Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #1 Skrevet 9. februar 2005 Kanskje ett dumt spørsmål, men hvilken hånd har man egentlig gifteringen på?? Er det valgfritt??
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #2 Skrevet 9. februar 2005 I Norge er det vanligst å ha gifteringen på høyre hånd. I de fleste andre land i Europa og i USA er det vanligst å ha den på venstre hånd. Derfor er det mange også i Norge som velger å ha den på venstre hånd. Dermed er konklusjonen at du egentlig kan velge. Noen mener høyre er best, fordi det er den formelle hånda - hånda du hilser med. Mens andre mener venstre - ettersom det er den som er nærmest hjertet. Selv har jeg forlovelsesringen på venstre hånd og gifteringen på høyre. Brud i fjor
Gjest gjest1 Skrevet 9. februar 2005 #3 Skrevet 9. februar 2005 I Norge er det vanligst å ha gifteringen på høyre hånd. I de fleste andre land i Europa og i USA er det vanligst å ha den på venstre hånd. Derfor er det mange også i Norge som velger å ha den på venstre hånd. Dermed er konklusjonen at du egentlig kan velge. Noen mener høyre er best, fordi det er den formelle hånda - hånda du hilser med. Mens andre mener venstre - ettersom det er den som er nærmest hjertet. Selv har jeg forlovelsesringen på venstre hånd og gifteringen på høyre. Brud i fjor Eller høyre fordi det er den man inngår avtaler med Mange ulike årsaker til hvilken hånd man skal ha ringen på så gjør det DU føler blir riktig
Arkana Skrevet 9. februar 2005 #4 Skrevet 9. februar 2005 At man har ringen på høyre hånd i Norge har ingenting med å inngå avtaler eller hilsing, det kommer av at man legger høyre hånd på hjertet når man sverger. I de fleste europeiske land har man giftering på venstre hånd, fordi den er nærmest hjertet. Vi har den på høyre, fordi vi er i Norge, og noe av poenget med giftering er jo at folk ser at man er gift.
linky Skrevet 9. februar 2005 #5 Skrevet 9. februar 2005 trodde nå dette var valgfritt, du velger jo det som passer deg best. men tror de fleste har ringen på høyre hånd...
TeddyToria Skrevet 9. februar 2005 #7 Skrevet 9. februar 2005 Trodde heller ikke det var bestemte "regler" i den forstand, men at det vanligste her hjemme er høyre hånd - selv om det er valgfritt! Vi skal ha ringer på høyre hånd, mens jeg flytter forlovelsesringen over på venstre...
Gjest Betty Boop Skrevet 9. februar 2005 #8 Skrevet 9. februar 2005 Vi har ikke bestemt oss enda. Jeg har forlovelsesringen på venstre hånd nå. Følger vi tradisjonen i min kjæres hjemland skal både giftering og forlovelsesring sitte på venstre, men har som sagt ikke bestemt oss.
Tosca Skrevet 9. februar 2005 #9 Skrevet 9. februar 2005 Vi har våre ringer på høyre hånd. Jeg vet ikke helt om dette er riktig, men er det ikke slik at en flytter ringen over på venstre hånd hvis en blir enke/enkemann? :-?
Bokalven Skrevet 10. februar 2005 #10 Skrevet 10. februar 2005 Vi har ringene på høyre hånd, som er tradisjonen her i Norge. I Sverige har man forlovelsesringen på venstre hånd, mens de har gifteringen på høyre.
Furstina Skrevet 10. februar 2005 #11 Skrevet 10. februar 2005 Vi har ringene på høyre hånd' date=' som er tradisjonen her i Norge. I Sverige har man forlovelsesringen på venstre hånd, mens de har gifteringen på høyre.[/quote'] Njae inte riktigt Svensk tradition säger att ringarna bärs på vänster hand. endast. Svensk tradition är också att både mannen och kvinnan får en slät förlovningsring. Hon får sedan en extra vigselring - eventuellt med stenar i. Han återanvänder sin förlovningsring. Men det blir ju utblandat även här. Jag vet dock ingen i Sverige som har vigsel och förlovningsring på olika händer. Jag har en del vänner som är födda i andra länder (sydamerika, östeuropa) och de följer sin tradition med höger hand. Vi har ringarna på vänster hand - eftersom vi bor i Sverige
Gjest Gjesta Skrevet 10. februar 2005 #12 Skrevet 10. februar 2005 Jeg hadde forlovelsesringen på høyre, og flyttet den over på venstre på bryllupsdagen. Når har vi gifteringene på høyre hånd. Jeg må si at jeg føler meg like gift enten jeg har på ringen eller ikke og har ikke så stort behov for at folk skal se at jeg er gift. Min kjære truer forresten med å ta av seg ringen på ettårs bryllupsdagen vår og henge den rundt halsen, han hater å gå med noe på fingrene og får træler....... stakkars......
Bokalven Skrevet 10. februar 2005 #13 Skrevet 10. februar 2005 Njae inte riktigt Svensk tradition säger att ringarna bärs på vänster hand. endast. Så rart... Sånn er det ikke i følge mine svenske venner... De sier at forlovelsesringen er på venstre, men gifteringen på høyre.
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #14 Skrevet 10. februar 2005 Vi har våre ringer på høyre hånd. Jeg vet ikke helt om dette er riktig, men er det ikke slik at en flytter ringen over på venstre hånd hvis en blir enke/enkemann? :-? Det var slik i gamle dager. Men nå har dette sklidd ut, og mange tar ringen rett og slett av hvis man blir enke(mann).
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 5. desember 2007 #15 Skrevet 5. desember 2007 Njae inte riktigt Svensk tradition säger att ringarna bärs på vänster hand. endast. Så rart... Sånn er det ikke i følge mine svenske venner... De sier at forlovelsesringen er på venstre, men gifteringen på høyre. Har heller aldrig hört talas om någon i Sverige som har vigsel/förlovningsringen på högre hand.. blev däremot lite nyfiken när jag kom till Norge och alla här verkar ha ringen på höger... men efter att ha läst här har jag fått det lite klarare för mig i alla fall=) men som sagt ringen/ringarna finns på vänster hand i Sverige:)
Gjest Elize Skrevet 9. desember 2007 #16 Skrevet 9. desember 2007 Vi har forlovelsesringen på høyre hånd og der skal vi også ha gifteringen.
-Alvildebrud- Skrevet 9. desember 2007 #17 Skrevet 9. desember 2007 Njae inte riktigt Svensk tradition säger att ringarna bärs på vänster hand. endast. Så rart... Sånn er det ikke i følge mine svenske venner... De sier at forlovelsesringen er på venstre, men gifteringen på høyre. Ringene bärs på venstre hånd i Sverige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå