Gjest gjest1 Skrevet 9. februar 2005 #1 Skrevet 9. februar 2005 Mener det var et råd her inne for en tid tilbake om at et eller annet husholdningsprodukt (tror det var eddik eller noe slikt?) kunne brukes i vasken for å feste farge på klær, men jeg husker ikke helt hva det var eller i hvilket rom jeg så dette. Noen som vet om dette funker? I så fall, hvordan gjør jeg det? Vasker kun det ene plagget med eddik? Bytter jeg det ut med vaskemiddel? Bruker begge? Bytter ut med skyllemiddel? :klø: Og lukter det eddik av plagget etterpå slik at jeg må vaske det igjen?
Gjest gjest1 Skrevet 9. februar 2005 #2 Skrevet 9. februar 2005 Salt, brukes til å fiksere fargen på klær. Husker desverre ikke mengden pr kilo klær. Eddik brukes til å ta bort svettelukt, fra klær i syntetisk stoff.
Gjest annema Skrevet 9. februar 2005 #3 Skrevet 9. februar 2005 Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men: Ja, eddik brukes i vasken for å holde på fargen. Nei, det lukter ikke eddik av klærne etterpå. Stemmer også at eddik er fint til å fjerne uønsket lukt på klær, men det gjøres vel så godt med en 60 graders vask.
Gjest gjest1 Skrevet 9. februar 2005 #4 Skrevet 9. februar 2005 Så det er ingen som vet HVORDAN jeg gjør dette?
Suzy Skrevet 9. februar 2005 #5 Skrevet 9. februar 2005 Jeg har bare brukt eddik til å fjerne lukt i klær - da har jeg lagt klærne i bløt i vann med en slump eddik i og deretter vasket dem som vanlig i maskin. Salt fikserer farge - tøm rett i maskina - trommelen og vask på 60 grader. Mengde - tja brukte en kilo salt til tre-fire plagg sist gang jeg farget, tror jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #6 Skrevet 9. februar 2005 Så det er ingen som vet HVORDAN jeg gjør dette? Hvordan du gjør hva? Hva er det du vil med eddiken eller det du ikke husker hva kunne være?
Gjest gjest1 Skrevet 9. februar 2005 #7 Skrevet 9. februar 2005 Bare hell litt eddik i skyllemiddel-kammeret. Lukter ikke eddik av klærne etterpå.
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #9 Skrevet 9. februar 2005 Jeg har vasket klær med eddik, og de luktet etterpå. Ikke brukte jeg mye heller (to korker).
@riel Skrevet 9. februar 2005 #10 Skrevet 9. februar 2005 Det funker det. Du kan ta og hive tekstiler oppi en bøtte med eddik vann, og la den ligge de i et par timer
Brunhilde Skrevet 10. februar 2005 #11 Skrevet 10. februar 2005 For å holde på fargen har du eddik i rommet sammen med skyllemiddel. Det samme er lurt å gjøre hvis du har bleket tøy med kloring, eddik stopper kloringsprosessen.
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #13 Skrevet 12. februar 2005 Eddk brukes også når man farger silke. Ellers fester ikke fargen seg til klærne...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå