Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tenker jeg vil prøve meg på meal prep, vil ned i vekt. Hvor ofte og mye mat er normalt? Spiser man dette til alle dagens måltider? Og hva spiser man. 

Trener 3 ganger i uka (60 min) og har en aktiv jobb. 

Jeg er en kvinne på 61 kg og 167cm høy. 

Endret av ol93
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du vil ned i vekt, må du spise mindre. Du har allerede en sunn vekt. Hvis du vil ned i vekt når du er normalvektig, må du være tålmodig, fordi det vil gå veldig sakte, og nøyaktig, fordi du har lite slingringsmonn. Du må spise så mye mindre at du mister fett, men ikke så lite at du mister humøret. Akkurat hva du skal spise, og hvor mange måltider du fordeler inntaket ditt på, er relativt likegyldig. Meal prep er bare et fancy og moderne navn på å lage mat på forhånd, men i like containere og i all hovedsak spise det samme hver dag. Hva som er normalt er vanskelig å si, og jeg er usikker på om det er viktig - viktig for deg er at du liker det du spiser sånn at du holder deg til riktig kaloriinntak.

Det enkle er ofte det beste, som Rema sier, selv om det høres dritkjedelig ut. 

Endret av Pringle
  • Liker 2
Skrevet

Det er ikke lov å oppgi både høyde og vekt. 

Anonymkode: f8835...b4d

Skrevet

Det høres helt unødvendig ut for deg å gå ned i vekt

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ned i vekt bør du ikke tenke på hvertfall :) Fokuser på å spise riktig mat du, så ordner det seg. Hva du trener aner jeg ikke, trening og kosthold hører sammen.

Lett forklart:

Spise ren mat som kjøttstykker/fisk/kylling som proteiner. Fisk 3 ganger i uka hvertfall, fet fisk 1-2 ganger i uka. Villfanget fisk, ville unngått å spise oppdrettslaks. Alternativ til fet fisk er 1-2 stor boks makrell i uka, skrap vekk mest mulig av tomatsausen.

Grønnsaker som tilbehør på måltidene, samt potet/søtpotet/ris/fullkornpasta. Havregrøt er fin frokostrutine som karbo, legg til 3 egg så har du komplett måltid. Rutiner på mat er viktig, se på mat som riktig næring for hjerne og kropp. Glem alt som heter å kose deg  med søppelmat. Alle skal KOSE seg, da må de som regel spise noe junk/godteri.

Drikk kun vann/melk. 

Fjern alt av godteri i noen mndr så hjernen din blir avvendt. Godteri/søtsaker handler kun om avhengighet og DÅRLIG vane.

:)

Endret av Nyttig
  • Liker 1
Skrevet

Anbefaler appen lifesum! Den er gratis :) Du kan bruke appen etter dens formål, som er å registrere kalorier. Ellers er appen fin for å regne ut ca hvor mye kalorier du trenger for å gå ned i vekt i det tempoet du selv ønsker. Det å gå ned i vekt er en livsendring så ting skjer ikke over natten, derfor bør man heller ikke bruke appen slavisk. 

Din BMI er godt innenfor normalen, men man kan ikke alltid følge BMI. Bruk Melk.no sin BMI kalkulator for å finne ut hvor mye kalorier du behøver for å gå ned. 

"Meal prep"
Du må finne ut hva som fungere for deg. Jeg meal prepper mandag-onsdag, torsdag-fredag. Helgen tar jeg utenom :) Jeg liker maten best fersk og ikke 1 uke gammel.. Noen på youtube er helt ekstreme hehe. 

Finn en meny du liker eks: Kylling, ris og brokoli til middag og lunsj. Havregrøt til frokost, smothie til mellommåltid og eks nøtter, yoghurt til kvelds eks. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Ild skrev:

Det høres helt unødvendig ut for deg å gå ned i vekt

Vel, miste fett og få muskler da :) 

Skrevet

Til dere som sier vekten min er normal, ja den er normal i forhold til bmi-en min. Men jeg har mye fett og vil kvitte meg med det og bygge muskler. Har alltid vært på 55 kg og da har jeg spist sunt og trent gjevnlig. Ønsker å komme tilbake til den formen :) 

Skrevet

Ikke for å være negativ, men går det ikke an å skrive norsk heller?

Anonymkode: cbc1e...793

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, ol93 skrev:

Til dere som sier vekten min er normal, ja den er normal i forhold til bmi-en min. Men jeg har mye fett og vil kvitte meg med det og bygge muskler. Har alltid vært på 55 kg og da har jeg spist sunt og trent gjevnlig. Ønsker å komme tilbake til den formen :) 

Legg ut ditt 3 dagers treningsprogram?

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å være negativ, men går det ikke an å skrive norsk heller?

Anonymkode: cbc1e...793

Tenker du på at jeg skriver «meal prep»? I så fall skriver jeg dette fordi at folk flest omtaler det å lage mat i forkant med «meal prep».

Skrevet
2 minutter siden, Nyttig skrev:

Legg ut ditt 3 dagers treningsprogram?

Løping (ca 1 mil) to ganger i uka, styrke i underkant av 1 time, 1 gang i uka :) 

Skrevet
1 minutt siden, ol93 skrev:

Løping (ca 1 mil) to ganger i uka, styrke i underkant av 1 time, 1 gang i uka :) 

Du må spesifisere; Hvilke øvelser innholder styrkeprogrammet, hvor mange reps/serier kjører du? Oppvarming?

Løper du intervall?

Du bør også bestemme deg hva du vil satse på, hvor mange dager i uken du skal trene. Ikke lag deg et opplegg du ikke klarer å følge. Så 3 dager som regel nok for det fleste, styrke bør trenes minst 2 ganger i uken. Husk at det skal lite kardio til for å øke oksygenopptaket ditt. Du kan trene styrke 3 ganger i uken, så etter hver styrkeøkt kan du for eks ha 10-15min løping.

Selv trener jeg annenhver dag, styrke. Som kondisjon går jeg lange turer, høypulstrening er ikke noe for meg. Alle er forskjellig. Husk at hvilke er like viktig som trening! Også er kostholdet noe av det viktigste.

Skrevet

Husk at mange får løpeskader i kne etc pga de ikke har trent noe styrke. Detter er veldig vanlig, skal kroppen tåle belastningen som løping gir deg må du blir sterkere i kroppen. Så du bør trene styrke minst 2 ganger i uken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...