si noe mer.

TS

Kan ikke se noe uhøflighet her?

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, Nyttig said:

Jeg tror vel at en del ser på innleid arbeidskraft av typen vaktmester, renholder etc som servicepersonell, som står litt under dem selv rangmessig. Da kan de bli gretne om "tjenerne" ikke er blide og forekommende. Jeg kjenner typen.

• Liker 6
Skrevet

Om dette er tilfellet så kan det være at arbeidsgiver ønsker han skal være med i saueflokken sin, der alle skal gjøre det samme. Være like, følge flokken, være en kopi, ikke skille seg ut.  Da blir det fort vanskelig å godta noen som er annerledes, slik er jo vi mennesker laget. I Norge har man kanskje enda mer vanskeligheter for å akseptere annerledeshet.

• Liker 2
Skrevet

Her tenker jeg at de andre på arbeidsstedet bør få vite at broren din har en diagnose. De behøver ikke vet nøyaktig hva, men dersom de vet at han har en diagnose så bør de kunne overse litt korte sosiale antenner. Det bør være plass i arbeidslivet for de som ikke er nøyaktig som «alle andre». 

Selv handlet jeg i en butikk jeg vet sysselsetter mennesker med diverse utfordringer i forrige uke, og ble himlet med øynene til hele 2 ganger på de 2 minuttene jeg var der, samt at jeg fikk en litt smårar kommentar. Siden jeg vet dette er en tilrettelagt bedrift smilte jeg bare av det på vei ut, og syntes det er flott at mennesker med diagnoser også får delta i arbeidslivet. Hadde jeg ikke visst at vedkommende som ekspederte meg nok hadde en eller annen diagnose kunne jeg nok lett blitt snurt pga. dårlig kundeservice. 

Anonymkode: 628f5...875

• Liker 17
Skrevet
1 minutt siden, T-Rex skrev:

Jeg tror vel at en del ser på innleid arbeidskraft av typen vaktmester, renholder etc som servicepersonell, som står litt under dem selv rangmessig. Da kan de bli gretne om "tjenerne" ikke er blide og forekommende. Jeg kjenner typen.

Tja,  kanskje. Men uansett er jo oppførsel som skrevet til å leve med. Uten problem.

Skrevet
2 minutter siden, Nyttig said:

Tja,  kanskje. Men uansett er jo oppførsel som skrevet til å leve med. Uten problem.

Det er jeg helt enig i. Men så er ikke jeg av typen som ønsker å ha tjenere heller. Noen er det.

Skrevet
4 minutter siden, Nyttig skrev:

Kan ikke se noe uhøflighet her?

Sånn som jeg har forstått det er det de reagerer på er at med mindre noen snakker til ham hilser han ikke og han sier ikke noe uoppfordret.  Altså kommer han inn på avdelingen, gjør det han skal og går videre til neste uten å si noe.  Møter han noen i gangen hilser han ikke, med mindre personen sier noe først.  Blir han snakket til svarer han, men som sagt kommer det ikke noe uoppfordret.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sånn som jeg har forstått det er det de reagerer på er at med mindre noen snakker til ham hilser han ikke og han sier ikke noe uoppfordret.  Altså kommer han inn på avdelingen, gjør det han skal og går videre til neste uten å si noe.  Møter han noen i gangen hilser han ikke, med mindre personen sier noe først.  Blir han snakket til svarer han, men som sagt kommer det ikke noe uoppfordret.

Fortsatt gjør han jo jobben, så ser ikke problemet. Aksepter at han er som han er, evt kan han prøve å utvikle seg selv med hjelp. Kjenner ikke til evt tiltakt som er gjort her.

Han deltar jo i arbeidslivet, alle som han møter på jobb vet jo kanskje ikke hvor mye det betyr for han. Ville nok kanskje satset på å utrede det også.

Skrevet
6 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg har en følelse av at dette kan være noe av problemet.

Den forrige bedriften han jobbet i var en industriarbeidsplass med litt "røffere" tone.  Nå jobber han i en finansbedrift, så tonen er nok en annen der.  

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tenker jeg at de andre på arbeidsstedet bør få vite at broren din har en diagnose. De behøver ikke vet nøyaktig hva, men dersom de vet at han har en diagnose så bør de kunne overse litt korte sosiale antenner. Det bør være plass i arbeidslivet for de som ikke er nøyaktig som «alle andre». 

Selv handlet jeg i en butikk jeg vet sysselsetter mennesker med diverse utfordringer i forrige uke, og ble himlet med øynene til hele 2 ganger på de 2 minuttene jeg var der, samt at jeg fikk en litt smårar kommentar. Siden jeg vet dette er en tilrettelagt bedrift smilte jeg bare av det på vei ut, og syntes det er flott at mennesker med diagnoser også får delta i arbeidslivet. Hadde jeg ikke visst at vedkommende som ekspederte meg nok hadde en eller annen diagnose kunne jeg nok lett blitt snurt pga. dårlig kundeservice. 

Anonymkode: 628f5...875

Jeg skal snakke med ham om det.  Jeg vet som sagt at sjefen hans vet om diagnosen og utfordringene, men hva som er kommunisert videre aner jeg ikke.  Forhåpentligvis kan det jo få folk til å endre syn på saken om de vet at han har noen utfordringer.

• Liker 3
Skrevet

Ja, i ytterste konsekvens kan man få sparken om man er "uhøflig". Men det må være reelt, sjefen kan ikke bare sparke en fordi man kanskje har en litt dårlig dag eller det oppstår noen misforståelser. Men det er klart en som opptrer varig og konsekvent uhøflig vil kunne få fyken etterhvert. Oppførsel er en del av profesjonaliteten i enhver jobb, og jobber man mot kunder kan man selvsagt ikke være uhøflig mot disse. 

Anonymkode: dc65d...11f

Skrevet

Ja, arbeidsgiver kan gå til oppsigelse, spesielt når det er gitt veldig mange varsler om det samme temaet, og det ikke er tegn til bedring. 
Men her virker det som sjefen har forståelse for diagnose og at dette ikke er noe som er lett for din bror å endre på. 
Det er nok mer sannsynlig at arbeidsgiver vil vurdere en omplassering først, og/eller andre oppgaver som innebærer mindre kontakt med andre, eventuelt ett annet arbeidssted hvor dette ikke er noe problem. 

Men arbeidsgiver blir nok nødt til å gjøre noe ganske snart. Dem risikerer jo miste denne oppdragsgiveren dersom det ikke blir gjort tiltak for å håndtere klagene som har kommet inn. 

Anonymkode: 345ab...45c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...