AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #1 Skrevet 28. januar 2018 Er du redd for å bli å bli ubrukelig? Anonymkode: a67ce...515
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #2 Skrevet 28. januar 2018 Nei, jeg jobber med automatisering i industrien og mange av prosjektene jeg har vært med på har resultert i færre arbeidere på gulvet. Felles for alle disse jobbene er at ingen vil savne de, mange av disse jobbene er ordentlige drittjobber. Har avløst arbeidere som har drillet hull i jernplater i 20år (!) Disse arbeiderene som blir avløst sitter ofte på veldig gode erfaringer og kunnskap i sitt fagområde og har ingen problem med å finne seg en ny jobb i samme felt der de kan bruke erfaringene de har. En stor del av min jobb er å fikse roboter og maskiner som gjør oppgaver, disse trenger enormt med oppfølging og vedlikehold. Det samme gjelder mine kollegaer som driver med IT og datasystemer, enormt mye arbeid å holde disse maskinene i gang. I norge er vi allerede veldig automatiserte med veldig flat lønnstruktur der en industriarbeider som jobber skift tjener like mye eller mer enn en ingeniør som jobber dagtid. Dette gjør utvikling og automatisering veldig lønnsomt. I USA; som er hvor all denne redselen for automatisering kommer fra, er det millioner av bananjobber som lett kan automatiseres bort med eksisterende teknologi. Da vil det oppstå et problem siden ikke samfunnet ikke vil tåle at millioner av jobber vil bli automatisert bort over natta. I USA er det veldig forskjell på lønnsnivå og det er massevis av billig arbeidskraft som ikke gjør det lønnsomt å automatisere, der en ingeniør har dobbel eller trippel lønn av en vanlig industriarbeider. eksempel fra brønnboring i nordsjøen og i texas Her kan færre arbeidere gjøre mer arbeid tryggere og mer effektivt i norge fordi det er gjort en investering i maskiner og automatisering. Vi får færre arbeidsskader, arbeidet krever mer av oss slik at vår mentale helse er god. Den samme redselen har blitt presentert ved hver eneste revolusjon i produksjon og industri. På 1800tallet brant arbeidere landbruksmaskiner fordi de var overbevist at det ikke ville være noen jobber igjen til slutt. Men vi som mennesker har en evne til å omstille oss og tenke nytt slik at nye næringer og arbeidsområder vil vokse frem. Anonymkode: 6d986...0d9 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #3 Skrevet 28. januar 2018 Quote Er du redd for å bli å bli ubrukelig? Nei, studerer informatikk. Det blir flere jobber til ingeniører/elektro/IT både for å drifte, utvikle, support og slike ting. Anonymkode: ff26c...0ab 1
Tillion Skrevet 28. januar 2018 #4 Skrevet 28. januar 2018 Jeg tenker det er uheldig om alle "drittjobbene" blir automatisert bort (de få som blir igjen krever mer og mer kompetanse/erfaring), samtidig som det blir stadig vanskeligere å overleve som arbeidsledig hvis man ikke finner jobb innen det man allerede har kompetanse i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå