AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #1 Skrevet 27. januar 2018 Det begynner å komme seg nå, ja. "Helautomatisert" faktisk. Så gøy med teknologi. Eller ikke det, nei. Jeg mener at det er nå åpenbart at teknologien ikke lenger bidrar til de positive opplevelsene man kunne "oppleve" gjennom 90-tallet. Nå for tiden, skader mye av teknologien hele grunnlaget for menneskeheten. Det er ikke annet enn forferdelig. https://www.dagbladet.no/mat/na-apnes-de-forste-helautomatiserte-matbutikkene---det-kommer-til-a-ga-fort/69365006 Ellers blir det "gøy" fremover for alle som mister jobben de neste årene og ikke minst, det blir enda mindre tilgang til typiske "deltidsstillinger" for studenter. Mange studenter har allerede store utfordringer med å finne seg en liten deltidsjobb. Dette legger bare et ekstra press på alle. Anonymkode: 6b2a3...440 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #2 Skrevet 27. januar 2018 Kjapt spørsmål: Hvordan skal dagligvarebutikkene egentlig sikre at ingen kunder plukker med seg en hel haug med produkter, og deretter forsøker å stikke av uten å betale for det man har tatt? Anonymkode: b2704...24d 4
Hanne67 Skrevet 27. januar 2018 #3 Skrevet 27. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjapt spørsmål: Hvordan skal dagligvarebutikkene egentlig sikre at ingen kunder plukker med seg en hel haug med produkter, og deretter forsøker å stikke av uten å betale for det man har tatt? Anonymkode: b2704...24d I dette tilfellet er det sånn at avansert teknologi registrerer det kundene plukker med seg, og så blir beløpet trukket fra konto. Systemet med ubetjente kasser, som det har begynte å komme endel av, synes jeg er veldig kjekt. Der er det én som passer på flere kasser som man kan spørre om hjelp.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #4 Skrevet 27. januar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjapt spørsmål: Hvordan skal dagligvarebutikkene egentlig sikre at ingen kunder plukker med seg en hel haug med produkter, og deretter forsøker å stikke av uten å betale for det man har tatt? Anonymkode: b2704...24d Det har jeg fått testa på en slik butikk i utlandet (ikke med vilje!). Jeg skulle betale for varene og maskinen visste når den ene varen ikke lå der og begynte å pipe og alt . Jeg stod der med varen i hånden og skjønte ingenting fordi jeg aldri hadde brukt en sånn maskin før. Heldigvis var det en hyggelig vekter som hjalp meg. Anonymkode: c1f9f...439 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #5 Skrevet 27. januar 2018 Dette er bare det naturlige steget videre i evolusjonen. (for butikkformatet) Det finnes jo enda butikker som har kompetente ferskvarearbeidere, og som virkelig kan faget sitt, og liknende. Ser ikke hvorfor disse skal bli presset ut. De eneste som blir presset ut, er jo de som sitter bak kassa, og slike jobber har jo blitt automatisert siden 70-tallet. Anonymkode: dee0c...c46 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #6 Skrevet 27. januar 2018 37 minutter siden, AnonymBruker said: Kjapt spørsmål: Hvordan skal dagligvarebutikkene egentlig sikre at ingen kunder plukker med seg en hel haug med produkter, og deretter forsøker å stikke av uten å betale for det man har tatt? Anonymkode: b2704...24d Det er fortsatt ansatte i butikken. Anonymkode: b9c9a...c9e 3
_Mayhem_ Skrevet 28. januar 2018 #7 Skrevet 28. januar 2018 Tipper fremtiden er å scanne demovarer i hyllene. Lagerrobotorer plukker varene som dukker opp i eske/pose ved utgangen når betalingen er gjort. En ny generasjon butikker. 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #8 Skrevet 28. januar 2018 Jeg er imot det. De ansatte forsvinner, det blir færre jobber, de som ikke har utdannelse faller enda lenge unna, fordi det ikke lengre blir jobber for ufaglærte, og matvarene kommer heller ikke til å bli billigere som følge av dette, enda butikkene sparer lønnskostnadene. Anonymkode: 46913...d44 7
visp Skrevet 28. januar 2018 #9 Skrevet 28. januar 2018 På sikt er det meningen at man kan handle når som helst på døgnet, at dørene åpner seg for de som er registrerte og da skal det ikke være noen ansatte der. Jeg syns det høres veldig spennende ut, men det kan jo selvfølgelig ikke erstatte ekspertisen i diskene og fersk-varer som må veies etc. så det blir sikkert begrenset utvalg man får når det er folketomt der. Det eneste jeg har tenkt på er at det øker faren for at noen benytter seg av sjansen til å raide butikken om natta om en stakkar går der inne på shoppingrunden sin. Jeg velger allerede butikker med selvbetjente kasser framfor de uten for det går så kjapt, men veldig ofte at man har måttet spørre om hjelp da.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #10 Skrevet 28. januar 2018 Jeg velger aldri selvbetjente kasser. Da må jeg jo gjøre jobben selv, uten å få betalt, og jeg må være med å nav-støtte en person som kunne hatt den jobben. Anonymkode: fe7e7...3e0 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #11 Skrevet 28. januar 2018 Spennende og praktisk. Vil også gi flere jobber til IT/elektronikk o.l. Anonymkode: 4e39c...490
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #12 Skrevet 28. januar 2018 4 timer siden, visp skrev: På sikt er det meningen at man kan handle når som helst på døgnet, at dørene åpner seg for de som er registrerte og da skal det ikke være noen ansatte der. Jeg syns det høres veldig spennende ut, men det kan jo selvfølgelig ikke erstatte ekspertisen i diskene og fersk-varer som må veies etc. så det blir sikkert begrenset utvalg man får når det er folketomt der. Det eneste jeg har tenkt på er at det øker faren for at noen benytter seg av sjansen til å raide butikken om natta om en stakkar går der inne på shoppingrunden sin. Jeg velger allerede butikker med selvbetjente kasser framfor de uten for det går så kjapt, men veldig ofte at man har måttet spørre om hjelp da. Det fungerer jo ikke så bra med en totalt ubemannet butikk. Hvem skal hjelpe kunder hvis den automatiserte kassa ikke virker, hvem skal rydde opp hvis det søles og rotes etc, hvem skal sjekke legitimasjon for alkohol og tobakk. Det står jo for øvrig i artikkelen at det ikke er helt ubemannet (på grunn av behov for hjelp og leg. sjekk). Helt greit med noen selvbetjeningskasser i butikken, men jeg ser ikke vitsen med butikker som er åpent absolutt hele tiden. Folk jobber allerede mye nok i dag, og mange i butikkjobber er lei av å jobbe 7 dager i uken allerede. Så skal man jobbe nettene også... Og for hvilket formål? At milliardærene i de store kjedene skal tjene ennå litt til? Det er vel og bra med kveldsåpent, men et sted bør grensa gå. Anonymkode: eb27b...85d 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #13 Skrevet 28. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spennende og praktisk. Vil også gi flere jobber til IT/elektronikk o.l. Anonymkode: 4e39c...490 Nei, det gir ingen flere jobber. Det blir bare mer å gjøre for folk som jobber med å tilby de elektroniske tjenestene. Anonymkode: eb27b...85d 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #14 Skrevet 28. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei, det gir ingen flere jobber. Det blir bare mer å gjøre for folk som jobber med å tilby de elektroniske tjenestene. Anonymkode: eb27b...85d Det tror jeg ikke på, de vil jo utvikle nye og bedre systemer, trenger flere til vedlikehold og f.eks support om noe skulle gå galt mens folk prøver å handle. Mer å gjøre for folk som jobber med å tilby tjenestene= de trenger flere folk. Anonymkode: 4e39c...490
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #15 Skrevet 28. januar 2018 Man mister enormt mange jobber og får noen ytterst få nye. Anonymkode: fe7e7...3e0 2
visp Skrevet 28. januar 2018 #16 Skrevet 28. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det fungerer jo ikke så bra med en totalt ubemannet butikk. Hvem skal hjelpe kunder hvis den automatiserte kassa ikke virker, hvem skal rydde opp hvis det søles og rotes etc, hvem skal sjekke legitimasjon for alkohol og tobakk. Det står jo for øvrig i artikkelen at det ikke er helt ubemannet (på grunn av behov for hjelp og leg. sjekk). Helt greit med noen selvbetjeningskasser i butikken, men jeg ser ikke vitsen med butikker som er åpent absolutt hele tiden. Folk jobber allerede mye nok i dag, og mange i butikkjobber er lei av å jobbe 7 dager i uken allerede. Så skal man jobbe nettene også... Og for hvilket formål? At milliardærene i de store kjedene skal tjene ennå litt til? Det er vel og bra med kveldsåpent, men et sted bør grensa gå. Anonymkode: eb27b...85d Nei, er enig der- litt usikker på hvordan det ville fungert, men første gang jeg leste om det så var det planene iallefall.
Sirah Skrevet 28. januar 2018 #17 Skrevet 28. januar 2018 Syntes ikke noe om det dersom det går utover arbeidsplasser. Det er høy nok arbeidsledighet som det er om ikke vi skal sørge for at enda flere står uten jobb. Å sitte i kassa er en jobb "alle" kan ha og det er trist om slike jobber forsvinner. Det er ikke alle mennesker som passer til å gå på skole og nå må man snart ha en mastergrad for den minste ting. Liker ikke den utviklingen. Onkelen min har en jobb som egentlig tilsvarer åresvis med universitetsutdannelse. Han har hatt denne jobben i 45 år og den dagen han fikk den kom han rett fra ungdomskolen. Skulle han av en eller annen grunn miste denne jobben vil han aldri kunne finne seg noe tilsvarende da han ikke har skolepapirene på at han kan dette til tross for en mannsalder med erfaring. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #18 Skrevet 28. januar 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er imot det. De ansatte forsvinner, det blir færre jobber, de som ikke har utdannelse faller enda lenge unna, fordi det ikke lengre blir jobber for ufaglærte, og matvarene kommer heller ikke til å bli billigere som følge av dette, enda butikkene sparer lønnskostnadene. Anonymkode: 46913...d44 Det har alltid vært slik at noen jobber forsvinner etterhvert som verden utvikler seg. Det er f.eks. ikke i dag ørten damer som jobber på sentralbordet i telefonsentraler. Det vil alltid finnes jobber for ufaglærte, selv om de blir færre. Det er ei heller slik her at behovet for butikkansatte forsvinner helt; det er behovet for noen som sitter i kassen som forsvinner. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det fungerer jo ikke så bra med en totalt ubemannet butikk. Hvem skal hjelpe kunder hvis den automatiserte kassa ikke virker, hvem skal rydde opp hvis det søles og rotes etc, hvem skal sjekke legitimasjon for alkohol og tobakk. Det står jo for øvrig i artikkelen at det ikke er helt ubemannet (på grunn av behov for hjelp og leg. sjekk). Helt greit med noen selvbetjeningskasser i butikken, men jeg ser ikke vitsen med butikker som er åpent absolutt hele tiden. Folk jobber allerede mye nok i dag, og mange i butikkjobber er lei av å jobbe 7 dager i uken allerede. Så skal man jobbe nettene også... Og for hvilket formål? At milliardærene i de store kjedene skal tjene ennå litt til? Det er vel og bra med kveldsåpent, men et sted bør grensa gå. Anonymkode: eb27b...85d Alle tingene du skisserer her er ting som enkelt kan løses. Ser for meg et system med en sentral som på nattestid kan sende ut en ansatt dersom systemet svikter, og også et system hvor kunder kan påkalle en ansatt dersom det er noe som har blitt sølt. Å få kjøpe alkohol på nattestid blir neppe aktuelt i Norge, og når det gjelder legitimasjon for tobakk er nok det noe som kan ordnes via en ordning ala bankID - eventuelt kan tobakkutsalget begrenses til tider hvor det faktisk er ansatte i butikken. Når det gjelder nattejobbing er det allerede svært mange som jobber natt, også innen yrker hvor det ikke trengs - f.eks. ansatte på bensinsasjoner. Det vil alltid finnes mennesker som er villige og har mulighet til slik jobbing. Døgnåpne butikker er vanlig i veldig mange andre land, og folk der ser ikke på nattåpne butikker som noe dårlig eller unødvendig. På nattestid er det også såpass få kunder i butikken at det er mye enklere å være effektiv. Uansett så tror jeg ikke butikkene vil ønske å ha ansatte på jobb på natten pga. de høye lønnskostnadene i Norge, så jeg tror en slags sentral med ansatte som kan rykke ut er mest aktuelt. Men det er nok en ordning som kun vil være aktuell i større byer, så helautomatiserte butikker som er åpne på nattestid blir nok ikke akkurat aktuelt på bygda. Anonymkode: 54c58...092
puppi Skrevet 28. januar 2018 #19 Skrevet 28. januar 2018 Betyr jo bare at de uskolerte må finne nye måter å betjene de skolerte og de rike på.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #20 Skrevet 28. januar 2018 Jeg er forsåvidt for, men bare så lenge de finner gode løsninger som virker. Bibliotekene i Oslo synes jeg har fått det til, det er lettvindt og greit for meg som kunde, og det er personell tilgjengelig når man trenger andre tjenester. Så har jeg også prøvd Coop Express sin løsning noen ganger nå, og den liker jeg ikke i det hele tatt. Jeg synes det er mer tungvindt, og kommer ikke til å bruke den noe mer. Jeg tror handel av dagligvarer har såpass mange ledd, at det er vanskelig å lage et strømlinjeformet system som fungerer i alle ledd. Man har ferskvarer som skal veies, ting som ramler i gulvet og knuses, man har varer med restriksjoner, som alkohol og tobakk, man har folk som jukser og skreller rekene før de veier dem... De butikkene som finnes i dag baserer seg på stikkprøver, som krever mennesker til stede, og som vil ha en stor risiko for svinn. Å kunstig skulle holde liv i arbeidsplasser er jeg ikke for, verden utvikler seg stadig videre, men som samfunn må vi også da akseptere at flere vil trenge trygdeytelser i fremtiden. Samtidig synes jeg dette behover for tilgjengelighet er kunstig. Jeg jobber turnus, og er kanskje i målgruppa for døgnåpne butikker, men ser likevel ikke det store behovet. Jeg har en døgnåpen dagligvare rett ved siden av jobben, men det er ytterst skjelden jeg stikker innom der når jeg er ferdig på jobb midt på natta. Anonymkode: d456f...fbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå