Gå til innhold

Tilbake til AAP tiltak etter permisjon, tror dere jeg får?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er litt nervøs grunnet dette: 

Var under tiltak på AAP pga en diagnose, gikk på rehabiltering og søkte flere jobb uten å lykkes før da saksbehandleren og jeg kom til enighet om å fullføre høyere utdannelse gir meg best muligheter samt er jeg under behandling i mellomtiden.

Nå har jeg mamma permisjon i et år, og har to år igjen av studier. Så jeg må gjennoppta AAP etter permisjonen, tiltaket er fram til 2020 (2021 hvis får forlenget grunnet permisjon)'

Jeg leser om strengere regler nå angående avklaringspenger, og blir litt bekymret for at de skal ombestemme seg om tiltaket når permisjonen er over? Kan de gjøre det?

Anonymkode: 328d2...688

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De avsluttet vel tiltaket med varighet til 2020 da du gikk ut i permisjon? Så det "eksisterer ikke"lenger. Jeg er i litt lik situasjon, hadde AAP, ble nettopp avsluttet pga mammapermisjon. Kan i teorien søke om gjenopptakelse etter permisjon, men saksbehandler mente at det neppe fører noen vei pga de nye reglene/innstrammingene (jeg har hatt det i litt over fire år allerede). Nå hadde jeg heldigvis rukket å bli såpass frisk at jeg satser på å takle studier og kan da leve på studielån, men ble forespeilet en fremtid med sosialstønad og tullekurs etter endt permisjon om ikke... Men du kan vel be om et møte og høre om hva du burde forberede deg på?

Anonymkode: c5523...f4d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

De avsluttet vel tiltaket med varighet til 2020 da du gikk ut i permisjon? Så det "eksisterer ikke"lenger. Jeg er i litt lik situasjon, hadde AAP, ble nettopp avsluttet pga mammapermisjon. Kan i teorien søke om gjenopptakelse etter permisjon, men saksbehandler mente at det neppe fører noen vei pga de nye reglene/innstrammingene (jeg har hatt det i litt over fire år allerede). Nå hadde jeg heldigvis rukket å bli såpass frisk at jeg satser på å takle studier og kan da leve på studielån, men ble forespeilet en fremtid med sosialstønad og tullekurs etter endt permisjon om ikke... Men du kan vel be om et møte og høre om hva du burde forberede deg på?

Anonymkode: c5523...f4d

Okei jeg forstår, saksbehandleren har bare sagt at jeg skal be om gjennnopptakelse etter permisjonen, jeg har mistet mine rettigheter med lånekassen pga en lang sak og er klager på saken med dem nå (orker ikke gå i detaljer). Jeg kan ikke jobbe vedsiden av det blir jo ikke så lett da jeg er enslig med barnet, men skulle gjerne planlegge det nå framover slik jeg kan se hva jeg  må gjøre ut av situasjonen. Kan jeg be om møte før? slik jeg oppfattet det med saksbehandler vaar det bare å søke om gjennpptakelse, men må jeg da søke ALT på nytt igjen? legeerklæring osv?

Anonymkode: 328d2...688

Skrevet

Fra Nav.no: 

Søknad om gjenopptak i samme sak

Hvis det er mindre enn 52 uker siden sist du fikk utbetalt AAP, og du ikke har brukt opp den maksimale stønadsperioden på 3 år, kan du søke om gjenopptak av AAP hvis du blir syk på nytt. Du kan søke gjenopptak både om du blir syk av samme sykdom eller om du får en ny sykdom. Du kan tidligst gjenoppta AAP fra den dagen du søker.

Du må likevel søke på nytt hvis

• det har gått mer enn 52 uker siden sist du fikk AAP
  • saken din var avsluttet (se vedtak fra NAV)

Så, sjekk vedtaket ditt og søk eventuelt gjenopptagelse innen 52 uker.

Anonymkode: 3a4d8...0d9

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk gjenopptatt AAP etter mammapermisjon/foreldrepenger uten problem i 2016 i hvert fall. 

Anonymkode: f33e9...fc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...