Gå til innhold

Hvordan dele på utgifter. Samboer med felles barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer flyttet inn til meg for 4 år siden. Har et felles barn som går i barnehage

De tre første årene betalte han ingenting.

Det siste året kr 3000 pr som er hans fulle bidrag.

Jeg betaler lån, forsikring, kommunale avgifter, TV / Internett, barnehage, alt barnet trenger, mat, vedlikehold osv.

Vi dekker hver vår bil og tlf.

Han har ikke mer å betale fordi han har sin egen leilighet han velger å ikke leie ut.

Kjekk å ha til oppbevaring av sine ting og bruker den noen netter pr mnd i fbm samvær med sine eldre barn fra tidligere.

Jeg er lei av å være forsørger og bli utnyttet men han ser det ikke slik.

Hvordan gjør andre det som ikke kan bidra økonomisk fordi en velger å sitte å betale for en leilighet som nesten ikke brukes? Utleieverdi er ca 11-12 tusen pr mnd.

Anonymkode: 3514b...0a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han får bo i leiligheten, leie den ut, eller selge den. Du skal ikke sitte å betale mer enn halvparten når han tviholder på en utgift dere ikke må ha. 

Anonymkode: 19e14...e34

• Liker 2
Skrevet

Men, Ts. Du forstår vel at det ikke finnes noen fasit? Utover at dere er voksne folk som burde ha forstått at en enes om sånt FØR en flytter inn og MYE før en formerer seg.

Nå må dere enes i ettertid. Ja, det får konsekvenser for både deg og han. Det får dere egentlig bare leve med.

Anonymkode: 7670a...6b1

• Liker 3
Skrevet

Han må dele utgiftene med deg, han opparbeider seg jo nå kapital fordi du forsørger han. Tilby han å kjøpe seg inn i din bolig mot at han selger sin. 

Anonymkode: 22a2c...c35

• Liker 1
Skrevet

Dere fordeler utgiftene, og du legger det fram med at det er det eneste rettferdige (det er jo deres felles barn). Dere setter dere ned og bestemmer hvilke regninger som skal i hans navn, og hva som skal i ditt (jeg foreslår at han tar regningeting og du kanskje innkjøpsting, sånn at han ikke kan snike seg unna). Når han kan være kjent for å være litt upålitelig, så er det kanskje greit å gi han ansvar for de mindre viktige tingene (som tv, og ikke bilforsikring) - i tilfelle han ikke betaler.

Om han vil ha den andre leiligheten, så for all del! Men da må han jo leve litt trangere, så da er det jo han som må droppe øl med gutta, nye klær, kjøpe lunsj ute ol.

(Jeg kan forresten forstå at han vil ha det andre stedet om det blir for trangt hos dere når hans andre barn er tilstede, men det er ikke rettferdig om du skal alene betale for deres felles barn).

Håper dere finner ut av dette uten å bli uvenner! :)

• Liker 1
Skrevet

tenk på alle "luksus" tingene du kunne kjøpt til deg selv eller barnet, for alt du heller sponser han med, da blir det kanskje litt lettere å ta det opp :)

Anonymkode: 22a2c...c35

• Liker 1
Skrevet

3000,- i måneden dekker jo ikke halvparten av utgiftene til barnet deres en gang, dersom h*n går i barnehage, noe som betyr at det er du som forsørger han. Betaler han for mat og husholdningsartikler, i det minste? 

Her ville jeg satt hardt mot hardt og krevd at han betaler halvparten av alle faste utgifter, mat osv., ellers kan han flytte ut. Hvordan han skal få råd til dette er hans problem. 

Anonymkode: a0ec4...2b7

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

3000,- i måneden dekker jo ikke halvparten av utgiftene til barnet deres en gang, dersom h*n går i barnehage, noe som betyr at det er du som forsørger han. Betaler han for mat og husholdningsartikler, i det minste? 

Her ville jeg satt hardt mot hardt og krevd at han betaler halvparten av alle faste utgifter, mat osv., ellers kan han flytte ut. Hvordan han skal få råd til dette er hans problem. 

Anonymkode: a0ec4...2b7

Dette. 

Eller så skal du ha en del av leiligheten som kompensasjon for at du har betalt for en voksen mann i flere år. 

Han skal betale sin del av utgiftene, hvordan han skal få råd til å ha en leilighet nr to får være hans problem. 

Samboerkontrakt burde skrives med en gang! 

Skrevet

Føler jeg må skyte inn her. Blir litt irritert faktisk, på kvinne kjønnet. Hvis det hadde vært snakk om en dame her, hadde mange lett legitimert dette. Da det har vært veldig vanlig at kvinner ikke bidrar økonomisk. Selv i dag, er det en del damer som ikke betaler noe hjemme. 

Men så snart det er snakk om en mann, da blir dere hysteriske? 

Grett nok med denne saken, at han kanskje burde bidra mere og ja det er dumt av han å ikke leie ut leiligheten. Men hvis damen tjener veldig godt og typen tjener dårlig, hvordan tenker dere da?

Skrevet
13 minutter siden, Grovmel skrev:

Føler jeg må skyte inn her. Blir litt irritert faktisk, på kvinne kjønnet. Hvis det hadde vært snakk om en dame her, hadde mange lett legitimert dette. Da det har vært veldig vanlig at kvinner ikke bidrar økonomisk. Selv i dag, er det en del damer som ikke betaler noe hjemme. 

Men så snart det er snakk om en mann, da blir dere hysteriske? 

Grett nok med denne saken, at han kanskje burde bidra mere og ja det er dumt av han å ikke leie ut leiligheten. Men hvis damen tjener veldig godt og typen tjener dårlig, hvordan tenker dere da?

Jeg syns nå jeg ser at de fleste mener at kvinner skal bidra like mye jeg. Kvinner blir kalt både det ene og det andre her inne om det kommer frem at de betaler mindre av en eller annen grunn. 

• Liker 1
Skrevet

3000 : er det halvparten av matutgifter da? 

Ikke ditt problem at han har barn fra før. Han bør selge leiligheten og dere bør kjøpe noe større sammen slik at han har mulighet til å ha barna hos seg. Og så dele fellesutgifter etter økonomi forøvrig, men selvsagt slik at du slipper å ha ekstra utgifter på hans særkullsbarn.

Er han ikke villig til det, ville jeg ha forlatt han. 

Anonymkode: 5397e...bc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...