Gå til innhold

Trene styrke når man er undervektig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå litt undervektig (BMI på 16), men synes fortsatt at jeg ser litt lubben ut. Jeg har derfor tenkt å begynne å trene styrke, så jeg kan få en lavere fettprosent. Men hvis jeg begynner å trene styrke nå, samtidig som jeg ligger i kaloriunderskudd, betyr det at jeg ikke vil få noen effekt av styrketreningen? Eller vil kroppen bare bruke av det fettet jeg har til å bygge muskler?

Anonymkode: 266a1...b01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppsøk legen din.

Anonymkode: 05fa2...b96

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nå litt undervektig (BMI på 16), men synes fortsatt at jeg ser litt lubben ut. Jeg har derfor tenkt å begynne å trene styrke, så jeg kan få en lavere fettprosent. Men hvis jeg begynner å trene styrke nå, samtidig som jeg ligger i kaloriunderskudd, betyr det at jeg ikke vil få noen effekt av styrketreningen? Eller vil kroppen bare bruke av det fettet jeg har til å bygge muskler?

16 bmi er ikke "litt undervektig" , det er klassifisert som alvorlig/sykelig undervektig. Dette kan være svært farlig og jeg oppfordrer deg til å søke hjelp hos fastlegen. Om du er under 18 kan det være en ide å ta opp vekta di med foreldre eller helsesøster så de kan hjelpe deg komme i kontakt med de rette instansene.

Når du i tillegg nevner at du ønsker bli enda tynnere (lavere fettprosent) så er det særs viktig at du får oppfølgning.

Ellers så omdannes ikke fett til muskler. Det er en myte uten rot i virkeligheten

• Liker 6
Skrevet
40 minutter siden, WubWub skrev:

16 bmi er ikke "litt undervektig" , det er klassifisert som alvorlig/sykelig undervektig. Dette kan være svært farlig og jeg oppfordrer deg til å søke hjelp hos fastlegen. Om du er under 18 kan det være en ide å ta opp vekta di med foreldre eller helsesøster så de kan hjelpe deg komme i kontakt med de rette instansene.

Når du i tillegg nevner at du ønsker bli enda tynnere (lavere fettprosent) så er det særs viktig at du får oppfølgning.

Ellers så omdannes ikke fett til muskler. Det er en myte uten rot i virkeligheten

Ok, visste ikke at det var en myte. Men da vil jeg uansett få effekt av styrketreningen? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, visste ikke at det var en myte. Men da vil jeg uansett få effekt av styrketreningen? 

Bare hvis du spiser mer.

Anonymkode: 76773...759

• Liker 2
Skrevet

Kroppen din bruker av musklene dine når du har en BMI på 16. Du bør oppsøke lege og få hjelp. Det er farlig for kroppen din å ha så lav BMI. Tråden er også rapportert. 

Anonymkode: d0c3b...f21

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare hvis du spiser mer.

Anonymkode: 76773...759

Hvor mye bør jeg spise for å få mer muskler, uten å legge på meg mer fett? :) 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen din bruker av musklene dine når du har en BMI på 16. Du bør oppsøke lege og få hjelp. Det er farlig for kroppen din å ha så lav BMI. Tråden er også rapportert. 

Anonymkode: d0c3b...f21

Hvorfor rapportert?

Skrevet

Du har nok desverre dysmorfofobi, siden du mener selv at du er "lubben" når du har en bmi på 16. Det vil si at ditt syn på din egen kropp stemmer ikke med virkeligheten. Det kan bli farlig - for du vil aldri bli fornøyd. Du vil synes at du er "lubben" uansett hvor mye du går ned i vekt, noe som kan føre til hjertestans og i verste fall død.

Søk hjelp. 

• Liker 3
Skrevet

Du skal ikke trene i det hele tatt på den vekten. Det kan bli fatalt. Oppsøk hjelp for spiseforstyrrelse og la helsepersonell få styre fysisk aktivitet til du har lagt på deg. 

Nå du er på så lav BMI som dette, har du alt slanket bort mye muskulatur. Hjertet er beklageligvis også en muskel du påvirker med underærnæring. 

Anonymkode: 8b3a0...9cc

• Liker 3
Skrevet

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen

Yvonne (mod)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...