Gå til innhold

Hva har sønnen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har en liten en på 1.5år.gutt.

Han har ikke hatt noen barnedykdommer før. I de siste 2 ukene har vi alle hatt forskjølelse hjemme. Startet med storsøsterrn på 3år så meg så han. Søsteren går på barnehagen.ikke han.han bare henter.

Da ham hadde vært foskjølet med hoste i ca 1uke,så kom feberen. Den varte i ca 2dager. Så var feberen borte,og så kom prikkene. Av symptomen så høres det ut som den fjerde barnesykdommen. Men det er det ikke,søsteren hadde den og det er ikke noe likt.

Har vært hos legen. De sier at det er ikkr vannkppper heller da det ikke er noe blemmer. Legen sier det kan være utslett som følge av en virus. Det var alt vi fant ut.

Prikkene som dagen etter feberen ga seg.

Prikkene er ikke mange. Det er ca 20 av dem i hele kroppen. Alt fra hodebunn til ansikt,bryst,rompa,tissen,lår. De varierer i størrelse. Dersom de har kommet,så blir det den størrelsen, der blir ikke større eller mindre. De går ikke bort. Noen er store som str på stor en ert. Noen er som en kvise. Noen bare er sånn,mens noen er hard som en brødskorpe og de største har en rød veskefyll med skorpe. Prikkene kommer jevnlig. Har kommet i 3 dager nå. Ikke alt på engang. Heller 6-7stk på en dag i forskjellig tidspunkt.

Det virker som han klør litt. Ikke overalt.men de han klør på er de i rompesprekkene. Allmenntilstanden er tilnærmet normal, fordi han fortsatt hoster litt.

Håper jeg forklarte det godt nok. I og med at allmenntilstanden er grei, så avventer vi med et legebesøk til. Legen sier at om han mister appetitt og får feber igje  så skal vi tilbake. Men jeg håper jo å finne ut hva det er,for det gir seg ikke. Prikkene blir ikke borte. Og de kommer hele tiden. De vokser i rompesprekker og tissen stakkar. Vil bare lindre kløe,men kan jo ikke smøre slikt på tissen,rett der urinen kommer ut.og i rompesprekken er det en tendens til å bli fuktig,og med krem der så blir det bare verre for han.

Anonymkode: 2a865...8ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis legen sier det ikke er noe farlig, så er det nok ikke det heller. Mest sannsynlig et type utslett som går bort om et par uker

Anonymkode: 98fd0...094

Skrevet

Du må høre på legen din

Anonymkode: 5c590...a32

Skrevet

Væskefylte blemmer som brister og det blir skorpe. Det er ikke vannkopper likevel da. 

Skrevet

Det er ikke hånd- fot og munnsyke? Det starter ofte som halsebetennelse eller forkjølelsesymptomer, og noen får feber. Så kommer prikkene. Men hvis dere har vært hos lege er det rart at legen ikke kjente den igjen. Den er veldig vanlig.

Dessuten er det flere som misforstår den. Tror det er vannkopper, eller tror de ikke kan få den flere ganger. Du blir bare immun mot akkurat den virustypene du får, men det er flere virus som kan gi den. 

Det er også veldig variert hvor hardt angrepet man er. Voksne blir ofte sykere enn barn. Utslette kan ramme hele kroppen, til og med inne i munnen. Dessuten kan negler bli rammet. Det skjer ofte en uke eller to etter prikkene starter. Da blir de gulaktig, og faller av. Så vokser det ut ny negl under den som falt av. 

Hvis det er dette lindrer kulde, og varme forverrer. Prøv å kjøle ned utslett hvis han klør. Har utslettet brutt ut er han ikke smittsom lenger. 

Jeg vil selvfølgelig kontakte lege om tilstanden forverres.   

Anonymkode: 4b7c8...819

Skrevet

Så lenge allmenntilstanden er greit og lege har sagt dere skal se det an, så hadde jeg ikke stresset med nytt legebesøk. Virusinfeksjon, eller mange av de vanlige barnesykdommene, er det lite å gjøre med, de må bare gå sin gang. Hvis allmenntilstanden blir dårlig hadde jeg heller tatt en tur til lege igjen. 

Anonymkode: 447a6...113

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...