AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #1 Skrevet 28. januar 2018 Er invitert i bryllupet til kusina mi i slutten av mai, med utdrikningslag i starten av mai. Jeg bor i Bergen, og hun bor i Trondheim (hvor utdrikningslaget skal være). Har sittet og kikket på fly+hotell til Trondheim i helgen, og for en helg blir det DYRT. Av de som skal i utdrikningslaget kjenner jeg bare den andre kusina mi (brudens søster), og hun har allerede bestilt fly+hotell med en av venninnene til bruden som hun også kjenner. Så jeg har ingen å dele hotellutgifter med. Og jeg kjenner ingen i Trondheim som jeg kan bo hos. Nå er jeg litt usikker på om jeg skal dra. Vi har ikke fått noe informasjon om hva som skal skje i utdrikningslaget ennå, og er redd for at dét også skal bli en stor utgift. Hvis utdrikningslaget koster 1000-1500 per pers, så vil hele herligheten komme på mellom 4-5000. I tillegg må jeg jo ut og fly igjen nå vi skal i selve bryllupet (men da betaler mamma og pappa for hotell til meg). Jeg har aldri vært i bryllup før, og har jo innmari lyst til å være med i dette utdrikningslaget! Men jeg får helt bakoversveis over hvor dyrt det blir å delta! Noen som har vært i samme situasjon? Hva gjorde dere? Kan jo ikke akkurat sende mld til bruden å forklare situasjonen heller, hun vet jo ikke om utdrikningslaget... Anonymkode: 676ff...77e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #2 Skrevet 28. januar 2018 Da ville jeg gitt beskjed til arrangøren (og til kusinen din, brudens søster), at du dessverre ikke har anledning til å delta. For de som arrangerer er det kipt å ikke få beskjed så tidlig som mulig. Før du gjør det kan du jo si fra til foreldrene dine hva det koster totalt, og at du derfor ikke deltar. (Hvis de synes du burde delta, og kanskje kunne hjelpe deg). Anonymkode: a0f9b...245 1
Gjest Tom Bäcker Skrevet 28. januar 2018 #3 Skrevet 28. januar 2018 Problemet med brylluper er at du blir gjeldsslave av å delta. Særlig når noen får det for seg at de skal leke adel, og legge beslag på deg i tre dager. Da får du en utgift på 20.000+ får du vet ordet av det. Ja, ja, da finner du fort ut hvem som har penger og hvem som er venner.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #4 Skrevet 28. januar 2018 Det er lov til å si takk for invitasjon, men at du dessverre ikke har mulighet til å delta. Anonymkode: 62063...291 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #5 Skrevet 28. januar 2018 Jeg har takket nei de gangene jeg ikke har hatt råd. Har venner spredd utover landet, og da jeg var student prioriterte jeg heller å ha råd til å gå i bryllupene. Noen blir litt skuffet, men ingen blir fornærma av det. Det er helt fair å ikke ha budsjett til hotell og fly. Anonymkode: 6d2af...d54 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #6 Skrevet 28. januar 2018 Jeg har takket nei til utdrikkingslag i samme by også fordi jeg ikke har hatt råd til å delta. Kun en gang har jeg dratt utenbys for å være med, men det var fordi jeg var brudens forlover og den eneste som bodde i en annen landsdel. Drit i det, vanligvis er ikke disse lagene så fantastiske uansett. Du er student og må være litt fornuftig når det gjelder pengebruk. Anonymkode: cbbf4...142 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #7 Skrevet 28. januar 2018 Om du mener det blir for dyrt, må du selvfølgelig takke for invitasjonen, men si at du dessverre ikke har anledning til å delta. Om du dier du er opptatt den helgen, eller om du ikke har råd, er helt opp til deg. Jeg tenkte ikke to ganger over hvem som kom i utdrikningslaget mitt og hvorfor en gang, som brud vil man jo ikke at noen føler seg presset til å være der. Det kan være det blir en super opplevelse, og det kan være det føles meningsløst å ha deltatt - for egen del har jeg opplevd begge deler, men det er umulig å si i forkant. Anonymkode: 1c0c8...f81
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #8 Skrevet 29. januar 2018 Jeg skjønner godt du syns det er for dyrt, og jeg tviler på at kusinen din forventer at du skal komme helt fra Bergen for å være med i utdrikningslaget hennes. Man har ikke alltid råd til å delta, og sånn er livet Anonymkode: 30f55...987
MammaFiera Skrevet 30. januar 2018 #9 Skrevet 30. januar 2018 Du må bare si du ikke kan, ikke noe i veien for det. Jeg måtte si nei til min søsters utdrikningslag (ja faktisk!!) fordi forloveden skulle ha en hel hau med penger for overhodet ingenting.... meget kjipt for søsteren min men hun forsto vel at forloveden hennes hadde vært/valgt litt feil ang hele greia når typ 3 av 11 ble med:/:/ vi hadde foresten vår egen lille seremoni for søs vi som valgte/ikke kunne bli med på den svindyre fotball å rekefesten(med selvbrakt drikke) til 2000kr😂 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #10 Skrevet 30. januar 2018 Du kan jo høre med den som arrangerer om du kan overnatte hos en av dem? Evt avtale noe med forloveden til kusina di, slik at du kan overnatte hos dem etter festen, da spoiles jo ingenting. Her er det jo reisen, ikke utdrikningslaget som koster (det du vet til nå). Anonymkode: 1fa9d...3e8 3
lillesky Skrevet 1. februar 2018 #11 Skrevet 1. februar 2018 Jeg har takket nei til dyrt utdrikningslag, selv om jeg gjerne ville delta. Ta kontakt med forloveren hennes og spør hva dere skal gjøre i utdrikningslaget? Om det kommer noen ekstra kostnader for eksempel. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #12 Skrevet 1. februar 2018 Hva med buss? Anonymkode: 1cb06...1c3 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #13 Skrevet 1. februar 2018 Jeg hadde aldri brukt tusenvis på å reise i et utdrikningslag. Med mindre bruden er helt blåst i hodet, skjønner hun det utmerket godt. Det holder i massevis at du blåser penger på å dra i bryllupet. Anonymkode: 808d0...f78
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2018 #14 Skrevet 1. februar 2018 Jeg har selv takket nei til utdrikningslag i en annen by, da det ble for dyrt å reise dit både for utdrikningslag og bryllup Anonymkode: 978b3...dab
Pikeliten Skrevet 1. februar 2018 #15 Skrevet 1. februar 2018 Hva med å høre med brudens forlovede for å overnatte hos dem? Og ja, hva med buss? Det er jo humpete og fælt (i forhold til fly), men en helt annen pris
Ymra Skrevet 1. februar 2018 #16 Skrevet 1. februar 2018 Jeg har takket pent nei til utdrikkningslag mange ganger. Ikke bare fordi det har vært dyrt, men også fordi det har vært i eksamenstid eller på tider av året der det ellers skjer masse, som på sommeren. Har aldri opplevd at noen har reagert på det. Og føler utdrikkningslag er en type arrangement det ikke er så veldig høy terskel for å takke nei til, spesielt om det foregår i en annen by.
Rosalie Skrevet 3. februar 2018 #17 Skrevet 3. februar 2018 Det er ingen som forventer at langveisfarende skal delta i utdrikningslag. Så meld avbud med god samvittighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå