Gå til innhold

Keisersnitthets

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.dagbladet.no/kjendis/tinashe-om-keisersnitthets---det-er-helt-sykt/69378660

Jeg har selv måttet ha 3 keisersnitt - var ikke aktuelt med noe annet på noen av dem - alternativet ville vært døde barn og kanskje mor.

Er dette virkelig noe folk gidder bruke tiden sin til?

Å blogge, vlogge og kommentere andres valg?

Pass på dine egne saker - da blir livet lettere for alle, deg selv og! ;)

Å hvis noen hadde sagt til meg at jeg ikke hadde vært gjennom en fødsel - hvem bryr seg?

Ikke jeg! :tunge1:

Skjønner folk i dag kjeder seg...:overrasket:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skulle ønske planlagt keisersnitt var er valg, og kunne gjerne betalt for dette selv dersom det var mulig. Å måtte krangle meg til keisersnitt og gjentatte ganger «bryte ned» hos helsepersonell som forsøker å tvinge meg til noe jeg ikke vil er ikke noe jeg ønsker. Derfor blir det ikke flere barn på meg, etter en traumatisk fødselsopplevelse. 

Anonymkode: d999e...f52

Skrevet
4 hours ago, Thomasine said:

Pass på dine egne saker - da blir livet lettere for alle, deg selv og!

Akkurat som deg mener de at de har rett, og akkurat som deg mener de at de bør fortelle det til flest mulig.

Anonymkode: b547b...31f

Skrevet

Jeg mener personlig, om en kvinne kan, så er det beste for barnet å bli født narturlig. Det overføres blant annet en dose gode bakterier fra mor til barn og gir dem en liten boost i imunsystemet på vei ut.

Men jeg er såklart ikke i mot keisersnitt i seg selv. Det finnes flere grunner for at en kvinne virkelig bør gjennomføre dette, og ha planlagt det på forhånd. Mange mødre og unger som har dødd oppgjennom før denne metodne fantes. 

Men de kvinnene som gjør dette kun pga. utseene der nede kan endre seg (kosmetiske grunner), de klarer jeg ikke helt stå bak. Har du valgt å få en baby, så er dette en risiko. 

Positive og negative sider med begge metodene.

https://www.google.no/amp/s/amp.livescience.com/45681-vaginal-birth-vs-c-section.html

Anonymkode: fbdd6...d55

• Liker 7
Skrevet

Men det er jo det som er hele greia. Hun har for smalt bekken og er da blitt anbefalt keisersnitt!

Jeg ville mye heller hatt en normal fødsel og jeg kunne jeg og!

Det var ikke lettvinte løsninger - men livsnødvendig.

Tullete å ta keisersnitt om det ikke er behov for det!

Gjest N-Nøff
Skrevet
1 minutt siden, Thomasine skrev:

Men det er jo det som er hele greia. Hun har for smalt bekken og er da blitt anbefalt keisersnitt!

Det er vel alltid et behov. Fødselsangst er jo også en grunn.

Skrevet
På 27.1.2018 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Jeg mener personlig, om en kvinne kan, så er det beste for barnet å bli født narturlig. Det overføres blant annet en dose gode bakterier fra mor til barn og gir dem en liten boost i imunsystemet på vei ut.

Men jeg er såklart ikke i mot keisersnitt i seg selv. Det finnes flere grunner for at en kvinne virkelig bør gjennomføre dette, og ha planlagt det på forhånd. Mange mødre og unger som har dødd oppgjennom før denne metodne fantes. 

Men de kvinnene som gjør dette kun pga. utseene der nede kan endre seg (kosmetiske grunner), de klarer jeg ikke helt stå bak. Har du valgt å få en baby, så er dette en risiko. 

Positive og negative sider med begge metodene.

https://www.google.no/amp/s/amp.livescience.com/45681-vaginal-birth-vs-c-section.html

Anonymkode: fbdd6...d55

Det er vel ingen som gjør det pga. utseende? Heller frykt for inkontinens og den type ting... Bakterier kan overføres til baby manuelt når de blir tatt med keisersnitt også.

Anonymkode: 9cc55...73b

• Liker 1
Skrevet
På 28.1.2018 den 19.39, Thomasine skrev:

Og når er det ikke behov?

Vil seriøst gjerne høre hvilken grunner/årsaker du har på listen din.

Skrevet (endret)

'

Endret av Thomasine
Skrevet

Da bør fødselsangst kartlegges FØR graviditet. Er mange furteberter der ute, og selvsagt mange som har en god grunn enten det er fysusk eller psykisk.

Anonymkode: 30bb8...87b

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Og når er det ikke behov?

Vil seriøst gjerne høre hvilken grunner/årsaker du har på listen din.

Seriøst? ;)

Er det medisinske årsaker er det en selvfølge, men er det fordi folk vil bestemme akkurat datoen de vil føde, de vil ikke ha arr eller bli "slappere" i underlivet..?

https://forskning.no/helse-svangerskap-samfunn/2017/06/hvorfor-velger-kvinner-keisersnitt

Skrevet
17 timer siden, Thomasine skrev:

Seriøst? ;)

Er det medisinske årsaker er det en selvfølge, men er det fordi folk vil bestemme akkurat datoen de vil føde, de vil ikke ha arr eller bli "slappere" i underlivet..?

https://forskning.no/helse-svangerskap-samfunn/2017/06/hvorfor-velger-kvinner-keisersnitt

Jeg har født på begge måter og skulle jeg født et barn til ville jeg krevd KS. 

Har ingen med grunner men det er et ønske om kontroll

Skrevet
På 28.1.2018 den 19.41, Neinøff skrev:

Det er vel alltid et behov. Fødselsangst er jo også en grunn.

Nja. Man ser tydelig forskjell mellom land uten at det nødvendigvis er behov. Eks så tas ca 32 % av alle barn i usa i mot med keisersnitt. Tallet for svenskene er nærmere 16 %.

Anonymkode: 4ab3c...d0f

Skrevet

Jeg tror ikke alle skjønner hvor stor påkjenning det er for kroppen med KS, man kommer seg mye senere etter fødsel, melkeproduksjon kommer senere, intense luftsmerter, smerter i såret,  det er vondt å gå, hoste, le, man kan få nerveskader.  (hele v. hofta mi og deler av rumpa mi er konstant numme, kald og følelsesløs, selv nå 19 år senere)   KS-arret mitt klør også fortsatt og kommer alltid til å gjøre det samt at jeg har et hakk over underlivet som gjør at den nedre magen ser rar ut. Jeg hadde akutt KS pga fare for barnets liv. 

KS er ingen piknik.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jeg tror ikke alle skjønner hvor stor påkjenning det er for kroppen med KS, man kommer seg mye senere etter fødsel, melkeproduksjon kommer senere, intense luftsmerter, smerter i såret,  det er vondt å gå, hoste, le, man kan få nerveskader.  (hele v. hofta mi og deler av rumpa mi er konstant numme, kald og følelsesløs, selv nå 19 år senere)   KS-arret mitt klør også fortsatt og kommer alltid til å gjøre det samt at jeg har et hakk over underlivet som gjør at den nedre magen ser rar ut. Jeg hadde akutt KS pga fare for barnets liv. 

KS er ingen piknik.

For min del er disse risikoene (som vil være lavere ved planlagt keisersnitt enn hastekeisersnitt) mye mindre truende enn det verste som kan skje ved normal fødsel. Flere av mine venninner har blant annet måttet ha operasjoner på grunn av anal inkontinens etc., noe jeg aldri ville klart å leve med. Permanente skader i underlivet er for meg en mye verre tanke enn et kløende arr og sårsmerter som går over.

Anonymkode: 039fe...37f

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, Peonjenta skrev:

KS er ingen piknik.

Ja, det skjønner ikke alle.

Jeg hadde 2 cm hull i keisersnitt-såret 2 mnd etter fødsel. Fikk (på sykehuset!) gule stafylokokker i såret som brukte over 2 mnd på å gro... Ikke ok!

Har også en fold som ikke er pen å se på og nummenhet (etter over 20 år!) er der fortsatt. 

Måtte tilslutt få fjernet arrvev etter 3 keisersnitt - heller ikke noe å hige etter...

Den viktigste grunnen til IKKE å ta keisersnitt burde være hva som er til det beste for barnet.

Og med det sier jeg ikke at det er ok med de kvinnene som får virkelig alvorlige skader...;)

Hver sak for seg, men synes man skal lytte til jordmor og lege før man bastant bestemmer seg for keisersnitt.

Skrevet
På 31.1.2018 den 14.43, Fru Uperfekt skrev:

Jeg har født på begge måter og skulle jeg født et barn til ville jeg krevd KS. 

Har ingen med grunner men det er et ønske om kontroll

Kanskje like greit å ikke få flere barn da, når du forventer kontroll ved fødsel. Grow up!

Anonymkode: 94b37...b42

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje like greit å ikke få flere barn da, når du forventer kontroll ved fødsel. Grow up!

Anonymkode: 94b37...b42

Hvorfor så nærtagende?

Hadde du sett journalen min når det kommer til fødsler, så hadde du skjønt argumentet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...