Gå til innhold

Økonomisk ressurssvake foreldre - ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren og svigerinna mi har svært dårlig råd, noe som gjør at feriene begrenses.

selv har jeg greit nok med penger og ikke barn. Jeg har veldig godt forhold til ungene .Vi har ofte vært på ferie alle sammen - og da har barna vært mer m meg enn foreldrene.

å ta med opp til to barn til "syden" koster lite - så i år som foreldrene ikke har råd til å reise sa jeg at de godt kunne bli med oss.

men de ville ikke .. fordi de ville jo reise selv også om de skulle på ferie..

egentlig helt greit, men likevel : var jeg i den situasjonen at jeg ikke hadde råd til å verken å ta fri eller råd til reise på ferie ville jeg vært overlykkelig for at andre kunne hjulpet.

eller er det nok en situasjon som "du forstår det når du selv får barn"?

Anonymkode: dbbc4...bb8

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Broren og svigerinna mi har svært dårlig råd, noe som gjør at feriene begrenses.

selv har jeg greit nok med penger og ikke barn. Jeg har veldig godt forhold til ungene .Vi har ofte vært på ferie alle sammen - og da har barna vært mer m meg enn foreldrene.

å ta med opp til to barn til "syden" koster lite - så i år som foreldrene ikke har råd til å reise sa jeg at de godt kunne bli med oss.

egentlig helt greit, men likevel : var jeg i den situasjonen at jeg ikke hadde råd til å verken å ta fri eller råd til reise på ferie ville jeg vært overlykkelig for at andre kunne hjulpet.

Jeg personlig ville blitt glad for barnefri, men noen foreldre er av forskjellige grunner usikre på seg selv og sin egen rolle.

Anonymkode: 9a15f...c8c

• Liker 8
Gjest GoldenLioness
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at de vil tilbringe ferie med barn, men sommerferien er jo innmari lang så om man er trygg på at barna har det bra så kunne jeg fint sendt dem med andre på ferie.

Det finnes jo leirskole tilbud for barn der foreldre har dårlig råd og da er de ofte borte i 14 dager.

Skrevet

Det har nok ikke noe med barna å gjøre, men stolthet og at de vil være med barna selv når barna har fri. Dessuten blir det fort bråk av det fordi barna gjerne vil legge press på foreldrene i ettertid å bli sinte hvis ikke foreldrene kan ta dem med på det samme som deg. Små barn forstår ikke økonomi.  

Anonymkode: 667b2...ae0

• Liker 7
Skrevet

Kanskje de har planlagt en hjemmeferie? Det er jo bare tull at man må reise noe sted hver gang det er ferie.

• Liker 10
Skrevet

Man MÅ da ikke dra til utlandet for å kalle det en fin ferie, det er noe nytt som har kommet. Men siden ferien er så lang så er det jo rart at ungene ikke får være med deg litt, du blir vel ikke borte i flere uker? 

Jeg hadde ferien min hos bestemor og bestefar. Beste opplevelsene et barn kan få. Bestefar tok meg med på fisking, jeg sov i telt i hagen. 

La dem beholde litt av stoltheten. Det er jo sårt for dem at alle andre skal ta med barna dems på ting de selv ikke har råd til. 

Anonymkode: a4354...7bd

• Liker 11
Skrevet

Er det med vilje at du kaller dem "økonomisk ressurssvake" i stedet for "fattige"? Det første høres jo verre ut enn det siste.

Anonymkode: 41875...130

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville heller ha hatt "hjemmeferie" med barna enn å sendt dem bort. Ferie uansett hvor med unga setter vi høyt 

• Liker 13
Skrevet

Fy søren så heldige de er! Du er jo en engel! 

Jeg er alenemamma, og ferie er helt utelukket for oss pga økonomien. Hadde min søster tilbudt seg å ta med barna mine på ferie, så hadde jeg blitt overlykkelig :)

Anonymkode: 7762d...75d

• Liker 31
Skrevet

Vokste også opp slik, ressurssvake fattige foreldre som aldri hadde råd å ta oss med noen plasser. Hvis jeg hadde fått vite i ettertid at det viste seg at noen i min familie/naboer hadde tilbud seg å ta oss med til Syden eller lignende og foreldrene hadde nekta av stolthet hadde jeg brutt kontakt med de i voksen alder. Man kan ikke være så utrolig egoistiske når man får barn, eneste unntaket er hvis barna er så små som barnehageåret og de helst vil tilbringe tid med mamma og pappa uansett.

Anonymkode: e6c2f...34f

• Liker 20
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det med vilje at du kaller dem "økonomisk ressurssvake" i stedet for "fattige"? Det første høres jo verre ut enn det siste.

Hvorfor det? Jeg eier ikke nåla i veggen, men å kalle meg fattig blir helt feil, for det eneste jeg mangler er penger.

• Liker 8
Skrevet
16 minutter siden, Zanzibar3 said:

Jeg ville heller ha hatt "hjemmeferie" med barna enn å sendt dem bort. Ferie uansett hvor med unga setter vi høyt 

Men dere hadde jo ikke trengt å ta ferie den uka/ukene barna er sammen med tante? Hjemmeferien med barna kunne dere ha tatt når barna var kommet hjem.

TS: Jeg vil tro avslaget bunner ut i en slags stolthet og ønske om å klare seg selv. Dessverre går det ut over barna som kunne ha fått en koselig uke sammen med tante.

• Liker 11
Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man MÅ da ikke dra til utlandet for å kalle det en fin ferie, det er noe nytt som har kommet. Men siden ferien er så lang så er det jo rart at ungene ikke får være med deg litt, du blir vel ikke borte i flere uker? 

Jeg hadde ferien min hos bestemor og bestefar. Beste opplevelsene et barn kan få. Bestefar tok meg med på fisking, jeg sov i telt i hagen. 

La dem beholde litt av stoltheten. Det er jo sårt for dem at alle andre skal ta med barna dems på ting de selv ikke har råd til. 

Anonymkode: a4354...7bd

Om man har mulighet til å la barna få oppleve en sydenferie i barndommen og ikke vil unne dem det pga stolthet så synes jeg det er egoistisk. Vi snakker ikke bare om de første årene, men en hel barndom på 18 år. Å aldri få muligheten til å oppleve noe annet enn Norge om man får TILBUD om det synes jeg er dårlig gjort mot barna.

Endret av GoldenLioness
Skrevet

Hvor gamle er barna og er dette i en periode hvor foreldrene også har fri? 

Dersom dette er i skoleferien, uten at foreldrene har fri, eller eldre barnehagebarn og du er trygg sammen med dem så skjønner jeg ikke hva som er galt. 

Jeg sender gjerne barna mine med min bror til utlandet. Men kun en om gangen enn så lenge, for de er små og han er ikke så barnevandt selv om han er trygg for dem. To så små ville blitt hektisk for ham og fort stressende for alle tre. 

Så, er det andre grunner til at de sier nei? Vet de kanskje at et av barna sliter med å sovne uten foreldrene? At barna sammen på tur kan herje og bli for mye for én voksen som ikke er godt vant til dem? At de hadde planer allerede? At de ønsker å bruke fritiden sammen på tross av manglende bamseklubb? 

Jeg synes ikke det er tegn på usikre foreldre at man ikke sender barna alene på ferie, uten at man vet litt mer. Alt kan man ikke vite uten at man er en av de to foreldrene. 

TS, du er veldig gavmild og veldig hyggelig mot barna. Men kanskje gå i dialog med foreldrene og hør om det er noe annet du kan gjøre sammen med barna i sommer? En helg i dyreparken koster omtrent som en uke i Syden, og veldig givende for barn, forsøkt å foreslå kortere tidsrom, noe i Norge eller annet tidspunkt? 

Anonymkode: 9ffd9...f4f

• Liker 2
Skrevet

Jeg kunne heller ikke tenkt meg å sende barnet mitt avgårde med mitt søsken av mange grunner selv om vi har reist på ferie sammen og barnet mitt har brukt mye tid sammen med mitt søsken. Forskjell på å reise ut av landet alle sammen og at mitt søsken alene skulle tatt seg av mitt barn. Har ikke den tilliten til mitt søsken av veldig gode grunner. 

Kanskje har dine søsken det når det gjelder deg?

Eller har det kanskje med alder å gjøre? Jeg hadde ikke sendt barnet mitt til utlandet med noen andre enn meg selv mens det ennå var under 12.

Anonymkode: 09ed1...b78

• Liker 5
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor det? Jeg eier ikke nåla i veggen, men å kalle meg fattig blir helt feil, for det eneste jeg mangler er penger.

Definisjonen på fattig er nettopp "mangler penger". Fattigdomsgrensen angis i landets valuta, som kjent.
Du tenker kanskje på "fattig i ånden", men da blir betydningen en annen.

• Liker 9
Gjest padawan
Skrevet

Det kan tenkes de føler de er "belastende" siden de ikke kan betale for turen selv.

Skrevet

Bare lurte på hvor gamle barna er? Og du forteller at dere ofte har vært på ferie sammen før, men hva slags type ferier har det vært? 

Anonymkode: 54d3b...533

• Liker 2
Skrevet
54 minutter siden, Ulven skrev:

Men dere hadde jo ikke trengt å ta ferie den uka/ukene barna er sammen med tante? Hjemmeferien med barna kunne dere ha tatt når barna var kommet hjem.

TS: Jeg vil tro avslaget bunner ut i en slags stolthet og ønske om å klare seg selv. Dessverre går det ut over barna som kunne ha fått en koselig uke sammen med tante.

Nå veit ikke jeg hva slags jobb foreldrene her har, men for oss er det ferie i juli. Det gis naturlig på grunn av type jobb. Det er ikke alle som kan velge når de tar ferie. 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis det ikke hadde betydd at barna var borte hele ferien hadde jeg takket ja og kanskje vært takknemlig. Har selv slitt med økonomien når jeg hadde småbarn. Å bli tilbydd en hyttetur på Hvaler var velkomment da. Jeg tok selvfølgelig også med tantebarn når jeg hadde anledning. Så det er en forskjell, det du tilbyr og hvordan vi hadde det.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...