AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #1 Skrevet 27. januar 2018 Hei, jeg holder på med masteroppgaven min i jus. Jeg har veldig dårlige karakterer på de første 2 årene av studiene mine, men mellom A og B på de 2 neste årene. Kan jeg fortsatt bli advokat? Jeg har ingen trainee-erfaring. Karakterene mine er omtrent sånn 1) Året. Ex.phil og Ex.fac 20 studiepoeng Begge bestått(fikk ikke karakter). 10 studiepoeng med C 30 studiepoeng med E. Tok 1 år pause for tenkte dette hadde jeg ikke viljestyrken til. 2) året. 26 studiepoeng med D 17 studiepoeng med C 17 studiepoeng med B 3) året. Halvparten A og halvparten B. 4 året. Halvparten A og halvparten B 5) Første halvdel halvparten A og halvparten B på første halvdel. Har igjen masteroppgaven og regner med å få mellom A og B på den. Jeg får ikke ta opp fagene på 1. og 2. året pga regler på studiet. Jeg begynte jo egentlig på jusen for å bli advokat, men om jeg ikke får noen advokatjobber har dere noen tips til hva jeg kan eller bør gjøre? Ting jeg har tenkt på selv: bare ta jobben jeg får, melde meg på et nytt jusstudie og ta opp de fagene jeg har dårlige karakter i. Kan man få noe ut av det eller gidder ikke arbeidsgiver å bry seg om karakterer man legger ved siden av studiet? Det vil ta 2 ekstra år, men det vil jo være mens jeg er i full jobb. Er det noen jusrelevante jobber jeg kan få med mine karakterer? Jeg vet jo at jeg kan få jobb, men jeg har jo lyst på en jobb hvor jeg føler jeg får brukt ferdighetene mine og mitt inntrykk er at de jusjobbene krever mint like gode karakterer som advokatjobbene. Har også vurdert å prøve å komme meg inn på 1-åring statsautorisert revisor. Det vil også ta omtrent 2 år siden jeg må ha noen ekstrafag for å kunne komme inn på studiet. Anonymkode: b9db2...5b1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #2 Skrevet 27. januar 2018 Selvfølgelig får du jusrelatert jobb med de karakterene der! Alle jusstudenter stror at alle andre har så gode karakterer, men det stemmer ikke. Siden du har hatt så god fremgang kan du få enadvokatfullmektigstilling rett etter studiene også. Kanskje ikke på Tjuvholmen, men de færreste får jo det. Og ofte må man begynne med noe for så å søke seg videre. Anonymkode: a3e1a...67d
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #3 Skrevet 27. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Selvfølgelig får du jusrelatert jobb med de karakterene der! Alle jusstudenter stror at alle andre har så gode karakterer, men det stemmer ikke. Siden du har hatt så god fremgang kan du få enadvokatfullmektigstilling rett etter studiene også. Kanskje ikke på Tjuvholmen, men de færreste får jo det. Og ofte må man begynne med noe for så å søke seg videre. Anonymkode: a3e1a...67d Takk for svar. Ja, man tror kanskje alle har bedre karakterer enn de faktisk har, men det er jo også begrenset med advokatjobber så er jo det jeg var mest redd for. Jeg har egentlig ingen behov eller ønske om å jobbe på Tjuvholmen. Alt jeg ønsker er å jobbe som advokat og egentlig ønsker jeg også å jobbe i Oslo siden det er der familien min bor. Kjenner også enkelte som har fått advokatjobber med mindre gode karaktersnitt, men da har det vært spesielle omstendigheter rundt som har gjort at de har fått jobbene, nettverk, osv og det har ikke jeg. Vet også at det er mange med svært gode karakterer på jus. I min omgangskrets er det svært mange som har hatt flere traineeships, osv. Trårdstarter Anonymkode: b9db2...5b1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #4 Skrevet 27. januar 2018 Det er skille mellom skole og jobb. Men vi må jo se på ting realistisk, som: 1. Hvor mange er det som søker på jobbene? 2. Hvordan kan du skaffe deg jobbintervju? Jobber som har ekstremt mange søkere, bruker å filtrere ut søkere. Dette kan være i form av karakterer, erfaring, osv. Men det finnes også mange måter å lande et jobbintervju. Noen (med kjipere karakterer) får skaffer seg intervju via kjentfolk. Andre er mer kreative. Des lavere karakterene dine er, og jo mindre erfaring du har, des tyngre blir det å skaffe seg jobb. Uten tvil. Men ingenting er umulig - du må bare finne den optimale strategien for å nå målene dine. Anonymkode: ca068...4bb
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #5 Skrevet 27. januar 2018 Er det noen på KG her som enten har blitt ansatt som advokat i en universitetsby med lignende karakterer og erfaring som meg eller som er arbeidsgivere og ville ansatt en som meg? Trådstarter . Anonymkode: b9db2...5b1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #6 Skrevet 27. januar 2018 Nå har jeg ikke finregnet på karakterene dine, men med kjapp hoderegning ser det ut til at du kan ende på nærmere B i snitt om du får B eller A på masteroppgaven. Husk at det er vanlig å runde oppover, ikke nedover. Så B i snitt regnes som 3.5->4.49. Det er også positivt at du har hatt progresjon i studiene, hadde vært mer problematisk om det var omvendt. Så løpet er nok ikke kjørt for deg :-) Anonymkode: 6d64f...ae8
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #7 Skrevet 27. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Nå har jeg ikke finregnet på karakterene dine, men med kjapp hoderegning ser det ut til at du kan ende på nærmere B i snitt om du får B eller A på masteroppgaven. Husk at det er vanlig å runde oppover, ikke nedover. Så B i snitt regnes som 3.5->4.49. Det er også positivt at du har hatt progresjon i studiene, hadde vært mer problematisk om det var omvendt. Så løpet er nok ikke kjørt for deg :-) Anonymkode: 6d64f...ae8 Tusen takk, jeg tenker også at progresjon bør telle positivt. Spørsmålet er jo om det er nok til å kompensere slik jeg kan bli advokat. Har regnet meg til snitt mellom 3,7 og 3,8. Ikke det beste snittet, så det er progresjonen jeg håper skal redde meg. Og hvis den ikke gjør så er jo spørsmålet hva jeg bør gjøre da. Trådstarter. Anonymkode: b9db2...5b1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #8 Skrevet 27. januar 2018 Ja, selvsagt kan du det. Nærmest alle jurister kan bli det etter noen år med arbeidserfaring, så det skal du ikke tenke på. Jeg tipper du havner på et godt snitt uavhengig av de karakterene du fikk de par første årene. Snittet på jussen er C, men alle får jobb til slutt uansett. Det er nok litt vanskeligere for deg å få jobb i et av de store forretningsjuridiske firmaene siden du ikke har vært trainee, men jeg tror du kan klare deg å få deg noe i et mindre firma. Etter noen år er ikke karakterer så viktig lenger, selv om det i det lange løp vil fortsette å bety mer enn innen andre fagområder. Anonymkode: 7f18a...e46
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #9 Skrevet 27. januar 2018 Klart du kan! Jeg er advokat med lignende karakterer. Jobber ikke i Oslo nå, men hadde fullmektigtiden der og jobbet noen år som advokat der også. Du får ikke jobb i de største firmaene, men det er ingen krise. Det kan være fornuftig å ta andre juriststillinger hvis du ikke får napp på fullmektigstilling med en gang. Vær frampå, søk på alt, bruk nettverket ditt. Lykke til! Anonymkode: adb52...0c9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #10 Skrevet 27. januar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja, selvsagt kan du det. Nærmest alle jurister kan bli det etter noen år med arbeidserfaring, så det skal du ikke tenke på. Jeg tipper du havner på et godt snitt uavhengig av de karakterene du fikk de par første årene. Snittet på jussen er C, men alle får jobb til slutt uansett. Det er nok litt vanskeligere for deg å få jobb i et av de store forretningsjuridiske firmaene siden du ikke har vært trainee, men jeg tror du kan klare deg å få deg noe i et mindre firma. Etter noen år er ikke karakterer så viktig lenger, selv om det i det lange løp vil fortsette å bety mer enn innen andre fagområder. Anonymkode: 7f18a...e46 Tusen takk. Har full forståelse for at firmaene som tar inn traineer ikke vil ansette meg. Det er jo derfor de har de traineeordningene. Hadde ikke tatt sjansen på meg heller om jeg var et slikt firma. 30 minutter siden, AnonymBruker said: Klart du kan! Jeg er advokat med lignende karakterer. Jobber ikke i Oslo nå, men hadde fullmektigtiden der og jobbet noen år som advokat der også. Du får ikke jobb i de største firmaene, men det er ingen krise. Det kan være fornuftig å ta andre juriststillinger hvis du ikke får napp på fullmektigstilling med en gang. Vær frampå, søk på alt, bruk nettverket ditt. Lykke til! Anonymkode: adb52...0c9 Takk for svar, fikk du jobb i et mindre advokatfirma i Oslo? Eventuelt noe i det offentlige hvor du fikk fullmektigstilling? Jeg har ikke noe nettverk å bruke jobbmessig. Søker på alt i Oslo, så håper jo på å få napp. Trådstarter. Anonymkode: b9db2...5b1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #11 Skrevet 28. januar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk. Har full forståelse for at firmaene som tar inn traineer ikke vil ansette meg. Det er jo derfor de har de traineeordningene. Hadde ikke tatt sjansen på meg heller om jeg var et slikt firma. Takk for svar, fikk du jobb i et mindre advokatfirma i Oslo? Eventuelt noe i det offentlige hvor du fikk fullmektigstilling? Jeg har ikke noe nettverk å bruke jobbmessig. Søker på alt i Oslo, så håper jo på å få napp. Trådstarter. Anonymkode: b9db2...5b1 Jobbet i et mindre firma i Oslo ja. Hadde venner i tilsvarende situasjon som fikk fullmektigstilling i det offentlige. Anbefaler å begynne å søke tidlig, februar-mars om du er ferdig til sommeren? Nettverk kommer når du begynner å jobbe. Selv om ikke du får fullmektigstilling som første jobb betyr ikke det at løpet er kjørt. Jeg har som sagt ikke verdens beste karakterer, men det betyr faktisk ikke så mye som «alle» sier under studiene. Jeg har jobbet i et av de store firmaene også. Stå på, så kommer du langt! Hvis du får muligheten - ta på deg verv på arbeidsplassen, engasjer deg rettspolitisk, delta på kurs og andre arrangementer i regi av juristforbundet og advokatforeningen. Anonymkode: adb52...0c9
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #12 Skrevet 28. januar 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Jobbet i et mindre firma i Oslo ja. Hadde venner i tilsvarende situasjon som fikk fullmektigstilling i det offentlige. Anbefaler å begynne å søke tidlig, februar-mars om du er ferdig til sommeren? Nettverk kommer når du begynner å jobbe. Selv om ikke du får fullmektigstilling som første jobb betyr ikke det at løpet er kjørt. Jeg har som sagt ikke verdens beste karakterer, men det betyr faktisk ikke så mye som «alle» sier under studiene. Jeg har jobbet i et av de store firmaene også. Stå på, så kommer du langt! Hvis du får muligheten - ta på deg verv på arbeidsplassen, engasjer deg rettspolitisk, delta på kurs og andre arrangementer i regi av juristforbundet og advokatforeningen. Anonymkode: adb52...0c9 Tusen takk! Er ferdig til sommer og allerede begynt å søke. Ikke fått positive svar enda og er jo derfor jeg lagde denne tråden. Hjelper litt på selvfølelsen å høre at det ikke er helt håpløst for meg. Gøy å høre at man heller ikke er låst i den første jobben man får, om man skulle ønske å bytte jobb. Ja skal prøve å ta verv på arbeidsplassen, osv. Trådstarter Anonymkode: b9db2...5b1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #13 Skrevet 28. januar 2018 Arbeidssøkere nå har det generelt mer vanskelig enn før finanskrisen. Mange tror det er dem det er noe feil med hvis det er vanskelig å få jobb, men uten et godt nettverk så holder det ikke alltid med erfaring og/eller utdanning. Anonymkode: 0e052...5c9
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #14 Skrevet 28. januar 2018 20 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk. Har full forståelse for at firmaene som tar inn traineer ikke vil ansette meg. Det er jo derfor de har de traineeordningene. Hadde ikke tatt sjansen på meg heller om jeg var et slikt firma. Personlig ser jeg det heller slik at slikt er like greit, fordi de store firmaene har en arbeidskultur som mange av oss ville hatet. Jeg skal aldri, aldri jobbe i et slikt firma, men det har å gjøre med mitt syn på fritid og hvordan jeg vil leve. 20 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke noe nettverk å bruke jobbmessig. Søker på alt i Oslo, så håper jo på å få napp. Trådstarter. Anonymkode: b9db2...5b1 Jeg ville søkt på alt i hele landet. I Oslo og i de andre byene er markedet ekstra hardt. Anonymkode: 7f18a...e46
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #15 Skrevet 28. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Personlig ser jeg det heller slik at slikt er like greit, fordi de store firmaene har en arbeidskultur som mange av oss ville hatet. Jeg skal aldri, aldri jobbe i et slikt firma, men det har å gjøre med mitt syn på fritid og hvordan jeg vil leve. Anonymkode: 7f18a...e46 Jeg er heller ikke interesser i den arbeidskulturen så ja det går helt fint a jeg ikke får jobb i de firmaene. 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville søkt på alt i hele landet. I Oslo og i de andre byene er markedet ekstra hardt. Anonymkode: 7f18a...e46 Forstår at arbeidsmarkedet er ekstra hardt i Oslo, men det er der hele familien min bor og det er der kjæresten min bor og jobber. Jeg har lyst til å bli advokat, men jeg flytter ikke fra alle dem kun for å få en slik jobb. Er villig til å ha litt reisetid så søker jo f.eks i Lillestrøm, osv. Trådstarter. Anonymkode: b9db2...5b1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #16 Skrevet 28. januar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Forstår at arbeidsmarkedet er ekstra hardt i Oslo, men det er der hele familien min bor og det er der kjæresten min bor og jobber. Jeg har lyst til å bli advokat, men jeg flytter ikke fra alle dem kun for å få en slik jobb. Er villig til å ha litt reisetid så søker jo f.eks i Lillestrøm, osv. Anonymkode: b9db2...5b1 Jeg forstår det, men det er greit å være forberedt på at det ikke er så lett å få jobb nå. Har flere juristvenner med gode karakterer som måtte ta til takke med sin første jobb langt borte fra familie og kjæreste/samboer. Jeg hadde selv flaks, og fikk et vikariat i hjembyen som jeg kanskje kan klare å få forlenget - men ellers hadde jeg også endt opp et helt annet sted enn nærme familie. Anonymkode: 7f18a...e46
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #17 Skrevet 28. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg forstår det, men det er greit å være forberedt på at det ikke er så lett å få jobb nå. Har flere juristvenner med gode karakterer som måtte ta til takke med sin første jobb langt borte fra familie og kjæreste/samboer. Jeg hadde selv flaks, og fikk et vikariat i hjembyen som jeg kanskje kan klare å få forlenget - men ellers hadde jeg også endt opp et helt annet sted enn nærme familie. Anonymkode: 7f18a...e46 Takk, ja jeg må nok være forberedt på at jeg ikke får jobben jeg vil ha. Forstår jo at det er mange dyktige jeg konkurrerer mot og samtidig som jeg jo kommer bak i køen når jeg ikke har vært trainee. Jeg kunne levd med å være borte fra kjæresten i en kortere periode, men det er jo ikke noen garantier for at det blir midlertidig om man tar en jobb langt unna. For meg blir det feil å droppe alt kun for å bli advokat. Det blir feil for meg og det blir feil mot kjæresten min. Håper du får forlenget vikariatet ditt. For øvrig, er det mulig å få fullmektigstilling som vikariat? Trådstarter Anonymkode: b9db2...5b1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #18 Skrevet 28. januar 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår det, men det er greit å være forberedt på at det ikke er så lett å få jobb nå. Har flere juristvenner med gode karakterer som måtte ta til takke med sin første jobb langt borte fra familie og kjæreste/samboer. Jeg hadde selv flaks, og fikk et vikariat i hjembyen som jeg kanskje kan klare å få forlenget - men ellers hadde jeg også endt opp et helt annet sted enn nærme familie. Anonymkode: 7f18a...e46 Enig i dette. Uavhengig av utdanning er det helt vanlig at man må flytte på seg for å få sin første jobb. Også om man har familie (inkludert barn). Anonymkode: 205b3...148
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #19 Skrevet 28. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Enig i dette. Uavhengig av utdanning er det helt vanlig at man må flytte på seg for å få sin første jobb. Også om man har familie (inkludert barn). Anonymkode: 205b3...148 Det hadde i hvert fall vært utelukket for meg å la eventuelle barn vokse opp med foreldre i to forskjellige byer kun fordi jeg ønsket å bli advokat. Trådstarter. Anonymkode: b9db2...5b1
Gjest Athleisure Skrevet 28. januar 2018 #20 Skrevet 28. januar 2018 Hvordan kan du bli advokat når du skriver så dårlig norsk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå