Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er uføretrygdet og har utbetalt 15555,- pr mnd etter skatt. Nå på fredag kveld så sa samboeren min at han ikke ønsker å fortsette forholdet og at han har funnet seg et annet sted å bo og flytter dit 1. februar. Jeg ble helt sjokkert, da det ikke har vært noen forvarsler om dette. Og noe av det jeg bekymrer meg om er selvfølgelig økonomien.

Vil jeg få mer utbetalt pr måned som enslig, eller vil beløpet fortsatt være det samme? Utgiftene er jo de samme selv om han flytter ut, så dette kommer til å bli trangt. Huset er mitt og jeg har ikke gjeld på det, men kommunale avgifter, eiendomsskatt, strøm, forsikring, vedlikehold, bil, mat og alt annet er jo store utgifter hver måned. Er virkelig bekymret. 

Anonymkode: 38370...ef4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uføretrygdet og har utbetalt 15555,- pr mnd etter skatt. Nå på fredag kveld så sa samboeren min at han ikke ønsker å fortsette forholdet og at han har funnet seg et annet sted å bo og flytter dit 1. februar. Jeg ble helt sjokkert, da det ikke har vært noen forvarsler om dette. Og noe av det jeg bekymrer meg om er selvfølgelig økonomien.

Vil jeg få mer utbetalt pr måned som enslig, eller vil beløpet fortsatt være det samme? Utgiftene er jo de samme selv om han flytter ut, så dette kommer til å bli trangt. Huset er mitt og jeg har ikke gjeld på det, men kommunale avgifter, eiendomsskatt, strøm, forsikring, vedlikehold, bil, mat og alt annet er jo store utgifter hver måned. Er virkelig bekymret. 

Anonymkode: 38370...ef4

Jeg tror du får litt mer som enslig Ja.

Også har du kanskje lagt av deg en god slump sparepenger? De utgiftene du nevner delt på to kan jo ikke ha vært høye. Lykke til!☺

Anonymkode: 1c34b...719

• Liker 5
Skrevet

Og går det ikke så kan du jo alltids selge bilen eller flytte til en mindre bolig:)

Anonymkode: 1c34b...719

• Liker 1
Skrevet

Jeg løste det ved å downsize til boligbyggelag, der ville jeg ha råd til å bo, uten å snu på hver en krone. Innså at vedlikehold på huset, skifte av tak og kledning i fremtiden ville jeg aldri ha råd til.

Høres ut som du må ta en ordentlig vurdering 

Anonymkode: c3a5c...592

• Liker 7
Skrevet

Har du ung ufør med minstesats?

Anonymkode: 97bcc...d07

Skrevet

Du vil jo aldri ha penger til alt vedlikehold på boligen. Så hadde jeg vært deg hadde jeg kommet meg inn i en leilighet. Det vil du spare penger på. Hus er dyrt med  mindre man kan gjøre ting selv eller har hjelp.

Tror uansett hvilken ufør du har får du mer. Dere var vel registrerte samboere ? 

Skrevet

Som registrert samboer vil du får mer, nærmere 1500kr mer tror jeg, du kan og kanskje få bostøtte,tror du burde søke om det nå.

Anonymkode: 2c31b...136

Skrevet

Fra nav.no

Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten opptil 6G  av de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk.

Du er sikret en minste årlig uføretrygd hvis dette gir deg en høyere utbetaling enn det du selv har opptjent i uføretrygd. Størrelsen på minsteytelsen avhenger av om du er enslig eller bor sammen med ektefelle eller samboer.

• Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer, er du sikret en årlig uføretrygd på 2,28 ganger folketrygdens grunnbeløp.
  • Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer og mottar en uføretrygd som er en omregnet uførepensjon, er du fra 1. september 2016 sikret en årlig uføretrygd på 2,33 ganger folketrygdens grunnbeløp.
  • Er du enslig, er den årlige ytelsen 2,48 ganger folketrygdens grunnbeløp.

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uføretrygd

1G pr 2017 = 93 694 x 2,48 = 232 361 brutto/ 12 = 19 363 brutto pr mnd

2018 G kommer i mai 2018

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som registrert samboer vil du får mer, nærmere 1500kr mer tror jeg, du kan og kanskje få bostøtte,tror du burde søke om det nå.

Anonymkode: 2c31b...136

Stemmer - 1561,- i måneden (brutto) ifølge regnestykket i kommentaren over denne.

Bostøtte bør absolutt søkes om.

• Liker 1
Skrevet

Ja, du vil få rundt 19 000kr i måneden som enslig. Ca det samme som meg, jeg har 20 500 måneden men det er inkludert bostøtte.

Skrevet
2 minutter siden, WubWub skrev:

Ja, du vil få rundt 19 000kr i måneden som enslig. Ca det samme som meg, jeg har 20 500 måneden men det er inkludert bostøtte.

De som er ufør får ikke bostøtte lenger har jeg hørt ? Etter de nye reglene ved ufør tjener man for mye for bostøtte

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Stian82 skrev:

De som er ufør får ikke bostøtte lenger har jeg hørt ? Etter de nye reglene ved ufør tjener man for mye for bostøtte

åja kanskje derfor jeg gikk ned fra 21 000 i måneden til 20 500 etter den blåblå regjeringen da

Skrevet

Du verden hvor godt man har det her til lands takket være velferdsstaten. :rolleyes:"Staten tar ansvar for deg, dersom du kan ikke klare deg på egenhånd". 

Anonymkode: daddf...ed7

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Stian82 said:

Tror det stemmer ja, venn på ung ufør, tjener for mye for å få bostøtte. H*n har kun ung ufør, ingen andre inntekter.

Gjest chisandra
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du verden hvor godt man har det her til lands takket være velferdsstaten. :rolleyes:"Staten tar ansvar for deg, dersom du kan ikke klare deg på egenhånd". 

Anonymkode: daddf...ed7

Ønsker du at Norge skal slutte med det?

Skrevet
5 minutter siden, chisandra skrev:

Ønsker du at Norge skal slutte med det?

Virker som mange ønsker amerikanske tilstander her til lands. Tilstander som det her hvor millioner blir hjemløse ;

• Liker 3
Skrevet

En mann havnet på trygd kvinnen søker skilsmisse.

Kvinne havner på trygd, mannen søker ikke skilsmisse.

Anonymkode: 06eae...6e2

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mannen som går. Les HI.

Anonymkode: 353c0...5d7

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror jeg ikke på, sannsynligheten for at en kvinne blir ved sin mann ved sykdom, er større enn at en mann blir værende med sin kvinne ved sykdom.

• Liker 3
Skrevet
55 minutter siden, Stian82 skrev:

Kommer an på hvor du bor. I Oslo er inntektsgrensene høyere i resten av landet - der er inntektsgrensen 19586 kr. Så spiller eiendomsskatt og huslån inn.

I resten av landet vil minstesats uføre for enslige utgjøre en for høy inntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...