Thomasine Skrevet 9. februar 2005 #1 Skrevet 9. februar 2005 6.februar var dagen, men hvorfor så lite blest om dagen f.eks i forhold til 17.mai?! Det sto ikke mye i media om emnet heller?! Jeg fant ingenting i Aftenposten iallefall.
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #2 Skrevet 9. februar 2005 Fordi samenes nasjonaldag ikke er sett på som like mye verdt som nordmennenes. Desverre. I likhet med mye annet som gjelder samer. Og kvæner, ikke minst. Mange anser kanskje samenes nasjonaldag som et nylig påkommet påfunn, noe nymotens greier? Dessuten er ikke riksavisene som holder til i hovedstaden så riksdekkende som de påstår, de er en smule nærsynte!
Gjest Melk Skrevet 9. februar 2005 #3 Skrevet 9. februar 2005 Dagen ble flaggdag i fjor, og det er jo fint. Jeg tror forøvrig ikke man skal undergrav et det er en viss forskjell på noe som feires landet over av 4,5 mill og noe som feires i begrensede deler av landet (og på en annen måte) av noen titalls tusen. Dagen ble bla markert av biskop Stålseth under hans preken. Men jeg er enig det kunne vært markert mer. Men det vikitgste må vel være at SAMENE markerer det, og det gjør de jo. Har vært fyldig dekning på Oddasat (nyhetssendingen).
Arwen Skrevet 9. februar 2005 #4 Skrevet 9. februar 2005 Fordi samenes nasjonaldag ikke er sett på som like mye verdt som nordmennenes. Desverre. Er ikke samene nordmenn? :o Er dessuten enig med melk her, det viktigste er jo at samene feirer den.
Gjest Melk Skrevet 9. februar 2005 #5 Skrevet 9. februar 2005 Forøvrig: http://www.oslopuls.no/cityguides/nav/news...music&id=960101 Har også vært omtalt i Dagbladets papirutgave.
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #6 Skrevet 9. februar 2005 Er ikke samene nordmenn? :o Er dessuten enig med melk her, det viktigste er jo at samene feirer den. Dersom samene selv hadde fått velge så hadde de ikke vært norske men hatt en egen samisk stat..
Gjest Melk Skrevet 9. februar 2005 #7 Skrevet 9. februar 2005 Dersom samene selv hadde fått velge så hadde de ikke vært norske men hatt en egen samisk stat.. Det skulle jeg likt å sett en statistiks holdbar undersøkelse på at flertallet ønsker. Blitt dårlig med subsidier da gitt...
Grooo Skrevet 9. februar 2005 #8 Skrevet 9. februar 2005 Her hos oss var det flere offentlige bygninger som ikke flagget, synes det er sørgelig at de ikke følger opp.
Gjest Melk Skrevet 9. februar 2005 #9 Skrevet 9. februar 2005 Her hos oss var det flere offentlige bygninger som ikke flagget' date=' synes det er sørgelig at de ikke følger opp.[/quote'] Absolutt. Alle med ansvar for flagg bør følge med i almenakken, for det hender jo at det endres. Ble som sagt innført i fjor.
Grooo Skrevet 9. februar 2005 #10 Skrevet 9. februar 2005 Vi var ute og kjørte en tur og diskuterte dette. Var ikke klar over at det var offentlig flaggdag jeg, og det er det tydeligvis flere i Indre Østfold som ikke vet...
Gjest Gjesta Skrevet 9. februar 2005 #11 Skrevet 9. februar 2005 I Trondheim (var det ikke?) feiret de hvertfall! Reinsdyrløp eller noe i sentrum.
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #12 Skrevet 9. februar 2005 Det skulle jeg likt å sett en statistiks holdbar undersøkelse på at flertallet ønsker. Blitt dårlig med subsidier da gitt... På den annen side ville en eventuell samisk stat hatt så rikelig tilgang på "våre" rike naturressurser at den omvendte subsidieringen hadde blitt ubehagelig tydeliggjort for oss søringer. Så det er best at vi ikke gjør noe mer med dette.
jonsi Skrevet 9. februar 2005 #13 Skrevet 9. februar 2005 Jeg synes Melk avslører fordommer og historieløshet ovenfor samene i sitt innlegg. Synes man skal sette seg litt inn i samenes historie før man kommer med sånne utspill som Melk kommer med om samer og subsidier - kanskje man da får et litt annet perspektiv på ting.
Gjest Melk Skrevet 9. februar 2005 #14 Skrevet 9. februar 2005 Jeg synes Melk avslører fordommer og historieløshet ovenfor samene i sitt innlegg. Synes man skal sette seg litt inn i samenes historie før man kommer med sånne utspill som Melk kommer med om samer og subsidier - kanskje man da får et litt annet perspektiv på ting. :o Benekter du at Finnmark i stor grad frem til nå er subsidiert? Historieløshet? Jeg har tilogmed samer i familien, jeg ser Oddasat hver dag og jeg har vært i Finnmark og feiret samisk påske med samiske venner.
Vimsevips Skrevet 9. februar 2005 #15 Skrevet 9. februar 2005 Noen feirer det ihvertfall. Vi vier alltid de 2 første ukene i februar til temaet samer i barnehagen vår. Og Rogaland er ikke akkurat det fylket med flest samer Ellers er jeg enig i, at mange ikke har lest flaggdagene godt nok, det var mange tomme flaggstenger å skue..
Gjest ia Skrevet 9. februar 2005 #16 Skrevet 9. februar 2005 Ser det er mange synsere her. ber om at dere VET hva dere snakker om før dere kommer med uttalelser. Kan vedkommende som snakker om subsideier fortelle hva hun vet om det?????????? Kom til meg du å snakk økonomi, driver nemlig med reindrift og vet akkurat hva vi får i subsidier, skal love deg at det ikke er fett!!!!! Dessuten, vet dere at det finnes noe som heter sør samer??? Må ikke sammenlignes med Finnmark, her er det helt andre forutsetninger og drift. Sånn der fikk jeg ut "gørra" for idag!!!!!!
Gjest Embla s Skrevet 10. februar 2005 #17 Skrevet 10. februar 2005 Er ikke de fleste samer bosatt i Oslo da?
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #18 Skrevet 10. februar 2005 Er ikke de fleste samer bosatt i Oslo da? Jo, og det mest vanlige etternavnet blant samer er Olsen. Vi snakker altså ikke bare om Karasjok, Kautokeino og Karigasniemi (som absolutt burde vært norsk, på linje med Jämtland og Härjedalen)
Gjest Melk Skrevet 10. februar 2005 #19 Skrevet 10. februar 2005 Ser det er mange synsere her. ber om at dere VET hva dere snakker om før dere kommer med uttalelser. Kan vedkommende som snakker om subsideier fortelle hva hun vet om det?????????? Kom til meg du å snakk økonomi, driver nemlig med reindrift og vet akkurat hva vi får i subsidier, skal love deg at det ikke er fett!!!!! Dessuten, vet dere at det finnes noe som heter sør samer??? Må ikke sammenlignes med Finnmark, her er det helt andre forutsetninger og drift. Sånn der fikk jeg ut "gørra" for idag!!!!!! Selvfølgelig vet jeg om Sør-samer. Det er da ikke bare samer i Finnmark som blir subsidiert! Men hvis samer skulle fått sitt eget territorium og stat, så er det lite sannsynlig at små enklaver med sørsamer og sjøsamer ville blitt involvert, i all den grad de fleste bor i nordsområdet (utenom i Oslo, da). Subsidier gjelder store deler av Finnmark generelt, og andre utkantstrøk her i landet. Og bønder selvfølgelig. Jeg har heller ikke sagt at jeg er imot subsidier, jeg er snarere FOR, nettopp fordi jeg ser verdien i urfolkspolitikk, distriktspolitikk og å ha et levekraftig samfunn utenfor de store byene. Alt jeg spurte om var om noen hadde en vitenskapelig undersøkelse på at samer ønsket egen selvstendig stat, uten noen som helst overføringer fra den norske stat. For det tror jeg nemlig ikke finnes. Man kan jo trekke arallellen til Grønland, som til en viss grad er selvstendig. Men uten milliardoverføringer fra Danmark ville det blitt ganske stusselig der .
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #20 Skrevet 10. februar 2005 Subsidier gjelder store deler av Finnmark generelt, og andre utkantstrøk her i landet. Og bønder selvfølgelig. Jeg har heller ikke sagt at jeg er imot subsidier, jeg er snarere FOR, nettopp fordi jeg ser verdien i urfolkspolitikk, distriktspolitikk og å ha et levekraftig samfunn utenfor de store byene. Vel. Faktum er, satt litt på spissen, at verdiene våre skapes i distriktene. I Oslo driver folk i hovedsak med pengeflytting, papirflytting og å klippe hverandres hår. Dermed kan man diskutere inn i evigheten hvem som subsidierer hvem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå