AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #1 Skrevet 28. januar 2018 Jeg er en jente på snart 17 som går andre år på vgs. Mamma og pappa gikk fra hverandre da jeg var 2-3 år og jeg har alltid bodd mest hos mamma. Er hos pappa annenhver uke fredag til tirsdag. Mamma og pappa har alltid vært veldig strenge på å holde avtalen om hvor jeg skal bo. selv om begge bor i samme by får jeg ikke velge selv. Har alltid trivdes best hos mamma. Det er der jeg har bodd mest og føler meg mest hjemme. Pappa har hatt en kjæreste i 4-5 år nå. Jeg liker henne godt. Hun har mange sterke meninger og interessene våre i film, musikk og serier er de samme. Kan snakke med henne om ting jeg ikke forteller til mamma eller pappa. Men nå har hun flyttet helt inn hos pappa og sønnen hennes, som er 9 år har også flyttet inn. Før overnattet hun bare når sønnen hennes ikke var der, men nå har de ordnet det slik at sønnen hennes bor der samme langhelg som meg hver gang. Sønnen er autist. Han snakker nesten ikke, og når han snakker er det bare mora som forstår det. Når hun er i nærheten går det greit, for det er hun som takler han best. Men hvis hun er ute en tur eller opptatt med noe så er det bare jeg og pappa som kan ta han og det går ikke bra. Han klikker lett hvis han ikke får viljen sin, er sykt opptatt av småting som å se på når bussen kjører forbi huset vårt. Han slår ikke folk uten videre, men kan kaste ting og bli voldelig hvis vi prøver å holde han igjen for at han ikke skal løpe rundt og ødelegge ting. Han har allerede ødelagt telefonen min (han vil alltid ha den og blir sur hvis jeg holder på med den foran han) og Tv-en til pappa. Moren hans kjøpte ny telefon og ny tv, men det er ikke poenget. Poenget er at det er slitsomt å bo der, å ikke kunne bruke telefonen foran folk, å måtte passe på han hele tiden. Har jeg rett til å kreve å bo mer hos mamma eller bo til pappa når bare han ikke er der? Vil ikke såre stemoren min, men er så lei. Anonymkode: 3b047...206
RoH Skrevet 28. januar 2018 #2 Skrevet 28. januar 2018 Du kan vel sjekke de rettighetene du har på nette, ser ut som om du kan stave greit. Om jeg ikke husker feil har du ikke rett, i form av at du kan bestemme. Foreslår at du prater med moren din om dette, hun og faren din får greie opp i dette og lage en mer åpen avtale hvor du selv kan bestemme hvem du vil bo med når
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #3 Skrevet 28. januar 2018 Barneloven gir blant annet to viktige prinsipper: Når den unge er fylt 12 år, skal foreldrene legge stor vekt på hva han/hun mener. Videre skal foreldrene gi den unge stadig mer selvbestemmelsesrett med alderen og fram til han/hun fyller 18 år. Dette er lovens krav til foreldrene, men de gir ingen direkte svar i konkrete situasjoner. Bare for to områder gir barneloven direkte svar – valg av utdanning og medlemsskap i foreninger avgjør unge over 15 år selv. altså de skal vektlegge din mening, å nå når du nermer deg 18 så betyr din mening omtrent mer enn hva de synes. Ut fra loven er det ikke bare du som bestemmer, men foreldrene har heller ikke full bestemmelsesrett. Jeg ville snakket med dem, å så fått ordnet slik at du kunne vært hos faren din når gutten ikke er der, skjønner at det der er slitsomt. Anonymkode: 9ff2e...3e5 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #4 Skrevet 28. januar 2018 Akkurat nå, RoH skrev: Du kan vel sjekke de rettighetene du har på nette, ser ut som om du kan stave greit. Om jeg ikke husker feil har du ikke rett, i form av at du kan bestemme. Foreslår at du prater med moren din om dette, hun og faren din får greie opp i dette og lage en mer åpen avtale hvor du selv kan bestemme hvem du vil bo med når Det skrives «nettet» Anonymkode: 9ff2e...3e5 4
ViljaH Skrevet 28. januar 2018 #5 Skrevet 28. januar 2018 Du har rett til at din mening skal tillegges betydelig vekt. Hvis du ellers trives hos pappa annenhver helg, så synes jeg du skal spørre om å bytte helg. Gutten er ikke din bror, du har ikke noe ansvar for ham. Din far og kjæresten har nok gjort det slik fordi de ønsker barnefri helg annenhver. Hvis far ikke går med på å bytte helg, kan du spørre om å bo fulltid hos mamma, og treffe pappa ved leilighet. Du er uansett snart 18 hvor alt av samværsavtaler opphører og du bestemmer alt selv. 5
Gjest GoldenLioness Skrevet 28. januar 2018 #6 Skrevet 28. januar 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en jente på snart 17 som går andre år på vgs. Mamma og pappa gikk fra hverandre da jeg var 2-3 år og jeg har alltid bodd mest hos mamma. Er hos pappa annenhver uke fredag til tirsdag. Mamma og pappa har alltid vært veldig strenge på å holde avtalen om hvor jeg skal bo. selv om begge bor i samme by får jeg ikke velge selv. Har alltid trivdes best hos mamma. Det er der jeg har bodd mest og føler meg mest hjemme. Pappa har hatt en kjæreste i 4-5 år nå. Jeg liker henne godt. Hun har mange sterke meninger og interessene våre i film, musikk og serier er de samme. Kan snakke med henne om ting jeg ikke forteller til mamma eller pappa. Men nå har hun flyttet helt inn hos pappa og sønnen hennes, som er 9 år har også flyttet inn. Før overnattet hun bare når sønnen hennes ikke var der, men nå har de ordnet det slik at sønnen hennes bor der samme langhelg som meg hver gang. Sønnen er autist. Han snakker nesten ikke, og når han snakker er det bare mora som forstår det. Når hun er i nærheten går det greit, for det er hun som takler han best. Men hvis hun er ute en tur eller opptatt med noe så er det bare jeg og pappa som kan ta han og det går ikke bra. Han klikker lett hvis han ikke får viljen sin, er sykt opptatt av småting som å se på når bussen kjører forbi huset vårt. Han slår ikke folk uten videre, men kan kaste ting og bli voldelig hvis vi prøver å holde han igjen for at han ikke skal løpe rundt og ødelegge ting. Han har allerede ødelagt telefonen min (han vil alltid ha den og blir sur hvis jeg holder på med den foran han) og Tv-en til pappa. Moren hans kjøpte ny telefon og ny tv, men det er ikke poenget. Poenget er at det er slitsomt å bo der, å ikke kunne bruke telefonen foran folk, å måtte passe på han hele tiden. Har jeg rett til å kreve å bo mer hos mamma eller bo til pappa når bare han ikke er der? Vil ikke såre stemoren min, men er så lei. Anonymkode: 3b047...206 Om din mor mener det er Ok så har du lov å bestemme selv. Allerede som 12 åring veier barnets mening tungt. Så du kan bo kun hos mor om du ønsker det og mor sier det er greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå