AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #1 Skrevet 27. januar 2018 Hei, trenger sårt hjelp. Føler meg veldig maktesløs å det tærer på parforholdet. vi, eller jeg fra før, har ei datter som blir 10 år. Hun har både omsorg for andre og er veldig snill, får lett venner osv. Men hu skal bestemme ALT! Ikke bare her hjemme, men hvis hun leker med noen, spiller med lillebroren sin osv. Det er såvitt han får puste uten lov rundt henne. Vi lar henne selvfølgelig ikke bestemme, så det blir mye time out på rommet, tar fra tlf og ellers goder som hun setter pris på. men tvært hun er ute av rommet så kan hun gjøre akkurat det samme som hun ble sendt på rommet for 10 min tidligere. Akkurat som om at hun ikke lærer. hun ødelegger ting, så sier hun bare at det ikke kostet noe, bare å kjøpe nytt ( ikke hennes ting selvfølgelig) bruker mine dyre ansikts produkter til å lage slim, skjønner ikke at det ikke er greit å blir sint/går rett i forsvar dersom vi påpeker at det, istede for å si unnskyld. kjenner jeg begynner å bli lei å ha en kamp med henne vær eneste dag, flere ganger om dagen. Hva gjør jeg??? Anonymkode: dfd8d...512
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #2 Skrevet 27. januar 2018 Har dere testet å ta fra henne goder - også at hun eksempelvis (når hun ødelegger og sier man bare kan kjøre nytt) må bruke sparepenger/ikke kan få en planlagt gave fordi hun med vilje ødela noe og man heller må kjøpe erstatning for X ting som ble ødelagt(med vilje)? Timeout høres ikke ut noe jeg ville forventet at en 10åring responderte på nødvendigvis - jeg tror direkte overførbare «situasjoner» kan funke bedre avogtil. Type; hard smelling med dører konstant uten å slutte med det= ta bort døra til soverommet hennes så hun ikke får privatliv i noen dager. Ødlegge noe = kan ikke få den planlagte tingen dere har snakket om(det må jo times), det kan også være baseting som klær eller noe annet hun liker å være med på. Altså; jeg tenker ikke at man skal droppe å betale en regning til aktivitet, men man kan ta frem de ulike tingene som hun får(nye sko, jakke, kostnad til kinobillett eller cafe i helga og alt annet som koster penger som ikke hun synes er «kjedelig») - og så sier man «dette koster sånn, og dette koster sånn. Om du ødelegger X antall ting så koster det mye penger å erstatte. Neste gang du ødelegger noe, så må du velge hva her som skal tas bort. Det betyr at da kan du ikke gå på kino/få sko/betale bussbillett til å dra på lørsdagstur til byen+++++++). Så må dere iverksette en av disse tingene med jevne mellomrom, men ikke så ofte at hun får fullstendig sammenbrudd og det blir «urimelig trussel». Ingen krangling, men forbereding - og hun må da velge. Når et egnet tidspunkt kommer, så må altså hun velge - og da må den tingen gjennomføres. Om hele familien skal noe, så må forelder 1 kunne være hjemme istedet om hun velger å droppe X aktivitet. I starten kan det kaksje virke som om hun ikke bryr seg, men hun kommer nok til å se poenget over tid. Og, unger som er sure hele dagen lang kan ikke være med på noe gøy. Gi de tid til å roe seg, sørg for at de ikke er sultne - og spør om de vil være hjemme og sinte, eller om de har lyst til å være med å ha det gøy(og understrek at du har kjempelyst å ha det koselig sammen med henne, og håper at hun vil være med). Den ene gangen hun avogtil velger riktig, så må du rose etterpå ved å snakke om valget hennes: «Jeg er glad for at du valgte å være med på X istedet, for det har vært så koselig idag sammen med deg!» Når hun da har «betalt» for noe så kan ikke dere voksne fortsette med surt humør - da har hun gjort opp for seg, og det er bra - alle er venner. Om hun klager over det, så «forstår du det veldig godt, men det er dessverre sånn vi må gjøre det - voksne må også erstatte ødelagte ting». Anonymkode: 112e2...11f 8
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #3 Skrevet 27. januar 2018 Har ingen råd, har nemlig ei på 5,5 år som er lik... Om jeg kjefter, gir konsekvenser, så blir det bare mer bråk og hyl. Anonymkode: 581ae...dc6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #4 Skrevet 27. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere testet å ta fra henne goder - også at hun eksempelvis (når hun ødelegger og sier man bare kan kjøre nytt) må bruke sparepenger/ikke kan få en planlagt gave fordi hun med vilje ødela noe og man heller må kjøpe erstatning for X ting som ble ødelagt(med vilje)? Timeout høres ikke ut noe jeg ville forventet at en 10åring responderte på nødvendigvis - jeg tror direkte overførbare «situasjoner» kan funke bedre avogtil. Type; hard smelling med dører konstant uten å slutte med det= ta bort døra til soverommet hennes så hun ikke får privatliv i noen dager. Ødlegge noe = kan ikke få den planlagte tingen dere har snakket om(det må jo times), det kan også være baseting som klær eller noe annet hun liker å være med på. Altså; jeg tenker ikke at man skal droppe å betale en regning til aktivitet, men man kan ta frem de ulike tingene som hun får(nye sko, jakke, kostnad til kinobillett eller cafe i helga og alt annet som koster penger som ikke hun synes er «kjedelig») - og så sier man «dette koster sånn, og dette koster sånn. Om du ødelegger X antall ting så koster det mye penger å erstatte. Neste gang du ødelegger noe, så må du velge hva her som skal tas bort. Det betyr at da kan du ikke gå på kino/få sko/betale bussbillett til å dra på lørsdagstur til byen+++++++). Så må dere iverksette en av disse tingene med jevne mellomrom, men ikke så ofte at hun får fullstendig sammenbrudd og det blir «urimelig trussel». Ingen krangling, men forbereding - og hun må da velge. Når et egnet tidspunkt kommer, så må altså hun velge - og da må den tingen gjennomføres. Om hele familien skal noe, så må forelder 1 kunne være hjemme istedet om hun velger å droppe X aktivitet. I starten kan det kaksje virke som om hun ikke bryr seg, men hun kommer nok til å se poenget over tid. Og, unger som er sure hele dagen lang kan ikke være med på noe gøy. Gi de tid til å roe seg, sørg for at de ikke er sultne - og spør om de vil være hjemme og sinte, eller om de har lyst til å være med å ha det gøy(og understrek at du har kjempelyst å ha det koselig sammen med henne, og håper at hun vil være med). Den ene gangen hun avogtil velger riktig, så må du rose etterpå ved å snakke om valget hennes: «Jeg er glad for at du valgte å være med på X istedet, for det har vært så koselig idag sammen med deg!» Når hun da har «betalt» for noe så kan ikke dere voksne fortsette med surt humør - da har hun gjort opp for seg, og det er bra - alle er venner. Om hun klager over det, så «forstår du det veldig godt, men det er dessverre sånn vi må gjøre det - voksne må også erstatte ødelagte ting». Anonymkode: 112e2...11f Takk for utfyllende svar. Vi tar fra henne penger for å erstatte, har gjort det to ganger. Da blir hun selvfølgelig sur å mener ikke der koster så mye osv, hun skulle jo kjøpe seg lego.. prøver å forklare henne på best mulig måte, men hun viser ingen anger.... Når vi har snakket om det hun har gjort, så er vi ferdig med det ja, henger oss ikke opp i det lenger. idag skulle jeg kjøpe inn til å lage slim, hun å venninnen hadde gledet seg. Men hu presterer å skryte til meg at hun og vennen hennes lastet ned snap (har fått beskjed 20 !! ganger at hun er for ung å ikke har lov) hun slettet det før hun da det. Men jeg blir så skuffet at hun ikke kan respektere det som blir sagt! Straffen ble da, ikke noe slim laging. Hun begynner å gråte å si at jeg lovet henne det osv.. 🤔 Anonymkode: dfd8d...512
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #5 Skrevet 27. januar 2018 Du trenger ikke forklare så mye for henne. Og ikke hør på unnskyldningene hennes. Fks det med Snapchat og ikke få lage slim. Bare si kort hvorfor, og gå vekk. Om hun maser og griner så gjentar du kort "Du fikk ikke lage slim fordi du gjorde noe som ikke var lov". Overse unnskyldninger og du er dum osv. Ikke diskuter. Anonymkode: ac883...1ad
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #6 Skrevet 27. januar 2018 Straff hjelper ingen. Belønning og rosende ord gjør. Anonymkode: b706a...889 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #7 Skrevet 27. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Straff hjelper ingen. Belønning og rosende ord gjør. Anonymkode: b706a...889 For du tror ikke det også er blitt prøvd? Alt funker i 1 dag. Så tilbake til start.. føler vi har prøvd det meste.. men kan ikke skryte/belønne henne når hu gjør noe hun ikke har lov til. Du må ikke tro vi går å kjefter og smeller hele dagen. Hun får skryt når hun er flink osv, men hun bryr seg ikke.. Anonymkode: dfd8d...512 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #8 Skrevet 27. januar 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke forklare så mye for henne. Og ikke hør på unnskyldningene hennes. Fks det med Snapchat og ikke få lage slim. Bare si kort hvorfor, og gå vekk. Om hun maser og griner så gjentar du kort "Du fikk ikke lage slim fordi du gjorde noe som ikke var lov". Overse unnskyldninger og du er dum osv. Ikke diskuter. Anonymkode: ac883...1ad Det gjør jeg heller ikke. Orker ikke å diskutere med henne når hun gjør sånne ting eller begynner å gråte. Hun gråter jo kun for at hun ble tatt/blir tatt fra noe, ikke fordi at hun har dårlig samvittighet eller noe. Skjeldent jeg diskuterer, for jeg mener at når jeg har sagt fra 10 ganger, så vet hun det. Hjelper ikke å gråte over det når hun gjorde det selv, å vet det ikke var lov.. Anonymkode: dfd8d...512
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #9 Skrevet 27. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, trenger sårt hjelp. Føler meg veldig maktesløs å det tærer på parforholdet. vi, eller jeg fra før, har ei datter som blir 10 år. Hun har både omsorg for andre og er veldig snill, får lett venner osv. Men hu skal bestemme ALT! Ikke bare her hjemme, men hvis hun leker med noen, spiller med lillebroren sin osv. Det er såvitt han får puste uten lov rundt henne. Vi lar henne selvfølgelig ikke bestemme, så det blir mye time out på rommet, tar fra tlf og ellers goder som hun setter pris på. men tvært hun er ute av rommet så kan hun gjøre akkurat det samme som hun ble sendt på rommet for 10 min tidligere. Akkurat som om at hun ikke lærer. hun ødelegger ting, så sier hun bare at det ikke kostet noe, bare å kjøpe nytt ( ikke hennes ting selvfølgelig) bruker mine dyre ansikts produkter til å lage slim, skjønner ikke at det ikke er greit å blir sint/går rett i forsvar dersom vi påpeker at det, istede for å si unnskyld. kjenner jeg begynner å bli lei å ha en kamp med henne vær eneste dag, flere ganger om dagen. Hva gjør jeg??? Anonymkode: dfd8d...512 Timeout ved å gå på rommet? Når forelderen ikke forstår hva eller hvordan en time out fungerer hvordan forventer du da at en time out skal fungere på en tiåring? Dette barnet trenger voksenkontakt, kjærlighet og å bli sett som den personen hun er, ikke straff og ei kjeftesmelle av ei mamma. Søk hjelp hos ppt, helsesøster eller andre slik at du lærer deg å behandle datteren din før det er for sent. Snart er hun en hormonell tenåring. Anonymkode: 573d8...727 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #10 Skrevet 27. januar 2018 Hva sier hun når du setter deg ned og snakker med henne? Hva sier hun på spørsmål om det er sånn hun vil ha det? Og tilbakemeldingene om at det er utrivelig for dere andre når hun skal styre alt? Bare bryr hun seg ikke eller er hun da enig med at sånn kan ikke dere som familie ha det? Anonymkode: d4410...334
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #11 Skrevet 27. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Timeout ved å gå på rommet? Når forelderen ikke forstår hva eller hvordan en time out fungerer hvordan forventer du da at en time out skal fungere på en tiåring? Dette barnet trenger voksenkontakt, kjærlighet og å bli sett som den personen hun er, ikke straff og ei kjeftesmelle av ei mamma. Søk hjelp hos ppt, helsesøster eller andre slik at du lærer deg å behandle datteren din før det er for sent. Snart er hun en hormonell tenåring. Anonymkode: 573d8...727 Takk for innspill. Regner med du er ei kjeft smell selv siden du bare kan kaste det rundt deg. Du kjenner ikke meg, å som sagt så driver jeg ikke å kjefter. Prøver så godt jeg kan! hun får mye voksenkontakt da hun krever mye oppmerksomhet, hun får selvsagt kjærlighet så det rekker! Anonymkode: dfd8d...512 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #12 Skrevet 27. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva sier hun når du setter deg ned og snakker med henne? Hva sier hun på spørsmål om det er sånn hun vil ha det? Og tilbakemeldingene om at det er utrivelig for dere andre når hun skal styre alt? Bare bryr hun seg ikke eller er hun da enig med at sånn kan ikke dere som familie ha det? Anonymkode: d4410...334 Hun sier at det ikke er sånn hun vil ha det. Jeg tror ikke hun "mener" alt hun gjør. Men det er som om at hun gjør ting før hun tenker, å etterpå er det Forseint.. når jeg påpeker at hun bestemme prøve å styre over andre sier hu at det ikke stemmer... hun ser det/vil ikke se der selv.. Anonymkode: dfd8d...512
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #13 Skrevet 27. januar 2018 Vise henne at dere elsker henne uforbeholdent og at dere har en grunnleggende tro på at hun er god. Dere må vinne henne tilbake for å få den naturlige autoriteten. Straff vil bare øke avstanden. Dere har allerede ingen innvirkning på henne. Tror den eneste måten er å finne sammen igjen. ...Og sett av aleinetid sammen med henne uten lillebroren. Anonymkode: a6208...5c7 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #14 Skrevet 27. januar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for innspill. Regner med du er ei kjeft smell selv siden du bare kan kaste det rundt deg. Du kjenner ikke meg, å som sagt så driver jeg ikke å kjefter. Prøver så godt jeg kan! hun får mye voksenkontakt da hun krever mye oppmerksomhet, hun får selvsagt kjærlighet så det rekker! Anonymkode: dfd8d...512 Når du kommuniserer slik som dette med fremmede på nettet så, sier vel det alt om hvordan du kommuniserer med barnet ditt utenfor nettet? Å få voksenkontakt, fordi hun krever mye oppmerksomhet, er noe helt annet enn å få voksenkontakt fordi man gjør noe positivt med barnet i en positiv en til en relasjon. Voksenkontakt er noe barn skal ha uten å kreve noe. Videre er det å gi et barn kjærlighet i massevis ikke nødvendigvis synonymt med å gi barnet det det trenger for mental vekst og utvikling. Har du hørt om å elske barnet sitt i hel? Å gå i forsvarsposisjon når du får negative tilbakemeldinger sier ganske mye om en selv. HI ditt og senere svar sier en hel del om situasjonen hjemme hos dere. Dere trenger hjelp, utenfra, slik du fremstiller hjemmesituasjonen deres. Anonymkode: 573d8...727 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #15 Skrevet 27. januar 2018 Når man skal sette grenser, må man også anerkjenne barnets prosjekt eller ønske. Å si "jeg forstår at du har lyst til det, men nå har vi bestemt at det ikke går". Barn må få hjelp til å regulere følelsene sine. Anbefaler å lese for eksempel selvfølelsen hos barn og ungdom av Guro Øiestad. Jeg synes det er positivt at du klarer å se alt hun mestrer, men ser at dere kanskje sitter litt fast. Ta kontakt med helsesøster og hør om det er mulighet for veiledning i kommunen/bydelen dere bor i. Veldig mange steder finnes det muligheter for både individuelle samtaler og kurs i for eksempel circle of security, tuning into teens ++ Å være foreldre er kjempevanskelig og det er helt normalt å streve i perioder, men det kan være lurt å få litt veiledning så dere unngår å utvikle et dårlig mønster og vanskelige relasjoner. Anonymkode: ccc61...2a8 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #16 Skrevet 28. januar 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du kommuniserer slik som dette med fremmede på nettet så, sier vel det alt om hvordan du kommuniserer med barnet ditt utenfor nettet? Å få voksenkontakt, fordi hun krever mye oppmerksomhet, er noe helt annet enn å få voksenkontakt fordi man gjør noe positivt med barnet i en positiv en til en relasjon. Voksenkontakt er noe barn skal ha uten å kreve noe. Videre er det å gi et barn kjærlighet i massevis ikke