*Luftbobla* Skrevet 27. januar 2018 #41 Skrevet 27. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke fornyet pass eller førerkort.. Har du bodd i en hule de siste årene?😀 Anonymkode: 466f3...b62 Hvorfor fornye førerkort? Mitt er gyldig til 100 års dagen min 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #42 Skrevet 27. januar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: De kjenner deg vel på ditt postkontor? Anonymkode: bd225...7c0 La meg gjette, bygden kaller? Er vel noen tusen innom postkontorene rundt omkring? Selv er jeg så sjelden på posten nå at det sikkert er ansatt nye siden forrige gang. TS beskriver dessverre noe som har blitt en problem nå om dagen etter at posten sluttet med eget leglitimasjonskort og de fleste banker har gjort det samme. Jeg har ikke førerkort, så de sjeldne gangene jeg må hente noe på posten tar jeg med passet. Men det har jo et ledig hendig format til å ta med seg over alt sånn til daglig. Utrolig at det skal ta så mange år i Norge å få på plass nasjonalt ID-kort. Anonymkode: 5fc90...ca3 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #43 Skrevet 27. januar 2018 Just now, AnonymBruker said: La meg gjette, bygden kaller? Er vel noen tusen innom postkontorene rundt omkring? Selv er jeg så sjelden på posten nå at det sikkert er ansatt nye siden forrige gang. TS beskriver dessverre noe som har blitt en problem nå om dagen etter at posten sluttet med eget leglitimasjonskort og de fleste banker har gjort det samme. Jeg har ikke førerkort, så de sjeldne gangene jeg må hente noe på posten tar jeg med passet. Men det har jo et ledig hendig format til å ta med seg over alt sånn til daglig. Utrolig at det skal ta så mange år i Norge å få på plass nasjonalt ID-kort. Anonymkode: 5fc90...ca3 lite hendig skulle det stå. Anonymkode: 5fc90...ca3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #44 Skrevet 27. januar 2018 Nå har vi hørt om nasjonale id-kort i over ti år, så jeg har mine tvil på at de kommer første april. Skaff deg pass TS, det har du for de neste ti årene. Anonymkode: 111a5...7af 3
Hanne67 Skrevet 27. januar 2018 Forfatter #45 Skrevet 27. januar 2018 22 minutter siden, *Luftbobla* skrev: Hvorfor fornye førerkort? Mitt er gyldig til 100 års dagen min Jepp, man har ikke behøvd å fornye det, så derfor har heller ikke jeg gjort det. Nå har det kommet nye regler som gjør at de med gamle førerkort må fornye det. Det er utstedelsesdatoen som legges til grunn, og ikke når man tok førerkort første gang. Mer info her: https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/fornye-forerkort/nar-ma-du-fornye-forerkortet Dessuten er det egne regler for de over 75 år + at legen kan melde ifra om sykdomstilfeller hvor man ikke kan ha førerkort. 1
Hanne67 Skrevet 27. januar 2018 Forfatter #46 Skrevet 27. januar 2018 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har vi hørt om nasjonale id-kort i over ti år, så jeg har mine tvil på at de kommer første april. Skaff deg pass TS, det har du for de neste ti årene. Anonymkode: 111a5...7af Ja, det er mulig det er det som blir løsningen. Dette er det nyeste jeg har funnet ang. saken om nasjonale id-kort.... https://www.dagbladet.no/tema/venter-du-pa-det-nye-nasjonale-id-kortet-na-er-det-utsatt---igjen/68632410 Endret 27. januar 2018 av Hanne67
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #47 Skrevet 27. januar 2018 Hvordan blir det når/hvis de nye kortene endelig kommer, må man på politihuset for å få dem? Og hvor lenge varer de? Anonymkode: 5fc90...ca3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #48 Skrevet 27. januar 2018 20 minutter siden, Hanne67 skrev: Ja, det er mulig det er det som blir løsningen. Dette er det nyeste jeg har funnet ang. saken om nasjonale id-kort.... https://www.dagbladet.no/tema/venter-du-pa-det-nye-nasjonale-id-kortet-na-er-det-utsatt---igjen/68632410 Ja, jeg fant også den, måtte jo google etter at jeg skrev innlegget Husk også at du kan få bruk for gyldig legitimasjon dersom du blir syk og må ha medisiner på resept f.eks. Anonymkode: 111a5...7af
Rosa Sitron Skrevet 27. januar 2018 #49 Skrevet 27. januar 2018 10 hours ago, Thyra said: Vet at man kan bruke bankid på Altinn mm. Men trodde ikke bankid fra f.eks. DnB kunne brukes til å logge inn i, ellet skaffe seg konto i, andre banker? Det kan det.
Rosa Sitron Skrevet 27. januar 2018 #50 Skrevet 27. januar 2018 8 hours ago, *Luftbobla* said: Hvorfor fornye førerkort? Mitt er gyldig til 100 års dagen min Du vet at det er kommet en endring på det? Alle må fornye førerkortet sitt innen 2023 om de ikke alt har gjort det. https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/fornye-forerkort/nar-ma-du-fornye-forerkortet
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #51 Skrevet 27. januar 2018 10 timer siden, Hanne67 skrev: Tusen takk for svar alle sammen! Helt riktig som Duckie sier, så har jeg hatt førerkort siden 1985. Nå har jeg vært på jakt etter både gammelt pass og gammelt bankkort. Jeg fant et pass som utgikk i 1997, men bildet stemmer ikke med sånn jeg ser ut nå (man forandrer seg litt på 30 år kan man vel si...) Noe annet som var skikkelig heldig var at jeg på mirakuløst vis fant igjen et bankkort m/bilde som utgikk i 2015! Håper det er gyldig som legitimasjon, selv om det ikke er gyldig som bankkort. BankID kan brukes alle steder det kreves, uavhengig av i hvilken bank man har fått det. Man kan bruke det til å logge inn i alle bankkontoer man måtte ha, logge inn på Altinn osv. Passet mitt gikk ut i 1991, men det var ikke noe problem å få nytt for to år siden. Måtte bare ha med bekreftelse på navneendring. Men du, hvis du ikke har fornyet førerkortet har du ikke lenger lov til å kjøre bil over 3,5 tonn (vi «oldinger» fikk jo C1 på kjøpet da vi kjørte opp). Anonymkode: 64f12...b70 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #52 Skrevet 27. januar 2018 29 minutter siden, VinterSnø said: Du vet at det er kommet en endring på det? Alle må fornye førerkortet sitt innen 2023 om de ikke alt har gjort det. https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/fornye-forerkort/nar-ma-du-fornye-forerkortet 2033 for de som har rosa førerkort i bankkortstørrelse... Anonymkode: c3f56...b7e
Rosa Sitron Skrevet 27. januar 2018 #53 Skrevet 27. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: 2033 for de som har rosa førerkort i bankkortstørrelse... Anonymkode: c3f56...b7e Takk for korreksjon, leste over men så nok feil der:) Har måttet bytte selv, så har dato på mitt eget Poenget med at aalle må bytte står dog fortsatt
Hanne67 Skrevet 28. januar 2018 Forfatter #54 Skrevet 28. januar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Passet mitt gikk ut i 1991, men det var ikke noe problem å få nytt for to år siden. Måtte bare ha med bekreftelse på navneendring. Men du, hvis du ikke har fornyet førerkortet har du ikke lenger lov til å kjøre bil over 3,5 tonn (vi «oldinger» fikk jo C1 på kjøpet da vi kjørte opp). Anonymkode: 64f12...b70 Det var godt å høre, da går det nok greit med mitt også. Takk for info! Ja, jeg husker vi fikk tilbud om å fornye det den gangen, sånn at man fortsatt kunne kjøre bil opptil 7,5 tonn. Jeg vurderte det slik at jeg ikke trengte det så derfor unnlot jeg det. Mulig det var dumt, for da står man jo litt friere. Samboeren har førerkort for mye forskjellig, bl.a. lastebil, så da får jeg holde meg til vanlig bil.
Hanne67 Skrevet 28. januar 2018 Forfatter #55 Skrevet 28. januar 2018 7 timer siden, VinterSnø skrev: Takk for korreksjon, leste over men så nok feil der:) Har måttet bytte selv, så har dato på mitt eget Poenget med at aalle må bytte står dog fortsatt Får presisere litt jeg også. Alle som har fått utstedt førerkort før 19. januar 2013 og hvor gyldigheten er til 100-årsdagen. De som har fått utstedt førerkort de siste 5 årene trenger altså ikke å fornye. Ved fornyelse er det gyldig i 15 år. 1
petterm Skrevet 28. januar 2018 #56 Skrevet 28. januar 2018 20 timer siden, Hanne67 skrev: Jeg fant dette om bankkort og bilder: https://www.siste.no/okonomi-og-naringsliv/innenriks/nyheter/kan-sta-uten-legitimasjon/s/5-47-95545 De bankene som fortsatt utsteder bankkort m/bilde kan gjøre det om man allerede har et bilde inne fra før, - ser ikke ut som om de gjør det med nye kunder uten legitimasjon. Jeg har konto i en annen bank også, og der mener jeg det holdt å legitimere seg med BankID for å opprette konto, men de har heller ikke bankkort m/bilde. Som nevnt over her så kommer det et nasjonalt ID-kort (forhåpentligvis) 1. april iår og det skal erstatte pass i Schengen-land. Jeg får prøve meg med det gamle og utgåtte passet, bankkortet og førerkortet og se om jeg får fornyet førerkortet, - ellers pleier de å være ganske rigide der. Eller så får jeg vente til ID-kortet kommer. Det jeg skulle ha hentet på posten får de bare sende tilbake, og så får jeg evt. bestille på nytt når jeg får gyldig legitimasjon. Ville ikke satse op nasjonale id kort.. Nasjonale id kort skulle opprinnelig vært tatt i bruk i 2011. Det har vært utsatt i alle fall 7 ganger, og har blitt utsatt igjen. https://www.dagbladet.no/tema/venter-du-pa-det-nye-nasjonale-id-kortet-na-er-det-utsatt---igjen/68632410
petterm Skrevet 28. januar 2018 #57 Skrevet 28. januar 2018 20 timer siden, Hanne67 skrev: Jeg fant dette om bankkort og bilder: https://www.siste.no/okonomi-og-naringsliv/innenriks/nyheter/kan-sta-uten-legitimasjon/s/5-47-95545 De bankene som fortsatt utsteder bankkort m/bilde kan gjøre det om man allerede har et bilde inne fra før, - ser ikke ut som om de gjør det med nye kunder uten legitimasjon. Jeg har konto i en annen bank også, og der mener jeg det holdt å legitimere seg med BankID for å opprette konto, men de har heller ikke bankkort m/bilde. Som nevnt over her så kommer det et nasjonalt ID-kort (forhåpentligvis) 1. april iår og det skal erstatte pass i Schengen-land. Jeg får prøve meg med det gamle og utgåtte passet, bankkortet og førerkortet og se om jeg får fornyet førerkortet, - ellers pleier de å være ganske rigide der. Eller så får jeg vente til ID-kortet kommer. Det jeg skulle ha hentet på posten får de bare sende tilbake, og så får jeg evt. bestille på nytt når jeg får gyldig legitimasjon. Jeg ville i alle fall prøvd med det gamle bankkortet. Hvis du mot formodning skal hente på et postkontor, ikke bank i butikk, ville jeg tatt med det gamle passet også.
Hanne67 Skrevet 28. januar 2018 Forfatter #58 Skrevet 28. januar 2018 47 minutter siden, petterm skrev: Ville ikke satse op nasjonale id kort.. Nasjonale id kort skulle opprinnelig vært tatt i bruk i 2011. Det har vært utsatt i alle fall 7 ganger, og har blitt utsatt igjen. https://www.dagbladet.no/tema/venter-du-pa-det-nye-nasjonale-id-kortet-na-er-det-utsatt---igjen/68632410 Jepp, jeg fant ut at det var utsatt igjen, til høsten, så da kan det bli utsatt flere ganger. 30 minutter siden, petterm skrev: Jeg ville i alle fall prøvd med det gamle bankkortet. Hvis du mot formodning skal hente på et postkontor, ikke bank i butikk, ville jeg tatt med det gamle passet også. Ja, jeg skal ta med det jeg har. Det er post i butikk (Coop Marked). Det står ingenting om at bankkortet må være gyldig for å fungere som legitimasjon, så da burde det gå, - det står bare at man skal ha med bankkort m/bilde. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #59 Skrevet 28. januar 2018 2 hours ago, Hanne67 said: Ja, jeg skal ta med det jeg har. Det er post i butikk (Coop Marked). Det står ingenting om at bankkortet må være gyldig for å fungere som legitimasjon, så da burde det gå, - det står bare at man skal ha med bankkort m/bilde. Nei, det må være gyldig. Det er jo selvsagt. Et dokument er ikke legitimasjon med mindre det fortsatt er gyldig. Men det kan jo hende du såpass flaks at den i kassen ikke oppdager det. Men jo, det må egentlig være gyldig. Jeg stoppet i min tid mange som kom med utgåtte bankkort og pass. Anonymkode: c3f56...b7e 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #60 Skrevet 28. januar 2018 På 27.1.2018 den 11.32, Hanne67 skrev: Tusen takk for svar alle sammen! Helt riktig som Duckie sier, så har jeg hatt førerkort siden 1985. Nå har jeg vært på jakt etter både gammelt pass og gammelt bankkort. Jeg fant et pass som utgikk i 1997, men bildet stemmer ikke med sånn jeg ser ut nå (man forandrer seg litt på 30 år kan man vel si...) Noe annet som var skikkelig heldig var at jeg på mirakuløst vis fant igjen et bankkort m/bilde som utgikk i 2015! Håper det er gyldig som legitimasjon, selv om det ikke er gyldig som bankkort. BankID kan brukes alle steder det kreves, uavhengig av i hvilken bank man har fått det. Man kan bruke det til å logge inn i alle bankkontoer man måtte ha, logge inn på Altinn osv. Har du ikke hatt gyldig pass de siste 20 årene? Anonymkode: e9eba...256
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå