Christy Skrevet 9. februar 2005 #1 Skrevet 9. februar 2005 Tenkte jeg skulle lage muffins i morgen, men savner en god oppskrift.. Blir kjempeglad hvis dere har noen favoritter dere vil dele?
Nella Skrevet 9. februar 2005 #2 Skrevet 9. februar 2005 Disse lagde jeg i går. De blir kjempegode Amerikanske Muffins: -stekes på 200-255grader , nederst. Gir 12 store muffinsformer- 4,8 dl hvetemel 1,5 dl sukker 3 store ts bakepulver en klype salt 1 egg 3/4 dl olje (helst raps) 2,5 dl melk Bland alt tørt og vått i hver sin bolle først. Rør så sammen raskt., skal ikke bli en helt jevn røre så rør for hånd. Dette er basisoppskrift. Tilsett smak etter ønske. *Kakao og sjokoladebiter (blandes i det tørre først) * Vaniljesukker (i det tørre) * blåbærsyltetøy (våte) * Eplesyltetøy og kanel (våte) Lagde med blåbærsyltetøy og eple/kanel i går. De ble mmm... Kakao og kokesjokolade er helt konge det også
Arwen Skrevet 9. februar 2005 #3 Skrevet 9. februar 2005 Disse liker jeg best: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...p=362639#362639
Arkana Skrevet 9. februar 2005 #4 Skrevet 9. februar 2005 Jeg bruker samme oppskrift som Nella, har flere smakstilsetningsforslag: * Hele blåbær (ser penere ut enn blåbærsyltetøy som farger hele røren blå) * Eple (i biter eller revet) og kanel * Revet gulrot + kanel, kardemomme og malt ingefær * Most banan + hakkede mandler Når det gjelder de tre siste kan du gjerne bytte sukkeret med brunt sukker for en annerledes smak.
Rannva Skrevet 9. februar 2005 #5 Skrevet 9. februar 2005 Kokos- og sjokolademuffins: 4 egg 4 dl sukker 350g margarin 3 ts vaniljesukker 1,5 dl hvetemel 8 dl kokos 100g nøtter eller mandler 2 pl kokesjokolade Egg og sukker piskes, margarin smeltes og røres inn sammen med mel og vanilgesukker. Rør inn kokos, hakkede nøtter/mandler og hakket sjokolade (gjerne litt store biter). Has i store muffinsformer og stekes på 175 grader i 10-15 minutter. Disse er veldig mektige, men utrolig gode!!
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #6 Skrevet 9. februar 2005 Disse lagde jeg i går. De blir kjempegode Amerikanske Muffins: -stekes på 200-255grader , nederst. Gir 12 store muffinsformer- 4,8 dl hvetemel 1,5 dl sukker 3 store ts bakepulver en klype salt 1 egg 3/4 dl olje (helst raps) 2,5 dl melk Bland alt tørt og vått i hver sin bolle først. Rør så sammen raskt., skal ikke bli en helt jevn røre så rør for hånd. Dette er basisoppskrift. Tilsett smak etter ønske. *Kakao og sjokoladebiter (blandes i det tørre først) Hvor mye kakao og sjokolade trengs det til denne oppskriften? Tenkte handle inn i kveld og bake i morgen..
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #9 Skrevet 9. februar 2005 Moccamuffinsene på denne siden er skikkelig gode!http://www.nrk.no/mat/2577275.html Moccamuffins Denne koppen venter på selskap. Saftige og gode muffens, gjerne litt rå i midten. 200 g smør 100 g sukker 250 g hvetemel 1 ss kakao 2 ts bakepulver 1 plate kokesjokolade, grovhakket 1 dl sterk kaffe, gjerne espresso 1 dl lettrømme I stekeovnen: 180 °C, ca. 15 minutter Bland smør og sukker og rør det til smørkrem. Tilsett det øvrige litt etter litt til det blir en jevn deig. Fordel deigen i store muffinsformer (bruker du små lager du flere). Stekes midt i ovnen, de blir litt rå i midten. Hvis du vil ha dem gjennomstekt å du steke litt lenger.
Arkana Skrevet 9. februar 2005 #10 Skrevet 9. februar 2005 Og hvor lenge skal de stekes? Du fyller røren i store muffinsformer. Og de stekes ved 200-220 grader i 15-20 minutter. Når det gjelder kakao og sjokolade pleier jeg å ha 2-3 ss kakao (bytter ut tilsvarende mengde mel) og 1 plate hakket sjokolade (½ er egentlig nok, men jeg er veldig glad i sjokolade ).
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #11 Skrevet 9. februar 2005 Takk for svar, Arkana! Da blir det muffins-mumsing i morgen
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #12 Skrevet 10. februar 2005 Fant denne linken til nesten samme oppskrift: http://smak.birgits.net/arkiv/bakst/ Her brukes det samme mengde av tørt og vått, men en får opplyst at dette skal gi 12 medium muffins/6 store. Mens oppskriften her på KG sier at den gir 12 store?? Blir det pingle-muffins dersom jeg fyller 12 store muffinsformer med denne røra (KG)?
Arkana Skrevet 10. februar 2005 #13 Skrevet 10. februar 2005 Blir det pingle-muffins dersom jeg fyller 12 store muffinsformer med denne røra (KG)? Fyll formene ¾ fulle, det blir nok ikke 12, men jeg får mer enn 6 i allefall.
Christy Skrevet 10. februar 2005 Forfatter #15 Skrevet 10. februar 2005 Kokos- og sjokolademuffins: 4 egg 4 dl sukker 350g margarin 3 ts vaniljesukker 1,5 dl hvetemel 8 dl kokos 100g nøtter eller mandler 2 pl kokesjokolade Egg og sukker piskes, margarin smeltes og røres inn sammen med mel og vanilgesukker. Rør inn kokos, hakkede nøtter/mandler og hakket sjokolade (gjerne litt store biter). Has i store muffinsformer og stekes på 175 grader i 10-15 minutter. Disse er veldig mektige, men utrolig gode!! Prøvde meg på disse jeg og de ble kjempegode!!
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #16 Skrevet 10. februar 2005 Jepp, de ble utsøkte. Jeg fikk bare 8 muffins ut av denne røren da, så oppskriften på 12 store muffins lyver vel litt. Spiste fire på rappen, klarte ikke dy meg :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #17 Skrevet 10. februar 2005 Jeg mente at jeg brukte oppskriften til Nella og Arkana, de ble skikkelig gode.
Christy Skrevet 10. februar 2005 Forfatter #18 Skrevet 10. februar 2005 Jepp, de ble utsøkte. Jeg fikk bare 8 muffins ut av denne røren da, så oppskriften på 12 store muffins lyver vel litt. Spiste fire på rappen, klarte ikke dy meg :oops: He, he.. Skal prøve denne oppskriften neste gang jeg.. Men, man kan vel bruke små former og eller passer det ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå