AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #1 Skrevet 28. januar 2018 Er det krise å ikke ha med seg det kortet når man er ute og reiser i Europa? Jeg finner ikke mitt, og tenkte derfor å bestille nytt, men de sender bare til min folkeregistrerte adresse og som student bor ikke jeg der nå. Anonymkode: d6bb8...7f7
Gjest Overrasket Skrevet 28. januar 2018 #2 Skrevet 28. januar 2018 Hvor krise det er må du nesten bestemme selv. Jeg har aldri trengt det noen gang, men er uhellet ute ...
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #3 Skrevet 28. januar 2018 Ikke hvis du har reiseforsikring. Det er uansett alltid like godt som eller bedre enn helsetrygdkort. Anonymkode: 864fc...3c1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #4 Skrevet 28. januar 2018 2 timer siden, Overrasket skrev: Hvor krise det er må du nesten bestemme selv. Jeg har aldri trengt det noen gang, men er uhellet ute ... Det bestemmer jeg selvsagt ikke selv. Jeg vet jo ikke om noe kan skje. Hva skjer om man ikke har det med seg? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke hvis du har reiseforsikring. Det er uansett alltid like godt som eller bedre enn helsetrygdkort. Anonymkode: 864fc...3c1 Så det kortet er altså hvis man ikke har reiseforsikring? Jeg trodde alle som reiser hadde reiseforsikring.. Anonymkode: d6bb8...7f7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #5 Skrevet 28. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det bestemmer jeg selvsagt ikke selv. Jeg vet jo ikke om noe kan skje. Hva skjer om man ikke har det med seg? Så det kortet er altså hvis man ikke har reiseforsikring? Jeg trodde alle som reiser hadde reiseforsikring.. Anonymkode: d6bb8...7f7 Nei, de to utfyller hverandre. Anonymkode: 61eb9...d3f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #6 Skrevet 28. januar 2018 Jeg ble jævlig syk I utlandet en gang, har reiseforsikring, men de tok bare kopi av pass og det europeiske helsetrygdekortet og jeg slapp å betale en krone. Vet ikke om de tok kontakt med forsikringsselskapet en gang. Tror ikke det. Aner ikke, var på et sykehus i Tjekkia hvor jeg ikke skjønte språket, men de var mest interessert i pass og helsekort. Etter det har jeg aldri dratt uten Anonymkode: 91a99...a1f 1
Kalevala Skrevet 28. januar 2018 #7 Skrevet 28. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det kortet er altså hvis man ikke har reiseforsikring? Jeg trodde alle som reiser hadde reiseforsikring.. Anonymkode: d6bb8...7f7 Forskjellen er: Europeisk helsetrygdkort: Garanterer deg samme rettigheter som innbyggerne i landet du er i. Dvs. at om du f.eks. blir innlagt på sykehus eller trenger medisiner, betaler du bare en egenandel. Resten dekkes av folketrygden i landet. Reiseforsikring: Dekker alle gyldige helseutgifter, men du kan måtte legge ut selv frem til sykehuset etc. har fått bekreftelse fra forsikringsselskapet ditt på at de dekker det.
applestories Skrevet 28. januar 2018 #8 Skrevet 28. januar 2018 (endret) Dersom du ikke har med kortet, men får behov for medisinsk helsehjelp under reisen, kan Helfo utstede en hasteblankett. Dersom det er behov for det, sender vi en hasteblankett til den behandlingsinstitusjonen du befinner deg på. En hasteblankett gir deg de samme rettighetene som helsetrygdkortet. Har du behov for hasteblankett utenom Helfos åpningstid, kan du ta kontakt med Helfo nærmeste virkedag. Helfos åpningstider er fra mandag til fredag mellom klokken 08.00 og 15.30. Helfo kan nås på følgende måter fra utlandet: Telefon: +47 23 32 70 30 Telefaks: +47 33 51 22 89 Endret 28. januar 2018 av applestories 1
T-Rex Skrevet 28. januar 2018 #9 Skrevet 28. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det bestemmer jeg selvsagt ikke selv. Jeg vet jo ikke om noe kan skje. Hva skjer om man ikke har det med seg? Så det kortet er altså hvis man ikke har reiseforsikring? Jeg trodde alle som reiser hadde reiseforsikring.. Anonymkode: d6bb8...7f7 En vanlig reiseforsikring dekker deg uansett. Men som medlem av den norske folketrygden, har du gjennom EØS-avtalen rett til behandling i det offentlige helsevesenet i EØS-land, på linje med landets statsborgere. Helsetrygdkortet er ditt bevis på at du har denne retten, og med det trenger du egentlig ikke reiseforsikring i EØS-land, med hensyn til helsehjelp. Men reiseforsikringen dekker jo andre ting, som tyveri og ansvar. Jeg er usikker på hva som skjer om du ikke har reiseforsikring og ikke tar med deg helsetrygdkortet og noe skjer, så du for eksempel må legges inn på sykehus. Du har egentlig rett på helsehjelp, men kan kanskje måtte stille med en garanti for et visst beløp for å få behandling, inntil det er brakt på det rene at du er "inne i" ordningen.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #10 Skrevet 28. januar 2018 34 minutter siden, T-Rex skrev: En vanlig reiseforsikring dekker deg uansett. Men som medlem av den norske folketrygden, har du gjennom EØS-avtalen rett til behandling i det offentlige helsevesenet i EØS-land, på linje med landets statsborgere. Helsetrygdkortet er ditt bevis på at du har denne retten, og med det trenger du egentlig ikke reiseforsikring i EØS-land, med hensyn til helsehjelp. Men reiseforsikringen dekker jo andre ting, som tyveri og ansvar. Jeg er usikker på hva som skjer om du ikke har reiseforsikring og ikke tar med deg helsetrygdkortet og noe skjer, så du for eksempel må legges inn på sykehus. Du har egentlig rett på helsehjelp, men kan kanskje måtte stille med en garanti for et visst beløp for å få behandling, inntil det er brakt på det rene at du er "inne i" ordningen. Jeg har reiseforsikring, så den casen er uansett ikke reell. Jeg bare mangler det EØS-kortet. Anonymkode: d6bb8...7f7
T-Rex Skrevet 28. januar 2018 #11 Skrevet 28. januar 2018 Just now, AnonymBruker said: Jeg har reiseforsikring, så den casen er uansett ikke reell. Jeg bare mangler det EØS-kortet. Anonymkode: d6bb8...7f7 Hvis reiseforsikringen dekker helseting (det er lenge siden jeg har hatt dette selv, så jeg vet ikke om det finnes reiseforsikringer som IKKE har det bakt inn), så er du trygg. Det er mulig at forsikringsselskapet vil kreve sine eventuelle utgifter dekket av EØS-ordningen i etterkant, men det er ikke ditt problem.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #12 Skrevet 28. januar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det krise å ikke ha med seg det kortet når man er ute og reiser i Europa? Jeg finner ikke mitt, og tenkte derfor å bestille nytt, men de sender bare til min folkeregistrerte adresse og som student bor ikke jeg der nå. Anonymkode: d6bb8...7f7 Det er langt viktigere med gyldig reiseforsikring og dokumentasjon på reiseforsikring. Flere land godtar ikke Eu reisekortet. Da havner du enten på et dårlig offentlig sykehus eller slipper ikke til helsehjelp om noe skjer. Selv kanariøyene så opplever nordmenn dette. Anonymkode: d3535...324
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #13 Skrevet 28. januar 2018 6 hours ago, T-Rex said: En vanlig reiseforsikring dekker deg uansett. Men som medlem av den norske folketrygden, har du gjennom EØS-avtalen rett til behandling i det offentlige helsevesenet i EØS-land, på linje med landets statsborgere. Helsetrygdkortet er ditt bevis på at du har denne retten, og med det trenger du egentlig ikke reiseforsikring i EØS-land, med hensyn til helsehjelp. Det offentlige helsevesenet i de fleste EØS-land er dårligere enn det norske. Man kommer derfor ofte bedre ut av det med reiseforsikring, siden man da også kan bruke private tilbud. Selv i Norge bruker som kjent mange heller private tilbud. Anonymkode: 864fc...3c1
Kalevala Skrevet 29. januar 2018 #14 Skrevet 29. januar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det offentlige helsevesenet i de fleste EØS-land er dårligere enn det norske. Man kommer derfor ofte bedre ut av det med reiseforsikring, siden man da også kan bruke private tilbud. Selv i Norge bruker som kjent mange heller private tilbud. Anonymkode: 864fc...3c1 Men vil forsikringsselskapet dekke utgifter til dyr privat behandling i utlandet, hvis man kunne fått offentlig behandling gratis da?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #15 Skrevet 29. januar 2018 1 hour ago, Kalevala said: Men vil forsikringsselskapet dekke utgifter til dyr privat behandling i utlandet, hvis man kunne fått offentlig behandling gratis da? Vanligvis ja. Uansett skal man hvis mulig ta kontakt med forsikringsselskapet på forhånd så de kan si hvor man skal dra. Anonymkode: 864fc...3c1
Gjest padawan Skrevet 29. januar 2018 #16 Skrevet 29. januar 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke hvis du har reiseforsikring. Det er uansett alltid like godt som eller bedre enn helsetrygdkort. Anonymkode: 864fc...3c1 Det europeiske helsetrygdekortet er fint å ha i tilleg til reiseforsikring. Kortet er en garanti for at en får helsetjenester på lik linje med de som bor i landet en besøker.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #17 Skrevet 29. januar 2018 4 minutter siden, padawan skrev: Det europeiske helsetrygdekortet er fint å ha i tilleg til reiseforsikring. Kortet er en garanti for at en får helsetjenester på lik linje med de som bor i landet en besøker. Helsetrgydekortet dekker behandling på offentlige institusjoner - hvis landet tilbyr det i god nok grad, vel og merke. I land som har et slitent offentlig helsevesen, så er helsetrygdkortet ikke mye verdt i praksis. Reiseforsikring som også dekker helse/behandling kan derimot brukes på private institusjoner, noe helsetrygdkortet ikke gjør. I mange land er dette mye bedre utbygd. Anonymkode: 2be5f...16c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #18 Skrevet 29. januar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Helsetrgydekortet dekker behandling på offentlige institusjoner - hvis landet tilbyr det i god nok grad, vel og merke. I land som har et slitent offentlig helsevesen, så er helsetrygdkortet ikke mye verdt i praksis. Reiseforsikring som også dekker helse/behandling kan derimot brukes på private institusjoner, noe helsetrygdkortet ikke gjør. I mange land er dette mye bedre utbygd. Anonymkode: 2be5f...16c Her tar du faktisk feil. Der har vært rikelig med saker i media om nordmenn nåde i Hellas, i Spania og andre steder som ikke har fått behandling på offentlige aykehus i disse landene. Uten reiseforsikrningskort har Nordmenn på langtidsferie på kanariøyene blitt nektet behandling. Teori og praksis går ikke alltid hånd i hånd. Anonymkode: d3535...324
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå