Gå til innhold

Skuresvamp i dusj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan rengjør dere vask/dusj? Min bedre halvdel mener skuresvamp skraper opp dusjen og gjør det vondt verre. Men uten skuresvamp blir det jo aldri rent! Jeg nekter å ha en dusj med rosa belegg konstant fordi jeg ikke finner en god måte å vaske den på. 

Skrevet

Hvorfor skal man vaske en dusj? Det er jo en dusj...

Anonymkode: 3347d...f7a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dobbelt...

Endret av Meadow
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man vaske en dusj? Det er jo en dusj...

Anonymkode: 3347d...f7a

Fordi vann alene ikke fjerner kalk, såperester, shampo osv? Har du noen gang dusjet i en hvit dusj som ikke har blitt vasket på en måned? 🤮

Skrevet
15 minutter siden, Cocosa skrev:

Hvordan rengjør dere vask/dusj? Min bedre halvdel mener skuresvamp skraper opp dusjen og gjør det vondt verre. Men uten skuresvamp blir det jo aldri rent! Jeg nekter å ha en dusj med rosa belegg konstant fordi jeg ikke finner en god måte å vaske den på. 

:klo:

Ser ikke helt hvorfor dette er et problem. Din bedre halvdel har sagt at han foretrekker å vaske dusjen uten skuresvamp. Da gjør han det. Til den blir ren - ikke ditt problem hvordan. Dersom du også innimellom vasker dusjen så gjør du selvsagt det sånn du vil. Det har han like lite med som du har med hvordan han vasker.

Anonymkode: b4fa1...f66

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

:klo:

Ser ikke helt hvorfor dette er et problem. Din bedre halvdel har sagt at han foretrekker å vaske dusjen uten skuresvamp. Da gjør han det. Til den blir ren - ikke ditt problem hvordan. Dersom du også innimellom vasker dusjen så gjør du selvsagt det sånn du vil. Det har han like lite med som du har med hvordan han vasker.

Anonymkode: b4fa1...f66

Det er fordi jeg ikke får «lov» å vaske med skuresvamp fordi han mener det ødelegger dusjen. Han vasker den ikke. Legger til: han vasker den ikke til den blir ren. Fortsatt mye gugg igjen.

Endret av Cocosa
Skrevet

Akkurat nå, Cocosa skrev:

Det er fordi jeg ikke får «lov» å vaske med skuresvamp fordi han mener det ødelegger dusjen. Han vasker den ikke.

Jeg holdt på å ramse opp noen gode råd om vask av dusj, så leste jeg dette.

Hvis han ikke vasker selv en gang (noe som ikke hadde vært greit i mitt forhold), så hadde jeg kverket han om han forsøkte å fortelle meg hvordan jeg skulle vaske. 

Anonymkode: 63cc9...080

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg holdt på å ramse opp noen gode råd om vask av dusj, så leste jeg dette.

Hvis han ikke vasker selv en gang (noe som ikke hadde vært greit i mitt forhold), så hadde jeg kverket han om han forsøkte å fortelle meg hvordan jeg skulle vaske. 

Nettopp! Men jeg lurer fortsatt på om skuresvamp faktisk ødelegger lakken i dusjen? :)

Skrevet

Melaminsvamp og zalospray :nigo: Funker som fy og går fort også!

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Jolijojo skrev:

Melaminsvamp og zalospray :nigo: Funker som fy og går fort også!

Med andre ord kan jeg bruke den fine delen av skuresvampen uten at den ødelegger dusjen?

Skrevet
Just now, Cocosa said:

Med andre ord kan jeg bruke den fine delen av skuresvampen uten at den ødelegger dusjen?

Joda, men det fine delen av skuresvampen er jo bare en svamp og virker ikke så bra. Fikk tipset om melaminsvamp for noen år siden og har ikke brukt noe annet siden! :nordvesta:

Skrevet
6 minutter siden, Jolijojo skrev:

Joda, men det fine delen av skuresvampen er jo bare en svamp og virker ikke så bra. Fikk tipset om melaminsvamp for noen år siden og har ikke brukt noe annet siden! :nordvesta:

Takk for svar! Da skal jeg prøve. Er det de hvite svampene fra Coop? 

Og - kan man bruke den harde delen på skuresvamp uten å ødelegge lakken i dusjen?

Skrevet
Just now, Cocosa said:

Og - kan man bruke den harde delen på skuresvamp uten å ødelegge lakken i dusjen?

Ja, de hvite! :) Den harde delen på skuresvamper kan lage riper i dusjen. Er vel ikke lakk men emalje som er i dusjen?

Skrevet

Skuremiddelet til C-soaps sverger jeg til rengjøring av dusjen. Anbefaler forøvrig hele serien :-)

Skrevet

Jeg bruker noen hvite/blå svamper jeg kjøper på Enklere liv, er veldig fornøyd med de :) 

Anonymkode: ff0b9...f8e

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Cocosa skrev:

Det kommer helt an på svampen. Noen er som å skrubbe med sand, mens andre er mer skånsomme og laget for å brukes på f.eks. dusj. Og så kommer det i tillegg an på hvor hardt du skrubber, og hva slags materiale dusjen er laget av. Slike må du f.eks. ikke finne på å bruke skrubbesiden på, mens denne funker fint så lenge du ikke bruker alt for mye krefter. 

(Men er du sikker på at du ikke bare trenger et mer effektivt rengjøringsmiddel?) 

For øvrig er jeg enig i at det høres som dusjvask burde være mannens jobb hos dere. 

Anonymkode: 2915d...aef

Skrevet

Bruk skurekost. Det er mye mer effektivt, og mer skånsomt. 

Dersom fuger i dusjen bør man impregnere, det gjør vaskejobben ti ganger lettere fremover. Rens fugene grundig først - det gjøres med "hviskelær" kjøpt hos fugeforhandler. Du får kjøpt impregnering på samme sted. 

For månedlig renhold lar man dusjen stå på maks temperatur i 5 minutter, slik at den dampes godt. Spray deretter med for eksempel Cillit Bang skum, som du lar virke i fem minutter. Bruk skurekosten, og gjerne tannkost i de trangeste krokene, skyll av. 

For ukentlig renhold holder det da fint med en vanlig baderomsspray som også tar kalk. Da holder det i massevis å skylle dusjen raskt, spraye på, og vaske over med en klut. 

Skrevet

Tusen takk til deg som anbefalte supersvamp! Hadde disse i hus, og det funket som bare søren! 😍

Skrevet
8 timer siden, Cocosa skrev:

Skuremidler skal ikke brukes på herdet glass, flisefuger ol. Kunststykket er å vaske ofte og med milde midler. Du skal heller ikke bruke microfiberkluter i dusjen de riper som sandpapir og vips så eksploderer glasset når det får seg en dunk. 

Det du best løser opp kalk og såperester med er sure produkter. Jeg har gnidd inn glass med kjøttsidene av en delt sitron før jeg har vasket med bomullsklut og Sunlight oppvask. Sist brukte jeg vindusskum beregnet på bilvinduer fra Biltema. Den synes jeg var effektiv. 

La mannen i huset få oppdraget, med øyeblikkelig rengjøring uten utsettelse. :)

Anonymkode: c2006...d90

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...