Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg ikke på, de vil jo utvikle nye og bedre systemer, trenger flere til vedlikehold og f.eks support om noe skulle gå galt mens folk prøver å handle. Mer å gjøre for folk som jobber med å tilby tjenestene= de trenger flere folk.

Anonymkode: 4e39c...490

Nei, du gjør vel ikke det. Ganske typisk for en administrativ teoretiker som står utenfor. Men jeg jobber i bransjen, og vi får bare mer å gjøre - ingen nye ansatte. Så der man klarte seg med 8 timer jobb daglig, må man nå opp i 9-10 timer i snitt. 

Anonymkode: eb27b...85d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, du gjør vel ikke det. Ganske typisk for en administrativ teoretiker som står utenfor. Men jeg jobber i bransjen, og vi får bare mer å gjøre - ingen nye ansatte. Så der man klarte seg med 8 timer jobb daglig, må man nå opp i 9-10 timer i snitt. 

jeg jobber også i bransjen og vår avdeling har doblet i størrelse siden 2008

Anonymkode: b9c9a...c9e

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle tingene du skisserer her er ting som enkelt kan løses. Ser for meg et system med en sentral som på nattestid kan sende ut en ansatt dersom systemet svikter, og også et system hvor kunder kan påkalle en ansatt dersom det er noe som har blitt sølt. Å få kjøpe alkohol på nattestid blir neppe aktuelt i Norge, og når det gjelder legitimasjon for tobakk er nok det noe som kan ordnes via en ordning ala bankID - eventuelt kan tobakkutsalget begrenses til tider hvor det faktisk er ansatte i butikken.

Når det gjelder nattejobbing er det allerede svært mange som jobber natt, også innen yrker hvor det ikke trengs - f.eks. ansatte på bensinsasjoner. Det vil alltid finnes mennesker som er villige og har mulighet til slik jobbing. Døgnåpne butikker er vanlig i veldig mange andre land, og folk der ser ikke på nattåpne butikker som noe dårlig eller unødvendig. På nattestid er det også såpass få kunder i butikken at det er mye enklere å være effektiv.

Uansett så tror jeg ikke butikkene vil ønske å ha ansatte på jobb på natten pga. de høye lønnskostnadene i Norge, så jeg tror en slags sentral med ansatte som kan rykke ut er mest aktuelt. Men det er nok en ordning som kun vil være aktuell i større byer, så helautomatiserte butikker som er åpne på nattestid blir nok ikke akkurat aktuelt på bygda.

Anonymkode: 54c58...092

Det fungerer jo ikke med ansatte som "kommer" hvis man trenger hjelp fra et annet sted. Det er noe som heter transsportid og det oppleves neppe veldig kundeorientert dersom den ansatte bruker 10-30 minutter for å komme seg fra A-B. Og legitimasjon med bankID forhindrer ikke at mindreårige får kjøpt alkohol, da kan man jo bare låne noen venners bankID. Det blir den nye måten å låne leg. på. 

At mange allerede jobber natt, er ikke et argument for at ennå flere skal gjøre det. Men du er vel fornøyd så lenge alle andre må stå på, din lathans. 

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber innen it, programmering. Her får de som ønsker jobbe litt overtid, men om det blir for mye å gjøre blir det enten ansatt flere folk eller leid inn til spesielle prosjekt. Kanskje du bør vurdere å finne en annen jobb, det er ikke bra med så mye stress og overtid over lengre tid.

Butikkene vil fortsatt trenge folk som har kunnskap om produktene de selger, support om noe skulle gå galt, kontroller og slike ting. Noen skrev et veldig godt og langt innlegg under aktuelle saker om automatisering, hvor det ble nevnt at "i gamle dager" så ville ikke folk ha landbruksmaskiner fordi de var redd for å bli overflødige.

• Liker 1
Skrevet

Syns teknologien blir litt meningsløs nå ja. Nå har vi fått DAB, smartmålere og 4G-utbygging og jeg skjønner ikke vitsen med noe av det. Før når det kom noe nytt føltes det som framskritt, men hva skal vi med dette nye nå?

Anonymkode: 41acc...642

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det fungerer jo ikke med ansatte som "kommer" hvis man trenger hjelp fra et annet sted. Det er noe som heter transsportid og det oppleves neppe veldig kundeorientert dersom den ansatte bruker 10-30 minutter for å komme seg fra A-B. Og legitimasjon med bankID forhindrer ikke at mindreårige får kjøpt alkohol, da kan man jo bare låne noen venners bankID. Det blir den nye måten å låne leg. på. 

At mange allerede jobber natt, er ikke et argument for at ennå flere skal gjøre det. Men du er vel fornøyd så lenge alle andre må stå på, din lathans. 

Det er jo helt tragisk når du avslutter en slik kommentar med "din lathans", men om det er slik du ønsker å fremstå så er det helt greit. Det sier mer om deg enn om meg.

Om systemet blir laget på en god måte så vil det sjeldent midt på natten være behov for å få hjelp fra en ansatt. Også på dagtid er det ikke ofte kunder knuser varer, og med et helautomatisert system som automatisk skanner hvilke varer kunder plukker med seg så er det mindre rom for brukerfeil. I tillegg er det tross alt også langt færre kunder i butikken midt på natten (noe alle som har vært innom en Walmart kl. 03 om natten vil ha sett), så det er ikke slik at kunder vil trenge hjelp i hytt og pine.

Dette med legitimasjon er et ikke-problem. Den enkleste løsningen er jo å ikke selge varer med 18-års aldersgrense om natten. De ungdommene som i dag virkelig vil få tak i snus eller tobakk får det til helt uavhengig av butikkenes ordninger. Å låne noens legitimasjon er ikke vanlig for å kjøpe seg tobakk. De de heller gjør er rett og slett bare å finne noen som kan kjøpe før dem, og så betaler de tilbake. Å låne legitimasjon er noe som gjøres for å komme seg inn på et utested, og veldig sjeldent for å kjøpe tobakk. Det som heller normalt skjer er at den mindreårige får et utgått bankort med bilde av en som er myndig. Uansett så trenger du ikke bekymre deg noe særlig for hvordan dette ville ha fungert i helautomatiske butikker på nattestid; de finner ordninger som er tilfredsstillende. 

Anonymkode: 54c58...092

Skrevet

Vi kjøper for mye. Vi kjøper mer enn hva vi bruker. Det hadde vært mye bedre med markeder hvor alle solgte det de dyrket/laget selv. Eks. Bakerier, grønnsakstorg, godteributikk osv. Når alt er i ett sted må det automatiseres :( 

• Liker 1
Skrevet

Dette er såpass langt inn i fremtiden. Amazon go prøver nå ut sin butikk, kan kun være et vis antall i butikken omgangen. Det er kunstig int dette består av, og det er kameraene som ser hva du velger fra hyllen. Så problemet kan komme om det blir for mange i butikken.. som jeg sa, dette er nok lang tid før noen av de stor går for denne typen. Folk ville ikke engang laste ned æ appen fra rema 1000, så at alle må laste ned en spesiell app for å bli overvåket på et handlesenter er nok langt frem i fremtiden. For det først sier de at det ikke blir køen, men hva når alle skal legge tingene sine i handleposer, alle kan ikke gjøre dette på parkeringsplassen på vinteren eller andre årstider. 

Men for små butikker som kiosker, er det nok store mulighet for, men de mister nok endel kunder når de vet at det kun fungerer med mobil og overvåkningen blir enorm.

Anonymkode: 662c1...f66

• Liker 1
Skrevet

Trur også folk vil boikotte om ansatte får sparken fordi slike ting skjer. Liten ting rema1000 gjorde, og boikott var i fullgang. Tenkt når noen setter igang med dette.

Anonymkode: 662c1...f66

• Liker 1
Skrevet

Flere av dagligvarebutikkene her i området har fått selvbetjente kasser og det fungerer fint når jeg bare er kjapt innom butikken for å handle noe småtteri, veldig greit å slippe å stå i kø.  Jeg har ikke inntrykk av at det har ført til nedbemanning, men at siden de trenger færre folk i kassa har de ansatte har mer tid ute i butikken og det har blitt ryddigere og er færre tomme hylleplasser og mindre papp etc rundtomkring.

Anonymkode: fefa7...87c

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber innen it, programmering. Her får de som ønsker jobbe litt overtid, men om det blir for mye å gjøre blir det enten ansatt flere folk eller leid inn til spesielle prosjekt. Kanskje du bør vurdere å finne en annen jobb, det er ikke bra med så mye stress og overtid over lengre tid.

Butikkene vil fortsatt trenge folk som har kunnskap om produktene de selger, support om noe skulle gå galt, kontroller og slike ting. Noen skrev et veldig godt og langt innlegg under aktuelle saker om automatisering, hvor det ble nevnt at "i gamle dager" så ville ikke folk ha landbruksmaskiner fordi de var redd for å bli overflødige.

Da er du heldig. Min erfaring er at det nedbemannes - samtidig som aktivitetsnivået går opp. Det er i dag flere prosjekter og oppdrag enn før, samtidig som det er langt færre ansatte. I denne bransjen kjøres man ganske hardt, og det er ingen som bryr seg om hverken AML eller et godt arbeidsmiljø. Ikke er det så lett å finne ny jobb heller i den retningen jeg har tatt dessverre. Hos oss og tilsvarende bedrifter er det spis eller bli spist som gjelder. Sosialdarwinisme på sitt beste. Men jeg har da hvertfall utviklet en ganske brutal kynisme. Bryr meg ikke om hva som skjer med mine kolleger, og trenger de hjelp kan de glemme det. De gir aldri den samme hjelpen tilbake uansett. Og jeg driter i om kona dems dør, eller barnet er sykt, det er deres problem. 

Skrevet

Dette må da være helt perfekt for introverte folk. :)

Anonymkode: 8c855...add

Skrevet
På 27.1.2018 den 17.29, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at det er nå åpenbart at teknologien ikke lenger bidrar til de positive opplevelsene man kunne "oppleve" gjennom 90-tallet.

Å ja vi kommer nok til å savne de monotone spørsmålene "pose?" og "kvittering?" fremover. For et tap...

Anonymkode: 0a5b3...3ea

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Sirah skrev:

Syntes ikke noe om det dersom det går utover arbeidsplasser. Det er høy nok arbeidsledighet som det er om ikke vi skal sørge for at enda flere står uten jobb. Å sitte i kassa er en jobb "alle" kan ha og det er trist om slike jobber forsvinner. Det er ikke alle mennesker som passer til å gå på skole og nå må man snart ha en mastergrad for den minste ting. Liker ikke den utviklingen. 

Er det egentlig det lenger. De har vel fått fagbrev i butikkarbeider nå akkurat som i alle andre yrker (for en ekstrem inflasjon det er gått i "fagarbeider" tittelen, bare for at alle skal få litt mer lønn)

Onkelen min har en jobb som egentlig tilsvarer åresvis med universitetsutdannelse. Han har hatt denne jobben i 45 år og den dagen han fikk den kom han rett fra ungdomskolen. Skulle han av en eller annen grunn miste denne jobben vil han aldri kunne finne seg noe tilsvarende da han ikke har skolepapirene på at han kan dette til tross for en mannsalder med erfaring. 

Der tar du nok veldig feil. Med mange års arbeidserfaring blir utdanningen rimelig irrelevant og mange arbeidsgivere ser vel ikke en gang på det.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det fungerer jo ikke så bra med en totalt ubemannet butikk. Hvem skal hjelpe kunder hvis den automatiserte kassa ikke virker, hvem skal rydde opp hvis det søles og rotes etc, hvem skal sjekke legitimasjon for alkohol og tobakk. Det står jo for øvrig i artikkelen at det ikke er helt ubemannet (på grunn av behov for hjelp og leg. sjekk). 

Samme løsning som hvis du ikke kommer deg ut av det automatiske parkeringshuset. Trykk på en knapp på automaten og det ringes til support som hjelper deg.

hvem skal rydde opp hvis det søles og rotes etc,

Roboter, eller omreisende vaskehjelper med vakt tilkalling.

hvem skal sjekke legitimasjon for alkohol og tobakk. Det står jo for øvrig i artikkelen at det ikke er helt ubemannet (på grunn av behov for hjelp og leg. sjekk). 

Trenger ingen sjekk av legitimasjon hvis man bare putter slike varer inn i en automat som krever legitimasjon for å få de ut.

Helt greit med noen selvbetjeningskasser i butikken, men jeg ser ikke vitsen med butikker som er åpent absolutt hele tiden. Folk jobber allerede mye nok i dag, og mange i butikkjobber er lei av å jobbe 7 dager i uken allerede. Så skal man jobbe nettene også... 

Nei. Butikken er jo automatisert så ingen trenger å jobbe der.

Og for hvilket formål? At milliardærene i de store kjedene skal tjene ennå litt til?

Nei. Det er for at mennesker skal slippe å gjøre unødvendige oppgaver. Eller savner du heisføreren på hotellene også? Til slutt vil det ikke være noe behov for at alle skal jobbe da det meste vil være automatisert, og det vil kun være de som har veldig lyst eller driv til å jobbe som trenger å gjøre det, og da med høy nivå utviklingsoppgaver eller i yrker hvor menneskelig kontakt er viktig.

Arbeid er tross alt et nødvendig onde i dag, og i fremtiden kan dette ondet bli helt avskaffet så kan alle bruke tiden på det de har lyst til. De aller færreste i dag hadde gjort det de jobber med (ihvertfall ikke brukt så mye timer på det) hvis det ikke var for behovet for å tjene penger.

Når det gjelder butikkjobber så tror jeg nok ikke at å automatisere en tradisjonell butikk er løsningen. Da er det nok mye bedre å ha automatiserte lager hvor man bestiller varene på nett, de plukkes automatisk også leveres på døra di.

Anonymkode: 0a5b3...3ea

Skrevet
På 28.1.2018 den 12.27, AnonymBruker skrev:

Det fungerer jo ikke så bra med en totalt ubemannet butikk. Hvem skal hjelpe kunder hvis den automatiserte kassa ikke virker, hvem skal rydde opp hvis det søles og rotes etc, hvem skal sjekke legitimasjon for alkohol og tobakk. Det står jo for øvrig i artikkelen at det ikke er helt ubemannet (på grunn av behov for hjelp og leg. sjekk). 

Helt greit med noen selvbetjeningskasser i butikken, men jeg ser ikke vitsen med butikker som er åpent absolutt hele tiden. Folk jobber allerede mye nok i dag, og mange i butikkjobber er lei av å jobbe 7 dager i uken allerede. Så skal man jobbe nettene også... Og for hvilket formål? At milliardærene i de store kjedene skal tjene ennå litt til? Det er vel og bra med kveldsåpent, men et sted bør grensa gå. 

Det blir vel uansett ikke behov for å sjekke leg midt på natta? Alkoholsalget blir nok ikke døgnåpent selv om butikkene kunne blitt det. 

Anonymkode: 6f875...b00

Skrevet
On 1/27/2018 at 5:46 PM, AnonymBruker said:

Det har jeg fått testa på en slik butikk i utlandet (ikke med vilje!). Jeg skulle betale for varene og maskinen visste når den ene varen ikke lå der og begynte å pipe og alt :fnise:. Jeg stod der med varen i hånden og skjønte ingenting fordi jeg aldri hadde brukt en sånn maskin før. Heldigvis var det en hyggelig vekter som hjalp meg. 

Anonymkode: c1f9f...439

Det du har testet er automatiske kasser, de registrerer bare at du setter det du slår inn på ei spesiell hylle ved siden av kassa. Med det nye systemet til Amazon så har de sensorer som vet hvem du er og merker at du plukker opp en vare. Siden de vet hva du har tatt så blir du automatisk belastet for alt du har plukket med deg. Når du har funnet varene du vil ha så kan du forlate butikken uten å måtte innom noen kasse.

Anonymkode: b9fca...517

Skrevet

Alt hjelper, men perfekt er det først når man kan bestille på nett og få varene problemfritt levert med drone.

Anonymkode: d2df0...1d1

Gjest Overrasket
Skrevet

Økonomisk historie viser at jobber ikke "forsvinner", ikke egentlig, på lang sikt. Dersom jobber "forsvant" med teknologisk utvikling, hvordan kan vi da stadig klare å syselsette flere og flere? Det totale antallet av syselsatte mennesker stiger og stiger. Det er tross industrielle revolusjoner, teknologiske revolusjoner og kvinnenes inntog i arbeidslivet. Dersom det stemte at jobber "forsvant" med teknologisk utvikling, og gitt befolkningseksplosjonen over de siste 50 årene, skulle vi jo allerde ha sett utrolig arbeidsløshet. For samfunent som helhet er det ubetinget bra at teknologi brukes der det er lønnsomt, slik at levende mennesker kan brukes der det er mest produktivt. 

Skrevet
1 time siden, Overrasket skrev:

Økonomisk historie viser at jobber ikke "forsvinner", ikke egentlig, på lang sikt. Dersom jobber "forsvant" med teknologisk utvikling, hvordan kan vi da stadig klare å syselsette flere og flere? Det totale antallet av syselsatte mennesker stiger og stiger. Det er tross industrielle revolusjoner, teknologiske revolusjoner og kvinnenes inntog i arbeidslivet. Dersom det stemte at jobber "forsvant" med teknologisk utvikling, og gitt befolkningseksplosjonen over de siste 50 årene, skulle vi jo allerde ha sett utrolig arbeidsløshet. For samfunent som helhet er det ubetinget bra at teknologi brukes der det er lønnsomt, slik at levende mennesker kan brukes der det er mest produktivt. 

SSB har jo registrert færre sysselsatte i norsk sammenheng, etter hva jeg husker på 20 år eller så, så det du sier er jo i så fall helt feil. Det du sier stemmer sikkert som et gjennomsnitt globalt sett, men det skal jo ikke så veldig mye til. Det er mange land som har opplevd en viss bedring i livsvilkårene, der de tidligere hadde svært høy arbeidsledighet og svært lav sysselsettingsgrad. Da skal det naturlig nok ikke så mye til for at statistikken ser litt bedre ut. Det er enklere å gå fra tilnærmet null og oppover, enn det er i et land som Norge, der svært mye av rasjonaliseringsgevinst/effektivisering osv. allerede er tatt ut. 

Så må man også se på hvilke jobber det har blitt flere og færre av. Det er stadig færre jobber det går an å leve av, og stadig flere har 2-3 jobber for å klare seg. Vi går mot jobbe døgnet rundt samfunnet, der stadig flere av de som er i arbeid må jobbe stadig mer, mens den økende andelen som står utenfor aldri får seg jobb i det hele tatt. Norge går en dyster fremtid i møte. 

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker said:

SSB har jo registrert færre sysselsatte i norsk sammenheng, etter hva jeg husker på 20 år eller så, så det du sier er jo i så fall helt feil.

Jeg tror nok du leste enten mitt innlegg eller SSB-tall litt raskt. Det du refererer til over er uten tvil sysselsetting målt i % av antall i arbeidsfør alder. Jeg skrev besvisst "antallet sysselsatte", altså rett og slett hvor mange mennesker har jobb i absolutt antall. Ved årtusenskiftet var 2,2 millioner mennesker sysselsatt. I 2017 var 2,7 millioner sysselsatt. Så som vi ser finner vi altså plass til stadig flere arbeidstagere helde tiden (selvom sysselsetting i % så klart går opp og ned).

Endret av Overrasket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...