Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nylig førstegangsgravid her, og selv om jeg trodde jeg hadde grei kontroll på mye, snubler jeg stadig over ting man ikke skal/bør gjøre som gravid, eller ikke kan gjøre i første trimester. Som feks, sitte i badstu eller boblebad,  få massasje i 1.termin, gjøre yoga, stå på nedoverski, spise lakris, male, bruke vaskemidler, bruke selvbruningskrem, ta tannrøntgen, osv. 

Finnes det en god, lang liste med oversikt over hva man bør unngå som gravid et sted? Gjerne med begrunnelse og gode kilder? 

Mat føler jeg at jeg har god kontroll på, og mye vet jo "alle", men småting som vaskemidler, sitte i badstu (deilig etter svømming!) og få massasje, hadde ihvertfall ikke jeg tenkt på. 

Anonymkode: e2167...3ae

Skrevet

Ikke spise spekemat :) lærte det da jeg holdt på å ta med tapas i baby shower. Kom på det i siste liten :fnise:

Anonymkode: 87665...e1e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke spise spekemat :) lærte det da jeg holdt på å ta med tapas i baby shower. Kom på det i siste liten :fnise:

Anonymkode: 87665...e1e

Når det gjelder mat så finnes det en god oversikt her  https://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-nar-du-er-gravid

Og det finnes gode sider når det gjelder hvilke legemidler som er trygge.

Men skulle gjerne hatt liste på "ting man ikke må gjøre" generelt også. Er redd for å miste så vil prøve unngå det som kan være skadelig

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nylig førstegangsgravid her, og selv om jeg trodde jeg hadde grei kontroll på mye, snubler jeg stadig over ting man ikke skal/bør gjøre som gravid, eller ikke kan gjøre i første trimester. Som feks, sitte i badstu eller boblebad,  få massasje i 1.termin, gjøre yoga, stå på nedoverski, spise lakris, male, bruke vaskemidler, bruke selvbruningskrem, ta tannrøntgen, osv. 

Finnes det en god, lang liste med oversikt over hva man bør unngå som gravid et sted? Gjerne med begrunnelse og gode kilder? 

Mat føler jeg at jeg har god kontroll på, og mye vet jo "alle", men småting som vaskemidler, sitte i badstu (deilig etter svømming!) og få massasje, hadde ihvertfall ikke jeg tenkt på. 

Hvor kommer du over alt dette?

Yoga kan du fint gjøre, med unntak av noen få øvelser (ildpust), du kan sitte i badstu - men ikke bli overopphetet, du kan stå på ski om du føler deg trygg på det, spise lakris kan du - men du må begrense mengden, du kan bruke vaskemidler - men du kan ikke inhalere de verste, du kan ta tannrøntgen - men de velger å ikke utsette gravide for det osv. Du kan også få massasje, men tilpasset gravide, og ikke fotmassasje.

Om du skal leve så absolutt i svangerskapet vil du bli sliten.

• Liker 10
Skrevet
20 minutter siden, Mnjah said:

Yoga kan du fint gjøre, med unntak av noen få øvelser (ildpust), du kan sitte i badstu - men ikke bli overopphetet, du kan stå på ski om du føler deg trygg på det, spise lakris kan du - men du må begrense mengden, du kan bruke vaskemidler - men du kan ikke inhalere de verste, du kan ta tannrøntgen - men de velger å ikke utsette gravide for det osv. Du kan også få massasje, men tilpasset gravide, og ikke fotmassasje.

For all del, jeg har gjort det meste på lista allerede. 🙄  Kommer ikke til å stresse meg ihjel jeg, men har lyst å ta bevisste valg, istedet for å stadig finne ut at jeg har gjort "feil" i etterkant. Kommer over det her og der, gravide venninner som sier, på forum og nettsider. Jeg lurer også på hvor folk "får det fra", derfor jeg etterspør en liste. Er det noe man får fra lege? Det virker som det mye folk "bare vet". 

Det er forøvrig mer enn bare ildpust man skal unngå i,spesielt i første termin, ulike  twister og øvelser der overkroppen er opp for eksempel :)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For all del, jeg har gjort det meste på lista allerede. 🙄  Kommer ikke til å stresse meg ihjel jeg, men har lyst å ta bevisste valg, istedet for å stadig finne ut at jeg har gjort "feil" i etterkant. Kommer over det her og der, gravide venninner som sier, på forum og nettsider. Jeg lurer også på hvor folk "får det fra", derfor jeg etterspør en liste. Er det noe man får fra lege? Det virker som det mye folk "bare vet". 

Det er forøvrig mer enn bare ildpust man skal unngå i,spesielt i første termin, ulike  twister og øvelser der overkroppen er opp for eksempel :)

Men hvor i all verden har du alt på den listen din ifra???? Veldig fint om du kommer med kilder og ikke sprer unødvendig frykt.

Anonymkode: 22bce...2c7

• Liker 3
Skrevet

Du virker jo ikke å være kritisk i det hele tatt til det du får høre fra "her og der" og til hva du leser på nettet. Ser du ikke at du er med på å gjøre akkurat det samme selv når det gjengir noe uten å komme med kilder?

Blir så irritert på slikt tull.

Anonymkode: 22bce...2c7

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, Mnjah skrev:

Hvorfor kan ikke gravide få fotmassasje?!?

• Liker 3
Skrevet

Jeg er jo nettopp veldig kritisk, det er derfor jeg ber om en liste med begrunnelser og kilder! 

Ts

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Thyra skrev:

Hvorfor kan ikke gravide få fotmassasje?!?

Det går som regel bra, men helt i starten , og på slutten av svangerskapet skal man være forsiktig med det, og unngå fotsoneterapi. Dette er pga livmorssonene på fotbladende kan sette igang fødsel, gi kynnere eller spontanabort (har jeg hørt av fotpleier)

Anonymkode: d1787...fa6

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går som regel bra, men helt i starten , og på slutten av svangerskapet skal man være forsiktig med det, og unngå fotsoneterapi. Dette er pga livmorssonene på fotbladende kan sette igang fødsel, gi kynnere eller spontanabort (har jeg hørt av fotpleier)

Anonymkode: d1787...fa6

Er det ikke forskjell på fotsoneterapi og vanlig fotmassasje? Mange gravide blir jo slitne og hovne i beina, og det kan sikkert være godt med litt massasje?

• Liker 1
Skrevet

Finnes ikke en slik liste fra det offentlige. Da må du eventuelt lage deg en selv.

Anonymkode: fcf52...229

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Finnes ikke en slik liste fra det offentlige. Da må du eventuelt lage deg en selv.

Det er dumt det ikke finnes noe mer konkret, ellers blir det jo bare "rykter" som spres og man ikke vet om man skal ta hensyn til.

Skrevet

Det finnes ingen slik liste - nettopp fordi de fleste tingene du ramser opp er helt greie å gjøre så lenge man bruker litt sunn fornuft. 

Det er nærmest umulig å fremprovosere abort, aborter skjer nesten utelukkende fordi det er genetiske feil med fosteret eller medisinske tilstander hos mor. 

Vedrørende soling, badstue og boblebad er det ikke skadelig for foster, men man har lettere for å bli overopphetet og dehydrert som gravid - altså en mindre behagelig opplevelse for mor. 

Vedrørende sterke kjemikalier er det sunn fornuft som gjelder, normal husvask, male et godt ventilert rom med vannbasert maling og lignende, finnes ikke farlig. I det hele tatt puster man ikke inn ting man ikke ville pustet inn ellers heller. 

Også skal man selvfølgelig være forsiktig med ting som kan føre til traume mot mageregionen - som utforski, kampsport og fallskjermhopp. Men det sier jo også seg selv... 

Mat er knyttet til en forhøyet risiko for toxoplasmose og listeria, derfor er det hensiktsmessig å følge helsedirektoratets råd. 

Anonymkode: 376c6...309

• Liker 8
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dumt det ikke finnes noe mer konkret, ellers blir det jo bare "rykter" som spres og man ikke vet om man skal ta hensyn til.

Tja, jeg synes ikke det er så vanskelig å finne ut av om noe jeg hører er forskningsbasert eller ei. Dersom du går ut fra offisielle anbefalinger med tanke på kosthold er du lang på vei trygg sammen med sunn fornuft. Dette sammen med å avstå fra alkohol, dop, røyk og snus som det opplyses om fra det offentlige. Man trenger ikke en liste utover dette. 

For medisiner er tryggmammamedisin.no veldig grei å bruke. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Mitt beste tips: Ikke les på Internett!!! 

Følg råd fra jordmor, lege og helsemyndigheter. Ikke bruk google som fasit/leksikon. I«Alt med måte» (mener ikkke blodig biff altså, men feks det du nevner med lakris, badstu osv). Du vil få det så mye bedre, lover! 

Selv følger jeg kostholdsrådene som er gitt, tar tran, forsøker å spise sunt, gjør gravidyoga og leser BØKER om det jeg lurer på og ikke forum :) Kan anbefale bøkene «fødsel» og «mamma for første gang». Elsker også snap-kontoen «hjemmefodsel». 

Anonymkode: 9f80b...71d

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, Thyra skrev:

Er det ikke forskjell på fotsoneterapi og vanlig fotmassasje? Mange gravide blir jo slitne og hovne i beina, og det kan sikkert være godt med litt massasje?

Jeg kinne ikke få fotmassasje i måned 5. Men da snakker vi ordentlig, og ikke sånn gubben gir deg liksom :)

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt beste tips: Ikke les på Internett!!! 

Følg råd fra jordmor, lege og helsemyndigheter. Ikke bruk google som fasit/leksikon. I«Alt med måte» (mener ikkke blodig biff altså, men feks det du nevner med lakris, badstu osv). Du vil få det så mye bedre, lover! 

Selv følger jeg kostholdsrådene som er gitt, tar tran, forsøker å spise sunt, gjør gravidyoga og leser BØKER om det jeg lurer på og ikke forum :) Kan anbefale bøkene «fødsel» og «mamma for første gang». Elsker også snap-kontoen «hjemmefodsel». 

Anonymkode: 9f80b...71d

Og Emily Oster - Expecting Better. Og greit å ignorere Gro Nylanders mer påståelige og arrogante utsagn, ellers er Mamma for første gang bra.  

Endret av Mnjah
Skrevet

Det florerer jo av råd om hva man kan og ikke kan gjøre og spise. Er mange motstridende råd også. Det gjelder bare å bruke litt sunn fornuft, tenker jeg. Har spist lyserødt kjøtt og sushi flere ganger, alt utenom tunfisk. Så lenge jeg vet at kjøttet og sushien er ferskt går det greit. Det går også fint å spise litt lakris, man må opp i større mengder hvis det skal være skadelig. Farget håret hjemme gjorde jeg i går, men brukte en farge uten ammoniakk og sørget for god utlufting av rommet. Men da jeg i 6 mnd ville stripe håret, valgte jeg å gjøre det hos frisør. Da slapp jeg å håndtere og inhalere blekemiddel med hydrogenperoksid.Hos frisøren er ventilasjonen så bra at dette ikke er noe problem.

Anonymkode: 1ab6d...58f

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jo nettopp veldig kritisk, det er derfor jeg ber om en liste med begrunnelser og kilder! 

Ts

Det får du hos jordmor 

Anonymkode: 4b42d...47c

• Liker 1
Skrevet

Helsemyndighetene anbefaler jo at gravide ikke bruker badstue/massasjebad (med høy temp) mer enn 10 min pga fare for overopphetning. For meg betyr det at jeg dropper det, for det er stress å dusje osv for å sitte i badet i kun 10 min. Det er bevist at overopphetning gir en økt risikio for spontanabort. Liten, men dog.

Har vært og massert meg i graviditeten, og hun sa at man skulle være forsiktig med noen punkter under føttene og i korsryggen fram til fødsel er ok. Altså uke 37. Men om du sier i fra så er ikke massasje farlig, så lenge massøren vet om det.

Uten om det; bruk sunn fornuft! 

Anonymkode: 2673c...fc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...