Gå til innhold

Gir du kun morsmelk i 6 måneder?

Gir du kun morsmelk i 6 måneder?  

10 stemmer

1. 1. Gir du kun morsmelk i 6 måneder?

• Ja
      18
    • Nei
      18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

"Når man utelukkende ammer skal barnet ikke innta vann, juice, kumelk eller babymat."

Ikke engang kunne gi dem VANN? Jeg (som barnløs) trodde man kunne si at barnet er fullammet, men likevel kunne gi dem vann? Gir man ikke babyer vann?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ammet, uten å gi noe som helst ved siden av, til dagen 6 mnd. Hadde melk bare på 1 side, men det var ikke noe problem i hle tatt. Fikk deretter 3-4 måltider frem til han var 1 år, nå er han 13 mnd og han får 2 måltid melk om dag, vi holder på å trappe ned.

Skrevet

ammet til barnet var 3 mnd. Da var det tomt. Begynte da med MME. Jeg begynte forsiktig med både grøt og middag til mitt barn når det var 4 mnd. Barnet sov mye bedre om nettene etter det. Begynte med skive og kald melk når det va 9 mnd. Har et sunt og friskt barn.

Skrevet

Jeg fullammet i seks måndeder, ja. Men han fikk vann å drikke for å venne seg til det, som jeg fikk anbefalt fra helsestasjonen. Poenget er vel bare at de ikke skal drikke så mye vann at det går på bekostning av morsmelken.

Skrevet

ammet mitt første barn i 3 måneder men gav han også mme. Fikk grøt og bebi-mat på glass fra 3 mndr, og brød fra 6, kumelk fra 9 måneder.

minstejenta ammet jeg i 6 måneder, men hun fikk grøt og bebimat fra 4 måneder og brød fra 5-6måneder, kumelk fra 9måneder

Begge er friske og sunne, og har nesten aldri vært syke

Gjest Tiny i.i.
Skrevet

Vi har nettopp begynnt med grøt (og vesla elsker det!) og hun blir 6 mnd på fredag. Så det ble vel "bare" fullamming i 5,5 mnd. Begynnte fordi hun sov dårlig på nettene, og nekter å ta flaske/mme.

Skrevet

Har aldri ammet. Fikk morsmelk de første 7 ukene, etter det mme. Så ble det grøt fra 10 uker, og nå er det i tillegg middagsmat og dessert. Han er 5 mnd idag.

Gjest LoisLane
Skrevet

Har ammet i varierende grad, pga. problemer med såre knopper. Den første ble fullammet til hun var ca fem måneder, de to neste til seks måneder. Den siste slet jeg med, men klarte endlilg å fullamme da han var sju måneder (brukte MME i varierende grad før).

Alle barna mine har vært store (godt over gjennommsnitet!) og hatt behov for mye melk, som jeg heldigvis har hatt.

Skrevet

Førstemann fikk grøt fra han var fire mnd, og regner med å begynne med grøt litt senere nå med nr to. Førstemann fikk ikke noe mme, men det vil nok kanskje nr to få - da det vil bli enklere og få komme seg litt ut på trening og kino og sånn uten nøye planlegging.... men har ikke kommet så langt enda, hun er bare seks uker...

Skrevet

Jeg fullammet i 6mnd, fordi jeg hadde nok melk, og ikke følte noe stress ved det. Når vi skulle ut tok jeg bare litt opp fra fryseren.

Hadde jeg ikke hatt det så lettvint med nok melk og og ikke noe stress, hadde jeg sldri i verden fullammet så lenge.

Skrevet

jeg fullammet begge mine i 8 mnd. De nektet å spise noe annet. Andremann (jente) begynte så vidt med litt grøt og brød da hun var 10 mnd. Ikke lett.. Hadde egentlig bestemt meg for å ikke amme henne mer enn 6 mnd. pga bekkenløsning (flere mener at det kan ha en innvirkning), men da hun nektet å spise noe annet måtte jeg amme litt lenger. Ammet begge til de var 1+.

Har vært veldig heldig med å ha veldig mye melk, så det var ldri noe problem med å ha barnevakt ell. da vi alltid hadde masse melk i fryseren.

Skrevet

Har fullammet 6 av 7 på denne måten til de var 6 mndr. Har aldri følt noe behov for å gi dem noe annet i den perioden. Nr. 5 fikk noen små smaksprøver like før han var blitt 6 mndr fordi jeg da allerede var ute i jobb og ville begynne å venne han på litt andre smaker. Fortsatte likevel å amme han også til han var 17 mndr da.

Skrevet

Fullammet i 5,5 måned, da begynte vi med litt grøt. Vesla sluttet selv å ta brystet på dagtid da hun var 10 måneder, og vi kuttet nattammingen (som var det eneste som var igjen og bare uroet nattesøvnen) da hun var året. Får MME da.

Gjest Ammer'n
Skrevet

Sønnen min er 3 1/2 og han ammer jeg enda. Fullammet han til han var 22 måneder, mens nå får han kun pupp morgen og kveld.

Skrevet

Ammet datter'n til hun var omtrent 7 måneder - ga grøt i tillegg fra ca 4 måneder og det fungerte fint for oss...

Skrevet
Sønnen min er 3 1/2 og han ammer jeg enda. Fullammet han til han var 22 måneder, mens nå får han kun pupp morgen og kveld.

Beklager, men dette går under definisjonen psykt for meg... :o

Gjest Ammer'n
Skrevet
Beklager, men dette går under definisjonen psykt for meg...  :o
Regnet med slike kommentarer ja. Hva er problemet? Morsmelk er sunt og ingen tar skade av at han fortsatt får pupp.
Gjest Litjmæ
Skrevet

Fra ammehjelpen.com:

Hvor lenge skal jeg amme?  

Det anbefales at man fullammer (gir kun bryst) til barnet er 6 måneder.  Offisiell norsk anbefaling er å amme i 1 år.  Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler amming opp til 2 år.  

Når skal jeg begynne med fast føde?  

Når barnet er rundt halvåret så er det på tide å introdusere fast føde.  Det kan være greit å begynne med grøt. Hvis du av en eller annen årsak må begynne før barnet er 6 måneder, så kan det være lurt å starte med glutenfri grøt de første ukene.  

Når kan barnet begynne å drikke kumelk?

Når barnet er 1 år.  Man kan prøve ut med litt yoghurt fra 10-månedersalderen.  

Skrevet

Er ferdig med amminga nå, men alle tre ble fullammet til de var 6 mnd, uten å få noe annet enn pupp. Vann hadde jeg ikke nølt med å gi dem om det trengtes, men det har ikke vært nødvendig pga varme og slikt så da har jeg latt være. Ellers så ammet jeg til ungene var 2,5 år, 10 mnd og 1,5 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...