nødvendigvis synonymt med å gi barnet det det trenger for mental vekst og utvikling. Har du hørt om å elske barnet sitt i hel? Å gå i forsvarsposisjon når du får negative tilbakemeldinger sier ganske mye om en selv. HI ditt og senere svar sier en hel del om situasjonen hjemme hos dere. Dere trenger hjelp, utenfra, slik du fremstiller hjemmesituasjonen deres. Anonymkode: 573d8...727 Hersketeknikk 😥! Du trår så vanvittig langt over streken... TS gjør sitt beste. Hun trenger ikke ta imot dritt fra deg. Du gjør det verre. Men du er åpenbart for dum til å se det. Anonymkode: 22e5e...8f7 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #17 Skrevet 28. januar 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Når man skal sette grenser, må man også anerkjenne barnets prosjekt eller ønske. Å si "jeg forstår at du har lyst til det, men nå har vi bestemt at det ikke går". Barn må få hjelp til å regulere følelsene sine. Anbefaler å lese for eksempel selvfølelsen hos barn og ungdom av Guro Øiestad. Jeg synes det er positivt at du klarer å se alt hun mestrer, men ser at dere kanskje sitter litt fast. Ta kontakt med helsesøster og hør om det er mulighet for veiledning i kommunen/bydelen dere bor i. Veldig mange steder finnes det muligheter for både individuelle samtaler og kurs i for eksempel circle of security, tuning into teens ++ Å være foreldre er kjempevanskelig og det er helt normalt å streve i perioder, men det kan være lurt å få litt veiledning så dere unngår å utvikle et dårlig mønster og vanskelige relasjoner. Anonymkode: ccc61...2a8 Tusen takk ❤️ Skal lese boken , å ta kontakt med helsesøster. Vi trenger nåkk mere hjelp enn det vi vil innrømme. idag har vi snakket en del, å det ser ut som det går inn🙂 Hun skjønner at vi ble skuffet, å bare at hun sier det, sier meg at hun skjønner hvorfor vi handlet sånn vi gjør. Anonymkode: dfd8d...512 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #18 Skrevet 28. januar 2018 På 27.1.2018 den 11.52, AnonymBruker skrev: Hun sier at det ikke er sånn hun vil ha det. Jeg tror ikke hun "mener" alt hun gjør. Men det er som om at hun gjør ting før hun tenker, å etterpå er det Forseint.. når jeg påpeker at hun bestemme prøve å styre over andre sier hu at det ikke stemmer... hun ser det/vil ikke se der selv.. Anonymkode: dfd8d...512 Akkurat som min tidligere stedatter. Men min ex. ville ikke høre på mine løsninger. Så hun stakk i stedet for å løse problemet med datteren. Så nå har datteren full kontroll over sin mor tenker jeg. Vi var nesten der at vi kunne få hjelp av BUP,men alt ble avbrutt på grunn av at mor flyttet for seg selv og da ble all hjelp til oss avbrutt. Hos oss så jeg jo at moren snakket med datteren om det som skjedde men datteren ignorerte alt etterpå,så var vi like langt igjen. Men hos oss var moren veldig konfliktsky. Anonymkode: c3b63...f2f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #19 Skrevet 28. januar 2018 Sjekk ut "Circle of Security" på YouTube - mitt aller beste råd 😊 Anonymkode: 16458...653 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #20 Skrevet 28. januar 2018 På 27.1.2018 den 10.50, AnonymBruker skrev: Takk for utfyllende svar. Vi tar fra henne penger for å erstatte, har gjort det to ganger. Da blir hun selvfølgelig sur å mener ikke der koster så mye osv, hun skulle jo kjøpe seg lego.. prøver å forklare henne på best mulig måte, men hun viser ingen anger.... Når vi har snakket om det hun har gjort, så er vi ferdig med det ja, henger oss ikke opp i det lenger. idag skulle jeg kjøpe inn til å lage slim, hun å venninnen hadde gledet seg. Men hu presterer å skryte til meg at hun og vennen hennes lastet ned snap (har fått beskjed 20 !! ganger at hun er for ung å ikke har lov) hun slettet det før hun da det. Men jeg blir så skuffet at hun ikke kan respektere det som blir sagt! Straffen ble da, ikke noe slim laging. Hun begynner å gråte å si at jeg lovet henne det osv.. 🤔 Anonymkode: dfd8d...512 Ta fra henne tlf om hun ikke respektere reglene der. Ikke bland i slimet. Anonymkode: 2b614...38c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå