Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanskelig er det egentlig å få et høyere snitt? Er det "umulig" å gå fra 3 i snitt til over 4? Jeg er snart 21 år og angrer sånn på at jeg ga faen det siste året på vgs. Har alltid vært skoleflink, men etter hvert brydde jeg meg ikke. Nå ser jeg at det var en grunn til at mamma og pappa pushet meg og "maste" på meg. Nå angrer jeg sånn. Føler at alt bare går nedover og jeg vil virkelig ha en utdannelse, men jeg kommer meg ikke inn på noen ting med snittet jeg har. 

Noen som har vært i samme båt og har klart å forbedre snittet sitt betraktelig? Hvor lang tid tar det? Jeg tok opp et fag i fjor og klarte å gå opp 2 karakterer. Men nå er jeg 21 år snart og vil ikke ta opp fag til jeg er 30 liksom.

Anonymkode: 8a868...c68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta opp flere fag av gangen?

evt. Se litt bort fra det mainstreame med å gå på universitet i storbyene og heller søk på et mindre populært studie i mindre byer. Der er snittene ofte mye lavere, og studiene kan være minst like gode til å gjøre deg klart til arbeidslivet. Av erfaring synes jeg blant annet at å studere kommunikasjon er bedre på høgskoler, da de er mer praktiske :)

Hører masse om medieutdannede som sliter med å få jobb, som har bla. Master i medievitenskap osv, men av de som har gått studiet mitt har jeg hørt om TO de siste årene som har brukt en stund på å få relevant jobb. Han ene av de fikk til slutt drømmejobben. Og dette på et studie hvor snittet var 3,1 ellerno da jeg søkte. Er rett og slett få som vet om mange gode studier i mindre byer

Anonymkode: fc57d...cf1

Skrevet

Det å påstå at du ikke kommer inn på noen ting med det snittet du har høres, for å være helt ærlig, bare ut som en dårlig unnskyldning for at du ikke har kommet i gang med studier. Det finnes haugevis av studier hvor alle søkere har kommet inn og hvor det er plass til flere. Ett tips har du allerede fått: nemlig å se ut fra de største byene og største universitetene. Det åpner mange muligheter. Men også på større studiesteder er det muligheter. 

Du sier ikke noe om hva du er interessert i å studere. Hvis du vet hva du ønsker: finn ut hva poenggrensene har vært på de ulike studiestedene de siste årene. Da vet du også sånn noenlunde hvor mye du eventuelt må øke karaktersnittet ditt. Deretter velger du å ta opp de fagene hvor du har størst mulighet til å gå opp flest karakterer. Det gir best uttelling :) Har du en 2-er i et fag hvor det er mulig for deg å få 5 eller 6 vinner du mye på det. Fag hvor det burde være mulig å få høye karakterer uten veldig sterk innsats er f.eks samfunnslære, naturfag, geografi, religion og eldre historie. 

Fullfører du en høyere utdannelse er det nesten usannsynlig at du blir spurt om karakterene dine fra videregående etterpå.

Her er det forresten en fin karakterkalkulator. Prøv å endre karakteren i enkelte fag fra 3 til 5 og se hva som skjer med snittet. 

https://utdanning.no/karakterkalkulator/#/  

Anonymkode: 2c1f7...957

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det å påstå at du ikke kommer inn på noen ting med det snittet du har høres, for å være helt ærlig, bare ut som en dårlig unnskyldning for at du ikke har kommet i gang med studier. Det finnes haugevis av studier hvor alle søkere har kommet inn og hvor det er plass til flere. Ett tips har du allerede fått: nemlig å se ut fra de største byene og største universitetene. Det åpner mange muligheter. Men også på større studiesteder er det muligheter. 

Du sier ikke noe om hva du er interessert i å studere. Hvis du vet hva du ønsker: finn ut hva poenggrensene har vært på de ulike studiestedene de siste årene. Da vet du også sånn noenlunde hvor mye du eventuelt må øke karaktersnittet ditt. Deretter velger du å ta opp de fagene hvor du har størst mulighet til å gå opp flest karakterer. Det gir best uttelling :) Har du en 2-er i et fag hvor det er mulig for deg å få 5 eller 6 vinner du mye på det. Fag hvor det burde være mulig å få høye karakterer uten veldig sterk innsats er f.eks samfunnslære, naturfag, geografi, religion og eldre historie. 

Fullfører du en høyere utdannelse er det nesten usannsynlig at du blir spurt om karakterene dine fra videregående etterpå.

Her er det forresten en fin karakterkalkulator. Prøv å endre karakteren i enkelte fag fra 3 til 5 og se hva som skjer med snittet. 

https://utdanning.no/karakterkalkulator/#/  

Anonymkode: 2c1f7...957

Jeg kommer faktisk ikke inn på noe av det jeg vil med like over 3 i snitt.. Har tenkt å ta opp lesefagene hvor det er en mulighet for å øke karakterene. Men hvor vanskelig er det egentlig å gå fra 2-3 i et fag og til 5-6? Noen mener at lesefag som for eksempel historie er dritenkelt, men noen mener det er vanskelig og sier de øvde mye men fikk dårlig karakter på eksamen:/

Jeg vet uansett at ingen arbeidsgiver ser på karakterene fra videregående, men heller fra universitet/høgskole. Så det er ikke det. Snittet må jo uansett opp da! 

Anonymkode: 8a868...c68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...