Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelse og uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en søknad inn til Nav nå ang uføretrygd, og er så spent og har så mye angst i påvente av svar. Er 4 uker igjen av fristen nå. 

Er 33 år og har ikke fått til noe utdanning eller jobbet noe pga depresjoner og mye angst siden tenårene. Har gått i behandling og blitt medisinert på alle antidepresiver som norge har siden 2009. Startet på Aap høsten 2011. Ingen bedring men forværring av tilstanden min og etter flere år med psykologisk behandling ble diagnosene, kronisk depresiv, angst og uspesifisert personlighetsforstyrrelse, som i kortetrekk betyr at jeg har sterke trekk av 4 av de 9 PF som finnes. Noe som psykiater har skrevet som kronisk og ikke noe jeg blir frisk av, men trenger vedlikeholdsbehandling hos psykiater. Alt dette ble sendt med nav søknaden. 

Men så til spørmålet mitt. 

Er det noen flere her som har fått uføretrygd pga PF? 

Fikk unguføretillegget på AAP fordi jeg har utviklet denne forstyrrelsen gjennom hele oppveksten min. 

Anonymkode: 504ae...568

Skrevet

Håper ikke du får det på grunn av personlighetsforstyrrelse. Og synes det helt helt forbaska sykt at du har fått ung ufør-tillegget pga. dette. Kom deg ut i arbeid...!

Anonymkode: a1773...ad9

• Liker 4
Skrevet

Har selv tre personlighetsforstyrrelser og har vært i arbeid ved siden av vgs (renholder og butikk) og nå studerer jeg ved universitetet. Det er klart det er tungt, men det er nok tyngre å være uføretrygdet. Gjør deg selv en tjeneste og forsøk å komme deg ut i arbeid. For mange i vår situasjon kan arbeid faktisk hjelpe på. Ikke ved å gjøre oss frisk, men ved å gjøre hverdagen meningsfull. 

Anonymkode: ace4d...4a5

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv tre personlighetsforstyrrelser og har vært i arbeid ved siden av vgs (renholder og butikk) og nå studerer jeg ved universitetet. Det er klart det er tungt, men det er nok tyngre å være uføretrygdet. Gjør deg selv en tjeneste og forsøk å komme deg ut i arbeid. For mange i vår situasjon kan arbeid faktisk hjelpe på. Ikke ved å gjøre oss frisk, men ved å gjøre hverdagen meningsfull. 

Anonymkode: ace4d...4a5

Ja, men TS er ikke deg. Så idiotisk å tenke at alle andre fungerer akkurat som deg. Bra at du fikk det til! Men la nå TS være i fred, hun har jo tydeligvis blitt anbefalt av nav om å søke, og da er det jo litt dumt å tro at du som har null innsyn i saken skal overprøve fastlege, spesialister og nav-lege. Nå har hun jo søkt. Og det et alltid en mulighet for å komme tilbake i arbeid hvis hun skulle bli bedre.

Kjenner ingen som er ufør pga personlighetsforstyrrelse TS, men nav ville jo ikke sagt at du kunne søke hvis de ikke trodde det skal gå igjennom. 

Anonymkode: c7b95...4f1

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Uspesifisert personlighetsforstyrrelse er nok litt vagt til å seg selv gi varig ufør. Mye av det som vektlegges er hva slags behandling du har vært gjennom og hvor mye du er avklart i forhold til arbeid (praksis/tiltak- hva sier disse rapportene). I tillegg hvor gode erklæringer du får av spesialister. De må si en del om din funksjon og ikke bare diagnose. 

Anonymkode: 9ceec...e06

Skrevet

Jeg har blandet personlighetsforstyrrelse . Hadde ung ufør tillegget når jeg mottok arbeidsavklaringspenger.  

Jeg er nå 100 % ufør. 

Jeg har prøvd både og studere og arbeidspraksis, men jeg var mye innlagt og klarte aldri å komme meg i jobb :( 

mottak aap i 6 år før jeg søkte jobb. 

Saken min var ganske klar og behandlingstiden på søknaden tok bare 6 uker. 

Posetivt at økonomien er litt bedre og tryggere. Negativt at jeg ikke lengre har krav på hjelp med å komne i jobb. Som er min store drøm. 

Anonymkode: d0a42...0d5

• Liker 1
Skrevet

Dere må slutte å sammenligne diagnosene deres. Det kan være himmelvide forskjeller på funksjonsnivået fra person til person.  Et eksempel. Jeg har jobbet med Ocd-pasienter i flere år. Enkelte som har diagnosen er så hardt rammet at de er totalt invalidisert. Mens andre fungerer nesten helt normalt, selv med samme diagnose.  

Så ja, Ts.  Jeg kjenner flere som har fått uføretrygd pga pf.  Du er absolutt ikke alene:)

• Liker 8
Skrevet

Man får aldri uføretrygd basert på en diagnose. Det er fordi at forskjellige mennesker med samme diagnose kan ha vidt forskjellige hverdager. 

Man får uføretrygd basert på restarbeidsevne. Med andre ord....om du er for syk til å jobbe og man ikke kan bli bedre eller frisk, så kan man få uføretrygd

• Liker 1
  • Nyttig 1
  • 4 år senere...
Gjest LitenMymle
Skrevet

Hei, 

Eg vil påpeike at ung ufør skal gi økonomisk sikkerhet. Det er jo viktig for å leve trygt og å ha god livskvalitet! Personlighetslidelse er tøft å leve med. 

Eg har sjølv uspesifisert personlighetslidelse.

Kordan går det med deg no TS ? :) 

~Varme klemmer

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2018 den 13.31):

Jeg har en søknad inn til Nav nå ang uføretrygd, og er så spent og har så mye angst i påvente av svar. Er 4 uker igjen av fristen nå. 

Er 33 år og har ikke fått til noe utdanning eller jobbet noe pga depresjoner og mye angst siden tenårene. Har gått i behandling og blitt medisinert på alle antidepresiver som norge har siden 2009. Startet på Aap høsten 2011. Ingen bedring men forværring av tilstanden min og etter flere år med psykologisk behandling ble diagnosene, kronisk depresiv, angst og uspesifisert personlighetsforstyrrelse, som i kortetrekk betyr at jeg har sterke trekk av 4 av de 9 PF som finnes. Noe som psykiater har skrevet som kronisk og ikke noe jeg blir frisk av, men trenger vedlikeholdsbehandling hos psykiater. Alt dette ble sendt med nav søknaden. 

Men så til spørmålet mitt. 

Er det noen flere her som har fått uføretrygd pga PF? 

Fikk unguføretillegget på AAP fordi jeg har utviklet denne forstyrrelsen gjennom hele oppveksten min. 

Anonymkode: 504ae...568

Det er ikke diagnosen som gjør at man får ufør eller ikke, det er restarbeidsevne. Men, ja: mine pf har gjort at jeg ikke takler å være i arbeid. Er derfor ufør.

Anonymkode: 94690...e5b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...