Gå til innhold

Går det ann å elske noen man aldri har møtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymkode: cc7f5...a34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avstandsforelskelse ja. Hvis du bare har møtt personen på nett så vet du jo ikke nok om personen egentlig. Du blir betatt av bildet du har av vedkommende. 

Anonymkode: c5326...584

Skrevet

Glem aldri henne

Glem aldri henne
du ikke møtte, –
som kanskje møter
dig efter døden.

Glem aldri henne
som kanskje ventet
på å få møte
dig hele livet.

Glem aldri henne
som har din lengsel.
Glem aldri henne
for den du elsker.

Glem aldri henne,
for hun alene
er det du elsker
i den du elsker.

Gunnar Reiss-Andersen (fra Dikt 1921-1946)

• Liker 6
Skrevet

Skeptisk. Det er vel heller at man kan elske ideen om en som man ikke har møtt. Man kan jo forme og dagdrømme mye om en person som man egentlig ikke kjenner.

Anonymkode: 27511...eab

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Arabella skrev:

Glem aldri henne

Glem aldri henne
du ikke møtte, –
som kanskje møter
dig efter døden.

Glem aldri henne
som kanskje ventet
på å få møte
dig hele livet.

Glem aldri henne
som har din lengsel.
Glem aldri henne
for den du elsker.

Glem aldri henne,
for hun alene
er det du elsker
i den du elsker.

Gunnar Reiss-Andersen (fra Dikt 1921-1946)

Selvfølgelig måtte diktet være om en kvinne... Og hva har dette med ts spørsmål å gjøre? 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig måtte diktet være om en kvinne... Og hva har dette med ts spørsmål å gjøre? 

Det fremgår ikke av åpningsinnlegget om TS er mann eller kvinne. Diktet er allmenngyldig. Sett inn "han" istedenfor "hun", hvis det passer deg bedre.

• Liker 10
Skrevet

Jeg tror at det fint går an å forelske seg i en man aldri har møtt, men ikke å elske vedkommende. Å elske er for meg noe som bygger seg opp over tid, og da er det forutsatt at man har møtt personen.. 

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg tror ikke det. 

Det er lett å få et inntrykk som ikke stemmer og skape seg et bilde som ikke stemmer overens med virkeligheten. 

Det blir for meg totalt merkelig å påstå at man elsker noen man aldri har møtt. 

• Liker 3
Skrevet

Nei det kan man ikke. Det er klin umulig :) Elske er ikke noe som er nær forelskelse og man kan ikke elske noen man ikke har møtt eller kjent leeeeenge og kjenner alle sider til, da mener jeg ikke de sidene man ser via chat eller telefon men via samvær i forskjellige situasjoner og reaksjoner.

• Liker 5
Skrevet

Det spørs hva man mener med elske. 

Med min første mann, som jeg ble kjent med på nett, trengte jeg bare en bekreftelse da jeg traff han. Jeg elsket han på den måten at jeg ville binde meg og få barn. Vi var gift i 12 år. Uforenlige forskjeller er skilsmissegrunn. 

Men. Jeg har kun følt en bunnløs forelskelse to ganger i mitt liv, der jeg ser ting kunne blitt kjærlighet fra min side, og ingen av de ville ha meg. De ble jeg kjent med irl. 

Derfor velger jeg nå en mann som gjør meg glad, men som jeg aldri vil elske på den dype måten. Han og jeg ble kjent på nett. Vi sier at vi elsker hverandre, og han er en god mann. Men de dypeste båndene velger jeg bort, da jeg ikke vil bli såret på ny. For meg er det å elske. 

Anonymkode: 05c90...4a6

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs hva man mener med elske. 

Med min første mann, som jeg ble kjent med på nett, trengte jeg bare en bekreftelse da jeg traff han. Jeg elsket han på den måten at jeg ville binde meg og få barn. Vi var gift i 12 år. Uforenlige forskjeller er skilsmissegrunn. 

Men. Jeg har kun følt en bunnløs forelskelse to ganger i mitt liv, der jeg ser ting kunne blitt kjærlighet fra min side, og ingen av de ville ha meg. De ble jeg kjent med irl. 

Derfor velger jeg nå en mann som gjør meg glad, men som jeg aldri vil elske på den dype måten. Han og jeg ble kjent på nett. Vi sier at vi elsker hverandre, og han er en god mann. Men de dypeste båndene velger jeg bort, da jeg ikke vil bli såret på ny. For meg er det å elske. 

Uforenlige forskjeller?  Hvor forskjellige var dere da?

Skrevet

Sexen var bra, men hver gang han åpna munnen ble jeg irritert. Vi er fremdeles gode venner og samarbeider bra om barna, men det er forskjell på å være et par og å være venner. 

Han klarte heller aldri å si når han hadde lyst på sex med meg eller ta vare på meg i vanskelige situasjoner.

Skrevet

I min verden er det utrolig snålt å påstå at man elsker noen når man blir irritert hver gang han åpner munnen. Da har man en helt grunnleggende misforståelse av hva det faktisk innebærer å elske noen.

Anonymkode: c8f0a...2b3

• Liker 1
Skrevet

Nu til dags elsker vi jo alt. «Jeg elsker denne sangen», «jeg å sove lenge på morgenen», «jeg elsker Oslo», «jeg elsker Harry Styles»... Så jeg tror helt klart at man faktisk kan elske noen man ikke har møtt. 

Anonymkode: 894b0...9b7

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I min verden er det utrolig snålt å påstå at man elsker noen når man blir irritert hver gang han åpner munnen. Da har man en helt grunnleggende misforståelse av hva det faktisk innebærer å elske noen.

Anonymkode: c8f0a...2b3

Jo det går faktisk ann. Kjærlighet er ikke logisk.

Anonymkode: 5b3d6...6a0

• Liker 2
Skrevet

Det går an 

Anonymkode: 9ae34...fd9

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nu til dags elsker vi jo alt. «Jeg elsker denne sangen», «jeg å sove lenge på morgenen», «jeg elsker Oslo», «jeg elsker Harry Styles»... Så jeg tror helt klart at man faktisk kan elske noen man ikke har møtt. 

Anonymkode: 894b0...9b7

Det er en viss forskjell på det der og ekte kjærlighet. 

Å si at man en sang er for å uttrykke ekstra begeistring, og kan ikke sammenlignes med det å elske et annet menneske. 

Skrevet

Nei, ikke i min oppfatning av kjærlighet. Forelskelse ja. Syntes ikke forhold er seriøse, eller faktisk kjærlighet før etter samboerskap i over et år. Forelskelse gjør blind, - men når man takler hverdagen sammen bra, og fortsatt elsker hverandre og hverandres selvskap (og ikke bare viser frem sine "Gode" sider, DA elsker man noen.

Anonymkode: b4f33...865

Skrevet

Ja det tror jeg. Kjærlighet har ingen grenser og teknisk sett er forelskelse en kjemisk reaksjon i hjernen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...