Gå til innhold

"Frukt kan du spise så mye du vil av"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har både lest og hørt at frukt er noe man kan spise så mye man vil av, uten å legge på seg. 

Er dette sant? Jeg er uvanlig glad i frukt (særlig bananer, epler, appelsiner, ananas). Hvis jeg kan spise ubegrenset av dette mellom vanlige måltider, kan jeg sikkert spise opptil 8-10 frukter per dag. Men har alltid begrenset meg, fordi jeg vil holde vekta. 

Men kan jeg kose meg så mye jeg vil med frukt uten å tenke på vekta? Det er jo kalorier i frukt også, så skjønner ikke helt dette med å kunne spise så mye man vil? 

Anonymkode: f2dc8...dcd

Videoannonse
Annonse
Gjest JakeGreen
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har både lest og hørt at frukt er noe man kan spise så mye man vil av, uten å legge på seg. 

Er dette sant?

Nei.

Hvorfor? Fordi det inneholder kalorier. Som med alt annet kan man fint legge på seg av frukt om man spiser nok.

Mange frukter har allikevel forholdsvis få kalorier i forhold til mengde sammenlignet med andre matvarer. Så for samme mengde kan det være betydelig mindre kalorier enn om du spiser en neve med nøtter eller tre brødskiver. Forøvrig er banan den mest kaloririke av de du nevnte. Her kan det faktisk fort bli litt kalorier sammenlignet med epler eller appelsiner.

Spis frukten din med god samvittighet, men ikke tro at dette er mat uten kalorier.
:) 

Skrevet

Nei. Kalori er kalori. Spiser man mer er man forbruker blir man tjukk, samma hvilken mat kaloriene kommer fra. 

Anonymkode: 4a579...13e

• Liker 6
Skrevet

Det er helt feil. Grønnsaker derimot kan man spise massevis av uten at det skader. 

Anonymkode: 71668...37e

• Liker 3
Skrevet

Det stemmer ikke, men det blir kanskje sagt fordi det tross alt er bedre enn godteri, og vanligvis spiser man ikke så mye. Jeg klarer feks ikke å spise mer enn max 2 om dagen.

Anonymkode: f2087...cdf

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette sant? Jeg er uvanlig glad i frukt (særlig bananer, epler, appelsiner, ananas). Hvis jeg kan spise ubegrenset av dette mellom vanlige måltider, kan jeg sikkert spise opptil 8-10 frukter per dag. Men har alltid begrenset meg, fordi jeg vil holde vekta. 

Men kan jeg kose meg så mye jeg vil med frukt uten å tenke på vekta? Det er jo kalorier i frukt også, så skjønner ikke helt dette med å kunne spise så mye man vil? 

Anonymkode: f2dc8...dcd

Frukt inneholder mye sukker så det kan du ikke spise ubegrenset av uten å legge på deg. Mens grønnsaker kan du spsie i mengder nesten uten å legge på deg.

Men legger du fruktspisingen din inn i total dags kalorier så er det ikke sikkert du legger på deg. 

En annen sak er at mye frukt inneholder andre ting som ikke er heldig å få i seg i mengder. Kanskje du skal gå over til litt kålrot og gulrot? 

Anonymkode: 12735...eb2

• Liker 2
Skrevet

du kan spise så mye du vil, men du vi selvfølgelig legge på deg om du spiser mer kalorier enn ditt "vedlikeholdsbehov", frukt eller ei.

Skrevet

Du vil legge på deg av for mye frukt, så det er bare tull. 

bare å Google kcal innhold i hver enkelt frukt så ser du hvor mye du faktisk kan klare å spise :P 

Anonymkode: 172b1...2e3

• Liker 1
Skrevet

I praksis kan du spise så mye frukt du vil. Jo mer frukt, dess mettere vil du bli med desto færre kalorier sammenlignet med f.eks nøtter eller snop.

• Liker 6
Skrevet

Frukt inneholder for det meste vann! Så om du skal legge på deg av det vil du slite veldig med å få nok kalorier før du blir mett av vannet. Unntaket er bananer og tørket frukt, så hvis du gjør en innsats kan du kanskje legge på deg av det, men jeg har ikke fått det til iallefall.

Anonymkode: 206c5...fd6

• Liker 4
Skrevet

Tja, det kommer jo an på hvor mye frukt "så mye du vil" faktisk er, hvor mye annet du spiser, og hvor høy, tung og aktiv du er. Du kan spise så mye sjokolade du vil uten å legge på deg, også, hvis du ikke overskrider vedlikeholdsnivået ditt.

Skrevet

Når du spiser epler, appelsiner og ananas har disse matvarene lite kalorier relativt til volumet og tyggingen du må gjøre for å spise det. 

Både tygging og volum på maten gjør at man føler seg mett og unngår å spise mat som er mer kaloritett.

Jo mer bearbeidet mat man spiser, jo lettere er det å gå opp i vekt. Jeg spiser av og til måltider på ca 500 kalorier bestående av rå mat (feks bare frukt). Prøv det, så ser du hvor tidkrevende det er å få i seg den maten.

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frukt inneholder for det meste vann! Så om du skal legge på deg av det vil du slite veldig med å få nok kalorier før du blir mett av vannet. Unntaket er bananer og tørket frukt, så hvis du gjør en innsats kan du kanskje legge på deg av det, men jeg har ikke fått det til iallefall.

Nåja.. en halvkilo druer har relativt mye kalorier uten at man egentlig blir særlig mett av det. Så det kommer jo an på hvilke frukter man spiser mye av og hvor mye man spiser av det.

Anonymkode: 6d596...ac3

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Nåja.. en halvkilo druer har relativt mye kalorier uten at man egentlig blir særlig mett av det. Så det kommer jo an på hvilke frukter man spiser mye av og hvor mye man spiser av det.

Anonymkode: 6d596...ac3

Druer inneholder utrolig mye vann..

Skrevet

Hvis det hadde stemt så hadde ikke "Fruitarians" vært i live. 

Anonymkode: 9cac2...529

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Druer inneholder utrolig mye vann..

Og sukker. En halvkilo druer er over 300 kalorier, spiser du det hver dag utover kaloribudsjettet går man opp i vekt.

• Liker 1
Skrevet

Et eple inneholder ca 70 kalorier, en banan 100 kalorier, en mango litt under 200 kalorier. Så ja du kan gå opp i vekt av bare frukt også. Så lenge du spiser mer enn du forbrenner.

Anonymkode: 2010d...6d8

Skrevet

Når folk sier/skriver at man kan spise så mye man vil mener de nok ikke at frukt ikke inneholder kalorier. Det gjør de selvfølgelig, men poenget er at de som regel inneholder lite kalorier pr 100 g, og derfor vil man bli mett av volumet/vannmengden før kaloriene utgjør en stor del av dagsbudsjettet. La oss si at du vil spise et måltid på 500 kalorier. Det vil si 1 kg epler, men bare 200 g kylling (til sammenligning). Du kan gjerne bytte ut med litt grønnsaker i stedet hvis du vil unngå sukker, men hvis du teller kalorier er det ikke frukten som du skal bekymre deg for.

Anonymkode: 29ef1...b3c

• Liker 8
Skrevet

I praksis klarer man ikke spise nok frukt eller grønnsaker til å bli feit, fordi mengden kalorier mot volum er for lav.
Om du hadde hatt verdens største magesekk og verdens raskeste fordøyelse, så hadde du kanskje blitt feit av å spise druer og bananer hele dagen.

I teorien kunne du kanskje blitt feit av å spise utelukkende bananer i lang tid, men da hadde du utviklet alvorlig feilernæring før du rakk å bli feit.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Så lenge du spiser flere kalorier enn du bruker vil du gå opp i vekt uansett om kaloriene kommer fra laks, melon eller marshmellows. Grunnen til at mange tror de kan spise ubegrensa med frukt er nok fordi de har hørt at frukt inneholder såpass lite kcal (sammenliknet med snop feks) at det skal godt gjøres å spise så nye at man havner i kalorioverskudd. 

Frukt gir mange viktige mineraler og vitaminer, samt gir energi og god smak og fiber. Men som med alt annet kan der bli for mye. Fruktose blir dessuten forbrent på en litt annen måte enn andre sukkerarter/karbohydrater (pga noen prosesser i leveren) og jeg husker ikke detaljene her men fruktose er iallfall vanskelig for kroppen å håndetere i store mengder. 

Men igjen... Hvor mye frukt man skal spise må sees i sammenheng med resten av kostholdet, aktivitetsnivået, kroppsvekt/fasong og helse generelt. Kort sagt så kan man vel si at for nye frukt ikke er hovedproblemer hos nordmenn flest... ;-) 

Endret av Lill3My

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...