Gå til innhold

Skolebarn og begravelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søker dere skolen om fri en dag når det er begravelse eller gir dere bare beskjed om at ungene ikke kommer?

Anonymkode: 9e397...31a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søker om fri så snart vi vet dato og tidspunkt. 

Anonymkode: 231ff...1df

• Liker 1
Skrevet

Søke fri? Det er da vel ikke sånn at man velger at noen skal begraves. Jeg tenker det må holde å gi skolen beskjed om at Mia og Petter ikke kommer på skolen dato xx.yy pga at bestefar skal begraves. 

Anonymkode: faa54...260

• Liker 8
Skrevet

Ikke at det har vært en begravelse som barna skulle i, men hadde det vært så hadde jeg bare sagt i fra. 

Anonymkode: 2e0c8...97f

• Liker 1
Skrevet

Du sier bare i fra til kontaktlæreren.

Anonymkode: d5e78...7c2

• Liker 2
Gjest Ørnefaren
Skrevet (endret)

Gir bare beskjed til kontaktlæreren.

Endret av Ørnefaren
Skrevet
På 28.1.2018 den 17.16, AnonymBruker skrev:

Søker dere skolen om fri en dag når det er begravelse eller gir dere bare beskjed om at ungene ikke kommer?

Anonymkode: 9e397...31a

På barne og ungdomsskolen gir vi bare beskjed i mldbok om hvilken dager vi blir vekke pga likskue og begravelse, i vgs søker vi fri så snart datoene er satt

• Liker 1
Skrevet

Skriver i meldingsboken at eleven må gå kl. 10:00 pga. begravelse, og at han vil være tilbake på skolen etter storefri. 

Anonymkode: f384c...d3b

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skriver i meldingsboken at eleven må gå kl. 10:00 pga. begravelse, og at han vil være tilbake på skolen etter storefri. 

Så forskjellig man kan være. Jeg hadde tenkt at om det er såpass nært at barnet bør være med i begravelsen, ville jeg aldri sendt det på skolen etterpå. Ville hatt med på minnestund, eller sammen med meg/familie etter begravelsen, for utløp for inntrykk og følelser osv. Selv om barne ikke viser antydning til mye sorg eller følelser, er en begravelsesseremoni uansett belastende. Å delta på det, gir mange inntrykk og refleksjoner. For sorgprosessen er det viktig å få med flest mulig detaljer rundt dette, som å eks gå til graven en stund etterpå, for å se den igjenlukkede graven med blomster på. Etteromsorg for barnet er svært viktig rundt dødsfall/begravelser. Noen barn vil være klare for skolen etterpå, få andre inntrykk, men akkurat på en slik dag, vet ikke barnet alltid sitt beste, og for prosessen videre, er det som oftest best å stå i det, kjenne på det som er osv, så blir de ekstra rustet til å takle liknende opplevelser senere i livet. Ts, det behøves ikke å søke om fri i grunnskolen, det holder med å gi beskjed til lærer. Regner med av spørsmålet, at dere skal i begravelse, i så fall, kondolerer:klem::hjerte:

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Lykkehjerte skrev:

Så forskjellig man kan være. Jeg hadde tenkt at om det er såpass nært at barnet bør være med i begravelsen, ville jeg aldri sendt det på skolen etterpå. Ville hatt med på minnestund, eller sammen med meg/familie etter begravelsen, for utløp for inntrykk og følelser osv. Selv om barne ikke viser antydning til mye sorg eller følelser, er en begravelsesseremoni uansett belastende. Å delta på det, gir mange inntrykk og refleksjoner. For sorgprosessen er det viktig å få med flest mulig detaljer rundt dette, som å eks gå til graven en stund etterpå, for å se den igjenlukkede graven med blomster på. Etteromsorg for barnet er svært viktig rundt dødsfall/begravelser. Noen barn vil være klare for skolen etterpå, få andre inntrykk, men akkurat på en slik dag, vet ikke barnet alltid sitt beste, og for prosessen videre, er det som oftest best å stå i det, kjenne på det som er osv, så blir de ekstra rustet til å takle liknende opplevelser senere i livet. Ts, det behøves ikke å søke om fri i grunnskolen, det holder med å gi beskjed til lærer. Regner med av spørsmålet, at dere skal i begravelse, i så fall, kondolerer:klem::hjerte:

Jeg skal jo tilbake på jobb etterpå og barnet kan ikke være med dit, han har det bedre på skolen enn å sitte hjemme alene. Å prate og reflektere kan man fint gjøre i dagene før begravelsen, og om kvelden etterpå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...