Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg tror nok du leste enten mitt innlegg eller SSB-tall litt raskt. Det du refererer til over er uten tvil sysselsetting målt i % av antall i arbeidsfør alder. Jeg skrev besvisst "antallet sysselsatte", altså rett og slett hvor mange mennesker har jobb i absolutt antall. Ved årtusenskiftet var 2,2 millioner mennesker sysselsatt. I 2017 var 2,7 millioner sysselsatt. Så som vi ser finner vi altså plass til stadig flere arbeidstagere helde tiden (selvom sysselsetting i % så klart går opp og ned).

Ja, greit nok. Men et absolutt tall sier jo lite om forholdene, det er de som er i arbeid relativt satt opp mot de som ikke er i arbeid som teller, altså %vis antall. Og det vi ser er at den prosentvise sysselsettingen går ned, noe som er alvorlig i et land som Norge, der man har mange velferdstjenester. Det er ikke bærekraftig. 

Anonymkode: eb27b...85d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er genialt. Nye generasjoner blir bare mer og mer vant til teknologi. Noen synes helautomatiskerte butikker er helt sykt. Og en gang i tiden synes noen at biler var helt sykt. Før den tid, var elektrisitet helt sykt. Men tidene går fremover, både når det gjelder teknologi og samfunnet som en helhet. Vi blir sakte men sikkert vant til nye metoder, og det kommer til å gå helt fint til slutt.

Å tviholde på en treig og gammel metode, med kassaapparater som henger seg opp, ansatte som gjør feil, kunder som glemmer lommeboka/ikke har nok penger og lange køer blir litt dumt når vi har mulighet til å oppgradere.

Og ja, det blir sikkert noen småfeil i starten på akkurat samme måte som det er med alt annet som er splitter nytt. Det må testes og prøves ut i mange, mange år av mange, mange mennesker. Feil oppstår, som rettes. Nye feil oppstår, som også rettes. Det vil alltid justeres og forbedre seg til å passe akkurat det samfunnet vi er i. Kanskje vil samfunnet også justere seg etter den nye metoden/teknologien.

Når det kommer til tap av arbeidsplasser, så er det viktig å få frem at det mest sannsynlig alltid vil være noen tilstede hvis noe skulle gå galt. Kundene er også bare mennesker som kan gjøre feil. Å ha noen som står foran en som en kan snakke med vil nok alltid være nødvendig, hvis f.eks. strømmen skulle gå og en ikke har mulighet til å snakke med kundeservice over nett i butikken. (Men nå snakker jeg om langt, langt frem i tid.)

I tillegg vil det alltid komme nye jobber. Kassadamen forsvinner kanskje, men noen må ansettes for å reparere inngangen. Kanskje må det forskes på nye måter å forbedre systemet på. Kanskje blir disse butikkene gigantiske, sånn at det trengs flere folk for å bestille varer. Kanskje må noen forske frem et system som automatisk bestiller varer som blir kjøpt. Kanskje må noen finne opp sensorer i gulv og hyller som plukker opp når noe faller ned og knuses, sånn at det kan vaskes opp med en gang. Kanskje må noen programmere vaskerobotene som vasker opp når noen slipper et glass sylteagurk på gulvet. Noen må sikkert også gå rundt om kring i butikken av og til for å forsikre seg om at alt er greit, og at det ikke er noen systemer som har feilet.

Dette er bare jobber som kan oppstå relatert til de automatiskerte butikkene. Kanskje om 20 år er det helt andre problemer vi står ovenfor i samfunnet som det må forskes på, jobbes med og løses. Helt nye jobber vi ikke har hørt om vil oppstå, som helt sikkert vil ta over for kassadame-jobben.

Anonymkode: ca57a...188

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, greit nok. Men et absolutt tall sier jo lite om forholdene, det er de som er i arbeid relativt satt opp mot de som ikke er i arbeid som teller, altså %vis antall. Og det vi ser er at den prosentvise sysselsettingen går ned, noe som er alvorlig i et land som Norge, der man har mange velferdstjenester. Det er ikke bærekraftig. 

Anonymkode: eb27b...85d

Om informasjonen er relevant eller ikke spørs på temaet. Hva som "teller" spørs rett og slett hva du vil finne ut/belyse. I denne tråden settes det frem en hypotese om at jobber "forsvinner" dersom "x" skjer. I den sammenhengen mener jeg det er mest interessant å se på antall stillinger (her målt i antall sysselsatte, de to tallene er ikke identiske men det er korrelasjon nok til at det lar seg bruke i en uformell diskusjon). Hvis hypotesen hadde vært sann, og gitt alle de store revolusjonene og omveltningene på arbeidsmarkedet i løpet av de siste 200 årene, hvordan kan vi da ha nok jobber til å sysselsette 500 000 flere nå enn for 20 år siden? Dersom hypotesen om at jobber "forsvinner" holdt vann, burde vi jo kun hatt nok jobber til færre folk målt i antall, ikke til flere.

Endret av Overrasket
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er genialt. Nye generasjoner blir bare mer og mer vant til teknologi. Noen synes helautomatiskerte butikker er helt sykt. Og en gang i tiden synes noen at biler var helt sykt. Før den tid, var elektrisitet helt sykt. Men tidene går fremover, både når det gjelder teknologi og samfunnet som en helhet. Vi blir sakte men sikkert vant til nye metoder, og det kommer til å gå helt fint til slutt.

Å tviholde på en treig og gammel metode, med kassaapparater som henger seg opp, ansatte som gjør feil, kunder som glemmer lommeboka/ikke har nok penger og lange køer blir litt dumt når vi har mulighet til å oppgradere.

Og ja, det blir sikkert noen småfeil i starten på akkurat samme måte som det er med alt annet som er splitter nytt. Det må testes og prøves ut i mange, mange år av mange, mange mennesker. Feil oppstår, som rettes. Nye feil oppstår, som også rettes. Det vil alltid justeres og forbedre seg til å passe akkurat det samfunnet vi er i. Kanskje vil samfunnet også justere seg etter den nye metoden/teknologien.

Når det kommer til tap av arbeidsplasser, så er det viktig å få frem at det mest sannsynlig alltid vil være noen tilstede hvis noe skulle gå galt. Kundene er også bare mennesker som kan gjøre feil. Å ha noen som står foran en som en kan snakke med vil nok alltid være nødvendig, hvis f.eks. strømmen skulle gå og en ikke har mulighet til å snakke med kundeservice over nett i butikken. (Men nå snakker jeg om langt, langt frem i tid.)

I tillegg vil det alltid komme nye jobber. Kassadamen forsvinner kanskje, men noen må ansettes for å reparere inngangen. Kanskje må det forskes på nye måter å forbedre systemet på. Kanskje blir disse butikkene gigantiske, sånn at det trengs flere folk for å bestille varer. Kanskje må noen forske frem et system som automatisk bestiller varer som blir kjøpt. Kanskje må noen finne opp sensorer i gulv og hyller som plukker opp når noe faller ned og knuses, sånn at det kan vaskes opp med en gang. Kanskje må noen programmere vaskerobotene som vasker opp når noen slipper et glass sylteagurk på gulvet. Noen må sikkert også gå rundt om kring i butikken av og til for å forsikre seg om at alt er greit, og at det ikke er noen systemer som har feilet.

Dette er bare jobber som kan oppstå relatert til de automatiskerte butikkene. Kanskje om 20 år er det helt andre problemer vi står ovenfor i samfunnet som det må forskes på, jobbes med og løses. Helt nye jobber vi ikke har hørt om vil oppstå, som helt sikkert vil ta over for kassadame-jobben.

Anonymkode: ca57a...188

Du må være blond. Garantert en som syns det er helt greit og kvitte seg med kontanter, men skjønner faktisk ikke konsekvensene av slike ting.

Anonymkode: 662c1...f66

• Liker 1
Skrevet

Jeg hater de ubetjente kassene. Det er alltid noe som er galt, enten går ikke varen inn, den går inn for mange ganger eller den finnes ikke. Mange muligheter. Så står man der og venter på at noen skal komme å rette det opp. Uff nei, holder meg til betjente kasser. 

Anonymkode: 978e0...e8b

• Liker 1
Skrevet

Jeg boikotter av samfunns-sosiale grunner. Det blir flere og flere arbeidsledige, vi trenger absolutt ikke å miste enda en arbeidsplass.

Anonymkode: cfc9c...452

Skrevet
3 hours ago, Overrasket said:

Økonomisk historie viser at jobber ikke "forsvinner", ikke egentlig, på lang sikt. Dersom jobber "forsvant" med teknologisk utvikling, hvordan kan vi da stadig klare å syselsette flere og flere?

Ved å pøse oljepenger etter problemet og ansette stadig flere til å flytte papir i offentlig sektor. Majoriteten av jobber som ikke trenger utdannelse har forsvunnet de siste 50 årene, og kunnskapsterskelen for å kunne få en jobb som er godt betalt i et fritt marked blir stadig høyere. Hvis du ser på mange vestlige land som ikke har den samme muligheten så får de en større og større "underklasse" av mennesker som må ta elendig betalte jobber.

Anonymkode: b9fca...517

Skrevet
3 hours ago, Overrasket said:

Jeg tror nok du leste enten mitt innlegg eller SSB-tall litt raskt. Det du refererer til over er uten tvil sysselsetting målt i % av antall i arbeidsfør alder. Jeg skrev besvisst "antallet sysselsatte", altså rett og slett hvor mange mennesker har jobb i absolutt antall. Ved årtusenskiftet var 2,2 millioner mennesker sysselsatt. I 2017 var 2,7 millioner sysselsatt. Så som vi ser finner vi altså plass til stadig flere arbeidstagere helde tiden (selvom sysselsetting i % så klart går opp og ned).

Er det ikke sånn at alle på AAP, får støtte til utdanning og som er i praksis via NAV etc også teller som sysselsatt? Er det ikke det en del av kritikken går på, at de ikke er reelle arbeidstakere/sysselsatte og at statistikken ser bedre ut enn virkeligheten?

Anonymkode: 4e39c...490

Skrevet
På 27.1.2018 den 18.11, AnonymBruker skrev:

Det er fortsatt ansatte i butikken.

Anonymkode: b9c9a...c9e

De bør erstattes av roboter.

Anonymkode: 1826d...683

Skrevet

Kan vel si at de er halvautomatisert i dag. De sitter i kassen og drar varer igjennom. Du finner ikke folk i butikken. Mange kunne trenge hjelp. Før kunne du spørre folk om råd. Det var voksne folk med kunnskap. Nå er det unge folk, som har null kunnskap om mat. Det betyr ikke noe lengre,å ha folk med kunnskap. Om du skal ha et kjøttstykker til en rett, og de er utsolgt, du kan ikke spørre om alternativ.

Kjøpte en ingefærrot og han i kassen viste ikke hva det var. Så skulle jeg ha hel kylling, vedkommende viste ikke forskjell. Det er bare eks på hvor kunnskapsløse de er. De skal kunne kassen, og ikke noe mere

Anonymkode: 4aaae...9e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...