Gå til innhold

Har jeg rett til hjelp, og hvor får jeg den?

Anbefalte innlegg

Gjest Auroraboralis
Skrevet

Jeg er en voksen dame som håper noen her inne kan komme med gode råd i en vanskelig situasjon.

Kort fortalt. Jeg ble i min ungdom utsatt for overgrep over en lengre periode. Dette fortalte jeg ikke til noen, men undertrykte det, fullførte utdanning og kom i jobb.

For elleve år siden mistet jeg en forelder og fem år etter mistet jeg mitt søsken og min andre forelder i løpet av få måneder. På dette tidspunktet hadde jeg startet i ny jobb, som var et engasjement på et år med mulighet for forlengelse.

Det gikk veldig inn på meg å miste familien på så kort tid, og jeg ble sykemeldt. Dette fremkalte også de undertrykte minnene fra overgrepene. På et tidspunkt var jeg så langt nede at jeg oppsøkte psykologisk legevakt. Der møtte jeg en psykolog jeg fikk tillit til og fortalte for første gang om overgrepene. Jeg fikk en time til med denne psykologen som mente det tydet på at jeg har ptsd. Men da denne psykologen jobber på akuttmottaket på legevakten er det ikke mulig å få faste timer med denne.Jeg ble bedt om å oppsøke DPS, noe jeg gjorde, men fikk ikke tillit til denne psykologen så sluttet etter noen avtaler.

Da mitt engasjement skulle fornyes fikk jeg ikke dette med begrunnelse av at jeg hadde vært sykemeldt en lengre periode. Jeg ble da arbeidsledig og har siden hatt enkelte vikariaer. 

Min rett til dagpenger er forlengst over. Og jeg har de siste fem år levd på min arv som nå er oppbrukt. Jeg kontaktet nav i november da jeg ikke hadde økonomi til å betale husleie i januar. Jeg fikk da beskjed om at jeg ikke hadde rett til hjelp så lenge jeg hadde penger på konto.

Jeg har heldigvis en hyggelig husvert som lot meg få utsettelse på husleien for januar. Så jeg oppsøkte igjen nav å ba om hjelp. Men da jeg søkte og fikk innvilget bostøtte fra Husbanken fra januar, samt har en liten inntekt på utleie av en garasjeplass fikk jeg avslag på støtte fra nav. Dette er uforståelig for meg da bostøtte og leieinntekten for garasjeplassen ikke dekker min utgift til husleie. 

Jeg har ikke hatt noen inntekt det siste året. Min arv og sparepenger er brukt. Jeg har disse årene søkt jobber og gått de kurs nav har krevd av meg. 

Jeg har levd sparsomt og har ikke vært på feriereiser siden jeg var i fast jobb. Min situasjon nå er at jeg vil stå uten bolig om kort tid om jeg ikke får hjelp til husleien. 

Jeg er nå sliten både psykisk og fysisk av å stå i denne situasjonen alene. Noen familie og lene meg på for hjelp har jeg dessverre ikke.

Er det noen som vet hva jeg har rett på av hjelp, og hvor jeg kan få den?

Evig takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må oppsøke hjelp for helsen din og ta det derfra. Kontakt fastlegen og få vedkommende til å henvise deg videre. 

Anonymkode: ccd71...5f2

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke velge hvilken behandling eller behandler du vil ha. Du fikk begge deler, men sluttet frivillig. Du kan be om ny henvisning fra fastlege. Ellers blir det å skaffe seg jobb. 

Anonymkode: 86cc3...2ca

Gjest Auroraboralis
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må oppsøke hjelp for helsen din og ta det derfra. Kontakt fastlegen og få vedkommende til å henvise deg videre. 

Anonymkode: ccd71...5f2

Jeg har oppsøkt min fastlege og har siden november stått på venteliste hos psykolog med kommunal avtale. Privatpraktiserende psykolog som har kort ventetid har jeg dessverre ikke økonomi til å benytte.

Min fastlege ville også sykemelde meg, men da jeg ikke har rett til dagpenger får jeg heller ikke sykepenger.

Gjest Auroraboralis
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke velge hvilken behandling eller behandler du vil ha. Du fikk begge deler, men sluttet frivillig. Du kan be om ny henvisning fra fastlege. Ellers blir det å skaffe seg jobb. 

Anonymkode: 86cc3...2ca

Hadde det vært så enkelt som "å skaffe seg en jobb", ville det vært gjort for lenge siden.

Står på venteliste hos psykolog, som du forøvrig kan kontakte uten henvisning fra fastlege.

Skrevet

Et vikarbyrå kan hjelpe deg til å komme deg i jobb og greie deg selv. 

Anonymkode: f293f...031

Gjest Auroraboralis
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et vikarbyrå kan hjelpe deg til å komme deg i jobb og greie deg selv. 

Anonymkode: f293f...031

Dessverre er det ikke slik at et vikarbyrå er en garanti for jobb. Jeg har søkt på alt av aktuelle jobber og vært på intervju i diverse vikarbyråer. Jeg har fått kortere vikariater via noen av disse, men ingenting fast eller langvarig.

Nå er det dessverre min erfaring at kvinner er lite attraktive på arbeidsmarkedet når de har passert førti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...